Sestdiena, 20. aprīlis Mirta, Ziedīte
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Karostas kanālā piesārņojums rodas gultnes tīrīšanas rezultātā

Karostas kanālā piesārņojums rodas gultnes tīrīšanas rezultātā
Foto: Publicitātes
12.09.2015 09:46

liepajniekiem.lv

Portāls šorīt, 12.septembrī, saņēma informāciju, ka Karostas
kanālā pamanīts naftas produktu piesārņojums, kā dēļ uz notikuma vietu izsaukti
ugunsdzēsēji.

VUGD Kurzemes reģiona brigādes Liepājas 1.daļas komandieris Romāns
Andrijauskas portālam apstiprināja, ka glābēji ap deviņiem no rīta saņēmuši
izsaukumu uz Karostas kanālu, kur konstatēts piesārņojums.
Glābēji secinājuši, ka piesārņojums rodas, veicot Karostas kanāla gultnes attīrīšanas
darbus – izceļot no kanāla gultnes tur esošos priekšmetus, gultnes nogulsnes
tiek izkustinātas un uzpeld piesārņojums.

Kā skaidroja R.Andrijauskas, glābēji patlaban strādā
notikuma vietā, izvietojot bonas, lai norobežotu piesārņojuma izplatīšanos pa
visu kanālu.

Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) sabiedrisko
attiecību speciāliste Līga Ratniece-Kadeģe portālam skaidroja, ka iedzīvotājiem
nav pamata satraukumam par Karostas kanālā pamanīto naftas produktu
piesārņojumu: ”Uzsāktā Karostas kanāla attīrīšanas projekta ietvaros notiek
kanālā gultnes tīrīšana. Notiek ne tikai kanāla dibenā esošo priekšmetu izcelšana
– sākot no vecām autoriepām un velosipēdiem līdz laivām un automašīnām, bet
tūdaļ sāksies arī Karostas kanāla dibenā sakrājušos dūņu izsūknēšana.”

”Karostas kanāls ir viena no piesārņotākajām vietām Liepājā,
un tieši tādēļ arī tiek veikta tā attīrīšana. Karostas kanāla gultnē dūņas un
cita veida piesārņojums – PSRS militārais mantojums – veido slāni no 30
centimetriem līdz vairākiem metriem. Piesārņojums no gultnes ik pa laikam tiek
uzcelts ne tikai veicot kanāla attīrīšanas darbus, bet arī ar kuģu, kuriem ir
lielāka iegrime, dzenskrūvēm,” viņa turpina.

Un skaidro: ”Aicinā iedzīvotājus būs saprotošiem un
rēķināties ar to, ka Karostas kanāla attīrīšanas darbu laikā piesārņojums var
parādīties. Kamēr attīrīšanas darbi nebūs pabeigti, piesārņojums ir iespējams.
Tādēļ iedzīvotājiem būtu aicinājums regulāri neziņot glābējiem, jo darbu
veicēji, kas strādā pie Karostas kanāla attīrīšanas, kontrolē situāciju.”

Portāls jau informēja, ka saskaņā ar 2014.gada 17.decembrī
noslēgto līgumu ar Vides un reģionālās attīstības ministriju par ES Kohēzijas
fonda projekta ”Vēsturiski piesārņotas vietas Liepājas ostas Karostas kanāla
attīrīšana, I kārta” īstenošanu, Liepājas SEZ pārvalde īsteno divus projektus –
”Liepājas ostas Karostas kanāla zemūdens būvlaukuma attīrīšanas darbi no
mazizmēra un lielizmēra tehnogēniem priekšmetiem” un pilotprojektu ”Liepājas
ostas Karostas kanāla gultnes attīrīšana no piesārņojuma un tālākās darbu
tehnoloģijas noteikšana”.

Trešā no līguma komponentēm – pilotprojekts ”Liepājas ostas
Karostas kanāla lielo un mazo tehnogēno priekšmetu izcelšanas tehnoloģijas
noteikšana” īstenots jau 2014.gada nogalē. Kopējās izmaksas ir 9,6 milj. eiro,
no kuriem nepilni 85% jeb 8 milj. eiro ir ES Kohēzijas fonda finansējums.

Izsludinātajā iepirkumā par tehnogēno priekšmetu izcelšanu
no Karostas kanāla grunts uzvarēja pilnsabiedrība ”GTL GT INSPEKT”, kas
iesniedza labāko piedāvājumu par darbu veikšanu visās trīs Karostas kanāla
daļās jeb lotēs. Darbu  izmaksas – 4 763 356,50 eiro bez PVN un tos uzsāka
šā gada 1.jūlijā. Tie notiek pēc saskaņotā laika grafika.

Kā iepriekš pastāstīja pilnsabiedrība ”GTL GT INSPEKT”
projekta vadītājs Rolands Zelts, kanāla grunts atbrīvošana no priekšmetiem
notiek pēc saskaņota laika grafika un šobrīd ir izcelti vairāk kā 600
lielizmēra priekšmeti un lielākā daļa no tiem ir tādi kādus  jau varēja
gaidīt – dažādos laika periodos gluži kā izgāztuvē samesti priekšmeti – kanalizācijas
un ventilācijas caurules, dažādas kuģu detaļas, koka pāļi, betona enkurbloki,
troses, riepas utt. Interesantākie atradumi žigulis un vismaz pusgadsimtu veca
koka glābšanas laiva.

Tāpat jau ziņots, ka paralēli Karostas kanāla grunts
atbrīvošanai no dažādiem priekšmetiem ir uzsākts arī pilotprojekts ”Liepājas
ostas Karostas kanāla gultnes attīrīšana no piesārņojuma un tālākās darbu
tehnoloģijas noteikšana”, ko veic personu apvienība ”EKO OSTA RR”. Darbu
izmaksas sastāda 2 192 094,99 eiro bez PVN. Viens no personu
apvienības pārstāvjiem Kristaps Kaupužs  jau iepriekš aicināja iedzīvotājus būs
saprotošiem, jo uzsākot grunts darbus var parādīts nepatīkamas smakas un
neliels piesārņojums ūdens virskārtā, bet ”EKO OSTA RR” ir tam gatava un
pilnībā kontrolēs procesus, lai nenodarītu kaitējumu videi un cilvēkiem. 

Abi uzsāktie projekti jāpabeidz līdz šā gada beigām, bet
kopumā viss Karostas kanāla sanācijas projekts jāpabeidz līdz 2023.gadam un
šobrīd jāatrod finansējums vēsturiski piesārņotā grunts izcelšanai no
atlikušajiem 78 ha Karostas teritorijas.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz