Pirmdiena, 6. maijs Didzis, Gaidis
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Benzīna cenu kritums mazina interesi par gāzes iekārtām

Benzīna cenu kritums mazina interesi par gāzes iekārtām
Foto: liepajniekiem.lv
04.02.2015 07:03

liepajniekiem.lv

Atslēgvārdi

Pieprasījums pēc auto, kas aprīkoti ar gāzes iekārtām,
pazeminoties benzīna cenai, bet tajā pašā laikā nemainoties autogāzes cenai,
mazliet sarucis. Tomēr gāzes iekārtas uzstādīšana joprojām ir daudzu auto
īpašnieku viena no prioritātēm, ja jāsāk domāt par ekspluatācijas izmaksu
samazināšanu, atzīst speciālisti.

Pēdējā laikā gāzes iekārta nav tikai lietotu auto īpašnieku
ekskluzīva iespēja. Nule kā tirgū ienācis jaunais mazās klases krosovers ”Opel
Moka” – pirmais ”Opel”, kas jau rūpnīcā aprīkots ar gāzes iekārtu. Vēl kāds no ražotājiem,
kas jau no rūpnīcas piedāvā spēkratus ar gāzes dzinēju, ir ”Dacia”. Pieejams
ievērojams skaits modeļu, kas jau rūpnīcā aprīkoti ar gāzes iekārtām – ”Dacia
Duster”, ”Dacia Lodgy”, ”Dacia Sandero”, ”Dacia Logan”, pat ”Dacia Dokker”. Ja
nu neviens no šiem spēkratu modeļiem pircējam neiet pie dūšas, atliek gāzes
iekārtu uzstādīt papildus.

Pieprasījums rūk

SIA ”Amserv” Liepājas filiāles vadītāja Toma Stārosta
novērojumi rāda, ka SIA ”Amserv” Liepājas filiāles autoservisā remonta
pakalpojumi bieži tiek sniegti transportlīdzekļiem ar gāzes iekārtām – aptuveni
5% no visiem servisā apkalpotajiem spēkratiem ir ar gāzes iekārtām. Taču
interese par gāzes iekārtu uzstādīšanu, kaut arī servisā šis pakalpojums tiek
sniegts, pēdējā laikā samazinās: ”Interese nav pārāk liela.” Kā vienu iemeslu
viņš min to, ka krīt degvielas cena, bet kā otru to, ka ievērojama daļa auto
īpašnieku, kuri nolēmuši aprīkot savu auto ar gāzes iekārtu, meklē iespēju šo
pasākumu veikt pēc iespējas lētāk, kā rezultātā izvēlas nevis sertificētu
servisu, bet gan garāžu.

To, ka šobrīd gāzes iekārtu uzstādīšana transportlīdzekļiem
ir nedaudz samazinājusies, apstiprina arī CSDD Liepājas nodaļas priekšnieka
vietnieks Arnis Jekste: ”Vidēji tas ir apmēram viens transportlīdzeklis dienā,
kuram tiek veikta pārbūves reģistrācija CSDD Liepājas nodaļā saistībā ar gāzes
iekārtas uzstādīšanu. Kā iemeslus var minēt degvielas cenas samazināšanos un
to, ka šobrīd no CSDD puses tiek arī stingrāk uzraudzīti visi gāzu iekārtu
uzstādītāji. Pirms sākt veikt šādu iekārtu legālu uzstādīšanu un pārbūves
dokumentu noformēšanu, uzņēmumiem ir jāatbilst noteiktām prasībām.”

Par to, ka, sarūkot benzīna un dīzeļdegvielas cenai, vienlaicīgi
nesamazinās arī autogāzes cena, sūkstās arī tie, kuri brauc ar spēkratiem, kas jau
aprīkoti ar gāzes iekārtām. Piemēram, autobraucēja Iveta, kura jau ilgus gadus
brauc ar šādu auto, stāsta, ka uzpildes stacijā, kur viņa savā braucamajā
parasti pilda gāzi, janvāra beigās autogāze maksājusi 0,585 eiro par litru:
”Pēdējos mēnešos gāzes cena nav augusi, tā stāv uz vietas. Taču arī
samazinājuma nav.”

Skopais maksā divreiz

SIA ”Virāža A”, kas ir viena no sertificētajām gāzes iekārtu
uzstādīšanas vietām mūsu pilsētā, atbildīgais par darba drošību Edgars Silacērps
atzīst: ”Ir izmainījusies situācija gāzes uzstādītāju tirgū. Likumdošana paredz
gāzes uzstādītāju firmu sertifikāciju, kuras ietvaros jāizpilda virkne prasību.
Taču Liepājā piedāvājums ir plašs, ļoti daudzi piedāvā šo pakalpojumu, tirgus
ir salīdzinoši pieblīvēts. Protams, ir arī kaktu darboņi. Jā, ir cilvēki, kuri
izvēlas gāzes iekārtu uzstādīt nelegāli, jo tā ir lētāk, taču ir jāsaprot, ka
tad problēmas var būt lielas.”

