Meklē labāko risinājumu izglītības tīkla pielāgošanai mūsdienu prasībām
liepajniekiem.lv
Meklējot labākos risinājumus izglītības
iestāžu tīkla pielāgošanai mūsdienu prasībām un demogrāfiskajām tendencēm, SIA “Dynamic University”, kuri veic Liepājas pilsētas
izglītības nozares attīstības koncepcijas un darbības plāna 2015. – 2020. gadam
izstrādi, pagājušajā
nedēļā Izglītības pārvaldē speciālistiem un Liepājas skolu direktoriem
prezentēja veikto pētījumu par situāciju izglītības jomā Liepājā un iespējamiem
attīstības modeļiem, portālam pavēstīja Liepājas pilsētas Izglītības pārvaldes sabiedrisko attiecību speciāliste Gunta Jākobsone.
2014.
gada 7. augusta informatīvajā ziņojumā “Informācija par situāciju vispārējās
izglītības pieejamības un kvalitātes nodrošināšanā” Izglītības un zinātnes
ministrija ir secinājusi, ka “vispārējā vidējā izglītībā, ievērojot
prognozējamo vidusskolēnu skaita samazināšanos, ir lietderīga vidusskolu tīkla
sakārtošana, atbalstot un stiprinot reģionālās nozīmes vidusskolu darbību,
vienlaikus atzīstot, ka turpmāk izglītības politika īstenojama tā, lai
nodrošinātu pirmsskolas un sākumskolas izglītības programmu apguvi pēc iespējas
tuvāk dzīvesvietai, savukārt otrā posma pamatizglītību un vidējo izglītību
koncentrētu reģionālas nozīmes vidusskolās, tai skaitā valsts ģimnāzijās un
profesionālās izglītības kompetences centros”.
Atbilstoši šim uzstādījumam un aktualitātei pilsētā,
ir izstrādāti un piedāvāti vairāki Liepājas
skolu tīkla attīstības risinājumi, modelējot nākotnes situāciju, kura balstās
plašā un daudzpusīgā pētījumā par demogrāfisko situāciju, izglītības kvalitāti
un pieejamību pilsētā. Par piedāvātajiem
risinājumiem līdz šā gada 11. marta darba dienas beigām Izglītības pārvaldē tiek
gaidīti komentāri no skolu direktoriem un darba grupas. Savukārt projekts rīcības
plānam būs gatavs līdz 4. martam, kad to plānots nodot izvērtēšanai Liepājas
pilsētas domes deputātiem un sabiedrībai.
“Izglītības
joma šobrīd Liepājā ir zināmu pārmaiņu priekšā, kas ir rezultāts iedzīvotāju un
skolēnu skaita samazinājumam, radot nepieciešamību veidot efektīvu un konkurētspējīgu vispārējo vidējās
izglītības sistēmu. Mums jārēķinās ar skolēnu skaita samazinājumu arī turpmāk,
īpaši vidusskolu klasēs, kur tas jau tagad sarucis par 39 procentiem. Vairākas
vidusskolas jau ar grūtībām pēdējos mācību gados nokomplektē pašvaldības noteikto
25 skolēnu skaitu 10. klasēs. Lai izglītības iestādes izdzīvotu un no tā iegūtu
izglītības kvalitāte Liepājā, koncepcijas autoru galvenais uzdevums ir meklēt
labākos risinājumus, kā pielāgot pilsētas skolu tīklu šodienas un rītdienas
apstākļiem,” skaidro Izglītības pārvaldes vadītāja Ludmila Molčanova.
Kā zināms, pagājušā
gada novembrī pēc pašvaldības pasūtījuma tika uzsākts darbs pie Liepājas
pilsētas izglītības nozares attīstības koncepcijas un darbības plāna 2015.–2020.
gadam izstrādes, lai sekmētu efektīvāku un kvalitatīvu izglītības pakalpojumu
attīstību, uzlabotu izglītības infrastruktūru un materiāli tehniskās bāzes
nodrošinājumu. Koncepcijas izstrādes un izpētes darbs, veicot iepirkuma
konkursu, tika uzticēts SIA “Dynamic University” speciālistiem, kuri veikuši
plašu un vispusīgu analīzi par demogrāfisko situāciju pilsētā, izglītības
iestāžu noslogojumu, materiāli tehnisko bāzi, situāciju saistībā ar pedagogu
paaudžu maiņu un noslogojumu, izglītības nozares saistību ar kopējo situāciju
pilsētā.
Pētījumā, ar
kuru tika iepazīstināti arī skolu direktori, norādīts, ka vispārizglītojošo
skolu noslodze Liepājā šobrīd ir vidēji 86 procenti. Atsevišķās skolās ir
problēmas nokomplektēt vidusskolas klases, ir skolas, kur jau šodien skolēnu
skaits vidusskolas klasē ir tikai 13. Kā norāda pētījuma autori, tuvākajā laikā
nav sagaidāmas būtiskas demogrāfisko tendenču izmaiņas, tādēļ nepieciešama
skolu tīkla pilnveide, koncentrējot resursus
tā, lai ieguvēji pirmām kārtām būtu skolēni un viņu izglītības kvalitāte.
Speciālisti arī secinājuši, ka skolu tīkla optimizācija
ļautu veidot mūsdienīgus un spēcīgus izglītības centrus, tādējādi piesaistot
finansējumu modernizācijai un mācību tehniskās bāzes pilnveidei. Tā kā arī šajā
Eiropas Savienības fondu plānošanas periodā būs iespēja piesaistīt ievērojamu
finansējumu izglītības nozarei, kuru plānots novirzīt stipru un konkurētspējīgu
vidusskolu atbalstam, ir svarīgi Liepājā izveidot vairākus šādus spēcīgus
izglītības centrus, uzskata koncepcijas autori. Šajās vidusskolās būtu iespēja koncentrēt
gan labākos pedagogus, gan ieguldīt
lielākus resursus jaunākajās tehnoloģijās labākai un efektīvākai skolēnu izglītošanai.
Pētījums parāda, ka šobrīd Liepājā uz vienu interaktīvo tāfeli ir 159 skolēni (Eiropas
Savienībā vidēji – 100), bet uz vienu datoru, kas jaunāks par pieciem gadiem,
ir 10 skolēni (ES vidēji 5). Turklāt informācijas un komunikāciju tehnoloģiju
nodrošinājumu nemitīgi nepieciešams atjaunot, ieguldot nozīmīgus finanšu
resursus, kurus skolu optimizācijas rezultātā varētu vairāk koncentrēt.
Pagājušā
gada nogalē tika veikts arī sabiedriskās domas pētījums par izglītības
pieejamību un kvalitāti, kura laikā tirgus un sociālo pētījumu aģentūra “Latvijas
fakti” aptaujāja 316 Liepājas iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 74 gadiem. Trīs
svarīgākās prioritātes, ko izglītības nozarē izvirzījuši aptaujas dalībnieki,
ir pedagogu kvalifikācijas celšana, mācību programmu sasaiste ar reālo dzīvi un
izglītības iestāžu materiāli tehniskais nodrošinājums.
Izglītības attīstības koncepciju un ar to saistīto
darbības plānu plānots pabeigt tā gala versijā līdz 2015. gada 30. aprīlim,
lai to iesniegtu apstiprināšanai Domes deputātiem un iekļautu vienotajā
Liepājas pilsētas attīstības plānā turpmākajiem pieciem gadiem.