Autobusos joprojām mēdz neizsniegt biļetes

"Kurzemes Vārds"
Reģionālo maršrutu autobusos joprojām visvairāk pārkāpumu saistīti ar neatbilstošas biļetes izsniegšanu vai brauciena biļetes neizsniegšanu vispār, informē Autotransporta direkcijas (ATD) sabiedrisko attiecību speciāliste Lilita Pelčere. Visbiežākie pārkāpumi AS “Liepājas autobusu parks” saistīti ar biļešu tirdzniecību, piemēram, pasažierim vispār netiek izsniegta biļete vai tiek izsniegta nulles vērtības biļete.
ATD pagājušajā gadā, pārbaudot 1844 reģionālo maršrutu autobusus, konstatējusi 130 pārkāpumu. Šie rezultāti liecinot, ka, palielinoties pārbaužu apmēram, samazinās pārkāpumu skaits un aug pakalpojumu kvalitāte. Pērn Autotransporta direkcija veica pārbaudes visos pārvadātāju apkalpotajos maršrutos – tās bija gan plānotas, gan arī, balstoties uz pasažieru sniegto informāciju un sūdzībām, iepriekš neplānotas.
“Liepājas autobusu parka” (LAP) izpilddirektors Māris Ārbergs atzīst, ka LAP veiktajos pārvadājumos pārkāpumu kļuvis krietni mazāk. Nosaukt, par cik to kļuvis mazāk un salīdzinot ar kādu laika periodu, M. Ārbergs uzreiz nevarēja, jo “man visi skaitļi galvā nestāv”. “Kontroles strādā vairāk, runājam ar cilvēkiem. Katrs gadījums ir jāskata atsevišķi, vai tas ir tīšs vai netīšs. Ir apstākļu sakritības dažādas. Darbiņš nav viegls, ne jau apzināti pārkāpjam. Publiski nekas tāds aktuāls nav rakstīts, tad jau es ceru, ka lietas iet uz labo pusi,” saka uzņēmuma izpilddirektors. Sūdzības vairāk bijušas par kādu nesaprašanos, esot gadījumi, kad pasažieriem pašiem nav dokumenti bijuši kārtībā. “Katrā ziņā neakceptējam biļešu neizsniegšanu un bargi vēršamies pret šiem un citiem pārkāpumiem. Katru gadījumu izskatām rūpīgi pēc savām iekšējām procedūrām,” apgalvo M. Ārbergs.
2018. gadā AS “Liepājas autobusu parks” tika veiktas 220 pārbaudes, un no tām 18% gadījumu tika konstatēti pārkāpumi. Savukārt 2017. gadā tika veiktas 116 pārbaudes un pārkāpumi tika konstatēti 23% gadījumu, ziņo L. Pelčere.
Pēc aizvadītā gada rudenī notikušajām šoferu protesta akcijām un prasībām paaugstināt darba samaksu LAP vadība teica, ka darbinieku vēlmes tiekot ņemtas vērā, taču “trešajā ceturksnī, kad visas finanšu plūsmas un investīcijas gadam ir saplānotas, solīt atalgojuma pieaugumu būtu spekulatīvi.” Jaunais finanšu gads ir sācies, bet M. Ārbergs pagaidām nevar neko pateikt par iespējamo pretimnākšanu darba apmaksas jautājumos: “Vērtējam, skatāmies, kādas būs iespējas šajā gadā. Tas ir sakarā ar cenas pārrēķināšanu, jo daudz braucam par līgumos fiksētām cenām, atšķirībā no citiem pārvadātājiem. Gaidot statistikas datus, mēs vēl precīzi ciparus nezinām, kā pasūtītājs mums cenu mainīs par nobrauktajiem kilometriem. Statistikas dati janvārī parādījušies tikai par inflāciju, vēl ir priekšā par darba algas pieaugumu, par degvielas cenu pieaugumu pret iepriekšējo gadu. Tas viss ir procesā, es domāju, agrāk par februāri – martu nebūs zināms.”