”Interese par gāzes iekārtu uzstādīšanu transportlīdzekļiem
ir nepārtraukti,” viņš stāsta: ”Un iemesls ir ļoti vienkāršs. Neņemot vērā
ekoloģisko ieguvumu, cilvēki ekonomē. Lietojot auto, kas aprīkots ar gāzi,
ikdienas izmaksas ir lētākas. Turklāt ne tikai degvielas izmaksas, bet arī
automobiļa ekspluatācijas izmaksas.”

Taujāts, kādiem transportlīdzekļiem to īpašnieki visbiežāk
vēlas uzstādīt gāzes iekārtas, viņš skaidro: ”Cilvēki kļuvuši daudz
izglītotāki. Daļa neatbalsta auto aprīkošanu ar gāzi, turpretī citi ir vārda
vistiešākajā nozīmē gāzes iekārtu fani – brauc gadu desmitiem ilgi. Tas
jārespektē, jo katram ir savi argumenti.” Pēdējā laikā vērojama tendence, ka
cilvēki, iegādājoties spēkratu, cenšas to pirkt jau ar uzstādītu gāzes iekārtu:
”Šādiem auto ir pievienotā vērtība – tos iespējams veiksmīgāk pārdot. Tāpēc, ja
jau no rūpnīcas transportlīdzeklis nav aprīkots ar gāzes iekārtu, ir iespējams
šo iekārtu uzlikt. Arī pilnīgi jaunai mašīnai, vienīgi tad pārbūve jāsaskaņo ar
dīleri, lai transportlīdzeklim saglabātos garantijas.”

”Gāzes iekārtu var uzstādīt pilnīgi visām klasiskajām
automašīnām. Taču parādās jaunas tiešās iešprices mašīnas, kurām gāzes iekārtas
uzlikšana jau ir dārgāka, nekā klasiskai iešpricei, jo process ir sarežģītāks.
Ar to jārēķinās. Taču šādus auto ar gāzes iekārtām aprīkot cilvēki vēlas reti,
jo jaunās mašīnas jau tā ir ekonomiskas,” tā E.Silacērps, pēc savas pieredzes
novērojis, ka visbiežāk ar gāzes iekārtām ļaudis vēlas aprīkot
transportlīdzekļus, kuriem: ”Ir lielie motori, kā arī transportlīdzekļus, par
kuriem zināms, ka tiem būs liels nobraukums. Pie nopietna nobraukuma gāzes
iekārta dažam atmaksājas jau trijos gados.”

Automobilim ar klasisko iešprici un četrcilindru motoru
gāzes iekārtas uzstādīšana, ierēķinot iekārtu, varētu izmaksāt no 650 eiro,
viņš skaidro: ”Klasiskās iešprices sešcilindru motoram – mazliet zem 800 eiro
un uz augšu. Viss atkarīgs no tā, kāda iekārta tiek izvēlēta, kādas ir klienta
vēlmes, kāds balons tiek izvēlēts – lielāks vai mazāks, bagāžas nodalījumā
ievietojamais vai rezerves riteņa vietā liekamais. Arī iekārtām Eiropas tirgū
ir dažādi piedāvājumi – ir gan vienkāršākas, gan sarežģītākas.”

Viņš piekrīt, ka arī tagad, tāpat kā pirms gadiem pieciem,
iespējams iegādāties gāzes iekārtu par pārsimts eiro, taču uzskata, ka tā
diezin vai būs labākā izvēle: ”Uzlikt var daudzko. Taču ir jautājums: vai
sertificēts kantoris to atļausies darīt, zinot, ka viņam ir jādod garantija.
Turklāt, zinot izmaksas, ir skaidrs, kāda kvalitāte var būt šādām iekārtām.”

Jāpiebilst, ka šobrīd modernās gāzes iekārtas ir tādas, ka
nezinātājs, atverot motora pārsegu, pat nepateiks, ka konkrētajam auto
uzstādīta gāzes iekārta. ”Manā praksē bija gadījums, kad cilvēks bija nopircis
mašīnu, pat nezinot, ka tai ir gāzes iekārta,” smaida E.Silacērps: ”Transportlīdzekļa
ārpusē par to, ka mašīnai ir gāzes iekārta, mūsdienās vairs neliecina nekas.
Zinātājs, atverot motortelpu, pēc pēris mazām iekārtiņām saprot, ka auto
aprīkots ar gāzi. Gāzes uzpildes vieta parasti tiek noslēpta – visbiežāk tā
atrodas zem vāciņa blakus degvielas iepildes vietai.”

Baloni gan joprojām ir divu veidu – klasiskie cilindrveidīgie,
kas tiek iemontēti transportlīdzekļa bagāžas nodalījumā, kā arī apaļie,
virtulim līdzīgie, ko iestiprina rezerves riteņa vietā. ”Cilindru praktiskāk
izmantot gadījumos, ja bagāžas nodalījuma telpa to atļauj – iestumj to dziļumā.
Apaļais bagāžas telpu neaizņem, tādēļ cilvēki visbiežāk izvēlas šo variantu,”
tā E.Silacērps, piebilstot, ka šādos gadījumos rezerves ritenis tiek vai nu vienkārši
ielikts bagāžniekā, vai arī spēkrata īpašnieks no tā atsakās, izmantojot
remontkomplektu: ”Kaut arī mūsdienīgās iekārtas ir tādas, ka daudz vietas
neaizņem, uzstādot gāzes iekārtu, mašīnas īpašniekam tomēr ir jārēķinās, ka
samazināsies vieta bagāžai.”

Gāze palīdz ekonomēt

E.Silacērps pats jau pusotra desmita gadu brauc ar
spēkratiem, kas aprīkoti ar gāzes iekārtām un ir absolūti pārliecināts: ”Gāze
palīdz ekonomēt. Janvāra pēdējās dienās litrs degvielas maksāja 1,04 eiro, bet
autogāze Liepājas uzpildes vietās – no 0,565  līdz 0,569 eiro par litru. Un tie ir aptuveni
55% no degvielas cenas. Turklāt līdz šim gāzes cena, salīdzinot ar degvielas
cenu, bija ļoti zema. Vismaz pēdējos divus gadus.”

”Jau palietots ”Lexus GS 300”, 3 litru motors, benzīna patēriņš
uz šosejas apmēram 11 litri jeb apmēram 11,45 eiro uz 100 kilometriem = gāze
apmēram 12,5 litri jeb 7,10 eiro uz 100 kilometriem, jo gāzes patēriņš ir
aptuveni par 10% lielāks, nekā benzīnam. Diemžēl ne visi gāzes uzstādītāji to
stāsta, bet tā ir patiesība – ja auto ēd, piemēram, 10 litrus benzīna uz 100
kilometriem, tad gāzi ēdīs 11 litrus. Ekonomija apmēram 4,35 eiro uz 100 kilometriem,”
piemēru min E.Silacērps. Un piebilst: ”Gāzes iekārtas cena konkrētam auto – ap
900 eiro (6 cilindru 3 litru dzinējs, iešprice, 220 Zs). Gāzes iekārta
atmaksājas, nobraucot apmēram 20 700 kilometrus. Gadā šis auto vidēji nobrauc
40 000 km (+/- 100 km dienā) Tātad, jau pēc pusgada ieguldījumi gāzes iekārtā
šim lielajam auto ar lielo motoru ir atmaksājušies. Piecu gadu laikā ekonomija,
nobraucot 200 000 kilometrus, atskaitot gāzes iekārtas izmaksas, ir vairāk nekā
7000 eiro. Mazākiem – četrcilindru motoriem – visi cipari ir ne tik lieli,
savukārt “benzīna kapsētām” – džipiem un miniveniem dzīvokļa izmērā –
atkal ir citādi. Tikai viens rādītājs ir konsekvents – degvielas izmaksu
ekonomija ir ap 40% apmērā.”

Viņš uzsver, ka, uzstādot gāzes iekārtu, ir vēl arī otrs
ieguvums: ”Palielinās auto motora resurss. Tāpat retāk jāmaina eļļa, jo dzinējs
mazāk detonē. Dzinējs ir arī klusāks.”

Praktiskās braukšanas instruktoram Vitālijam Kapeniekam jau
otrais mācību auto aprīkots ar gāzi. Un viņš ir sajūsmā, jo, veicot kursantu
apmācību, nobraukums ir ļoti liels.

Daļas autobraucēju viedoklim, ka auto, kam uzstādīta gāzes
iekārta, zaudē jaudu, E.Silacērps nepiekrīt: ”Pirmkārt, ir izvēles tiesības –
jebkuru brīdi var pārslēgties uz benzīnu un izmantot rūpnīcas jaudu. Taču nav
tiesa, ka auto jauda pēc gāzes iekārtas uzstādīšanas samazinās. Ja pareizi
pielāgota gāzes iekārta, jauda saglabājas.” Tie, kuri sūdzas, ka auto zaudējis
jaudu, visticamāk iegādājušies lētāku un ne tik modernu iekārtu: ”Jāuzstāda
jaudīgāks reduktors. Vai arī filtri ir netīri. Bet, ja ekonomējot, tiek
iegādāta mazāk jaudīga iekārta, tad, protams, auto tā neskries.”

Benzīns un gāze –
vienlīdz bīstami

VUGD Kurzemes reģiona brigādes Liepājas 1.daļas komandieris Romāns
Andrijauskas, taujāts, cik droša vai, gluži pretēji – bīstama, ir gāzes iekārta
automašīnā, skaidro: ”Droša, ja tiek ievēroti noteikumi. Proti, ja gāzes iekārta
uzstādīta nevis kādā garāžā, bet gan sertificētā iestādē uzstādīta sertificēta
iekārta.”

Pēc ugunsdzēsēja glābēja teiktā, neesot pamata bažām, ka
sadursmes gadījumā auto, kas aprīkots ar gāzes iekārtu, momentā varētu
eksplodēt: ”Lai notiktu eksplozija, jābūt noteiktai gāzes koncentrācijai. Bet,
ja ir noplūde, vienādi bīstama ir gan gāze, gan degviela – ikviena viela no
dzirksteles var aizdegties, kā rezultātā var notikt eksplozija. Tādēļ nevar
teikt, ka kāds no degvielas veidiem būtu drošāks par citiem. Gan gāze, gan
degviela ir vienādi bīstamas, ja iekārtas nav pareizi uzstādītas, kā arī tad,
ja netiek ievēroti ekspluatācijas noteikumi.”

Tam piekrīt E.Silacērps: ”Gāze – tā ir vēl viena diezgan
sarežģīta iekārta, kas uzstādīta un prasa apkalpošanu un pieskatīšanu. Un
jārēķinās, ka nu mašīnā ir divas bīstamas vielas – benzīns UN gāze. Vismazāk
bīstamākais tomēr ir dīzeļdegviela. Taču gāzes iekārtai, tāpat kā benzīna
iekārtai, ja tā pareizi uzstādīta, ir drošības sistēmas – vismaz divi vārsti,
kas pārtrauc gāzes padevi, ja radusies tehniska problēma. Kaktu meistari
reizēm, taupot naudu, kādu no vārstiem arī neuzliek… Ir bijuši traki
gadījumi. Tāpēc IR jābūt tā, kā paredzēts tehniskajos noteikumos! Un
sertificētām detaļām jābūt. Ja viss tehniski pareizi un kārtībā, meistars savu
darbu veicis godprātīgi, tad bīstamība palielinās tikai uz to, ka bīstamās
vielas daudzums mašīnā pēc gāzes iekārtas uzstādīšanas ir lielāks. Benzīns un
gāze deg vienādi, abi ir vienādi bīstami. Nezinu nevienu gadījumu, kad ar gāzes
iekārtu aprīkots auto būtu uzsprādzis.”

Jautāts, kurā mirklī mašīnas īpašniekam ir pamats bažīties,
ka kaut kas nav kārtībā, E.Silacērps skaidro: ”Pirmais rādītājs – mašīna vairs
neiet tā, kā gājusi iepriekš. Tad, iespējams, netīrs kāds filtrs. Gāzei ir arī
tāda īpatnība, ka dzinēja defektus tā atklāj ātrāk. Un pats galvenais –
braucēju deguns. Ja parādās gāzes smaka, kas vēsta par iespējamu noplūdi,
noteikti ir jābrauc pie meistara! Tas pats jau gan attiecas arī uz benzīnu – ja
salonā jūtama benzīna smaka, tas nav nejauši…”

UZZIŅAI:

Uz 2015.gada 1.janvāri Liepājas pilsētā reģistrēti:

–        vieglie auto – 19
269 (no tiem ar gāzi – 1617);

–        kravas transportlīdzekļi
– 2484 (no tiem ar gāzi – 45);

–        autobusi – 233
(no tiem ar gāzi – 1).

Visos 8 novados reģistrēti:

–        vieglie auto –
15 456 (no tiem ar gāzi – 864);

–        kravas – 1927
(no tiem ar gāzi – 34);

–        autobusi – 109
(no tiem ar gāzi – 0).

/CSDD info/

VAR NODERĒT:

Auto gāzes uzpildes
vietas Liepājā un apkārtnē:

”Virāža A” – Lauku iela, Liepāja;

”Lāde” – Airītes iela, Liepāja;

”Lukoil” – Ganību iela, Liepāja; Raiņa iela, Liepāja; Lielā
iela, Grobiņa;

”Statoil” – Esperanto iela, Liepāja;

”Viada” – Krūmu iela, Liepāja;

”Latvijas propāna gāze” – Grīzupes iela, Liepāja;

”East West Transit” – Brīvības iela, Liepāja;

”Astarte nafta” – Kalvenes iela, Aizpute;

”King” – Priekule.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz