Rallijs “Liepāja” – ar spēcīgu sastāvu un cerībām uz lielisku šovu
Ja parasti jūlija vidū visas autosporta sezonas jau bija pusē un iezīmējās pirmie čempionu titula pretendenti, tad šogad Eiropas čempionāta posms rallijs “Liepāja”, kas notiks no 1. līdz 3. jūlijam, būs pirmās rallija sacensības Latvijā. Arī Eiropā nekas īsti vēl nav sācies – pirmais no astoņiem Eiropas čempionāta etapiem tiks aizvadīts īsi pirms saulgriežiem Polijā.
Uldis Hmieļevskis
"Kurzemes Vārds"
Vēl tuvāk WRC
Sportisti ir izslāpuši pēc braukšanas, skatītāji ir izslāpuši pēc putekļiem starp zobiem, taču raksta tapšanas brīdī vēl līdz galam nav skaidrs, vai varēsim sacensības vērot klātienē, vai tomēr būs jāsamierinās ar sekošanu līdzi TV ekrānā.
Taču, ja varēsim tikt pie Stroķacs tramplīna klātienē, tad redzēt būs ko – Eiropas čempionātā šogad piedalās izteikti spēcīgs dalībnieku sastāvs, un, ja paveiksies, varam sagaidīt arī kādu no WRC komandu mazajiem sastāviem, kuri varētu gribēt notestēt Kurzemes ceļus nākotnes vārdā.
Atceramies, ka vēl pavasarī runājām un gaidījām, vai piepildīsies ziņas par iespējamo pasaules čempionāta posma norisi Liepājā. Šogad tas nenotiks, jo nedēļu pirms mūsu sacīkstes ieplānotais Kenijas rallijs Āfrikā notiks, kā plānots (organizators un Kenijas valdība ir izdarījuši visu, lai sacensības notiktu koviddrošos apstākļos), un visas komandas, protams, tik ātri no Āfrikas atbraukt atpakaļ nevar.
Taču, tā kā no šī gada gan ERČ, gan pasaules rallijkrosa čempionāta un tikko arī rallija čempionāta rīkošana ir nonākusi vienas organizācijas rokās, tad varbūtība, ka Latvijā kādā no tuvākajiem gadiem varētu braukt arī pašas lielākās un jaudīgākās rallija mašīnas, ir gana liela.
Un varbūt arī labi, ka tas nav vēl šogad – būtu taču skumīgi, ja WRC skaņu Vecpils dopā būtu jābauda tikai televizora ekrānā, nevis klātienē!
Parāde kā tradīcija
Līdzīgi kā iepriekšējo gadu, arī šoreiz rallijs “Liepāja” apvienos divus vēsturiskus rallija reģionus – Talsu un Liepājas rajonu. Taču atšķirībā no citiem gadiem rallijs “Liepāja” mainīs savu nedēļas nogales formātu uz piektdienu un sestdienu.
Sportisti, protams, Liepājā ieradīsies jau nedēļas sākumā, lai piedalītos testa braucienus un veiktu trases pierakstu. Sportiskās aktivitātes sāksies ceturtdien ar kvalifikācijas ātrumposmu Vārtājā.
Piektdienas rītā sporta automašīnas tiks aizgādātas uz Talsiem, lai tur veiktu sešus ātrumposmus ar 92 km kopgarumu, bet sestdien tās turpinās sacensības jaunā Dienvidkurzemes novada dopos – arī kopskaitā sešos ar 89,6 km kopgarumu.
Rallija servisa zona jau ierasti būs Jaunliepājas tirgus laukumā, kur gan šogad skatītājiem kovida drošības pasākumu dēļ, līdzīgi kā pērn, rallija mašīnas tuvumā apskatīt nebūs ļauts.
Taču tāda iespēja būs ceturtdienas vakarā Liepājas ielās, jo dalībnieku parāde ir kļuvusi par labu tradīciju, un var teikt, ka šāds formāts ir pat interesantāks nekā pilsētas ātrumposms.
Parādes maršruts ir daudz garāks, katrs var izvēlēties vietu, kur sagaidīt sportistus un kārtīgāk aplūkot katru sporta automašīnu, kuras nepazib garām galvu reibinošā ātrumā, bet piebremzē pirms krustojumiem.
Dalībnieku parāde ieplānota ceturtdienas vakarā pulksten 21, bet precīzu parādes maršrutu varēsit atrast gan rallija mājaslapā internetā, gan medijos un sociālajos tīklos.
Intrigas un daudzveidība
Dalībnieku sastāvs solās būt kupls un spēcīgs. Savus 2021. gada sezonas plānus nule izziņojis divkārtējais Eiropas čempions rallijā Aleksejs Lukjaņuks, norādot, ka šogad vēl negrasās padoties spēcīgo konkurentu priekšā, bet lūkos izcīnīt trešo čempiona titulu, kļūstot par trešo pilotu, kuram izdevies trīs reizes uzvarēt 1953. gadā iedibinātajā Eiropas rallija čempionātā.
Vadošajām FIA ERC ekipāžām, kuru rīcībā būs teju 300 zirgspēku jaudīgās pilnpiedziņas Rally2 klases automašīnas, arī šogad pievienosies jaunie rallija talanti, kuri startēs FIA ERC Junioru čempionātā, bet ar kolorītajām aizmugures piedziņas Abarth 124 rally automašīnām ātrumposmos dosies “Abarth Rally Cup” dalībnieki.
Rallijs “Liepāja” iekļauts arī FIA Baltijas rallija trofejas izcīņā, iesākot trīs posmus garo čempionātu, kurā tiks izcīnīts uzaicinājums piedalīties FIA Eiropas rallija trofejas izcīņas finālā. Rallijs “Liepāja” uzņems “Renault Clio Trophy”, šogad izveidotu ieskaiti rallija “jaunpienācējiem”, kuri visi startēs ar identiskām Rally1 klases priekšpiedziņas automašīnām.
Iniciatīvas ieviešanā iesaistījies arī FIA ERC rīkotājs “Eurosport Events” ar mērķi parūpēties, lai dalībnieku rezultātos atspoguļotos tikai un vienīgi ekipāžas braukšanas prasmes, ne tehnikas pārākums – šis formāts, kad visi brauc ar vienādām mašīnām, ir līdzīgs pasaules čempionātā notiekošajai JWRC junioru ieskaitei, kurā startē arī mūsu Mārtiņš Sesks.
Pozitīvas pārmaiņas notikušas saistībā ar vēsturisko, ar vismaz 30 gadus veco auto regularitātes ralliju, kura ekipāžas noteiktos ceļa posmus veic nevis pēc iespējas ātrāk, bet gan iespējami precīzāk ievērojot leģendā noteikto braukšanas ātrumu.
Rallijs “Liepāja” ir iekļauts Ziemeļeiropas zonas (NEZ) čempionāta 2021. gada sezonas kalendārā. Sacīkstes bez Latvijas notiek arī Dānijā, Norvēģijā, Zviedrijā un Somijā. Tieši šajā ieskaitē sagaidām liepājnieku ekipāžu lielāko skaitu.
Kas tas būtu par ralliju Liepājā, ja tajā nepiedalītos liepājnieki! Noteikti lielākā uzmanība būs pievērsta Eiropas čempioniem un pasaules vicečempioniem – Mārtiņa Seska un Renāra Franča ekipāžai, kura uz starta izies ar priekšpiedziņas Ford Fiesta R2.
Tā kā jau pēc divām nedēļām Igaunijā notiks pasaules čempionāta posms, kurā mūsējie piedalīsies, Liepājas rallijs būs labs treniņš, jo ceļi Igaunijā un pie mums ir līdzīgi – ātri un sarežģīti.
Latvijas čempionāta ieskaitē startēs Uldis Lepiksons un Ainars Šteinbergs ar jaudīgo priekšpiedziņas Pumu, bet savu debijas sacīksti rallijsprinta ieskaitē plāno aizvadīt gandrīz liepājnieki – Miks Ķenavs ar stūrmani Kristapu Skrodi.