Mazie veikali strādā stabili
Grūti iedomāties, kas notiktu, ja Liepājā būtu tikai daži lielie pārtikas veikali. Kādas tad tur mēs redzētu rindas un cenas!
Par laimi, netrūkst uzņēmīgu cilvēku, kuri izveido savus uzņēmumus – atver nelielus pārtikas un sadzīves preču veikalus. Nolēmām izpētīt, kā pašlaik, salīdzinot ar laiku pirms gada, strādā mazie, tā saucamie čību veikali, uz kuriem pēc maizes kukulīša, pakas piena vai gabaliņa desas var aiziet pāris soļu attālumā no dzīvesvietas.
Visi uzrunātie mazo veikalu īpašnieki vai to pārstāvji atzina, ka situācija tirdzniecībā, salīdzinot ar laiku pirms gada, ir mainījusies. Cilvēki produktus pērk mazāk, ne tik daudz kā 2008. gada pavasarī, un preču apgrozījuma samazināšanās, protams, ietekmē veikalnieku peļņu, kuru viņi noteikti gribētu lielāku.
Nadežda Sudovska saistīta ar četru tirdzniecības vietu apsaimniekošanu. Viņasprāt, tagadējo situāciju tirdzniecībā mazajos veikalos noteikti nevar raksturot kā plaukstošu, jo, salīdzinot ar gadu iepriekš, iedzīvotāju pirktspēja jūtami samazinājusies. Pērk mazāk no visām preču grupām. “Vecie labie laiki”, t.i., lielāks apgrozījums veikalos ir tajās dienās, kad cilvēki saņēmuši algu. Pēc tam atkal tukšs posms. N. Sudovska neslēpa, ka mazo veikalu īpašnieki nekad nevarēs no piegādātājiem iepirkt preces par tik zemām cenām, kā to spēj lielo tīklu veikali, jo tie iegādājas nesalīdzināmi lielākas preču partijas un tādējādi ar piegādātājiem var kaulēties par sev izdevīgu cenu.
Ina Nazarenko, SIA “Pīlādži 6” atbildīgā par preču pasūtināšanu, pastāstīja: “Sekojam, lai mūsu veikalos “Pīlādzis” un “Trepītes” būtu pietiekami plašs preču klāsts. Noteikti jāpievērš uzmanība cenām un akcijām. Šodien īpaši, jo pircēji iepērkas, daudz rūpīgāk izvēloties un salīdzinot cenas. Ir jāseko sezonas precēm, lai to nekad nepietrūktu.”
Esot arī novērots, ka daļa pircēju ikdienas iepirkumiem sāk izvēlēties tieši mazos veikalus, jo tādējādi tiek ietaupīts veikalā pavadītais laiks (lielā veikalā tas būs lielāks) un arī nauda, jo mazajos veikalos kārdinājums “varētu nopirkt kaut ko vēl!” noteikti ir mazāks.
Liepājā ir veikali, kas izveidojuši savu vai iekļāvušies kādā tirdzniecības tīklā. Piemēram, “Top!” veikali, “Beta”, “Elvi”, “Aibe”. Taču vairums no tiem arī dēvējami par čību veikaliem, jo atrodas samērā nelielās telpās un tuvu dzīvesvietai. Akciju sabiedrība “LPB”, kas saimnieko Liepājas puses veikalos “Top!”, par savu prioritāti izvirzījusi pietiekami plašu un kvalitatīvu preču klāstu visos savos veikalos, kā arī elastību, sekojot gan pircēju pieprasījumam, gan plānojot aktualitātes sezonu laikā. Arī preču piegādātāji, konkurences un ekonomiskās situācijas ietekmēti, kļūstot pielaidīgāki, kad ir runa par iepirkuma cenām un kvalitāti. Tas gan esot jāatzīst, ka tagadējā ekonomiskā situācija likusi pārskatīt preču klāstu. Pirms gada tas bijis nedaudz plašāks. Kādēļ? Lielā mērā tieši tāpēc, ka pircēji turoties pie pārbaudītām vērtībām un neriskē iegādāties ko jaunu, nezināmu.
“Top!” veikali jaunajiem apstākļiem pielāgojušies, samazinot cenas, atsakoties no ekskluzīviem produktiem, preces fasējot mazākā iepakojumā, sekojot iepirkšanās paradumiem. Joprojām liela daļa pircēju pārtiku pērk vienai dienai, uz veikalu pēc nepieciešamā iet pēc darba.
Veikalu tīkla “Beta” pārstāve atzina, ka pircēji veikalos atstāj mazāk naudas nekā pirms gada, tomēr tāpat “pērk visu”.
Plašāk par to, kāpēc pircēji izvēlas iepirkties mazajos veikalos, kā arī veikalnieku viedokļus lasiet laikraksta “Kurzemes Vārds” 13.maija numurā Daigas Luteres publikācijā.