Ceturtdiena, 25. aprīlis Līksma, Bārbala
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Tilta atdzimšana

Tilta atdzimšana
11.06.2009 07:09

Atslēgvārdi

Pēc mēneša – jūlija sākumā – apritēs jau trīs gadi, kopš pilsētas iedzīvotājiem jāiztiek bez Kalpaka tilta.

Jo īpaši tas apgrūtina dzīvi Karostas iemītniekiem, kuriem nokļūšanai uz Liepājas centru, darbavietām, skolām utt. jātērē daudz vairāk laika, kamēr kanāls tiek apbraukts pa apkārtceļu. Šogad beidzot Karostas tilta sarežģītais atdzimšanas process tuvojas nobeigumam. Paredzēts, ka augustā rekonstrukcija tiks pabeigta un tilts atsāks darboties.

Daudz cietis

Karostas tilta vēsture ir raiba, tam nācies daudz ko izciest savā vairāk nekā 100 gadu garajā mūžā. Karostas tilts projektēts 1903. gadā, pati būve uzsākta1904. gadā. Balstus no kaltajiem granīta bluķiem gruntī nostiprināja 15 metru dziļumā. Tad samontēja Brjanskas metālfabrikās izgatavotās metāla konstrukcijas un uzstādīja Beļģijā ražotos mehānismus un elektromotorus. Tilts būvēts pagriežams, lai nodrošinātu kuģu kustību Karostas kanālā, tas pabeigts un iesvētīts 1906. gadā.

Tilta nedienas sākās jau Pirmā pasaules kara laikā, kad to daļēji nopostīja. To atjaunoja 1932. gadā. Pēc atjaunošanas tiltam atkal tika nodarīti bojājumi – tajā ietriecās norvēģu tankkuģis, sabojādams izgriežamo daļu, un atkal nācās remontēt. Pirmās Latvijas brīvvalsts laikā tiltu nosauca Kalpaka vārdā.

No 1941. līdz 1945. gadam tiltam atkal tika nodarīti bojājumi vācu un padomju aviācijas uzlidojumos. Vēlākajos padomju okupācijas gados tas bija kā robeža starp Karostu un pārējo pilsētu. Tikai pēc valsts neatkarības atgūšanas Karosta, tāpat arī tilts, kļuva pieejami visiem. Garajos ekspluatācijas gados tas bija ārkārtīgi nolietots, vajadzēja remontu. Tam atrada līdzekļus un gatavojās sākt rekonstrukciju, kad tiltu atkal piemeklēja nelaime.

Liktenīga sagadīšanās

Karostas izgriežamā tilta rekonstrukciju bija plānots uzsākt 2006. gada jūlija beigās, bet divas nedēļas pirms tam – 12. jūlijā – plāniem pārvilka svītru Gruzijas tankkuģis “Anna”, kas bojātas stūres iekārtas dēļ ieskrēja izgriežamā tilta ziemeļu daļā un to sadragāja. Līdz ar to rekonstrukcija neparedzēti ievilkās, tai bija jāpatērē daudz vairāk laika un līdzekļu.

Vispirms sakārtoja avārijā necietušo tilta dienvidu daļu, tās rekonstrukciju uzsāka 2007. gada janvārī un pabeidza 2008. gada augustā. Tam izlietoja ap 2,5 miljoniem eiro. 

Tad bija kārta tilta sadragātajai ziemeļu daļai. Tiek rēķināts, ka avārijas seku likvidēšana, balstu stiprināšana un automatizācijas modernizācijas izmaksas sasniegs ap 4,5 miljoniem eiro.

Tikmēr Kurzemes Apgabaltiesa turpina izskatīt Liepājas SEZ pārvaldes prasību par zaudējumu piedziņu Karostas sagrautā tilta lietā. No atbildētāja – vainīgā kuģa īpašniekiem – tiek prasīta ap 2,5 miljonus eiro liela summa.

Prasa lielu meistarību

Liepājas SEZ pārvaldes rīkotajā konkursā par Karostas tilta rekonstrukcijas ģenerāluzņēmēju kļuva SIA “Rīgas tilti”. Rekonstrukcijā iesaistītie celtnieki un montāžisti atzīst, ka vēsturiskā Karostas tilta atjaunošana esot grūts, bet interesants process. Tādas konstrukcijas vecie dzelzs tilti Eiropā saglabājušies tikai daži, tāpēc rekonstrukcija prasa īpašu pieeju un meistarību.

Pašlaik tilta rekonstrukcijas process ievirzījies finiša taisnē –montē Rīgā izgatavotās un šurp atvestās dzelzs konstrukcijas. Darbu vadītājs Aleksandrs pastāstīja, ka firmas “TIMAK” uzdevums ir līdz jūlija sākumam uzstādīt visas metāla konstrukcijas. Pagājušonedēļ montēja vidusdaļas laidumus, šonedēļ paredzēts uzstādīt tilta laiduma krasta gala konstrukciju. Jau jūnija vidū paredzēts veikt tilta izmēģināma izgriešanu, lai pārbaudītu, kā savienojas abas tilta daļas, un izdarītu vajadzīgās korekcijas. “Ar šādu tiltu montāžniekiem nav bijusi darīšana,” atzina Aleksandrs. “Tāpēc ir interesanti.” Kamēr notiek darbs, Rīgas uzņēmuma darbinieki dzīvo viesnīcā “Hotelis-21”, kas atrodas Karostā.

Bet būvdarbu ģenerāluzņēmēja, uzņēmuma Rīgas tilti tehniskais direktors Guntis Briedis informēja, ka jau ir izgatavota lielākā daļa tilta ziemeļu puses detaļu, kuras pakāpeniski piegādā un uzstāda. Izgatavota un piegādāta arī automatizētā, modernā vadības sistēma, kas ļaus tiltu ātrāk izgriezt. Līdz augustam plānots izbūvēt brauktuvi un ietves, kā arī noregulēt tiltu. Pilnībā Karostas tilta rekonstrukcija jāpabeidz līdz 23. augustam.

Sarmīte Pelcmanem
“Kurzemes Vārds”

Jūnija vidū jau plānots veikt tilta izmēģināma izgriešanu.

Montētāji tilta dzelzs konstrukcijas montē, balansējot virs kanāla ūdeņiem.

Darbu vadītājs Aleksandrs atzīst, ka ar šādu tiltu montāžniekiem nav bijusi darīšana, tāpēc darbs esot grūts, bet interesants.

Uzziņai

Karostas tilts

– Uzbūvēts 1906. gadā.
– Garums ­– 132,28 metri.
– Centrālā laiduma garums – 64 metri.
– Augstums virs jūras līmeņa – 8,32 metri.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz