Resursus lieto taupīgi
"Kurzemes Vārds"
Pagājuši septiņdesmit gadi, kopš Gunārs Kopštāls nejauši paņēma rokās fotokameru. Liepājas muzejā atvērta viņa piecpadsmitā fotogrāfiju personālizstāde “6×6”. “Sievai un ģimenei paldies par to, ka piecieta un palīdzēja daudzus gadus. Kā teica fotomākslinieks Pēteris Jaunzems, fotogrāfs mājās esot kā alkoholiķis, kas tikai patērē,” smejas mundrais vecmeistars.
Izstāde tapusi kopā ar kolēģiem, kas paši kādu laiku vadījuši studiju “Fotast”, kuras viens no dibinātājiem ir G. Kopštāls. “Ar Vari Santu kopā skatījām visus darbus. Bet Jānis Vecbrālis ir sponsors, caur kura rokām visas bildes izgāja, kad tās drukāja,” stāsta fotomākslinieks. Izstādē ir skatāmi gara radošā perioda darbi, sākot no 60. gadiem līdz pat 2016. gadam. Mākslinieks atzīst, ka varējis vēl desmit citas izstādes izveidot, jo pēdējos divos gados vien būtu varēts “pāri par 400 bildēm izkopēt”. G. Kopštāls ir iecerējis izdot grāmatu: “Sponsoru vajag. Taču – makets būs, faili būs. Lai tad bērni un mazbērni dara.”
“Vīrietim tie gadu skaitļi nav nekāds kauns, bet lepnums. Gunārs māk savus resursus lietot taupīgi. Viņš netaisa liekas kustības, un rezultāts ir brīnišķīgs,” saka V. Sants. Liepājas fotogrāfi ir pateicīgi G. Kopštālam par iedvesmu un labiem padomiem, par ieteikumiem nemest laukā labas fotogrāfijas, ja pašam tās šķiet nekam nederīgas. “Šodien atklātā izstāde ir ar savu raksturu, tas ir iedvesmojošs skatījums,” uzskata studijas “Fotast” pašreizējā vadītāja Līga Ēvaldsone.
Visus interesē, ko tad nozīmē “6×6”? G. Kopštāls fotografē ar platfilmu kameru, kadra izmērs ir 6×6 centimetri. “Kāpēc uz platās filmas? Tāpēc, ka “graudu”, kas veido attēlu, var dabūt tikai no filmas, to veido sudrabs,” skaidro fotomākslinieks. Izstādē skatāmie darbi tomēr ir tapuši, skenējot filmas un drukājot attēlus modernā tehnikā, jo kopēšana analogajā fotogrāfijas tehnikā izmaksātu ļoti dārgi.
Muzeja zālē izvietotajās melnbaltajās fotogrāfijās redzamas gan dabas ainavas ar jūras zīmējumiem smiltīs un pirmo sniegu koku zaros, gan Liepājā pazīstamu cilvēku portreti. “Tā ir izstādes pievienotā vērtība – daļa no Liepājas piedzīvotā laikmeta un personībām,” saka Liepājas muzeja direktore Dace Kārkla. Portreti atklāj pilsētas kultūras un sabiedrisko vēsturi. G. Kopštāls atceras, ka aktieris Juris Bartkevičs fotografēts tikko pēc aktiermākslas studiju beigšanas. Meistara kursa biedrenes, fotogrāfes Irinas Tīres portrets tapis, kad viņa bija atbraukusi uz Liepāju no mācībām Maskavā. Liepājas Simfoniskā orķestra galvenā diriģenta Imanta Rešņa “parādes portrets”, kurā modelim licis svinīgi pozēt, uzņemts laikā, kad orķestra mūziķi fotografēti bukletam. Savu mazmeitu, balerīnu Anniju Kopštāli vectēvs fotografējis Nacionālajā operā un baletā pēc mēģinājuma.
G. Kopštāls savas zināšanas un prasmes visu mūžu nodod citiem, pedagoģiskajā darbā ir aizvadīti 55 gadi. Meistara fotogrāfijas pabijušas izstādēs piecos kontinentos, 34 valstīs, 78 fotosalonos. Viņš ir Starptautiskās fotomākslas federācijas mākslinieks, Mārtiņa Buclera prēmijas laureāts.
Izstāde “6×6” Liepājas muzejā skatāma līdz 3. septembrim.