Ceturtdiena, 23. septembris Vanda, Veneranda, Venija
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Uzticamas un aktuālas ziņas šajā laikā ir ļoti svarīgas!

Piesakies paziņojumiem un esi informēts par būtiskākajiem notikumiem Liepājā!

Pieteikties

Otra dzīve. Varbūt pat labāka

Mākslinieks un dizainers Ingus Gustavsons, kurš savu ikdienu aizvada galvaspilsētā, bet par dzimto pusi un vietu, kur uzņemt enerģiju, dēvē Roju, ir izveidojis ne vien savu zīmolu “IG Design” un radījis unikālu trauku kolekciju no jau savu laiku nokalpojušām lietām, piemēram, trīslitru gurķu burkām, bet arī ar savu kustību sabiedrībai vēlas nodot vēstījumu, ka lietas var un pat vajag izmantot atkārtoti.

Otra dzīve. Varbūt pat labāka
"Mums ir jāmīl sevi, jāmīl tas, ko darām, un jāmīl tas, ko dara citi,"uzskata Ingus Gustavsons. (Foto: no personīgā arhīva)
03.09.2021 10:56

Elīza Paula Vegnere, "Talsu Vēstis"

"3K"

Rojas pagasta Ģipkā kopā ar Sandru Danebergu-Eriksoni rīkojāt jau trešo nometni un pirmo Vedic Art Latvia darbu izstādi Rojas brīvdabas estrādē. Tajā redzami gan visu dalībnieku sniegumi, gan tevis paša veidotie darbi. Kam šāda iniciatīva mērķēta?

– Lokāciju vēlējāmies Kurzemē, pie jūras, tāpēc mūsu nometne notiek Ģipkā. Mani pašu kā kurzemnieku dzimtā puse ļoti iedvesmo. Vēlējāmies sev atskaites punktu, jo visiem mājās teju vai visos stūros stāv dažādi mākslas darbi, kurus neviens ikdienā neredz.

Gleznai ir jādzīvo, uz to vajag skatīties un izjust emocijas – neatkarīgi no tā, vai tās ir pozitīvas vai negatīvas.

Darbos esam ielikuši savas emocijas, sajūtas, ar ko gribas padalīties. Gribas iedvesmot gleznot un zīmēt arī citus. Tā par labu kļuva lēmums veidot izstādi, kurā interesenti varētu aplūkot un no malas novērtēt, ko dalībnieki paveikuši.

Sākotnēji vēlējāmies veidot plašāku labdarības projektu, taču pandēmija diemžēl darīja savu. Neskatoties uz vīrusa ietekmi, no savas idejas un sapņa nevēlējāmies atteikties, tāpēc, lai arī mazākā formātā, izstāde norisinājās.

Kādās tehnikās strādā pats, un kādi risinājumi biežāk izmantoti izstādē apskatāmos darbos?

– Man patīk dažādība, strādāju gan ar akvareli, gan eļļu. Vēl ir mana rūsas tehnika, kā arī ļoti patīk strādāt ar foliju. Katrā manas dzīves posmā, periodā vai kosmosa stāvoklī tehnika, ar ko vēlos strādāt, atšķiras. Ja darbs ir sīkāks, smalkāks, strādāju ar eļļas krāsām. Ja ar vērienu – tad ar akvareli. Brīdī, kad gribas ko jaunu, atklāju rūsas tehniku.

Vienas mīļākās tehnikas man nav – ļoti ieklausos sevī, savās sajūtās, un tās arī man pasaka priekšā, kas jādara, kādā tehnikā vēlos strādāt šodien vai arī kādu rezultātu gribu panākt. Ar eļļu ir viens rezultāts, ar akvareli – pavisam cits. Ļoti interesanta un populāra izmantošanai interjerā ir arī folijas tehnika, kas bija apskatāma izstādē un kuru no interjera esmu pārnesis uz audeklu.

Kā sākās tava interese par beziepakojuma dzīvesveidu?

– Mani allaž ir interesējis “Zero Waste” stils – kā pārstrādāt lietas un būt saskaņā ar dabu, neskatoties uz to, ka esmu ļoti liels patērētājs. Man patīk pārstrādāt lietas, un, tāpat kā cilvēkiem, kuriem vienmēr dodu otru iespēju, dodu to arī priekšmetiem.

Aizsākums bija nejaušs, jo projekta ietvaros man bija nepieciešama lampa, taču sapratu, ka nevēlos rūpnīcā ražotu produktu, bet gan radīt pats. Biju redzējis raidījumu, ka tiek izmantots pārstrādāts stikls, un iedomājos, ka varu izveidot lampu no burkas. Mēģināju, ļoti iepatikās ideja, dizains, un tā kustību aizsāku. No burkas augšējās daļas uztaisīju lampu, un pāri palika burkas apakša. Nevarēju saprast, ko iesākt, jo žēl mest ārā. To apgleznoju, un sanāca trauks. Ar trauku gan bija par maz, man vajadzēja iet tālāk, un trauku piepildīju ar sveci. Ar “Sveču istabu” kopā esam radījuši teju ideālo sveci, jo ļoti vēlējos, lai tā ir kvalitatīva, pilnībā izdeg un ir tīra. Gribēju, lai trauku var atkārtoti uzpildīt, jo lielākoties pēc tā izdegšanas cilvēki to izmet atkritumos. Ja trauku vairāk nevēlas izmantot kā sveci, var to izmazgāt un ielikt, piemēram, konfektes vai zemenes. Traukam tiek dota dzīve, tas kļūst par daudzfunkcionālu priekšmetu, kas mainās un pielāgojas visām nepieciešamībām.

“IG Design” kolekcijas stikla trauks, kas iepriekš ticis izmantots marinējumiem, bet šobrīd pēc mākslinieka domu lidojuma piedzīvo otro dzīvi. Foto: no personīgā arhīva

Viss manā dzīvē notiek ļoti ātri, jo, ja man ir ideja, tad nav miera, kamēr neesmu to realizējis. Ja savas idejas atlieku uz vēlāku laiku, tās tur arī paliek. Cenšos visu darīt ļoti ātri, jo lēni nemaz nemāku strādāt. Ja cenšos lēni, ātri spēju sevi nokaitināt.

Identisks princips arī šiem priekšmetiem – bija ideja, vajadzēja, uztaisīju. No idejas par lampu līdz gatavam darbam pagāja vien nedēļa. Uztaisīju, pieliku un uzreiz redzēju rezultātu, ko varēja novērtēt gan apkārtējie, gan es pats. Tas dod stimulu iet tālāk. Pēcāk jau seko nākamie soļi – no lampām uz traukiem, no traukiem uz svecēm, no svecēm uz karafēm, koka paliktņiem.

Pirms dažiem gadiem raidījums Tete-a-Tete ar Rīgu apbalvoja progresīvākos, inovatīvākos un iedvesmojošākos latviešu zīmolu autorus un nominācijā Gada inovācija balvu ieguva arī tavs zīmols IG Design.

– Par balvu nominācijā “Gada inovācija” biju pārsteigts, jo nebiju to gatavojies saņemt. Šķita, ka “Zero Waste” kustība jau tobrīd Latvijā bija kādu laiku un ka tas nav nekas jauns. Protams, priecājos, un tas vien apstiprināja faktu, ka tas ir mūsdienīgi – dot priekšmetiem otru elpu, dzīvību.

Neradīt jaunus atkritumus vai kaut ko jaunu, bet gan dot otru spēku, un, ja vēl to pasniedz kā mākslu, – nevar būt brīnišķīgāk!

Par godu Latvijas simtgadei tu radīji universālus dizaina paliktņus, kas darināti no ozola, ābeles, bērza un priedes, ko vēl īpašāku padara fakts, ka visi koka izejmateriāli nākuši no tavas dzimtās puses Rojas. Kas tevi iedvesmoja radīt šādu dizaina sēriju, un kādiem nolūkiem tos var izmantot?

– Vēlējos strādāt ar koku, tā spēku un siltumu. Esmu mācījies par galdnieku, un bija sajūta, ka vēlos atkārtoti izveidot kaut ko arī no šī materiāla. Attīrot dārzu, uzgāju vecās ābeles, kas arī bija idejas pirmavots. Pats paliktņus izmantoju ļoti dažādi – liekot uz tā ēdienus un kā dizaina elementu, piemēram, kā sveču paliktni, galda servēšanai vai vienkārši karsta katla novietošanai. Kā katrs to redz, tā arī izmanto, bet vispopulārākais izmantošanas veids ir pārtikas servēšanai. Iespējams, kāds izmanto kā mākslas darbu, ko atstutēt pret sienu. Paziņas sūtījušas attēlus, ko tad viņi ir likuši, – tie ir bijuši gan kēksi, gan pašu gatavotā asinsdesa.

Ir mākslinieki, kas savas dzīvesvietas interjerā nevēlas iekļaut savus darbus. Vai to var attiecināt arī uz tavu dzīvesvietu?

– Nespēju savu telpu bez mākslas nemaz iztēloties. Man pašam ir ļoti daudz mākslinieku darbu, arī mani darbi. Ja atnāk ciemiņi un, apbrīnojot gleznas skaistumu, jautā, kur tādu ņēmu, lepni varu atbildēt, ka tas ir viens no maniem darbiem. Tad arī attiecīgi veicinās sarunas par mākslu, kultūru. Iespējams, skan egoistiski, taču man ļoti patīk skatīties uz saviem darbiem. Es mīlu un lepojos ar to, ko daru. Mums ir jāmīl sevi, jāmīl tas, ko darām, un jāmīl tas, ko dara citi. Visi darbi, ko esmu radījis, atrodas manā dzīvesvietā – gan koka paliktņi, gan sveces, jo man ir jāzina, kā darbs uzvedas, kā izskatās, lai varētu radīt ko jaunu un spētu no sevis radītajiem darbiem iedvesmoties.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz