Daļa Liepājas dzelzceļnieku zaudē darbu
Ilze Ozoliņa
"Kurzemes Vārds"
VAS “Latvijas dzelzceļš” vakar paziņoja, ka līdz 2020. gada beigām plāno pārtraukt darba tiesiskās attiecības ar aptuveni 1500 darbiniekiem. Darbu jau zaudējuši un, visticamāk, šī gada laikā tiks atlaisti vairāki desmiti Liepājas dzelzceļnieku, noskaidroja “Kurzemes Vārds”.
“2019. gads gan koncernam “Latvijas dzelzceļš”, gan visai Latvijas transporta un tranzīta nozarei ir bijis satricinājumiem bagāts – gan fosilo izejvielu cenu samazinājuma globālajos finanšu tirgos un attiecīgi mazāka to pārvadājumu apjoma rezultātā, gan arī reģiona ekonomiskās un politiskās situācijas dēļ ir pieredzēts būtisks ienākošo un izejošo kravu apjoma samazinājums,” skaidro koncerna pārstāve Ella Petermane. Lai stabilizētu uzņēmumu un panāktu saimnieciskās darbības efektivitāti, nolemts pārtraukt darba tiesiskās attiecības ar pusotru tūkstoti strādājošo.
Darbinieku skaita samazināšanu plānots īstenot vairākos posmos.
Jautāta, vai darbu zaudēs arī koncerna uzņēmumos strādājošie Liepājā, “Latvijas dzelzceļa” pārstāve pauž, ka pagaidām to vēl nevar pateikt. “Šobrīd notiek administrācijas darbinieku samazināšana,” viņa atzīmē.
Tikmēr kādā “Latvijas dzelzceļa” struktūrvienībā strādājoša liepājniece laikrakstam pastāsta, ka dzelzceļa darbinieku skaita samazināšana Liepājā jau sākta pērn, drīz pēc tam, kad nomainījusies uzņēmuma vadība. “Pamazām tiek samazināts darbinieku skaits katrā struktūrā. Kā pirmie tiek atlaisti pensionāri, tālāk tiek vērtēti darbinieki, kuri strādā amatos, kas šobrīd nav aktuāli. Ja darba noslodze kādam ir maza, tad amati tiek apvienoti. Tas viss notiek tāpēc, ka būtiski samazinājušies kravu pārvadājumi pa dzelzceļu.”
Cik strādājošo Liepājā jau zaudējuši darbu, viņa nevar pateikt, skaidrojot, ka šeit darbojas vairāk nekā piecas dzelzceļa struktūras un katrai no tām ir sava vadība. Taču viņa zina teikt, ka vēl daļu strādājošo paredzēts atlaist līdz 1. aprīlim, bet nākamais štatu samazināšanas posms gaidāms līdz 1. jūlijam. “Viss atkarīgs no tā, vai izdosies noslēgt jaunus līgumus par kravu pārvadājumiem. Taču šobrīd kravu kļūst aizvien mazāk,” viņa saka.
Dzelzceļa nozarē mūsu pilsētā strādājot vairākas dinastijas – ģimenes pārstāvji trīs paaudzēs. Sieviete spriež, ka pašreizējā situācija dzelzceļā ir ļoti satraucoša. “Izpostīt var visu ko, taču pēc tam to atjaunot ir grūti. Ja nav kravu, tas nozīmē, ka, visticamāk, vērsies ciet arī kāda stacija. Savukārt atsevišķu dzelzceļa darbinieku profesijas citās nozarēs nav pieprasītas, piemēram, atbildīgie speciālisti par kravu un pasažieru drošu pārvietošanu. Taču mūsu darbinieki ir tehniski ļoti labi izglītoti, viņu zināšanas tiek stiprinātas praksē. Ja pēc kāda laika šādu pienākumu pildīšanai pieņems darbā jaunus darbiniekus, būs nepieciešams ilgs laiks viņu apmācībai”.
VAS “Latvijas dzelzceļš” šā gada 1. janvārī strādāja 6265 darbinieki, savukārt visa koncerna darbinieku skaits šā gada sākumā sasniedza 9950 cilvēku.