Trešdiena, 8. maijs Staņislava, Staņislavs, Stefānija
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Darbu zaudē Pāvilostā daļēji nogrimušā zemessūcēja kapteinis; ostas pārvaldnieks amatu saglabā

Darbu zaudē Pāvilostā daļēji nogrimušā zemessūcēja kapteinis; ostas pārvaldnieks amatu saglabā
Foto: Andris Gertsons
22.09.2015 12:36

LETA

Atslēgvārdi

Izdarot secinājumus par zemessūcēja daļējas nogrimšanas iemesliem Pāvilostas ostā, no darba atbrīvots kapteinis, kurš strādāja uz zemessūcēja. Kā aģentūrai LETA atzina Pāvilostas novada domes priekšsēdētājs un Pāvilostas ostas valdes priekšsēdētājs Uldis Kristapsons, šis negadījums bija sašūpojis arī ostas pārvaldnieka Ronalda Griškēviča krēslu, tomēr viņš savu amatu saglabā.

“Arī ostas valdes sēdē tika atzīts, ka ostas pārvaldnieka krēsls ir sašūpojies, taču mūsu mērķis nav viņu padzīt. Mērķis ir turpināt ostas padziļināšanas darbus, nevis konkursa kārtībā meklēt jaunu ostas pārvaldnieku,” atzina Kristapsons. Savukārt, komentējot zemessūcēja kapteiņa atbrīvošanu no darba, tiek norādīts uz kapteiņa primāro atbildību, nodēvējot viņa rīcību kā bezatbildīgu. Ekspertīzē secināts, ka zemessūcējs daļēji nogrimis pārāk lielo viļņu dēļ. Zemessūcējs uz nakti bija atstāts pie moliem, taču kapteiņa pienākums bija sekot līdzi laika prognozēm un, pasliktinoties laikapstākļiem, ievilkt un pietauvot zemessūcēju ostā, skaidroja Kristapsons.

Ostas pārvaldniekam uzdots divu nedēļu laikā izstrādāt un iesniegt ostas valdes locekļiem rīcības plānu par to, kā tiks pabeigti ostas padziļināšanas darbi. Kā atzina Kristapsons, pašlaik tiek meklēts kapteinis, kā arī cilvēks, kurš prastu apmācīt cilvēkus darbam ar zemessūcēju, jo secināts, ka viņi bijuši nepietiekami apmācīti. “Meklējam speciālistus Rojā, Mērsragā, Liepājā, arī caur Ukrainas zemessūcēja ražotāju,” informēja Kristapsons. “Vēlamies šogad “noķert” vēl vienu nedēļu, kad nav vēja, lai darbus varētu pabeigt,” atzina Kristapsons. Tas nepieciešams arī tādēļ, lai trim “Baltikas” tipa kuģiem atkal nevajadzētu izmantot Liepājas ostu, jo jau iepriekšējos gados Pāvilostas ostas vārtos izveidojušos smilšu sanesumu dēļ Pāvilostas zivju pārstrādes uzņēmumam “N Stars” piederošie traleri nevarēja izmanot Pāvilostas ostu.

Zemessūcēja remontu plānots pabeigt tuvāko pāris nedēļu laikā. Kā informēja ostas pārvaldnieks, galvenokārt tie ir no ierindas izgājušo elektromotoru u.tml. remonti, bet citu, būtisku bojājumu zemessūcējam neesot. Remonta galīgās izmaksas pašlaik vēl nav zināmas, bet, kā apliecināja Griškēvičs, gan remonta, gan zemessūcēja izcelšanas izmaksas pilnībā segs apdrošinātājs.

Vēl pirms oficiālā ekspertu slēdziena saņemšanas neoficiāla informācija liecināja, ka nekādi bojājumi zemessūcēja korpusā nav konstatēti un ticamākais nelaimes iemesls ir nelabvēlīgi laikapstākļi, aģentūru LETA informēja Pāvilostas ostas pārvaldnieks Griškēvičs.

Pēc zemessūcēja izcelšanas krastā nekāda vizuāli redzama sūce vai tamlīdzīgi bojājumi netika konstatēti. Nacionālo bruņoto spēku speciālisti veikuši zemessūcēja tehnisko ekspertīzi. Tā liecina, ka bojājumu zemessūcēja korpusā nav. Līdz ar to secināts, ka neprognozēti augstās ūdens viļņošanās rezultātā viens no zemessūcēja pontoniem piesmēlies ar ūdeni un iegrimis, skaidroja Griškēvičs.

Zemessūcējs sastāv no septiņiem pontoniem, no kuriem lielākais nav hermētiski noslēgts. Lai gan šajā gadījumā ūdens viļņošanās ir bijusi lielāka par pieļaujamo un varētu runāt par kapteiņa atbildību, tomēr jāņem vērā, ka meteoroloģiskās prognozes iepriekš nav liecinājušas par attiecīgu vēja virzienu un stiprumu, iepriekš norādīja Griškēvičs.

Viņš arī uzsvēra, ka zemessūcēja sagatavošana darbam aizņem vairākas stundas un katru dienu ostas padziļināšanai nav labvēlīgi laikapstākļi, tāpēc ir “jāķer moments”, vienlaikus atzīstot, ka “piesardzība ir svarīgāka par visu”. Pašlaik tiekot domāts par risinājumiem, kā mākslīgi varētu palielināt zemessūcēja peldspēju.

Zemessūcējs ir apdrošināts, un tam nav nodarīti ļoti būtiski bojājumi, ja neskaita dažu elektromotoru iziešanu no ierindas un citus viegli novēršamus bojājumus.

Lai veiktu zemessūcēja nogrimušās daļas pacelšanu, Pāvilostā bija ieradušies pārstāvji no uzņēmuma, kas specializējies zemūdens darbos. Ar ūdenslīdēju palīdzību pie zemessūcēja nogrimušās daļas tika piestiprināti piepūšami pontoni, kas pēc pludiņa principa pacēla zemessūcēja nogrimušo daļu ūdens virspusē.

Zemessūcējs ir jauns – Pāvilostas osta to pērn decembra sākumā saņēma no Ukrainas ražotāja “Spectehnika”, kur tas pēc pasūtījuma tika izgatavots ostas padziļināšanas vajadzībām. Zemessūcēja iegāde, ieskaitot tā izgatavošanu, transportēšanas izmaksas, apdrošināšanu u.c. papildu izmaksas, izmaksāja kopumā ap 75 000 eiro. Zemessūcējs ir apdrošināts par pirkuma summu.

Kā ziņots, 22.augusta vakarā Pāvilostā ostas teritorijā daļēji nogrimis grunts padziļināšanu veikušais zemessūcējs, no kura notikusi neliela degvielas noplūde.

Kā aģentūru LETA informēja Valsts ugunsdzēsības un glābšanās dienestā (VUGD), 22.augustā plkst.23.10 saņemts izsaukums uz Pāvilostu, kur Sakas upes ietekā jūrā esošajā ostā daļēji nogrimis zemessūcējs, kas veicis ostas padziļināšanas darbus.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz