No nākamā gada VID klātienē konsultēs retāk
"Kurzemes Vārds"
No nākamā gada 2.janvāra Valsts ieņēmumu dienesta (VID) darbinieki klātienes konsultācijas ārpus Rīgas turpmāk nodrošinās tikai divas reizes nedēļā, proti, pirmdienās un ceturtdienās, “Kurzemes Vārdam” apliecināja VID. Taču, iespējams, jau pēc gada nodokļu maksātāji ar šo iestādi varēs sazināties tikai elektroniski, kas sarežģīs dzīvi cilvēkiem, kuriem nav nepieciešamās datorprasmes, galvenokārt, senioriem.
Šobrīd VID klientu apkalpošanas centri ārpus galvaspilsētas, arī Liepājā, ir atvērti trīs reizes nedēļā – pirmdienās, otrdienās un ceturtdienās.
VID norāda, ka iedzīvotāji arī turpmāk VID darbiniekus varēs sastapt klātienē, taču gan tagad, gan nākotnē pastiprināta uzmanība tikšot veltīta attālināto konsultāciju pieejamības un kvalitātes uzlabošanai.
“Runājot par konsultācijām, jāteic, ka ļoti bieži klienti vēlas iegūt atbildes uz jautājumiem, kuru pamatā ir noteiktas situācijas ar kurām viņi ir saskārušies, taču nereti šīs situācijas viņi paši spēj raksturot vien sniedzot subjektīvu notikumu izklāstu, nevis konkrētus datus, kas ļautu uzreiz atbildēt pēc būtības. Protams, saņemot vispārīgu atbildi gan klients, gan darbinieks secina, ka komunikācijas rezultāts varēja būt labāks. Tajā pat laikā, dati, kuri palīdzētu sniegt detalizētu un individuālu, nevis vispārīgu skaidrojumu, atrodas VID elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS). VID var nodrošināt, ka attālinātā konsultācija kļūst personiska, un vairums jautājumu tiek atrisināti netērējot laiku un līdzekļus nokļūšanai kādā no VID nodaļām. Ar paša cilvēka atļauju un nelielu iesaisti mēs jau tagad sniedzam attālinātas konsultācijas balstoties uz VID rīcībā esošajiem klienta datiem. Telefona konsultācijas laikā mūsu klientiem ir iespēja identificēties, pieslēdzoties savam EDS kontam, un saņemt individuālu konsultāciju,” skaidro VID.
Tāpat nodokļu maksātāji savus jautājumus varot uzdot elektroniski EDS sadaļā “Sarakste ar VID”, vai arī nosūtīt uz e-pastu.
VID arī piebilst, ka dienests vairākkārt sniedzis savus priekšlikumus normatīvo aktu grozījumiem ar mērķi atvieglot gada ienākumu deklarāciju iesniegšanu fiziskām personām, proti, nosūtot klientam jau aprēķināto faktisko nodokli pēc VID rīcībā esošajiem datiem.
Tikmēr Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija konceptuāli atbalstījusi grozījumus nodokļu un nodevu likumā, paredzot, ka iesniegumus VID nodokļu administrēšanas jautājumos no 2021. gada nodokļu maksātāji varēs iesniegt tikai, izmantojot EDS.
Likuma grozījumi rosināti, lai paātrinātu informācijas apriti un samazinātu administratīvo slogu gan nodokļu maksātājiem, gan nodokļu administrācijai. VID dati liecina, ka pagājušajā gadā no fiziskajām un juridiskajām personām saņemti turpat 95 tūkstoši, bet šī gada pirmajos septiņos mēnešos virs 50 tūkstošiem dokumentu papīra veidā, teikts grozījumu anotācijā.
Tāpat VID statistika liecina, ka ik gadu apmēram 18 procenti no gada ienākumu deklarācijām tiek iesniegtas papīra veidā, un to atbilstoša apstrāde VID 2017.gadā izmaksāja vairāk nekā divus miljonus eiro.