Vēstures līkloči “Kurzemes Vārdā”: Ieinteresēti Liepājas ostā iedvest dzīvību
1993. gada 7. aprīlis. Pirms šī notikuma bija divu gadu lidostas “Liepāja” speciālistu skrupulozs darbs. To, ka tas tika veikts pienācīgā līmenī, liecināja smagās kravas lidmašīnas IL-76 T vairākkārtējas nosēšanās un pacelšanās.
liepajniekiem.lv
Šis IL-76 reiss bija tehnisks, tā mērķis – sniegt iemaņas divu citu šādu gaisa kuģu komandieriem. Kaut arī lidmašīna spēj pacelt līdz 40 t kravas, Liepājā tā ieradās tikai ar balastu.
Latvijas aviosabiedrības “Inversija” ģenerāldirektors G. Bruks paziņoja, ka šī aviosabiedrība šos gaisa kuģus nomā pēc līzinga no Tjumeņas sabiedrības “Tjumentransavio” un izmanto tos čartera reisos galvenokārt lidojumiem uz Āfriku.
IL-76 spēj pārvadāt jebkuru kravu – sākot no ātri bojājošās augļu un dārzeņu produkcijas un beidzot ar dzīviem cāļiem, taču tā galvenais darbs ir smago lielgabarīta kravu pārvadāšana.
Tā ir vienkārši ideāla kravu konvertācijai no jūras gaisā un otrādi. Bet Liepājas lidostai ir ļoti izdevīga atrašanās vieta – līdzās osta, labs ceļš līdz Rīgai.
Patlaban iestājies tāds laiks, kad Liepājas ostā rosme vairs nenorimst ne dienu, ne nakti.
Kā redakciju informēja ostas uzraudzības dienesta vecākais inspektors Jānis Šuba, aizvakar mūsu pilsētu ar papīrmalkas kravu atstāja Norvēģijas kuģis “Keroline”, vakar pēc metāla ieradās “Volgabalt-244” un pēc papīrmalkas Krievijas velkonis “Ingur” ar liellaivu.
Jūrā šinīs dienās dodas arī Okeāna zvejas flotes bāzes kuģi.
Vakar fabrikas “Liepājas apavi” 18. ceha strādātāji atkal sarīkoja streiku, pieprasot izmaksāt darba algas, ko viņi nav saņēmuši kopš pērnā gada nogales. Streikotājiem pievienojās arī pārstāvji no citām ražotnēm.
Sakarā ar to, ka direktore D. Matjuņina atrodas slimnīcā, ar streikotājiem runāja galvenā inženiere M. Korniļjeva.
Konflikts, protams, tādējādi atrisināts netika, un tas arī nav tik vienkārši izdarāms. Apavu ražotāji ar savām prasībām griezušies LTF pilsētas nodaļā un gatavojas tās izteikt Pilsētas valdei.
Gāzi – caur Liepāju?
Ar skepsi uzņemta ziņa par iespējamo gāzes eksporta un importa termināļa celtniecību Liepājas ostā.
Pilsētas valdes loceklis Gunārs Kazeks: – Jā, vācu firmas ir izrādījušas interesi par sašķidrinātās gāzes eksporta – importa termināļa izveidošanu Liepājā. Bet mēs esam ieinteresēti Liepājas ostā iedvest dzīvību.
(..) Taču apgalvot, ka šāds terminālis Liepājā patiešām būs, ir pāragri. Nekādus līgumus ar vāciešiem vēl noslēguši neesam. Viņiem ir kaut kādas aizķeršanās Krievijas pusē, nevar dabūt eksporta licences. Bet Liepājai tā būtu laba izdevība, būtu reāli ienākumi nodokļu un nomas veidā.
Mums ir jāmeklē sava niša eksporta – importa jomā. Jo izkonkurēt Ventspili, kurai jau ir liela pieredze un termināļi naftas produktu eksportam, mēs nevaram.
_____________
Arī turpmāk pārlūkosim arhīvu, lai pastāstītu, par ko vēsturiski nozīmīgajā 1993.gadā rakstīja mūsu laikraksts. Tas ir mūsu valstij izšķirīgi nozīmīgs un sarežģīts pārmaiņu laiks. Latvijas PSR Augstākā padome pieņēma deklarāciju par Latvijas Republikas neatkarības atjaunošanu, ”Kurzemes Vārds” savukārt atguva savu pirmās brīvvalsts nosaukumu.