Ceturtdiena, 20. februāris Smuidra, Vitauts, Smuidris

Papildināts – No 1.jūnija palielināsies braukšanas maksa sabiedriskajā transportā

Papildināts – No 1.jūnija palielināsies braukšanas maksa sabiedriskajā transportā
Foto: liepajniekiem.lv
16.04.2015 14:15

liepajniekiem.lv

Deputāti pēc spraigām diskusijām, 10 deputātiem balsojot
”par”, bet 5 Reformu partijas deputātiem – ”pret”, pilsētas domes sēdē šodien,
16.aprīlī, lēma par braukšanas maksu un braukšanas maksas atvieglojumiem
Liepājas pilsētas sabiedriskajā transportā un pieņēma lēmumu apstiprināt Liepājas
pilsētas domes saistošos noteikumus “Par braukšanas maksas atvieglojumiem
Liepājas pilsētas sabiedriskajā transportā”, kas paredz no šā gada
1.jūnija būtiski palielināt maksu par braukšanu sabiedriskajā transportā,
portāls uzzināja pilsētas domes sēdē.

Saistošie noteikumi “Par braukšanas maksas
atvieglojumiem Liepājas pilsētas sabiedriskajā transportā” nosaka ne tikai
maksu par braukšanu sabiedriskajā transportā, bet arī kārtību, kādā Liepājas
pilsētas administratīvajā teritorijā pastāvīgi deklarētie iedzīvotāji var
saņemt braukšanas maksas atvieglojumus pilsētas sabiedriskajā transportā.

Pieņemtais lēmums paredz, ka no 1.jūnija ievērojami
palielināsies braukšanas maksa Liepājas sabiedriskajā transportā. Braukšanas
maksa vienam braucienam noteikta iepriekšpārdošanā 0,70 eiro, bet, pērkot pie
vadītāja, – 0,80 eiro. Līdz šim, kā portālam iepriekš skaidroja pašvaldības
aģentūras ”Liepājas sabiedriskais transports” direktors Gints Lūsis, tie bija
attiecīgi 0,57 un 0,70 eiro. Līdz ar to biļešu cenas pieaugums plānots aptuveni
22,8% apjomā.

Abonementa biļešu maksa, līdzīgi kā līdz šim, noteikta
diferencēti atkarībā no izvēlētā transporta veida, kā arī izmantošanas biežuma.
Mēnešbiļete braukšanai autobusā katru dienu izmaksās 30 eiro, turpretī
braukšanai darba dienās – 22 eiro vai dienas vidū – 19 eiro. Līdzīgi maksa tiks
diferencēta arī tramvaja mēnešbiļetēm: attiecīgi 26 eiro, 22 eiro vai 17 eiro
atkarībā no biļetes veida. Abonementa biļešu pieaugums plānots vairāk nekā 50%
apjomā.

Kā skaidroja G.Lūsis, laikā posmā no 2012.gada līdz
2015.gadam veiktas būtiskas izmaiņas sabiedriskā transporta sistēmā, tostarp
pēc iedzīvotāju iniciatīvas veiktas maršrutu tīkla izmaiņas, pagarināta
tramvaja līnija līdz Ezerkrasta mikrorajonam, kā arī veikts iepirkums par sabiedriskā
transporta pakalpojumu sniegšanu ar jauniem autobusiem.

Pēc G.Lūša teiktā 91% izmaksas sastāda izdevumi, kas tiek
maksāti pakalpojuma sniedzējiem. 2012.gadā viens pasažieris izmaksāja 0,42
eiro, tagad – 0,63 eiro bez PVN.

Nepieciešamību palielināt braukšanas maksu diktējot gan
elektrības cenu kāpums, gan degvielas cenu un minimālās algas palielinājums.
G.Lūsis uzsvēra, ka vienas braukšanas biļetes cena pēdējo reizi pārskatīta
2011.gadā, kad tā no 0.50 eiro pacelta uz 0,57 eiro. Savukārt mēnešbiļešu cenas
nav mainītas kopš 2005.gada.

Kā norādīja G.Lūsis, pēdējo gadu laikā arī papildinātas
pasažieru kategorijas, kurām ir tiesības saņemt pašvaldības noteiktos
braukšanas maksas atvieglojumus.

Veikto izmaiņu rezultātā ir novērojama tendence, ka arvien
vairāk pasažieru ikdienā regulāri izmanto sabiedrisko transportu, un viena
brauciena pašizmaksa Liepājas pilsētas sabiedriskajā transportā ir lielāka par
noteikto braukšanas tarifu. 2014.gadā 73% pasažieru sabiedriskajā transportā
braukuši ar abonementa biļetēm, savukārt abonementa biļešu maksas atlaide līdz
šim bijusi noteikta no 45% līdz 63% atkarībā no biļetes veida. Līdz ar to
abonementa biļetes maksa nosedz tikai 37% līdz 55% no braukšanas izmaksām,
sacīja G.Lūsis.

Starpība starp noteikto braukšanas maksu, atlaidi abonementa
biļetei un viena pasažiera pārvadāšanas izmaksām tiek kompensēta no Liepājas
pilsētas budžeta, sacīja G.Lūsis.

Tāpat saistošie noteikumi paredz vairākas iedzīvotāju
grupas, kurām būs tiesības saņemt braukšanas maksas atvieglojumus līdz pat 100%
apmērā. Braukšanas maksas atvieglojumi 100% apmērā noteikti pirmsskolas vecuma
bērniem; visiem pasažieriem pilsētas dzimšanas dienā 18.martā, Latvijas
Republikas proklamēšanas dienā 18.novembrī un Vecgada dienā 31.decembrī; bērniem
līdz 18 gadu vecumam Starptautiskajā Bērnu aizsardzības dienā 1.jūnijā; skolēniem
un studentiem 1.septembrī; pašvaldības un valsts policijas amatpersonām, veicot
dienesta pienākumus formas tērpā, uzrādot apliecību; izglītojamiem ar funkcionāliem
traucējumiem; Liepājas izglītības iestādēs 1.klašu izglītojamiem mācību gada
laikā; Liepājas vispārējās izglītības iestādēs klātienē izglītojamiem un
profesionālās vidējās izglītības iestāžu dienas nodaļu audzēkņiem no ģimenēm,
kuru aprūpē ir 5 vai vairāk bērni; Liepājas vispārējās izglītības iestādēs
klātienē izglītojamiem, profesionālās vidējās izglītības iestāžu dienas nodaļu
audzēkņiem un augstāko izglītības iestāžu dienas nodaļu studentiem no ģimenēm,
kurām piešķirts trūcīgas ģimenes statuss, mācību gada laikā; personām, kurām ar
Liepājas pilsētas domes lēmumu ir piešķirts tituls Goda liepājnieks; personām,
kuras sasniegušas 80 gadu vecumu; personām ar III invaliditātes grupu, kuri
apmeklē Valsts nodrošināto invalīdu profesionālās rehabilitācijas un sociālās
rehabilitācijas nodarbības dienas centros.

Atlaides 50% apmērā noteiktas Liepājas izglītības iestāžu
2.-12.klašu klātienē izglītojamiem mācību gada laikā; Liepājas profesionālās
vidējās izglītības iestāžu dienas nodaļā izglītojamiem un augstākās izglītības
iestāžu pilna laika studējošiem, kuri studē valsts vai pašvaldību finansētajās
studiju vietās, mācību gada laikā; nestrādājošiem vecuma pensionāriem, kuriem
piešķirtās pensijas apmērs un piemaksa par darba stāžu mēnesī, kā arī citu
valstu pensija kopumā nepārsniedz 256,12 eiro; politiski represētām personām,
kuras ir nestrādājoši pensionāri, kurām piešķirtās pensijas apmērs un piemaksa
par darba stāžu mēnesī nepārsniedz 355,72 eiro; donoriem, kuri pēdējo divu
kalendāro gadu laikā pirms atvieglojumu pieprasīšanas nodevuši ne mazāk kā trīs
fizioloģiskās normas (1,2 litri) asinis; Černobiļas atomelektrostacijas
avārijas seku likvidēšanas dalībniekiem un Černobiļas atomelektrostacijas
avārijas rezultātā cietušajām personām.

Pašvaldībā atzīst, ka aptuvenās papildu izmaksas no Liepājas
pilsētas pašvaldības budžeta šo atvieglojumu nodrošināšanai ir 60 000 eiro
gadā.

Kā liecina aģentūras “Liepājas sabiedriskais
transports” apkopotā statistika, ikdienā braukšanas maksas atvieglojumus
šobrīd izmanto 43% no visiem pasažieriem, bet gandrīz ceturtā daļa pasažieru
abonementa biļešu iegādei saņem atlaidi 100% apmērā.

Reformu partijas deputāti kategoriski iebilda pret
braukšanas maksas palielināšanu. Jautājums tika diskutēts teju stundu. Kā
norādīja Linda Matisone: ”Veicot investīcijas, svarīga ir ne tikai kvalitāte,
bet arī tas, lai pakalpojums kļūtu lētāks. Neredzu iemeslu cenu celšanai par 30
līdz 50% dažām kategorijām. Ja nevaram cenas samazināt, tad tās vismaz jāatstāj
līdzšinējā līmenī. Pilsētas pašvaldībai ir uzdevums nevis rūpēties par vienu
uzņēmumu, bet gan par liepājnieku interesēm. Turklāt tas, ka citās pilsētās
palielināta braukšanas maksa, nav iemesls, lai to darītu arī Liepājā. Tādēļ es
balsošu pret cenu celšanu.”

Ģirts Krongergs uzsvēra: ”Nupat jau izdevīgāk būs nevis
braukt ar sabiedrisko transportu, bet ar taksometru.” Viņš arī uzskata, ka pašvaldība,
akceptējot braukšanas maksas palielināšanu, nerīkosies pilsētnieku interesēs.
Pēc Ģ.Kronberga ierosinājuma pašvaldībai tā saucamajās ”tukšajās stundās”, kad
sabiedrisko transportu izmanto mazāk braucēju, samazināt reisu skaitu un
intervālu: ”Lai autobusi nebrauktu tukši. Tādējādi, iespējams, varētu saglabāt
biļešu cenas līdzšinējā līmenī.”

Savukārt Jānis Vilnītis apšaubīja, vai patiesi tik liels
skaits liepājnieku izmanto 100% un 50% atlaidi braukšanai sabiedriskajā transportā:
”Pirmo klašu skolēnus visbiežāk uz skolu un no tās nogādā vecāki ar personīgo
transportu. Līdz ar to nav ticami, ka 24% brauc ar 100% atlaidi.”

”Piekrītu, ka jaunie autobusi ir ērtāki pasažieriem un
draudzīgāki videi, taču taisnība ir Matisones kundzei, ka tas nav pamats celt
cenas. Turklāt mani mulsina Saskaņas Centra deputātu nostāja – biju gaidījis,
ka viņi aizstāvēs iedzīvotāju intereses,” turpināja J.Vilnītis, prasot atlikt
šī jautājuma izskatīšanu.

Pretējās domās bija koalīcijas deputāti. Gunārs Ansiņš
atgādināja, ka lielu daļu izmaksu sastāda elektroenerģija, degviela un minimālā
alga – visas šīs pozīcijas pēdējo gadu laikā ir būtiski palielinājušās, bet
biļešu cenas nav mainītas.”

Jurijs Hadarovičs pauda: ”Cenas celšanu diktē pašizmaksa. Ne
jau velti citās pilsētās braukšanas maksa sabiedriskajā transportā jau ir
palielināta.”

Māris Ceirulis uzsvēra, ka jaunie autobusi ir liels
ieguvums: ”Īpaši cilvēkiem ar īpašām vajadzībām, kādu Liepājā ir ap 3000. Tāpat
veciem cilvēkiem, kādu ir ap 8000 līdz 9000. Šie cilvēki, autobusam piebraucot
pieturā, būs iespēja dzirdēt, kāda maršruta autobuss pienācis. Īpašs ieguvums
ir arī zemās grīdas. Tās būs ērtības ne tikai cilvēkiem ar īpašām vajadzībām un
vecajiem ļaudīm, bet arī māmiņām ar bērnu ratiņiem.”

Savukārt Naums Vorobeičiks kolēģus uz šo jautājumu aicināja
paskatīties no cita redzes leņķa: ”Jā, arī es sākotnēji nebūt nebiju
iepriecināts par plānu palielināt braukšanas maksu sabiedriskajā transportā.
Taču izmaksas ir ekonomiski pamatotas – elektroenerģijas, degvielas cenu
kāpums, minimālās algas palielināšana. Un, ja braukšanas maksa netiks celta,
pilsētas pašvaldībai sabiedriskais transports būs jādotē. Un līdzekļi šim
mērķim būs jāņem no citām ”kabatām” – sociālā budžeta, izglītībai un kultūrai
paredzētajiem līdzekļiem. Arī šīs jomas taču ir liepājniekiem, pilsētas
iedzīvotāju interesēs.”

Pilsētas domes priekšsēdētājs Uldis Sesks atgādināja, ka gadījumā,
ja braukšanas maksa netiks palielināta, līdz šā gada beigām pašvaldībai būs
jāatrod 600 000 līdz 700 000 eiro, lai dotētu sabiedrisko transportu.
Viņš aicināja Reformu partijas deputātus likt priekšā ierosinājumus, kur
nepieciešamos līdzekļus rast. Diemžēl konkrēti ierosinājumi domes sēdē netika
izteikti.

Domes izpilddirektors Edgars Rāts piebilda, ka, acīm redzot,
pilsētas pašvaldības kļūda bijusi tā, ka braukšanas maksas palielināšana
sabiedriskajā transportā Liepājā nav veikta pakāpeniski. ”Es personīgi uzskatu,
ka sen jau bija laiks,” tā E.Rāts.

Deputātu strīdiem nerimstoties, U.Sesks aicināja deputātus
izteikt savu attieksmi balsojot. 5Reformu partijas deputāti balsoja ”pret”, 10
koalīcijas (Liepājas partija un Saskaņas Centrs) deputāti – ”par”, līdz ar ko
lēmums par braukšanas maksas palielināšanu tika pieņemts.

Pieņemtais lēmums nosaka, ka saistošie noteikumi stājas
spēkā 2015.gada 1.jūnijā. Līdz 2015.gada 1.jūnijam iegādātās braukšanas biļetes
un abonementa biļetes ir derīgas līdz to derīguma termiņa beigām, bet ne ilgāk,
kā līdz 2015.gada 1.jūlijam. Gada abonementa biļetes ir derīgas līdz 2015.gada
31.decembrim, ceturkšņa abonementa biļetes līdz to derīguma termiņa beigām.

Saistošie noteikumi tiks nosūtīti informācijai Vides
aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai, tiks publicēti oficiālajā
izdevumā ”Latvijas Vēstnesis” un Domes mājas lapā www.liepaja.lv.

Sadarbībā ar

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Aizmirsu paroli