Otrdiena, 14. maijs Elfa, Elvita, Aivita, Krišjānis
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Plāno ieviest jaunus Ceļu satiksmes noteikumus

Plāno ieviest jaunus Ceļu satiksmes noteikumus
Foto: liepajniekiem.lv
10.04.2014 15:13

LETA

Atslēgvārdi

No nākamā gada Latvijā iecerēts ieviest jaunus Ceļu
satiksmes noteikumus, kas lielā mērā dublēs jau esošo regulējumu, taču ieviesīs
arī būtiskas izmaiņas satiksmes drošības uzlabošanai. Jaunie noteikumi,
piemēram, paredzēs, ka tumsā gājējiem obligāti būs jālieto atstarojošas vestes,
riteņbraucēji un elektromobiļi varēs izmantot sabiedriskā transporta joslas un
Latvijā tiks ieviestas jaunas ceļazīmes un nomainīti apdzīvoto vietu
apzīmējumi.

Iecerēts, ka jaunie Ceļu satiksmes noteikumi uzlabos ceļu
satiksmes drošību, jo īpaši pievēršot uzmanību mazaizsargātajiem satiksmes
dalībniekiem. Ņemot vērā grozījumu lielo apjomu, par lietderīgu atzīts Ceļu
satiksmes noteikumus izteikt jaunā redakcijā, šodien žurnālistus informēja
Satiksmes ministrijas un Ceļu satiksmes drošības direkcijas amatpersonas.

Atbilstoši iepriekš Ceļu satiksmes drošības padomes sēdē
nolemtajam ārpus apdzīvotām vietām, kā arī apdzīvotās vietās, kur ceļš nav
pietiekami apgaismots, gājējiem, kuri pārvietojas pa brauktuvi vai nomali, būs
jābūt tērptiem vestē ar gaismu atstarojoša materiāla elementiem. Savukārt
velosipēdam būs jābūt aprīkotam ar atstarotājiem un vadītājam būs jābūt tērptam
apģērbā ar labi redzamiem atstarotājiem.

Bērni no 10 gadu vecuma varēs iegūt velosipēda vadītāja
apliecību un piedalīties ceļu satiksmē, bet līdz 12 gadu vecumam būs jālieto
aizsargķivere. Jaunajos noteikumos tiks paredzēts pienākums velosipēdu
vadītājiem pārvietoties ar drošu ātrumu, īpaši tuvojoties slikti pārredzamiem
krustojumiem, izbrauktuvēm no blakusteritorijām un citām bīstamām vietām.
“Drošais braukšanas ātrums” gan noteikumos nebūs definēts. Šķērsojot
brauktuvi pa ietves turpinājumu vai regulējamu gājēju pāreju, velosipēda
vadītājam būs noteikts pienākums braukt ar ātrumu, kas nepārsniedz gājēju
pārvietošanās ātrumu.

Ņemot vērā jau esošo pieredzi un to, ka šī norma nav ceļu
satiksmē radījusi problemātiskas situācijas, nolemts atļaut velosipēdistiem
šķērsot brauktuves arī pa neregulējamām gājēju pārejām. Arī šajā gadījumā
vadītājam būs jāaptur velosipēds pirms brauktuves šķērsošanas un tā jāšķērso, pārvietojoties
gājēju ātrumā. Attiecīgi tiks mainītas arī saistītās normas, transportlīdzekļu
vadītājiem paredzot pienākumu šajās situācijās dot ceļu velosipēdu vadītājiem.

Pašlaik velosipēdistiem paredzēti divi veidi, kā veikt
kreisos pagriezienus – brauktuvju krustošanās vietu var šķērsot pa brauktuvju
labo malu, bet, ja braukšanai pa kreisi iekārtota atsevišķa braukšanas josla,
nogriezties var no šīs joslas labās malas. Izvērtējot ārvalstīs esošos
risinājumus, paredzēts atļaut kreiso pagriezienu izdarīt arī no kreisā malējā
stāvokļa. Noteikumos tiks ierakstīts, ka velosipēdistam kreisā pagrieziena
veikšanas veids jāizvēlas, izvērtējot ceļa veidu un satiksmes intensitāti.
Ārpus apdzīvotām vietām kreisos pagriezienus tāpat kā tagad varēs veikt no
brauktuves labās malas. Līdzīga kārtība tiks attiecināta arī uz mopēdiem.

Lai radītu iespējas daļu brauktuves atvēlēt velosipēdistiem,
iekārtojot tiem atsevišķu braukšanas joslu, noteikumos tiks ieviests termins
“velojosla”, kā arī noteikta tās izmantošanas kārtība. Velojoslām būs
jābūt atdalītām no pārējās brauktuves ar nepārtrauktu ceļa apzīmējumu. Pārējo
transportlīdzekļu vadītājiem to būs atļauts šķērsot tikai vietās, kur ir
pārtrauktais ceļa apzīmējums, līdzīgi kā sabiedrisko pasažieru
transportlīdzekļu joslu. Pārējo transportlīdzekļu vadītājiem arī apstāties un
stāvēt šajā joslā būs aizliegts.

Nolūkā popularizēt elektromobiļus šo transportlīdzekļu
vadītājiem būs atļauts braukt pa sabiedrisko transportlīdzekļu joslām. Pa šīm
ielu joslām varēs braukt arī velosipēdu vadītāju, tādējādi tikšot vairota
velosipēdistu drošība. Jaunie noteikumi paredz, ka būs aizliegta
transportlīdzekļu stāvēšana un apstāšanās krustojumos, kā arī uz gājēju un
velosipēdu ceļiem.

Jaunajos noteikumos tiks precizēts sertificēto bērnu
sēdeklīšu izmantošanas regulējums un noteikts aizliegums automobilī, kas nav
aprīkots ar drošības jostām, pārvadāt bērnus līdz trīs gadu vecumam. Bērnus,
kuru augums nepārsniedz 150 centimetrus, ar mopēdiem, kvadricikliem vai
motocikliem drīkstēs pārvadāt tikai tad, ja bērns būs spējīgs noturēt
līdzsvaru, aizsniegt kāju atbalstus vai arī viņam būs nodrošināts vecumam un
svaram atbilstošs sēdeklītis. Šobrīd noteikumi aizliedz pārvadāt ar motociklu
bērnus, kas jaunāki par 14 gadiem.

Noteikumos būs definēts aizliegums izmainīt, aizsegt,
pārklāt ar aizsargmateriāliem vai citādi apslēpt transporta līdzekļa numura
zīmi. Šāds aizliegums tiks definēts, lai novērstu iespējas izvairīties no
atbildības par fotoradaru fiksētajiem pārkāpumiem.

Atbilstoši starptautiskajai praksei tikšot mainītas ceļa
zīmes, kas apzīmē apdzīvotās vietas – ja pašlaik par apdzīvotām vietām, kurās
jāsamazina braukšanas ātrumus, informē ar melniem burtiem uz balta fona, tad
nākotnē apdzīvoto vietu nosaukumus rakstīs tikai ar baltiem burtiem uz zila fona,
pievienojot pilsētas silueta grafisku attēlu. Ņemot vērā ievērojamo darba
apjomu, šo zīmju nomaiņu iecerēts veikt līdz 2018.gada 1.janvārim.

Lai sekmīgāk organizētu satiksmi un uzlabotu drošību, tiks
ieviestas arī vairākas jaunas ceļazīmes, piemēram, brīdinājuma zīme, kas
laicīgi brīdinās vadītājus par vietām, kur bieži veidojas sastrēgumi, gājēju
ceļu un stāvvietu zonu ceļazīmes un zīmes, kas aicinās ievērot rāvējslēdzēja
principu vietās, kur samazinās braukšanas joslu skaits. Tiks ieviesti arī jauni
ceļa apzīmējumi, kuru galvenais uzdevums būs dublēt ceļa zīmes, piemēram, tiks
ieviests ceļa apzīmējums “Stop”, kas dublēs ceļa zīmi, kas aizliedz
braukt tālāk bez transportlīdzekļa apturēšanas, un apzīmējums ar maksimālā
ātruma ierobežojumu, kas atgādinās par atļauto braukšanas ātrumu. Vietās, kur
tiks konstatēta tāda nepieciešamība, turpmāk varēs lietot zīmes ar maināmu
informāciju, piemēram, brīdinot par priekšā esošu sastrēgumu, atkarībā no ceļa
stāvokļa samazinot vai palielinot atļauto braukšanas ātrumu un tamlīdzīgi.

Noteikumu projekts šodien izsludināts Valsts sekretāru
sanāksmē un tas nodots saskaņošanai ministrijām, sabiedriskajām organizācijām
un citām ieinteresētajām personām, līdz ar to pašreizējā redakcija var
mainīties. Divu nedēļu laikā priekšlikumi tiek gaidīti arī no sabiedrības. Pēc
saskaņošanas noteikumus apstiprinās valdība un to spēkā stāšanās plānota ar
nākamā gada 1.janvāri. Pēc noteikumu galaredakcijas pieņemšanas būs jāizstrādā
grozījumi Administratīvo pārkāpumu kodeksā, lai paredzētu atbildību par to
neievērošanu.

Izmaiņu autori uzskata, ka Latvijā ir lielas problēmas ar
satiksmes drošību, tāpēc šie noteikumi nebūšot vienīgie, ar kuriem plānots to
uzlabot. LETA jau rakstīja, ka Saeimā iesniegti Satiksmes ministrijas
izstrādātie grozījumi, kas paredz palielināt sodus par atļautā braukšanas
ātruma pārsniegšanu. Tāpat Ceļu satiksmes drošības padome iepriekš nolēma, ka
atbildīgās iestādes izvērtēs iespējas palielināt vai samazināt atļauto
braukšanas ātrumu atkarībā no ceļa tehniskā stāvokļa un citiem parametriem.

Savukārt Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) rosina ne tikai rīkot tradicionālās satiksmes
drošības informatīvās kampaņas, bet arī noteikt, ka, piemēram, katram 4.klasi
beigušajam skolēnam obligāti ir jāiegūst velosipēda vadītāja apliecība.
Uzlabojumus CSDD saskata ne tikai sodu
palielināšanā, bet arī autovadītāju apmācību attīstīšanā, proti, līdz 40
minūtēm plānots palielināt braukšanas eksāmena laiku.

Nedisciplinētiem autovadītājiem būs jāveic regulāri
psihologa un narkologa apmeklējumi un jānoliek teorētiskais eksāmens pirms
tiesību atgūšanas par ātruma pārsniegšanu. Savukārt agresīviem autovadītājiem
būs jāpiedalās psihologu korekcijas grupās.

Jau ziņots, ka pērn kopumā avārijās gāja bojā 179 cilvēki,
kas ir par diviem vairāk nekā gadu iepriekš, savukārt šā gada pirmajos divos
mēnešos ceļu satiksmes negadījumos Latvijā gājuši bojā 24 cilvēki, kas ir par
pieciem vairāk nekā analoģiskā laika periodā pērn. Šogad līdz 25.martam ceļu satiksmes
negadījumos gājuši bojā 44 cilvēki. Tas ir par 20 vairāk nekā pērn šādā pašā
laika posmā.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz