Svētdiena, 28. aprīlis Terēze, Gundega
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Ar jauniem noteikumiem risina neatcelto pierakstu problēmu

Cilvēks mēģina pierakstīties pie ārsta, taču, ieraugot brīvu pieraksta laiku, prieks pazūd, un stress, vai tiks pie ārsta, sākas ar brīdi, kad elektroniskā pieraksta sistēma prasa ģimenes ārsta nosūtījuma apliecinājumu valsts apmaksātajiem laikiem vai pieprasa priekšapmaksu par maksas pakalpojumu, pieredzē dalās liepājnieki.

Ar jauniem noteikumiem risina neatcelto pierakstu problēmu
Liepājas veselības aprūpes iestādes norāda, ka joprojām ļoti daudzi pacienti neatnāk uz vizītēm, uz kurām iepriekš pierakstījušies paši, un citi tādēļ spiesti turpināt stāvēt rindā un gaidīt. Arvien jauni elektroniskā pieraksta nosacījumi, ko pacienti dēvē par pārāk sarežģītiem, iestādēm un mediķiem ļauj būt drošākiem, ka pacients atnāks un nebūs pārpratumu. (Foto: Egons Zīverts)
06.12.2022 00:02

liepajniekiem.lv

Stāsts ir par elektroniskā pieraksta sistēmu Eveselibaspunkts.lv, caur kuru pie speciālistiem var pierakstīties un ieraudzīt brīvos laikus vairāk nekā 80 Latvijas slimnīcās un poliklīnikās. Taču slimnīcās norāda, ka joprojām ceturtdaļa pacientu ar iepriekšēju pierakstu un saņēmuši telefonisku atgādinājumu uz vizītēm pie ārstiem neatnāk.

Bail, ka laiku nenoceļ pašā degungalā

Liepājniece Svetlana stāsta, ka vietni Eveselibaspunkts.lv izmanto jau diezgan sen, kopš šī pieraksta sistēma ir arī Liepājas Reģionālajai slimnīcai (LRS).

”Tagad ilgu laiku nebiju izmantojusi pierakstīšanos, jo speciālistam nebija brīvu pieņemšanas laiku un arī sistēmā nebija ziņu, kad būs. Taču regulāri elektroniskās pierakstīšanās vietni izmantoju, lai pārliecinātos, vai neparādās kāds brīvs laiks par maksu vai valsts apmaksāts,” stāsta Svetlana.

”Protams, mans ģimenes ārsts ir lietas kursā, ka man šo konkrēto speciālistu vajag, bet līdz šim darīju tā, ka nosūtījumu papīra formātā dakterim paprasīju, kad zināju konkrētu pieraksta laiku pie kāda speciālista vai īsi pirms vizītes,” viņa turpina.

Tā nu decembra sākumā kādā vakarā tieši tajā pašā dienā, kad viņa bijusi pie ģimenes ārstes, atkal joka pēc apmeklējusi e-pieraksta vietni, un, par pārsteigumu – pēc divām nedēļām ir viens vienīgs brīvs un pie tam vēl valsts apmaksāts laiks, par kuru jāsamaksā pacienta iemaksa, pie speciālista, uz kuru gaida vairākus mēnešus!

”Pie tiešās pieejamības veselības aprūpes speciālistiem neprasa neko – vienkārši uzspied uz brīvā laika un pieraksties pāris sekunžu laikā, taču manā gadījumā šoreiz vajadzīgs ģimenes ārsta nosūtījums. Uzspiežu ”pierakstīties”, taču man piedāvā divus variantus par ģimenes ārsta nosūtījumu – vai nu papīra formā, vai elektroniskā veidā. Spiežu uz varianta ”papīra formā”, man prasa, lai pievienoju apliecinājumu par ģimenes ārsta nosūtījumu – lai ir nofotografētas vai ieskenētas abas nosūtījuma puses. Taču man nosūtījuma nav! Kur es dabūšu vakarā ģimenes ārstu, kas izraksta?

Otra lieta – kamēr tagad es sagaidīšu papīra nosūtījumu, tikmēr šo vienīgo brīvo laiku var aizsist cits pacients! Laiku rezervēt nevar!” pieredzē dalās liepājniece.

Taču nomierinājusies kaut mazliet, kad izvēlējusies elektroniskās formas variantu. ”Tur neprasīja neko, un atstāju komentāru, ka nosūtījums būs noteiktā datumā jeb nākamajā dienā. Taču līdz nākamajam rītam, kamēr sazvanīju ģimenes ārsta medmāsas, nervozēju, vai viss ies gludi un man pieraksts tiešām būs garantēts,” viņa saka. Visu izdevies nokārtot.

”Vienkārši ar savu pieredzi gribēju painformēt citus, kuriem pieraksti pie ārstiem ir aktuāli. Manuprāt, ja kāds speciālists ir deficīts, izdevīgāk ir ģimenes ārstam jau laikus paprasīt nosūtījumu, lai stāv mājās pa rokai. Lai nav jāpiedzīvo šāda situācija kā man, kad laiks ir, bet jāuztraucas, vai tiksi, jo nosūtījuma vēl nav,” iesaka Svetlana.

Turklāt derīguma termiņš nosūtījumiem nav noteikts. Līdz ar to nosūtījums, piemēram, uz diagnostisko izmeklējumu vai pie speciālista ir derīgs bez termiņa ierobežojuma, kamēr konkrētais pakalpojums pacientam ir aktuāls un pacients ir to saņēmis.

Izņēmums ir nosūtījums uz Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisiju, kas ir derīgs mēnesi pēc izsniegšanas, informē Nacionālais veselības dienests.

Savukārt kāds cits liepājnieks portālam pastāstīja, ka ir bijis gadījums, kad pie kāda speciālista uz maksas laiku vietnē Eveselibaspunksts.lv tiek prasīta priekšapmaksa. ”Labi, ka tobrīd bija nauda vēl kontā un varēju maksāt, bet ja līdz algai būtu nedēļa un man nebūtu iespējams uzreiz maksāt un rezervēt laiku?” jautā vīrietis.

Nosaka iestāde vai speciālists

Kāpēc šādi nosacījumi? To jautā vēl arī citi, kuri šo pamanījuši jau agrāk.

Vispirms par nosacījumiem pieraksta sistēmā portāls liepajniekiem.lv vērsās Veselības ministrijā. Darbinieki par vietnes Eveselibaspunkts.lv darbību nezināja, taču norādīja par iespēju uzzināt pieejamību pie speciālistiem vietnē Rindapiearsta.lv un aicināja vērsties pie Nacionālā veselības dienesta (NVD) kolēģiem.

Vietnē Rindapiearsta.lv var sameklēt speciālistu pakalpojumus konkrētās medicīnas iestādēs un redzēt, cik darba dienas jāgaida rindā.

NVD pārstāve Evija Štālberga informēja, ka Eveselibaspunkts.lv ir privāts risinājums un tam nav saistības ar valsts e-veselības sistēmu. ”Ar interesējošajiem jautājumiem jūs varat vērsties pie risinājuma izstrādātājiem, uzturētājiem. Informācijas par iespēju sazināties ar viņiem man nav,” saka E. Štālberga, aicinot apmeklēt vietni un iepazīties ar tur norādīto kontaktinformāciju, ko jau portāls bija izpētījis.

Apmeklējot mājaslapu, vienīgā kontaktinformācija ir e-pasts un saziņas iespēja lietotnē Messenger. Nekāda telefona numura! Portāls liepajniekiem.lv uzrakstīja ziņojumus gan e-pastā, gan saziņas lietotnē, gan arī sazinājās ar speciālistiem pa vienoto pieraksta tālruni 8998.

Vietnes sadaļā ”Palīdzība” vēstīts, ka, izmantojot vietni Eveselibaspunkts.lv, var norēķināties par tiem pakalpojumiem, kuriem iestāde izveidojusi apmaksu ar portāla starpniecību.

Pastāv divi rēķinu apmaksas veidi – priekšapmaksa un pēcapmaksa. Atkarībā no iestādes vai speciālista izveidotajām nostādnēm konkrētajam pakalpojumam pieejams viens vai otrs apmaksas veids.

Pēcapmaksas rēķiniem nav noteikta laika ierobežojuma, tie būs pieejami tik ilgi, kamēr pacients būs veicis rēķina apmaksu. Pēcapmaksa ir pieejama tikai portāla autentificētajiem jeb reģistrētajiem lietotājiem. Informāciju par vizītes maksu pacients var noskaidrot, vēršoties attiecīgajā veselības aprūpes iestādē vai sazinoties ar speciālistu.

Atsevišķiem speciālista maksas darba laikiem var būt pievienota iespēja veikt priekšapmaksu. Priekšapmaksas iespēju un cenu nosaka veselības aprūpes iestāde, un maksāšanas gadījumā darījums tiek veikts ar to, norāda vietnes uzturētāji.

Tāpat pēc vietnē norādītās informācijas saprotams, ka, pierakstoties valsts apmaksātajiem pakalpojumiem (izņemot tiešās pieejamības speciālistus) elektroniski vai telefoniski, ģimenes ārsta nosūtījums ir obligāta prasība.

To, ka pierakstoties jāuzrāda ģimenes ārsta nosūtījums, arī nosaka veselības aprūpes iestāde vai tajā strādājošs speciālists, precizē Veselības centru apvienības (VCA) Liepājas Medicīnas centra vadītāja Evita Zvagule.

Prasības var būt dažādas. ”Nosūtījums ir tāda lieta, ko prasa, jo tas būs vajadzīgs. Neprasa jau neko tādu, ko nevajadzētu. To vajag speciālistam un arī norēķinoties, īpaši svarīgi, ja cilvēkam ir apdrošināšana. Otrkārt, nosūtījuma esamība un pievienošana ļauj pārliecināties, ka cilvēkam tiešām nepieciešams tieši tas speciālists, pie kā pierakstījies. Šajā ziņā vēl piebilstams –

pilnīgi dabīgi, ka cilvēks, kurš nesaprot medicīnas valodu, var kļūdīties un pierakstīties ne pie tā mediķa.

Mēs jau iepriekš varam redzēt un pārbaudīt, kas cilvēkam nepieciešams,” skaidro E. Zvagule.

VCA apvienības poliklīnikas, tostarp Liepājā, ir pievienojušāssistēmai Eveselibaspunkts.lv, taču ar piebildi, ka gan vairāk strādā ar pacientiem telefoniski, kur pārjautā visas būtiskās lietas, kas saistītas ar speciālistu apmeklējumu.

”Pamatā nosūtījums nepieciešams uz dažādiem izmeklējumiem un valsts apmaksātajām vizītēm,” apstiprina vietnes Eveselibaspunkts.lv pārstāve Agnese Sila, kura sazinājās ar portālu.

”Savukārt priekšapmaksu ir noteikušas iestādes tiem pakalpojumiem, kuriem ir skaidri zināma pilnā maksa un kuru laikā netiek veikti papildu izmeklējumi. Kā arī mūsu portālā to iespējams darīt tām iestādēm, kuras ir pieslēgušas sev šo e-komercijas jeb karšu un bankas linku apmaksas pakalpojumu, ko ne visas iestādes ir izdarījušas,” viņa skaidro.

Lielāks garants, ka atnāks

Portāls liepajniekiem.lv minētajā elektroniskās pieraksta sistēmas vietnē pārliecinājās, ka šeit var pierakstīties pie speciālistiem aptuveni 80 medicīnas un veselības aprūpes iestādēs visā Latvijā.

Arī, izvēloties elektronisko pieteikumu LRS, no slimnīcas mājaslapas pacients tiek pārcelts uz vietni Eveselibaspunkts.lv.

LRS sabiedrisko attiecību speciāliste Indra Grase norāda: ”Šādā veidā tiek risināta problēma un iegūta lielāka garantija, ka pacients tiešām atnāks uz savu pieteikto pieraksta laiku.

Joprojām aptuveni viena ceturtā daļa pacientu, kas pierakstās uz konsultācijām un izmeklējumiem, vienkārši neatnāk!” viņa saka.

Vienlaikus slimnīcas personāls pacientiem pirms vizītes atgādina par pierakstu piezvanot, ja pieraksts ir caur Eveselibaspunkts.lv, sistēma sūta atgādinājumus, kā arī vietnē var atcelt pierakstu, to izmetot miskastē. Šāda neatnākušo statistika LRS jau saglabājas nemainīga vairākus gadus.

Un otra problēma – šie paši pacienti arī neatsaka un neatceļ savus pierakstus, ja speciālists vairs nav nepieciešams vai dabūjis veselības aprūpes pakalpojumu ātrāk kādā citā slimnīcā vai poliklīnikā.

Šādā veidā tiek izslēgta iespēja, ka viens cilvēks, kā tas mēdzot būt, pierakstījies daudz kur un pieteicis konsultācijas vairākās iestādēs, beigās neatnāk, tādējādi viņš iztērējis laiku gan ārstam, kas velti gaida, gan arī citiem pacientiem, kuriem tikšana pie mediķa arī bijusi nepieciešama.

LRS pārstāve atgādina pacientiem būt atbildīgiem – ja pieraksts nav nepieciešams, to var atteikt gan telefoniski, gan elektroniski.

Tam piekrīt arī VCA pārstāve, kura uzsver, ka papildu prasības, pierakstoties elektroniski, dod garantiju, ka cilvēks atnāks.

Arī VCA Liepājas Medicīnas centrā neatnāk uz iepriekš pieteiktiem pierakstiem aptuveni 25% pacientu. ”Uz cilvēku atbildību šajā jautājumā tiešām jāvērš uzmanība! Kāpēc cilvēki joprojām neuztver šo nopietni?” pauž E. Zvagule. ”Vai cilvēki atļautos šādi rīkoties, ja viņiem par neatnākšanu un savlaicīgu nebrīdināšanu būtu turpmāk par vizītēm jāmaksā?” viņa jautā.

Plašāki un stingrāki nosacījumi pacientiem liktu nedomāt tikai par sevi vien, bet arī citiem, kuriem speciālists nepieciešams tikpat ļoti un vairāk, bet līdzcilvēka neatceltais pieraksts liek turpināt gaidīt, uzsver Medicīnas centra vadītāja.

Projektu finansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par publikāciju saturu atbild portāls liepajniekiem.lv.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz