Pirmdiena, 6. maijs Didzis, Gaidis
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Uz naža asmens. Kādai jābūt seksuālajai izglītībai?

Valsts izglītības satura centra (VISC) publicētais metodiskais materiāls par seksuālo un reproduktīvo veselību, kurā apskatītas tādas tēmas kā seksuālā orientācija, uzvedība un identitāte, kas ir bezdzimuma personas un citas tēmas, izsauca sabiedrības vētrainu reakciju.

Uz naža asmens. Kādai jābūt seksuālajai izglītībai?
Tā nav nekāda joka lieta – ietekmēt bērnu, ka viņš varētu būt piedzimis nepareizā ķermenī. Pusaudžu un jauniešu psihoterapijas centra vadītājs Nils Sakss Konstantinovs, tāpat kā citi eksperti, konkrēto mācību saturu vērtē kā pārmēru radikālu un ievirzošu. (Foto: unsplash.com)
Tā nav nekāda joka lieta – ietekmēt bērnu, ka viņš varētu būt piedzimis nepareizā ķermenī. Pusaudžu un jauniešu psihoterapijas centra vadītājs Nils Sakss Konstantinovs, tāpat kā citi eksperti, konkrēto mācību saturu vērtē kā pārmēru radikālu un ievirzošu. (Foto: unsplash.com)
22.09.2023 06:10

Liena Rimkus, Ligita Kupčus-Apēna

"Kurzemes Vārds"

Pēc tā – materiāli vairs publiski nav pieejami, tie nodoti izvērtēšanai dažādās sabiedriskajās organizācijās, lai lemtu, kā tie papildināmi vai labojami. Bet diskusijas par notikušo joprojām norit – kādā formā par dzimumidentitātes jautājumiem ar bērniem runāt.

Tas nav nekāds eksperiments

Oskars Špickopfs, kurš pats ir tētis, pamanot interneta vidē metodisko materiālu, publisku skaidrojumu aicinājis sniegt VISC un Izglītības un zinātnes ministriju. ”Sabiedrība par to vārās, tomēr tik digitālā laikmetā trūkst oficiāla viedokļa, kas notiek,” saka O. Špickopfs.

”Protams, bērniem ir jāmāca iepazīt savu ķermeni, ko nozīmē attiecības starp sievieti un vīrieti, starp zēnu un meiteni, kā piedzimst bērni – ģimenes kodola rašanos, kas ir pamatvērtība, tomēr viss notiekošais runā par pilnīgi citu vērtību iepludināšanu un pilnīgi jaunu ideoloģiju, kas nāk no Rietumu civilizācijas, turklāt to tagad plāno pasniegt skolās.

Līdzīgi, kā tas bija padomju laikos, kad mums bija jāpakļaujas tā laika ideoloģijai.

Man ir pilnībā saprotams, ja par konkrētiem jautājumiem runā ar bērnu, kad viņš tos uzdod, ja ir kaut ko pamanījis un vēršas pie pieaugušā vai pedagoga pēc padoma, jā, tad mēs to izrunājam, bet nevis pasniedzam tik ierasti kā matemātiku skolā,” Oskars viedokli neslēpj.

Viņš piekrīt apgalvojumam, ka bērns piedzimst kā balta lapa, no vienas puses viņam piemīt savs temperaments un raksturs, bet otra puse ir tā, ko bērns veidojoties aizgūst no ģimenes un skolas.

”Tieši tur viņš ņem paraugu, kā dzīvot, kā reaģēt utt. Ja mēs sāksim viņam piedāvāt visas šīs alternatīvas kā iespējas, mēs savos bērnos radīsim haosu un apjukumu, neiemācot dabiskās pamatlietas.

Lielākā drošība bērniem ir vecāku kārtīgi nospraustas robežas.

Šis jauninājums robežas nevis sakārtotu, bet nojauktu pavisam, un drošība pazustu. Uzskatu, ka tā ir emocionāla vardarbība pret bērnu. Šobrīd mēs diskutējam par to, kas reāli var ietekmēt bērna emocionālo attīstību. Tas nav vienkārši eksperiments, tas ir noziegums. Jāsāk tomēr domāt kritiski!” savā nostājā stingrs ir tētis.

Vecākos – apjukums

Vīrietis pastāsta, ka skolā, kurā mācās viņa bērni, septembra izskaņā notiks Vecāku padomes sēde, un vecāki jau ir savstarpēji vienojušies, ka viedokli paudīs diezgan skaidri, jo nevēlas, lai ar viņu vēl pavisam mazajiem bērniem tiek diskutēts par šādām tēmām.

O. Špickopfs ikdienā vada nometnes, kurās piedalās tēvi. Aktualizējoties šai tēmai, viņš aprunājies arī ar viņiem: ”Protams, ir cilvēki, kuri uzskata, ka ar viņu bērnu par to vajadzētu runāt, un neko sliktu tajā neredz, tomēr, ja mēs ņemam aptuveni 200 tēvus, tad

tikai 2% uzskata, ka tas būtu pieņemami, pārējie to neatbalsta. Manuprāt, tas parāda kopējo nostāju.”

14 gadus vecā Toma mamma negrib runāt par šo jautājumu, viņasprāt, ar šādiem jautājumiem dēlam jāvēršas pie tēta.

Viņa godīgi atzīstas, ka nekad nav apspriedusi seksualitāti ar dēlu un arī nekādus citus ar to saistītus jautājumus. ”Man šķiet, viņš zina vairāk par mani, turklāt jau labu laiku,” mamma atzīstas.

Tā kā pašai šīs tēmas šķiet pārāk neērtas, viņa labprāt tās atstātu skolotāju pārziņā, protams, ievērojot kaut kādas ētikas normas.

Savukārt Annijas mamma uzskata, ka tabu tēmu mūsdienās neesot, retu reizi pa ausu galam noklausoties meitas un draudzeņu sarunas, viņa secinājusi, ka jaunieši mūsdienās ir ļoti atvērti.

”Viņi brīvi runā par lietām, kuras mēs slēpām. Jūs tiešām domājat, ka pamatskolas beigās viņi jau nezina to visu, no kā šobrīd gribam viņus tik ļoti pasargāt? Zina. Tāpēc nesaskatu tur neko sliktu, jo neviens viņiem neliks būt tādiem vai šādiem, vienkārši pastāstīs, ka ir arī tādi cilvēki. Kādu varbūt tas glābs no dziļa izmisuma vai pašnāvības. Par to jūs neesat iedomājušies?

Papētiet, cik jauniešu domājuši par pašnāvībām, jo baidās vecākiem atklāt to, ka ir geji vai lezbietes.

Varbūt mums nepatīk to dzirdēt, bet tā ir. Es gan runāju par tādiem kārtīgiem padsmitniekiem, nevis maziem bērniem. Pasniegt šādu informāciju vecumā, kad vēl spēlējas ar lellēm, nav vajadzības,” papildina divu bērnu mamma.

Vairāki vecāki atzīstas, ka viedokļa viņiem pagaidām nav vai neesot par to domājuši. ”Ja tā godīgi, es pats neorientējos tajās lietās, kuru kā sauc, arī nevaru izsekot. Gadījumā, ja mans puika nāks un prasīs kaut ko, – meklēsim, runāsim,” saka kāds no uzrunātajiem tētiem.

Bērni zina vairāk, nekā domājam

Par reakciju, kāda izvērtās, organizācijas ”Papardes zieds” vadītāja Iveta Ķelle saka – tas bija sagaidāms. Latvijā seksualitātes tēma ir viens no sarežģītajiem tematiem.

”Atbildot uz jautājumu, vai šāds materiāls ir vajadzīgs un kāpēc jā vai nē, tad es kā ”Papardes zieda” vadītāja teiktu, ka ir ļoti daudz aktuālu tēmu, par kurām skolotājiem nav materiālu un tie būtu bijuši noderīgi, piemēram, par pubertāti, higiēnu, cieņpilnām savstarpējās attiecībām. Un tos kombinēt ar aktualitātēm, piemēram, ar sociālo tīklu lietošanu, kā tas ietekmē ķermeni, seksualitāti.”

Tomēr I. Ķelle novērojusi, ka bērnus un jauniešus interesē tēmas, kas mūsu sabiedrībā ir tabu, piemēram, dzimuma jautājumi, jo, ejot uz skolām un vadot nodarbības, šādus jautājumus ”Papardes zieda” jauniešu konsultanti saņem.

”Bet mēs jauniešiem šīs tēmas nepiedāvājam, tie ir viņu pašu uzdoti jautājumi.

Mēs ļoti labi apzināmies vidi Latvijas skolās, kur nedrīkst runāt par homoseksualitāti un līdzīgiem jautājumiem, bet, ja jaunieši mums jautā, mēs atbildam.”

I. Ķelle teic, ka nekontrolētu sociālo tīklu rezultātā bērni zina daudz gan par to, kas ir ”trans-”, kas ir ”cis-” un kas ir kvīri, jo viņus tas interesē.

”Iznāk tā, ka bērni to zina, bet mēs, pieaugušie, vispār nesaprotam, par ko ir runa, mēs uztraucamies, uzreiz visu ieliekam kaut kādās kastītēs un baidāmies, ka tagad skolotāji mācīs pusaudžu vecumā mainīt dzimumu un uzbruks ar hormonu terapijām. Taču tā nav.”

Jaunieši nenoliedzami eksperimentē, puisis saka, ka grib, lai viņu sauc par meiteni, vai meitene ģērbjas kā puisis un saka, ka grib būt puisis. Un šī eksperimentēšana parasti ir pārejoša.

”Ir ļoti svarīgi, lai mēs, pieaugušie, šādu jaunieti atbalstītu, uzdotu jautājumus, kāpēc viņš tā grib, kāpēc tā domā, lai saprastu, vai jaunieti nenomāc kāda dziļāka problēma, saistīta ar pieaugšanu, sava ķermeņa pieņemšanu, emocijām. Vai tā ir sekošana mūsdienu trendiem vai bērnam vai jaunietim tiešām ir kāda problēma,” iespējamo rīcību iesaka I. Ķelle.

Un, ja būs skaidrs iemesls, kāpēc, tad arī vecāki, skolotāji, sociālie darbinieki spētu reaģēt. Iespējams, ka nepieciešama psihologa, mediķa palīdzība. ”Šādu gadījumu nav tikai lielajās pilsētas skolās, bet gan visur, kur bērniem ir pieeja sociālajiem tīkliem. Agrāk bija goti, emo, panki, puķu bērni…

Katra paaudze kaut kādā veidā protestē pret pastāvošo kārtību. Es to redzu kā protesta formu.”

Runājot par metodisko materiālu, kurš izsauca plašas diskusijas, I. Ķelle atzīmē, ka ”Papardes zieds” nav bijis pieaicināts tā izstrādē.

”Mums arī neviens nejautāja, vai to vajadzētu šādā veidā. Diemžēl šis materiāls ir izsaucis vecāku negatīvu reakciju pret seksualitātes tēmu vispār. Mēs paši uz skolām nekad neejam, mūs uzaicina. Domāju, ka pēc šīs publikācijas paliks tālejošas sekas.”

”Nebūtu jāiet ”uzbrukumā” šīm tēmām, pašiem skolotājiem nebūtu tās jāiniciē un savās stundās jāstāsta, ja tas nav aktuāli,”

uzskata I. Ķelle.

”Vecāki man nereti jautā – kurā vecumā kādas tēmas ar bērniem jāpārrunā. Jāskatās, ko bērns vispār vēlas zināt. Tā ir mūsu, pieaugušo cilvēku, gudrība – palīdzēt bērnam orientēties visā šajā trakajā sociālo mediju piedāvātajā informatīvajā telpā. Un atceramies – ja mēs nerunāsim, tad atbildes bērni meklēs sociālajās vietnēs, bet – vai tas ir tas labākais?”

Pietrūkst veselības mācības

Jau vairākus gadus atsevišķa mācību priekšmeta kā veselības mācība skolās nav, bet tēmas, kas uz to attiecas, integrētas dažādos mācību priekšmetos, tai skaitā sociālajās zinībās, sportā un bioloģijā.

”Šis lēmums nav pareizs,” uzskata I. Ķelle. ”Katrā no šiem mācību priekšmetiem saturs jau tā ir apjomīgs, lai pilnvērtīgi izrunātu to, kas attiecas uz veselību.”

”Skolā ir nepieciešama veselības mācība kā atsevišķs mācību priekšmets,”

līdzīgu uzskatu pauž Liepājas Valsts 1. ģimnāzijas bioloģijas un ķīmijas skolotāja Aiga Jaunskalže. ”Tā ir galvenā lieta, kā šobrīd trūkst, veselība ir atstāta vienam, otram, trešajam, – kuram nu labāk sanāk.”

Skolotāja pieļauj, ka jau no 1. līdz pat 12. klasei ir nepieciešamība pēc šī mācību priekšmeta, pilnīgi visās klašu grupās.

”Tad var mācīt visu atbilstoši vecumam, atbilstoši normālai metodikai un visu ko pārrunāt. Par seksuālo izglītību neapšaubāmi ir jārunā. Es piekrītu visiem tiem diskusiju dalībniekiem, kuri saka, ka ir svarīgi, kā par to runā. Tādi skaļi apgalvojumi, kādi bija materiālā, ko es redzēju, manuprāt, nav izmantojami.

Man kā skolotājai nav paskaidrots, kā tieši man lietot šo video, kur sieviete skaisti kaut ko stāsta, ko es pēc tam tālāk varu darīt.”

A. Jaunskalže VISC izstrādātos materiālus neesot detalizēti pētījusi. ”Man šobrīd tikai 9. klasē jāmāca bioloģija, es tos nemaz nebūtu atradusi, ja tie nebūtu izcelti saulītē, jo es speciāli nemeklēju. Man ir programma, pēc kuras skatos, un, ja man ir standartā rakstīts, ka mācāmā tēma ir cilvēku vairošanās orgānu sistēma, tad es runāju par to.

Tas ir drīzāk psihiatrijas lauciņš. Varbūt 12. klasē psiholoģijā pārrunājams temats. Es kā skolotāja piedāvāto materiālu tādu ”pliku” neizmantotu, būtu jābūt kaut kādiem kursiem, kur man kāds kompetenti pastāstītu, kā man to lietot.”

Tomēr, pēc A. Jaunskalžes domām, bioloģija nebūtu īstais mācību priekšmets, kurā mācīt par dzimumiem. ”Vai tā ir gluži veselība? Varbūt tā tomēr ir psiholoģija.”

Saprast sevi – ļoti veselīgi

Kādas ir jauniešu domas? 22 gadus vecais Ritvars (vārds mainīts) stāsta, ka skolā tēmas par identitātes jautājumiem nav bijušas. ”Man ir pat grūti atcerēties, kurā brīdī par to uzzināju. Domāju, nebija tā, ka no viena informācijas avota. Drīzāk – ilgākā laika periodā pa drusciņai informāciju savācu no klasesbiedriem, interneta.”

Jautāts, vai skolā par to būtu jārunā, viņš atbild apstiprinoši. ”Domāju, jā, tas būtu ļoti vērtīgi. Vecākiem pašiem vajadzētu šādus jautājumus apskatīt, apgūt. Skolās vajadzētu kādu nodarbību vai īpašu stundu, kur tiek pārrunātas šādas lietas, ka tā arī var būt. Tiem, kuriem šī tēma ir aktuālāka, viņiem iedotu kaut kādu drošību.

Saprast pašam sevi ir ļoti veselīgi.

Uzzinātais varētu būt svarīga informācija, varbūt šiem cilvēkiem, kuriem ir kaut kādas domas par to, vai viņi atšķiras no saviem vienaudžiem vai nē, tas noteikti varētu iedot lielāku skaidrību.”

Ritvars pieļauj, ka ne visi šādas izglītojošas stundas atbalstītu. ”Man nebūtu pretenziju dzirdēt par šādām tēmām, bet es pieņemu, ka būtu cilvēki, kuriem būtu negatīvs skatījums.”

Patlaban sociālie tīkli lielai daļai jauniešu ir galvenais un primārais informācijas avots, iespējams, ”seko” cilvēkiem, kas runā par šīm tēmām.

Savukārt 18 gadus vecais Mariuss (vārds mainīts), atbildot uz jautājumu, vai skolā gribētu izglītojošu mācību stundu par dzimumaudzināšanas jautājumiem, atbildēja, ka grūti pateikt, bet visumā ”var iztikt”.

”Es nezinu, bet to stundu es laikam uztvertu kā atsēdēšanu, jo nezinu, vai ir jēga runāt par to.

Ja man mācītu, ka esmu piedzimis nepareizā ķermenī, es to uztvertu kā kaut ko bezsakarīgu.

Izglītot, izskaidrot? Uzskatu, ka skolotājs man neko jaunu nepateiktu.”

Praida gājieni, tiktoks un vēl kaut kas – tie līdz šim ir avoti, no kuriem uzzināts, ka pastāv citādākas personas. ”Ja cilvēks sevi tā definē, lai tā arī definē. Tikai – bez uzbāzības, skaļas klaigāšanas, uzspiešanas citiem.”

Gribam vai negribam – jautājumi būs

Anda Avena, centra ”Dardedze” pārstāve

Kāda ir jūsu nostāja aso diskusiju kontekstā?

– Neuzskatām, ka bērnam no mazotnes būtu jāzina viss par seksuālās izglītības tēmām, tomēr ar bērniem jau agrīnā vecumā ir būtiski runāt par jautājumiem, kas attiecas uz viņu ķermeni un citu cilvēku mijiedarbību, primāri to attiecinot uz drošību.

Esam organizācija, kura ir specializējusies bērnu seksuālas izmantošanas prevencijā, un mūsu galvenais ierocis cīņā pret šo slēpto, bet smago vardarbības veidu ir tieši zināšanas un prasmes.

Šī iemesla dēļ ir svarīgi runāt ar bērniem par to – kādas ir viņa ķermeņu daļas, lai nebūtu kādas ķermeņa zonas, kuras pat nezina, kā sauc.

Svarīgi, lai bērns vajadzības gadījumā ārstam vai pedagogam saprotamā valodā spēj pateikt, ka viņu kāds ir aizskāris kādā konkrētā vietā,

tāpēc tas ir arī drošības jautājums.

Mazā vecumā aicinām runāt par bērna ķermeni un ķermeņa robežām – kas ir labi vai slikti pieskārieni, labi vai slikti noslēpumi, kā bērns var atpazīt nedrošas situācijas vai kā rīkoties, ja ar kādu cilvēku jūtas slikti. Kā rīkoties, ja viņu aizskar vai samulsina. Tas būtu atbilstošs materiāls bērniem no 5 līdz 10 gadu vecumam.

Ir svarīgi, lai tas sasniegtu visus bērnus, nevis kaut kādas konkrētas grupas vai īpaši motivētu dārziņu audzēkņus un pārējie paliktu neinformēti. Ģimenes ir dažādas, ir arī situācijas, kad vecākiem nav tik ērti runāt par šīm tēmām, jo būsim godīgi, ar mums pašiem par seksualitāti bērnībā īpaši nerunāja.

Savukārt, ja mēs par robežām nerunājam, bērns pats tās tik viegli nevar noteikt.

Kādas robežas jānosprauž sākumskolā?

– Sākumskolas riska faktors ir tas, ka bērns kļūst patstāvīgāks, visbiežāk viņam pieejams arī savs telefons un internets. Te svarīgi izprast, vai mēs ejam līdzi bērna riskiem un spējam viņu pilnvērtīgi pasargāt virtuālajā vidē – līdzīgi kā izstāstām satiksmes noteikumus, pirms palaižam bērnu vienu uz ielas.

Protams, var sastapties ar pornogrāfiska satura materiāliem, tad mūsu darbs ir skaidrot, kāds saturs bērniem nav piemērots. Jāspēj nošķirt, ka saturs, kurš tevi mulsina vai kurā cilvēki dara viens otram pāri vai ir kaili – nav bērniem piemērots, tāpēc novērsies un pasaki uzticamam pieaugušajam.

Ne mazāk svarīgi, runājot par pornogrāfiju, minēt, ka tas nav patiesais veids, kā cilvēki īstenībā samīļojas – jārunā bērniem izprotamā valodā. Runājam tik daudz, cik bērns jautā vai cik viņam šobrīd ir aktuāli.

Vēlākajos gados jāspēj atbildēt neērtāki jautājumi.

– Tuvojoties pubertātes vecumam, protams, jautājumi mainās. Tas, ko varam darīt, ir iet līdzi bērna interesēm un skaidrot, kā tas notiek.

Tieši tuvāk vidusskolas vecumam var rasties jautājumi par informācijas telpā pieejamiem dzimumjautājumiem. Un, protams, ir labi, ja pedagogi zina, kā par to runāt, kā pareizi to izskaidrot bez mulsuma vai izvairīšanās.

Gribot negribot mums jāsaprot, ka tas ir visapkārt un jautājumi būs, galvenais, lai mēs būtu spējīgi ar viņiem par to runāt, bet – neapsteidzot viņu interesi.

Mums nevajadzētu atstāt bērnu vai pusaudzi ar neērtiem jautājumiem vienu interneta plašumos – atbildes jau viņš atradīs, bet kādas?

Tātad vecāku satraukumam īsti nav pamata?

– Šobrīd diskusijās manāmi divi grāvji – vai nu nerunāt par seksuālo un reproduktīvo veselību vispār, vai arī runāt ar bērniem par visu uzreiz.

Šķiet, lielāko apjukumu šobrīd rada tas, ka esam mēģinājuši lēkt soli uz priekšu, lai palīdzētu bērniem, tomēr paši kā pieaugušie savā starpā neesam vienojušies, cik tālu mēs varam iet – kuras tēmas, kuros vecumposmos pasniegt.

Tieši šī iemesla dēļ visiem būtu jāsanāk kopā – biedrībām, vecākiem, pedagogiem – un jāvienojas, kuras tēmas kurā vecumā bērniem būtu jāskaidro. Mēs labprāt nāktu kopā ar citiem speciālistiem, lai palīdzētu to izvērtēt.

Jā, diskusija, visdrīzāk, nebūtu viegla, jo viedokļi šajos jautājumos mēdz būt atšķirīgi.

Tomēr neviens nesaka – jā, mums būtu jāvedina bērni uz dzimuma apšaubīšanu un operācijām.

Neviens par to neiestājas, ir tikai jāvienojas par bērnu vecumposmam piemērotu informāciju. Materiāls apsteidza speciālistu diskusiju, tāpēc arī tas raisīja tik lielas bažas vecākiem. Protams, arī mēs neesam par to, lai katrs bērns, izvēloties nākotnes profesiju, izvēlētos sev arī nākotnes dzimumu.

Nav nepieciešams apsteigt bērna interesi, bet jautājumu gadījumā tos nebūtu vēlams atstāt bez ievērības.

Es domāju tā: Ko apguvāt veselības mācības stundās?

Aija Ķere – praksē:

– Neatceros, ka kas tāds būtu bijis pamatskolā. Tagad, kad mācos tehnikumā, par veselību runāja bioloģijā. Grupā ir tikai meitenes, un interesanti paklausīties, ko stāsta par tā saucamajām sieviešu lietām. Skolotāja forša un daudz ko pastāstīja, arī par pareizu uzturu, vitamīniem u.c. Par to noteikti skolā jārunā, jo daudzi ļoti nezinoši.

Guna Didrihsone – pārdevēja:

Neatceros, laikam nebija. Varbūt septītajā klasē kaut ko stāstīja, kas ir sieviete, kas vīrietis, kādas atšķirības. Tas ļoti atšķiras, kā šobrīd māca bērnus. Man divi dēli, un prieks, ka bērni zina, kas ir kas. Viņiem uzdod dažādus darbus, testus saistībā ar sabiedrības iekārtu, naudu, veselību, sadzīviskām lietām, par kurām ģimenē pat nerunā. Patīk, ka skola cenšas bērnus plaši izglītot.

Elīza Cipruse – studente:

– Tas jau bija pirms laika. Mācīja par higiēnu, sievietes organismu, to, kas jāzina meitenēm. Skolā bija mediķes lekcija. Tika dota laba informācija. Par veselību var iegūt informāciju, piemēram, mācoties par autovadītāju. Grūti pateikt, vai skola iedeva kaut ko tādu, kas iepriekš nebija zināms. Jaunieši jau daudz ko interesējošu atrod internetā.

Inga Šlange – studente:

– Spilgti atceros, ka, mācoties Pāvilostas pamatskolā, mums bija ļoti laba bioloģijas skolotāja, kura daudz ko iemācīja, pastāstīja. Viņa tiešām par mums rūpējās. Stāstīja par meiteņu, sieviešu veselību, arī par citiem jautājumiem. Atnesa, rādīja, kā izmantot asinsspiediena mērītāju. Tas bija vērtīgi un noderīgi, daudz ko atceros no teiktā. Mana mīļākā skolotāja. No ieinteresētas skolotājas daudz kas atkarīgs.

Ieva – apgūst profesiju:

– Neatceros, vai tāda stunda bija, bet bija dabas mācība. Šķiet, ka neko nestāstīja par higiēnu, uzturu, dzimumattiecībām. Manā bērnībā bērni informāciju ieguva ģimenē. Man bija ļoti laba, zinoša mamma, kas daudz ko pastāstīja, paskaidroja. Visiem tādas nav.

Šobrīd aktuāli

Distances līgums

DISTANCES LĪGUMS PAR PAKALPOJUMA ABONEMENTA IEGĀDI INTERNETA VIDĒ 

VISPĀRĪGA INFORMĀCIJA 

Šis ir distances līgums par satura pakalpojuma pirkumu interneta vidē, turpmāk tekstā – Līgums, kas tiek slēgts starp SIA ”Kurzemes Vārds” (reģistrācijas numurs: 42103002455, juridiskā adrese: Pasta iela 3, Liepāja, LV-3401; epasts: [email protected]), turpmāk tekstā – KV, un personu, kas veic pirkumu, turpmāk tekstā PIRCĒJS, interneta vietnē liepajniekiem.lv, turpmāk tekstā – VIETNE, vai interneta vietnē kurzemes-vards.lv, turpmāk tekstā – VIETNE KV, un abi līgumslēdzēji kopā – LĪDZĒJI. PIRCĒJS, veicot pirkumu VIETNĒ/VIETNĒ KV šī Līguma ietvaros, izsaka piekrišanu tā noteikumiem, ir tiesīgs šos Līguma noteikumus izdrukāt un saglabāt.

 Šī Līguma ietvaros:

  1. PIRCĒJS ir fiziska vai juridiska persona, kura pērk VIETNĒ/VIETNĒ KV maksas satura pakalpojumu nolūkam, kas nav saistīts ar saimniecisko darbību, turpmāk tekstā – PIRCĒJS; 
  2. PAKALPOJUMS ir kāds no šajā punktā uzskaitītajiem satura pakalpojumiem, kurš ir nopērkams VIETNĒ/VIETNĒ KV, un kura abonementu PIRCĒJS ir tiesīgs iegādāties:
  1. Liepajniekiem plus – maksas digitālā satura pakalpojums, tajā skaitā raksti, fotogrāfijas, kas tiek īpaši veidots, atlasīts un publicēts VIETNĒ ar norādi ”plus”,
  2. ”Kurzemes Vārds” elektroniskais abonements – maksas digitālā satura pakalpojums VIETNĒ KV, tajā skaitā drukātam laikrakstam ”Kurzemes Vārds” (reģistrēts masu informācijas reģistrā ar nr. 000700763, no 28.11.1991.) vizuālā un satura apjoma ziņā identiska elektroniska kopija, kā arī pieeja viena mēneša iepriekšējo elektronisko kopiju arhīvam,
  3. ”Kurzemes Vārds” drukātais laikraksts – papīra formātā iznākošs reģionālais laikraksts (reģistrēts masu informācijas reģistrā ar nr. 000700763, no 28.11.1991.), kura piegādi PIRCĒJAM Liepājā un Grobiņā (pilsētā) nodrošina SIA ”AC Kurzemes Vārds”, vai citur Latvijā VAS ”Latvijas Pasts” saskaņā ar tā piegādes grafiku.
  4. PAKALPOJUMA TERMIŅŠ UN CENA

PAKALPOJUMA abonements ir fiksēts termiņā, par noteiktu cenu, kuru KV var mainīt bez iepriekšēja brīdinājuma (izmaiņas neattiecas uz jau apmaksāto PAKALPOJUMA termiņu), par to PIRCĒJAM paziņojot ne vēlāk kā 30 dienas pirms jaunās cenas stāšanās spēkā. KV un PIRCĒJS  piekrīt, ka izmaiņas PAKALPOJUMA cenā tiek piemērotas jaunajam periodam, noslēdzoties iepriekš apmaksātajam PAKALPOJUMA abonementa termiņam. PAKALPOJUMA abonementa cenā ietverti ir visi uz to attiecināmie nodokļi, tajā skaitā pievienotās vērtības nodoklis (turpmāk – PVN) saskaņā ar LR normatīvajiem aktiem:

  1. Liepajniekiem plus ir 4 (četru) nedēļu PAKALPOJUMA lietošanas atļauja par cenu – EUR 1.99 (viens euro un 99 centi).
  2. ”Kurzemes Vārds” elektroniskais abonements ir 4 (četru) nedēļu PAKALPOJUMA lietošanas atļauja par cenu – EUR 4.99 (četri euro un 99 centi).
  3. ”Kurzemes Vārds” drukātais laikraksts ir papīra formāta izdevums par cenu – EUR 8.95 (astoņi euro un 95 centi) vienam mēnesim.
  4. PAKALPOJUMA IEGĀDE UN NORĒĶINI 

Šajā Līguma sadaļā tiek aprakstīta PAKALPOJUMA iegādes kārtība un samaksa par PAKALPOJUMA  abonementa iegādi. 

2.1. PAKALPOJUMU Pircējs var iegādāties tikai pēc reģistrēšanās VIETNĒ/VIETNĒ KV. Lai iegādātos PAKALPOJUMA abonementu, Pircējam jāizvēlas tā apmaksas veids, ievadot KV pieprasīto informāciju. Ar šī līguma akceptu PIRCĒJS apliecina, ka ir nepārprotami sapratis, ka PAKALPOJUMA  abonementa iegāde ir maksas pakalpojums, kā arī  ir iepazinies ar šī Līguma saturu. 

2.2. PAKALPOJUMA  abonementu PIRCĒJS  iegādājas, izmantojot norēķinu karti vai ar SMS (maksa tiks iekļauta PIRCĒJA mobilā sakaru pakalpojumu sniedzēja rēķinā), un tas tiek noformēts kā regulārs maksājums, tā termiņam automātiski pagarinoties uz nākamo fiksēto 4 (četru) nedēļu termiņu PAKALPOJUMAM Liepajniekiem plus un Kurzemes Vārds elektroniskais abonements, bet uz nākamo kalendāro mēnesi pagarinoties automātiski PAKAPLOJUMAM Kurzemes Vārds drukātais laikraksts abonementam , un samaksu  par PAKALPOJUMA abonementu automātiski ieskaitot KV bankas kontā, līdz brīdim, kad PIRCĒJS izvēlēsies pārtraukt PAKALPOJUMA abonementa pirkšanu VIETNĒ, reģistrētajā profilā aktivizējot PĀRTRAUKT ABONĒŠANU.

  1. PAKALPOJUMA ABONEMENTA KURZEMES VĀRDS DRUKĀTAIS LAIKRAKSTS PIEGĀDES UZSĀKŠANA.
    1. Ja PIRCĒJS ir veicis PAKALPOJUMA samaksu darba dienā līdz plkst.14.00, tad abonementa piegāde tiek uzsākta ar nākamo darba dienu, ja piegādi nodrošina AC Kurzemes Vārds, vai pēc divām darba dienām, ja piegādi nodrošina Latvijas Pasts;
    2. Ja PIRCĒJS ir veicis samaksu darba dienā pēc plkst 14:00, tad abonementa piegāde tiek uzsākta ar aiznākamo darba dienu, ja piegādi nodrošina AC Kurzemes Vārds, vai pēc trim darba dienām, ja piegādi nodrošina Latvijas Pasts;
  2. ATTEIKUMA TIESĪBAS 

KV Šī Līguma ietvaros ar PAKALPOJUMU Liepajniekiem plus un Kurzemes Vārds elektroniskais abonements sniedz pakalpojumu, kas atbilst digitālā satura priekšapmaksas pakalpojumam tiešsaitē (digitālā satura kā e-publikāciju piegāde, kas netiek piegādāta patstāvīgā datu nesējā), pieejams pēc pieprasījuma un tā piegāde tiek uzsākta ar PAKALPOJUMA  abonementa apmaksas brīdi, kurā automātiski PAKALPOJUMA abonements tiek aktivizēts. PIRCĒJS  piekrīt, ka ar PAKALPOJUMA  aktivizēšanas brīdi tiek uzsākta PAKALPOJUMA lietošana, līdz ar to PIRCĒJS atsakās no 14 dienu atteikuma tiesībām un samaksātās summas atmaksas, pamatojoties uz MK 20.05.2014. noteikumu Nr.255 ”Noteikumi par distances līgumu” 22.13.punkta noteikumiem.

  1. LĪDZĒJU ATBILDĪBA

LĪDZĒJS neatbild par otra LĪDZĒJA saistībām pret trešām pusēm, ja tādas veidojas saistībā ar šī līguma realizāciju. LĪDZĒJIi vienojas, ja kāds no tiem nepilda savus pienākumus saskaņā ar Līgumu Force majeure apstākļu dēļ, tas ir atbrīvojams no atbildības par Līguma neizpildi vispār vai Līguma pienācīgu neizpildi. Ar Force majeure tiek saprasti jebkādi no LĪDZĒJA gribas neatkarīgi apstākļi (ja LĪDZĒJS  ir rīkojies saprātīgi un godīgi), kuru rezultātā nav bijis iespējams izpildīt pienācīgi vai izpildīt vispār saistības un ja šos apstākļus nebija iespējams paredzēt ne vien attiecīgajam LĪDZĒJAM, bet jebkurai citai personai, kas darbojas vai darbotos attiecīgā LĪDZĒJA nozarē, kā arī, ja šos apstākļus nebija iespējams novērst ar saprātīgiem un godīgiem paņēmieniem.

  1. KONFIDENCIALITĀTE 

Visa informācija, kas nav publiski pieejama un ko kāds no LĪDZĒJIEM sniedz viens otram Līguma izpildes laikā vai tā atklājas pildot darba pienākumus, tajā skaitā informācija par finanšu stāvokli, izmantotām tehnoloģijām un datorprogrammām, PAKALPOJUMA un VIETNES attīstības plāniem, tiek atzīta un uzskatīta par konfidenciālu. 

Par konfidenciālu netiek uzskatīta šāda informācija, ja pirms tās iegūšanas, tāda jau bija otra LĪDZĒJA rīcībā, vai tā bija publiski vispārzināma, un, ja šādas informācijas  saņemšanas brīdī, uz to nebija attiecināts konfidencialitātes nosacījums; 

  1. AUTORTIESĪBAS

Šī Līguma ietvaros KV piešķir PIRCĒJAM  vispārējo licenci PAKALPOJUMAM. PIRCĒJAM aizliegts izmantot PAKALPOJUMA laikā pieejamo digitālo saturu darbībām, kuras neparedz šis līgums, t.sk., kopēt, pavairot, publicēt vai kā savādāk to izmantot  bez KV rakstveida piekrišanas un pretēji Autortiesību likuma tiesību normu prasībām. KV garantē, ka ar visām digitālā satura platformas liepajniekiem plus un Kurzemes Vārds elektroniskais abonements veidošanā iesaistītām personām ir noslēgts līgums, saskaņā ar kuru autortiesības uz PAKALPOJUMĀ pieejamo digitālo saturu un tā platformas risinājumiem pieder KV un tam nav zināma neviena trešā persona, kura varētu šīs KV tiesības apstrīdēt, kā arī likt šķēršļus PAKALPOJUMA izmantošanai un/vai izplatīšanai.

  1. DATU APSTRĀDE

LĪDZĒJI piekrīt, ka katrs LĪDZĒJS kā datu apstrādes pārzinis un personas datu operators šā Līguma darbības laikā manuāli un/vai elektroniski apstrādā (ieskaitot datu vākšanu, reģistrēšanu, ievadīšanu, glabāšanu, pārveidošanu, izmantošanu, nodošanu, pārraidīšanu, bloķēšanu vai dzēšanu) no otra LĪDZĒJA saņemtus datus, tikai ciktāl tas ir nepieciešams un izriet no noslēgtā Līguma. Datu apstrādes mērķis un nolūks: līguma slēgšana, rēķinu sagatavošana un nosūtīšana, maksājumu pārvaldīšana, savstarpējā saziņa un sadarbības nodrošināšana, efektīvu KV pārvaldības procesu nodrošināšana, biznesa plānošana un analīze, pretenziju un/vai pieteikumu izskatīšana un apstrāde, jaunumu izsūtīšana ciktāl tas ir nepieciešams un izriet no noslēgtā Līguma. KV ievēro PIRCĒJA norādījumus, lieto nepieciešamos tehniskos līdzekļus un veic organizatoriskos pasākumus, lai aizsargātu fizisko personu datus un novērstu to nelikumīgu apstrādi. Personas dati tiks glabāti elektroniskā formā visā Līguma darbības laikā, kā arī piemērojamajos normatīvajos aktos noteiktajā noilguma termiņā, kura ietvaros var tikt iesniegtas sūdzības, celtas prasības un ierosināti līdzīgi procesi. LĪDZĒJS var nodot otra LĪDZĒJA personas datus piesaistītajiem apstrādātājiem, kuri šī līguma ietvaros sniedz grāmatvedības, juridiskos, IT vai cita līdzīga veida pakalpojumus. Noslēdzot Līgumu, PIRCĒJS piekrīt datu apstrādei, atjaunošanai un uzglabāšanai, identifikācijai, informācijas nosūtīšanai par PAKALPOJUMA izmaiņām un piedāvājumiem utml. PIRCĒJS, kurš šī Līguma ietvaros ir patērētājs, ir tiesīgs pieprasīt KV bez maksas izsniegt tā rīcībā esošo informāciju par PIRCĒJA personas datiem, ir tiesīgs pieprasīt to labošanu vai dzēšanu, kā arī nepieciešamības gadījumā ir tiesīgs atsaukt savu iepriekš izsniegto piekrišanu personas datu apstrādei. Šajā sadaļā noteiktie pienākumi ir spēkā neierobežotu laiku un paliek spēkā arī tad, ja kāds no LĪDZĒJIEM vienpusēji atkāpjas no Līguma, vai ja Līgums izbeidzas citādi.

  1. CITI NOTEIKUMI

Šis Līgums stājās spēkā, PIRCĒJAM veicot PAKALPOJUMA abonementa pirkumu VIETNĒ, piekrītot tā noteikumiem un samaksājot abonementa maksu. Līgums tiek noslēgts uz nenoteiktu laiku un ir spēkā līdz uzņemto saistību izpildei. Tāpat PIRCĒJS ir tiesīgs atteikties no PAKALPOJUMA abonementa, veicot atbilstošas izmaiņas VIETNĒ. Atteikums šajā gadījumā attiecas uz turpmāko abonēšanas periodu, par kuru PIRCĒJS nav veicis samaksu un/vai neplāno to darīt. Jebkuru strīdu starp LĪDZĒJIEM, kas izriet no šī Līguma, LĪDZĒJI apņemas risināt pārrunu ceļā. Ja nav izdevies atrisināt strīdu bez tiesas starpniecības, strīds tiek izskatīts Latvijas Republikas tiesā.

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz