Svētdiena, 28. aprīlis Terēze, Gundega
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Aiņa Pujēna gadiem lolotais sapnis – paša būvēta jahta

Svētdien Liepājas Jahtu ostā iesvētīja liepājnieka Aiņa Pujēna paša būvēto jahtu “Laudate” (no latīņu valodas – slavēt), kas tapusi apmēram astoņus gadus. “Katram cilvēkam ir savi vaļasprieki. Mana sirdslieta ir burāšana,” laikrakstam sacīja A. Pujēns.

Aiņa Pujēna gadiem lolotais sapnis – paša būvēta jahta
Ainis Pujēns ar paša būvēto jahta "Laudate" plāno piedalīties ne tikai regatēs, bet arī doties tuvākos un tālākos ceļojumos. (Foto: Egons Zīverts)
26.08.2021 06:00

Miks Kuncītis

"Kurzemes Vārds"

Atslēgvārdi

“Ja runājam par saknēm, no kurienes ideja par paša būvētu jahtu radās, tad droši vien jāpiemin skolas gadi. Mācījos pamatskolā un pat īsti neatceros, kādā veidā manās rokās nonāca interesanta grāmata krievu valodā par to, kā uzbūvēt jahtu. Izlasīju, šķita ļoti saistoša. Pēc tam grāmatu paņēma mans draugs Raitis Piķelis, kurš arī visu mūžu bija sapņojis uzbūvēt jahtu. Sākotnēji laivu bijām iecerējuši būvēt trijatā – es, Raitis un Uldis Ārgalis, taču beigu beigās dažādu iemeslu dēļ paliku viens,” atceras A. Pujēns, uzsverot, ka ideja dzimusi 2012. gadā, bet reāli būvniecība sākusies gadu vēlāk.

Sākumā vīri sprieduši, kāda tipa jahta būtu vispiemērotākā. “Sliecāmies vairāk uz sportiska tipa laivu, bet tajā pašā laikā gribējām, lai ar to var pietiekami ērti nokuģot arī tālākus gabalus. Atradām zelta vidusceļu. Jahtas projekta autors ir Dadlijs Diks no Dienvidāfrikas, kuram šajā ziņā ir milzīga pieredze: viņš ne tikai zīmē, projektē jahtas, bet arī pats ar savu jahtu daudz ceļo. Apmēram 90% jahtu visā pasaulē lielākoties būvētas no stiklplasta, taču ar “Laudati” ir citādāk – tā pilnībā būvēta no jūras finiera (gabūns – sarkankoka paveids). Tā ir priekšrocība, jo šis materiāls jahtai piedos ilgmūžību, kas var būt 100 un pat 150 gadu. Stiklplasta laivām gan ar laiku veidojas osmoze, proti, krietni ātrāk sāk dalīties, bojāties jahtas korpusa slāņi. Tāpat stiklplasta laivas ir sarežģīti utilizēt. Finiera laivām šis process ir pavisam vienkāršs, piemēram, ja šķiet, ka laiva savu mūžu ir nokalpojusi, var samalt to šķeldai,” jahtu nianses skaidro A. Pujēns.

“Laudate” esot tikai un vienīgi roku darbs. “Visas detaļas ir jāizzāģē un tad jāliek, jālīmē kopā. Manā uzņēmumā “AR Module Factory” ir darba galdi, ar kuriem šādus darbus varēju veikt,” teica A. Pujēns.

Jahta būvēta tepat Liepājā. “Raitim Strazdu ielā ir galdniecība, kurā es attīstīju savu uzņēmējdarbību un paralēli arī notika jahtas būvēšana.

Pa šiem gadiem kādas 50 reizes bija tā, ka dažādu iemeslu dēļ nedaudz nolaidās rokas, bet tas bija īslaicīgi. Varēja jau, protams, dirnēt pie televizora, skatoties seriālus, taču es gribēju likties darbos.

Tas būtu negodīgi pret pārējiem iesaistītajiem, ja teiktu, ka tas ir tikai un vienīgi mans darba auglis. Bija nianses, kurās nevarēju iztikt bez speciālistu palīdzības, arī regulāras konsultēšanās ar projekta autoru, kurš neliedza padomu. Tāpat ievērojamu atbalstu sniedza ģimene – sieva Ieva, bērni – Magone, Vijolīte, Tālrīts un Marana. Jahtu būvējot, bija daudz monotonu un ne tik sarežģītu darbu, ko bērni darīja ar lielu entuziasmu,” stāsta A. Pujēns, īpaši uzsverot arī pieredzējušā burātāja Kristapa Remesa līdzdalību, kurš neskopojies ne ar padomiem par jahtas būvēšanu, ne ar gudrībām par burāšanu kā tādu.

Sapni piepildot, Ainis nav izticis arī bez interesantiem starpgadījumiem.

“Es to varētu nedaudz salīdzināt ar Robinsona Krūzo piedzīvojumu, kad viņš uz vientuļās salas būvēja savu pirmo plostu un nepadomāja, kā to pēc tam dabūs ūdenī.

Kad bijām sākuši būvēt jahtu, ar mani sazinājās D. Diks. Piedāvāja par 300 dolāriem iegādāties modernāku projektu. Es piekritu un turpinājām darboties. Pēc laika secināju, ka kaut kas īsti nav kārtībā – jahta bija 25 centimetrus platāka, un to vairs nebija iespējams dabūt pa vārtiem ārā. Nācās demontēt vārtus un izgraut sienu, turklāt tajā pašā dienā visus bojājumus novērst, lai nevienam pa nakti nebūtu jāpaliek sardzē,” smaidot atceras A. Pujēns.

Ar rezultātu jaunās jahtas īpašnieks ir apmierināts, un jau augusta sākumā tā guvusi sacensību rūdījumu. “Piedalījāmies populārajā “Roņu Pirts regatē” – pirmais pārbaudījums veiksmīgs,” palepojās A. Pujēns. Viņš arī izteica vēlmi, ka būtu labi, ja nākotnē regatēs startētu komandas, kas nokomplektētas tikai no liepājniekiem.

“Mums ir pilsēta, kurā piedzimst vējš. Burāšana bez vēja nav iedomājama. Pilnīgi absurdi ir tas, ka Liepājā nav sava jahtu kluba un arī interese par burāšanu ir pavisam niecīga. Ceru, ka nākotne būs daudz gaišāka,” sacīja A. Pujēns.

9,5 metrus garajā jahtā ir sešas guļvietas, taču, kā saka A. Pujēns, tuvākos braucienos uz klāja droši var kāpt arī vairāk cilvēku. “Kurzemes Vārds” noskaidroja, ka šādas jahtas tirgus cena ir ap 150 000 eiro.

Ievērojot jūrnieku tradīcijas, iesvētīšanā jahta “Laudate” bija rotāta ar karodziņiem, iedvesmojošu uzrunu teica par laivas krustmāti ieceltā Baiba Rubesa, kā arī tika godāti citi jahtas tapšanā iesaistītie cilvēki. A. Pujēns ir īpaši pateicīgs uzņēmējam Oskaram Moram, kurš, sniedzot finansiālu atbalstu, palīdzēja jahtu pabeigt ātrāk.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz