Dusmu kontrole bērniem un pieaugušajiem
"Kurzemes Vārds"
Liepājas pilsētas domes lielajā zālē divas dienas risinājās darbnīca “Dusmu un agresijas veidošanās mehānismi skolas vidē un uzvedības korekcijas iespējas, izmantojot metodisko materiālu “Dusmu kontroles spēle””. Darbnīcas pulcēja Liepājas pilsētas un apkārtējo novadu sociālo iestāžu darbiniekus, skolu sociālos pedagogus un skolotājus. Pavisam kopā dusmu kontroles mehānismus apzināja vairāk nekā 120 dalībnieku. “Iemācīties dusmas kontrolēt nav viegls darbs,” uzsvēra darbnīcas vadītāja, dusmu kontroles spēles autore Līga Bērziņa. Viņa soli pa solim analizēja dusmu rašanos un reakcijas modeļus kā skolā, tā ģimenē un sabiedrībā. “Mans aicinājums ir ieklausīties abās pusēs, gan tajā, kas dusmojas, gan tajā, uz kuru šīs dusmas tiek vērstas. Un saprast notiekošo.” Dusmu terapijas nodarbību dalībnieces atzina, ka bija vērts ieklausīties un uzzināt, kā reaģēt uz dažādām nepatīkamām emociju izpausmēm un kā rīkoties konkrētos gadījumos, jo mūsdienu sabiedrībā pieaugušie un bērni kļūst aizvien neiecietīgāki un asāki. Ezerkrasta sākumskolas sociālā pedagoģe Anda Ceirule apliecināja, ka vairāki jautājumi bijuši zināmi un praktiski pieredzēti, bet nav trūcis arī jaunumu: “Izpratni veidot vairāk palīdzēja praktiskās nodarbības, apguvām rīcības metodes, uzzinājām noderīgus ieteikumus, ko darīt agresijas brīdī, kad bērnam uznākusi dusmu lēkme. Varēja uzzināt tādus mazus knifiņus, ko darīt, kā rīkoties praktiski.” Liepājas Valsts tehnikuma sociālā pedagoģe Iveta Lāce-Lācekle atzina: “Labi, ka atnācu. Nodarbības bija vērtīgas. Lika aizdomāties par tādām pamata lietām, kam mēs ikdienā varbūt nepievēršam vajadzīgo uzmanību: par to, kāpēc rodas šī agresija. Biežāk gribam audzināt un rāt, bet dziļi saknē reizēm slēpjas daudz kas nopietnāks, tās sajūtas, kas bērnu nomāc, ar kurām viņš pats nevar tikt galā, kas viņam nāk līdzi no pagātnes, no bērnībā pārdzīvotā vai pārciestā. Ja iedziļinās un saliek pa plauktiņiem, tad var saprast, kas un kāpēc tā notiek.” Pirmsskolas izglītības iestādes “Sprīdītis” metodiķe Inese Gvozde un audzinātāja Inga Žabinska teica: “Nodarbībās guvām apstiprinājumu tam, ko mēs jau zinājām, kā arī ieguvām jaunas iemaņas. Problēma ir liela, jau bērnudārzā bērni paliek aizvien sarežģītāki, daudziem grūti tikt pašiem ar sevi galā. Un labi zināt paņēmienus, kā viņiem palīdzēt. Nodarbību vadītāja mums pastāstīja par citādu pieeju, ļāva apgūt jaunas metodes.” Audzinātāja I. Žabinska rezumēja: “Ieguvums ir tīri praktisks. Man darbā bijuši bērni, kuriem grūti savaldīt savas emocijas. Pats galvenais, ka guvām apstiprinājumu tam, ko mēs jau pareizi darām, un ka svarīgi ir palīdzēt arī tam, pret kuru dusmas vērstas. Jāmāk palīdzēt gan šiem bērniem, gan arī pašiem sev. Jāiemācās visiem sadzīvot.