Svētdiena, 16. maijs Edijs, Edvīns
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Uzticamas un aktuālas ziņas šajā laikā ir ļoti svarīgas!

Piesakies paziņojumiem un esi informēts par būtiskākajiem notikumiem Liepājā!

Pieteikties

Lidosta saņēmusi jaunās ugunsdzēsēju mašīnas, glābēji tās apgūst

Lidosta saņēmusi jaunās ugunsdzēsēju mašīnas, glābēji tās apgūst
17.12.2015 14:31

liepajniekiem.lv

Šonedēļ, iekļaujoties plānotajos termiņos, Polijas uzņēmums
”WAWRZASZEK ISS” Liepājas lidostas vajadzībām piegādāja divas speciāli izgatavotās
aviācijas glābšanas un ugunsdzēšanas specializētās automašīnas. Patlaban
glābēji Polijas instruktoru vadībā tās apgūst, pārliecinājās portāls.

Kā portālam pastāstīja SIA ”Aviosabiedrība ”Liepāja”” valdes
loceklis Agris Sprūde, sākusies reāla Liepājas lidostas ugunsdzēsēju
iepazīšanās ar šīm mašīnām, ar to apkopju veikšanu: ”Šī nedēļa tiek veltīta pasākumiem,
lai speciālās automašīnas iztestētu visos iespējamajos veidos, lai gūtu
pārliecību, ka viss strādā nevainojami.”

Viņš skaidro, ka glābēji, kas strādā lidostā, būs speciāli trenēti
rīkoties ar šīm mašīnām: ”Vadītājs no malas, visticamāk, spēs šo auto pabraukt,
bet pilnvērtīgi lietot nepratīs. Tādēļ ir svarīgi, lai ugunsdzēsēji būtu
kvalificēti, apmācīti pilnvērtīgi strādāt ar speciālajiem transportlīdzekļiem.
Un viņi tad arī būs tie, kas strādās notikuma vietā.”

Kopā apmācību iziet 20 cilvēki – visi jau esošie
ugunsdzēsēji. Divi ir brigāžu vadītāji, pārējie 18 – ugunsdzēsēji, no kuriem
četri ir speciālo transportlīdzekļu vadītāji. Glābēju darba grafiks būs
pielāgots lidostas vajadzībām, proti, patstāvīgā dežūrā būs viena automašīna ar
četru cilvēku apkalpi: ”Kā paredz starptautiskie aviācijas noteikumi, tas būs
5.kategorijas drošības līmenis.” Bet otra automašīna ar vēl četru cilvēku
apkalpi būs dežūras režīmā: ”Šī mašīna pieslēgsies pēc vajadzības un tās jau
būtu 7.kategorijas drošības līmenis.”

Taujāts par to, vai lidostai piegādātās speciālās
automašīnas strādās tikai lidostā, vai arī nepieciešamības gadījumā sniegs
atbalstu Liepājas ugunsdzēsējiem glābējiem, A.Sprūde skaidroja: ”Mašīnas ir
īpašas – ļoti jaudīgas un specifiskas. Turēt šādu trumpi azotē būtu nepareizi.
Protams, kaut nu neatgadītos nopietnas nelaimes, taču, ja tādas būs pilsētā vai
apkārtnē, viennozīmīgi šīs automašīnas varētu sniegt palīdzību, mēs to
neatteiksim. Bet lidostā šie speciālie transportlīdzekļi ir nepieciešami, jo
lidostai ir jānodrošina sava drošība.”

Šādi auto nepieciešami, lai nodrošināti lielo lidmašīnu uzņemšanu
Liepājā, skaidro A.Sprūde.

Viņš nule kā atgriezies no pieredzes apmaiņas brauciena uz
Tartu lidostu Igaunijā, kura ir līdzvērtīga Liepājas lidostai, bet kur ikdienā
dežūrē mazāks ugunsdzēsēju skaits.

Taujāts, vai četru darbinieku brigādes uzturēšana nav pārāk
dārga, A.Sprūde skaidro: ”Būsim racionāli un darbiniekus noslogosim atkarībā no
plānotās lidojumu intensitātes. Kaut arī prasības Eiropā un pasaulē ir līdzīgas
ne tikai attiecībā uz lidostām, bet arī ugunsdzēsējiem lidostās, tomēr katra
valsts izvēlas sev pieņemamāko variantu. Bet atšķirības nav lielas Tartu
lidostā, kur notiek regulāra satiksme uz Helsinkiem, ugunsdzēsēju komandā vienā
maiņā ir trīs glābēji. Mūsu gadījumā Liepājā būs četri cilvēki, un manā
skatījumā atšķirība nav liela.”

Specializēto ugunsdzēsēju automašīnu iegāde bija viens no
priekšnosacījumiem, lai veiktu lidostas sertifikāciju. A.Sprūde skaidro:
”Infrastruktūras rekonstrukcija bija pamatlieta. Ugunsdzēsēju mašīnas ir otra
izmaksu ziņā ietilpīgākā prasība, kas jāizpilda. Un bez šīm automašīnām lidosta
arī nevar iztikt – ”Kamaz” un ”Ural”, kas bija agrāk, savu dzīvi ir izbeiguši.
Uz šiem transportlīdzekļiem paļauties nevaram.”

”Jā prasības ir ļoti augstas, aviācijā un lidostās ļoti
liela uzmanība veltīta drošības jautājumiem,” viņš turpina: ”Un diemžēl
aizvietot šos transportlīdzekļus ar standarta ugunsdzēsēju automašīnām, kas ir
VUGD rīcībā, nav iespējams. Lidostai nepieciešams, lai ugunsdzēsēju automašīnas
būtu uz vietas, jo svarīga ir katra sekunde. Ja notiek negadījums, glābējiem
pie lidmašīnas jānokļūst divu minūšu laikā. Un ir skaidrs, ka no pilsētas tik
ātri palīdzība nevar ierasties. Tādēļ automašīnām ir jābūt šeit un pastāvīgā
gatavībā.”

Lidostas ugunsdzēsības komandas priekšnieks Sergejs Kaļiņins
portālam pastāstīja, ka abas automašīnas, kas tika piegādātas ar dažu dienu
intervālu, ir ”Felix” ar 6X6 piedziņu. Vienā automašīnā ir vairāk nekā 9
tonnas, bet abās kopā – vairāk nekā 18 tonnu ūdens.

Glābšanas transports aprīkots ar diviem stobriem – pa vienu
tas zem milzīga spiediena met ūdeni, izmetot 100 litrus sekundē, pa otru stobru
met putas. Pilnu tvertni auto iztukšo pusotras minūtes laikā, turklāt auto
dzēšanas darbus spēj veikt arī pārvietojoties – nav nepieciešams apstāties, lai
veiktu dzēšanas darbus.

S.Kaļiņins atzīst: ”Mēs, glābēji, esam ļoti iepriecināti par
jauno tehniku. Patlaban automašīnas apgūstam, iepazīstam, un to darām kopā ar
ražotāja pārstāvjiem, kas mūs apmāca.”

Liepājas lidosta ir vienīgā Latvijā un Baltijā, kas tikusi
pie Polijas uzņēmuma ”WAWRZASZEK ISS” ražotajām specializētajām automašīnām,
portālam pastāstīja uzņēmuma pārstāve Agnieszka Mikolajeka.

Viņa skaidro, ka Polijas uzņēmumam ”WAWRZASZEK ISS” ir
ievērojama pieredze specializēto ugunsdzēsēju transportlīdzekļu aviosabiedrībām
izgatavošanā. Katrs automobilis tiek izgatavots pēc konkrēta pasūtījuma,
iekļaujot visas prasības. Tā tas bijis arī šoreiz, izgatavojot ugunsdzēsēju
automašīnas Liepājas lidostai.

Līdzīgas specializētās automašīnas Polijas uzņēmums
”WAWRZASZEK ISS” jau piegādājis Marokai, kur tās jau strādā. Bet nākamgad
vairākas līdzīgas automašīnas Polijas uzņēmums piegādās Korejai, stāsta A.Mikolajeka.

Nākamais solis lidostas ”Liepāja” attīstībā būs Liepājas lidlauka sertifikācija atbilstoši jaunajam
Eiropas Savienības lidlauku regulējumam, ko plānots pabeigt līdz nākamā gada
pavasarim, skaidro SIA ”Aviosabiedrība ”Liepāja”” valdes loceklis.

Portāls jau informēja, ka šā gada 22.oktobrī Liepājas lidostā,
klātesot Liepājas pilsētas domes un lidostas vadībai, kā arī Grobiņas novada
domes vadībai, būvvaldes, būvnieku, būvuzraugu un autoruzraugu pārstāvjiem,
svinīgi tika parakstīts dokuments par rekonstruētās lidostas pieņemšanu
ekspluatācijā.

Nepilna gada laikā Liepājas Starptautiskajā lidostā tika paveikts
ievērojams darbu apjoms, lai tuvotos regulāru lidojumu atjaunošanai. Visā
lidlauka teritorijā veikti apjomīgi meliorācijas darbi un ierīkota drenāžas
sistēma. Grunts darbi veikti lidjoslas zonā apmēram 30 hektāru platībā –
noņemta augu zeme, izbūvēts uzbērums un apzaļumota platība. Rekonstrukcijas
ietvaros veikta lidostas skrejceļa virskārtas renovācija vairāk nekā 80 000 m2
platībā. Veikta izlīdzinošā frēzēšana un divās kārtās ieklāts asfaltbetona
segums, lai nodrošinātu maksimālu izturību un  ilgmūžību, tā  sastāvā
izmantots modificētais bitumens. Atjaunoti visi lidlauka horizontālie marķējumi
vairāk nekā 7000 m2 platībā. Rekonstruēts manevrēšanas ceļš apmēram 4000 m2
platībā – nofrēzēts vecais segums un ieklāta asfaltbetona virskārta. Atbilstoši
projektam, manevrēšanas ceļam izbūvēts paplatinājums. Pēc rekonstrukcijas tas
sasniedz 18 m platumu, lai lidlaukā varētu apkalpot C klases gaisa kuģus.
Vairāk nekā 15 000 m2 apjomā veikta lidmašīnu perona rekonstrukcija, izbūvētas trīs
C klases gaisa kuģu stāvvietas. Virsmu atjaunošanai lidlaukā pavisam kopā
ieklātas vairāk nekā 20 000 t asfaltbetona. Uzstādītas iekārtas virsmas ūdeņu
novadīšanai, kā arī attīrīšanai no naftas produktiem un ķīmiskajām vielām.
Atbilstoši projekta nosacījumiem rekonstruēta uguņu sistēma, izveidojot jaunu
augstas intensitātes tuvošanās uguņu sistēmu, kas atbilst Starptautiskās Civilās
aviācijas organizācijas standartiem. Atjaunotās uguņu sistēmas parametrus
pārbaudīja un testēja Zviedrijas kompānijas ”SAAB” speciālisti, kuri šim
nolūkam izmantoja ar speciālām mērierīcēm aprīkotu lidaparātu.

Tāpat jau ziņots, ka Kohēzijas fonda projekta ”Liepājas
starptautiskās lidostas attīstība” kopējās izmaksas ir 9,273 miljoni eiro,
tostarp attiecināmās izmaksas ir 9,179 miljoni eiro. Kohēzijas fonda
finansējums ir 7,802 miljoni eiro, bet privātais finansējums – 1,377 miljoni
eiro. Neattiecināmās izmaksas ir 94,5 tūkstošie eiro.

Konkursā par tehniskā projekta izstrādi un autoruzraudzību
objektam ”Liepājas starptautiskās lidostas rekonstrukcija” uzvarēja konsorcijs
AS ”Ceļu projekts” un UAB ”Kelprojektas”, savukārt tiesības rekonstruēt lidostu
ieguva ceļu būves firma SIA ”Binders”. Skrejceļa izbūvi veica uzņēmums ”Ceļu,
tiltu būvnieks”.

Gluži simboliski, ka šogad ne tikai pieņemta ekspluatācijā rekonstruētā Liepājas lidosta, bet arī Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests 150.jubilejā (2015. gada 12. maijā) tika parakstīts līgums par par divu jaunu automašīnu iegādi Liepājas lidostai. Šonedēļ lidostā risinās praktiskās speciālistu mācības, kuru laikā tiek apgūta jaunā specializētā Polijas uzņēmumā “WAWRZASZEK ISS” būvētā ugunsdzēsēju tehnika.Jāatgādina, ka kopējā divu specializēto automašīnu iegādes līgumcena ir 1 638 000 eiro, neskaitot PVN. Speciālais transports tiks iegādāts ar ES fondu līdzfinansējumu. Tehnika bija nepieciešama, lai 2016.gadā sāktu regulāros lidojumus.

Posted by Liepāja on Thursday, December 17, 2015

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz