Piektdiena, 29. marts Agija, Aldonis
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Smagas ziemas dārgais sapnis. Autovadītāja tiesību iegūšanas izmaksas aug

Degvielas cenas turas virs 1,70 eiro litrā, izmaksas aug visam un visur, tāpēc mācīties autoskolā tagad nav lēts prieks. Piedevām izmaiņas CSDD cenrādī – starp pakalpojumiem, kas kļuvuši dārgāki, ir arī braukšanas eksāmens. Droši vien tie, kam tiesības kabatā, atviegloti uzelpo. Iespējams, autoskolas un to audzēkņus gaida sarežģīta ziema.

Smagas ziemas dārgais sapnis. Autovadītāja tiesību iegūšanas izmaksas aug
Lai bez iepriekšējas prakses labi iemācītos braukt ceļu satiksmē, nepietiek ar obligāto minimumu. Mācības autoskolā var prasīt ilgāku laiku un arī vairāk līdzekļu, nekā norādīts cenrāžos. (Foto: Egons Zīverts)
06.10.2022 00:01

liepajniekiem.lv

Principa jautājums

”Manuprāt, mūsdienās katra jaunieša sapnis ir iegūt autovadītāja apliecību un doties pasaules ceļos, taču mans mērķis primāri, protams, ir izpalīdzēt mammai un omei, lai pievestu produktus no veikaliem, aizvestu pie ārsta, ja tāda nepieciešamība būs, kā arī, lai mēs nebūtu atkarīgi no sabiedriskā transporta,” pastāsta vidusskolēns Daniels Dāvis Berjozkins, kurš gatavojas B kategorijas tiesību iegūšanai.

Par teorijas kursu pirmā iemaksa bijusi 30 eiro, bet tās kopējās izmaksas ir 90 eiro. Vēl seši eiro par baltajām tiesībām, 30 eiro par medicīnisko komisiju plus aptuveni 300 eiro par desmit obligātajām praktiskās braukšanas nodarbībām.

”Tās ir valstī noteiktās desmit braukšanas reizes, bet viss atkarīgs no tā, kā būs ar saprašanu, jo man nav iepriekšējas pieredzes ar auto vadīšanu. Uzskatu, ka noteikti būs vajadzīgs vairāk braukšanas nodarbību,” uzskata puisis.

Viņaprāt, šīs cenas ir diezgan adekvātas, ņemot vērā darbu, laiku, benzīna izdevumus un citus. ”Pagaidām pirmo iemaksu par teoriju veicu patstāvīgi, taču man kā nestrādājošam vidusskolēnam ir jālūdz vecāku palīdzība,” atzīst D. D. Berjozkins.

Rainelda Zamure nesen tikusi pie kārotajām tiesībām. Viņa mācījās un eksāmenu nokārtoja Rīgā. ”Iemesls – tas bija otrais piegājiens,” viņa pastāsta.

”2008. gadā, kad kopā ar meitu uzsākām procesu, viņa pabeidza, bet es nevarēju, jo sākās krīze, štatu samazināšanas utt. Tagad tas bija principa jautājums, kā arī nepieciešamība pašattīstībai un izaugsmei.

Autoskolas izmaksas kopā bijušas 735 eiro. Braukšanas maksa pastāvīgi augusi – no 35 eiro uz 40 un tad vēl līdz 42 eiro par 90 minūtēm.

Par skolu un instruktoriem sievietei ir tikai labas atsauksmes, taču CSDD eksāmenā parādoties pretrunas ar nodarbībās mācīto. ”Regulāri māca – brauciet prātīgi, nesteidzieties utt. Praksē saskāros ar aizrādījumiem, ka neiekļaujos satiksmē, kaut arī braucu ar atļauto ātrumu. Uz apledojuša ceļa aizrādīja, ka braucot par lēnu. Tas vairāk izklausījās pēc mēģinājuma atrast iemeslus, lai neieskaitītu eksāmenu,” spriež R. Zamure.

Naudu vēl atlicina

Liepājas autoskolās maksa par 45 minūtes ilgu braukšanas nodarbību ir no 13,50 līdz 18 eiro. Dārgāka ir apmācība ar automātu, kā arī nodarbības brīvdienās. Teorijas izmaksas atšķiras, jo autoskolas rīko dažādas akcijas un piedāvā atlaides.

Autoskolas ”Autostils-L” vadītājs Mārtiņš Zauka pieļauj, ka dzīves dārdzības dēļ varētu kļūt nedaudz sliktāka situācija autovadītāju apmācībā, tomēr tiesību iegūšanai cilvēki parasti naudu atlicinot un ne jau pēdējā mirklī, bet mēnešiem un pat gadiem.

”Pagaidām mums nekādu lielu izmaiņu kursantu skaitā nav, mazāk nepaliek, drīzāk, skatoties pa gadiem, pamazām kļūst nedaudz vairāk. Arī kovidlaikā bija grūti, jo daudzi nevarēja strādāt, sēdēja mājās,” viņš saka.

Pašai skolai arī izdevumi aug, pasniedzēji un instruktori gribot saņemt vairāk, jo ir inflācija, pārtikas cenas aug nepārtraukti. Vairāk prasa arī telpu iznomātāji un apdrošinātāji.

”Viss sadārdzinās, bet cenas mēs šobrīd nevaram pacelt. Liepājā ir ļoti daudz autoskolu,” saka M. Zauka.

Viņš novērojis, ka autoskolās, kas it kā piedāvā lētāk, piemēram, teoriju, mēdz būt slēptās izmaksas, kuras kursants līgumā uzreiz neierauga, bet noslēgumā ir skolas braukšanas eksāmens, kuru instruktors vērtē pēc saviem ieskatiem un par ko atsevišķi jāmaksā.

Izdevis lielu naudu, varbūt pat vairākkārt, audzēknis meklē braukšanas nodarbības citā skolā.

Citādi situāciju raksturo ”Aivara autoskolas” vadītājs Aivars Dena. ”Kursantu skaits uz B kategoriju jau samazinās,” viņš atzīmē. ”Domāju, ka ne tikai izmaksu dēļ, bet gaida, kas tad rudenī būs, – kā būs ar apkuri un elektrību.”

Viņaprāt, cenu pazemināšana par pāris eiro, lai piesaistītu apmācāmos, neko nemainīs, ja cilvēkiem būs jātaupa katra kapeika un jāizdzīvo.

A. Dena personīgi ļoti nesatraucoties. ”Man darbs ir mazāk, bet ir. Esmu te praktiski viens pats. Varbūt nevajadzēs pa galvu pa kaklu strādāt no rīta līdz vakaram un brīvdienās. Bet kā būs citiem, kam ir 10–13 instruktori, kā viņus apgādās ar audzēkņiem, to es nezinu,” viņš pauž.

Noteikumi un sociālās prasmes

CSDD Liepājas filiāles vadītājs Gvido Ķirsons skaidro, ka vadīšanas eksāmens sastāv no divām sadaļām. Viena ir transportlīdzekļa izmantošana, kas, par spīti degvielas cenu kāpumam un servisa pakalpojumu sadārdzinājumam, esot palikusi agrākajā līmenī.

Palielināta tā daļa, kas saistās ar pašu procesu, – pretendenta norīkošana uz eksāmenu, eksaminācijas inspektora praktiskā iesaiste. ”Kopējā B kategorijas, kas ir vispopulārākā, braukšanas eksāmena cena pieaugusi par pieciem eiro. Nedomāju, ka šis palielinājums atturētu cilvēkus mācīties autoskolā un iegūt vadītāja apliecību. Eksāmeni CSDD manā uztverē ir ļoti neliela daļa no summas, kas nepieciešama, lai pilnvērtīgi apgūtu automobiļa vadīšanu,” viņš norāda.

Cik lielā apmērā apkures sezona iespaidos rocību un katra budžetu, neviens pašlaik nevarot pateikt. Energoresursu, vitāli svarīgo pakalpojumu sadārdzinājums varētu iespaidot jaunu pretendentu iestāšanos autoskolā, līdz ar to saruktu CSDD eksaminējamo skaits.

CSDD statistika rāda, ka jau gadiem tiesības nokārto vairāk sieviešu nekā vīriešu. ”Man tīri intuitīvi ir sajūta, ka daiļā dzimuma pārstāves ir vairāk,” piebilst G. Ķirsons. ”Visu cieņu meitenēm, viņas acīmredzot ir mērķtiecīgākas, uzņēmīgākas, saskata vitālu nepieciešamību iegūt vadītāja apliecību.”

Sievietes iegūst arī motociklu, kravas auto un autobusu vadītāja tiesības.

Komentējot to, ka eksāmenā nav tā, kā skolā, G. Ķirsons atzīmē, ka vairākkārt tikuši mainīti braukšanas eksāmenu vērtēšanas kritēriji. ”Sākumā vairāk vērības bija ceļu satiksmes noteikumu, drošības ievērošanai, ne tik daudz vērsām uzmanību uz iekļaušanos plūsmā. Ejam un turpināsim iet laikmetam līdzi. Vērtējumu skalu būtiski izmainījām. Tajā ir ne tikai noteikumu ievērošana, bet būtisks uzsvars ir uz sociālajām prasmēm. Dažādu iespējamo situāciju prognozēšana, operatīvu un objektīvu lēmumu pieņemšana, citu satiksmes dalībnieku interešu ievērošana.

Kaut vai lēnā braukšana, kad liekas, ka es taču neko nepārkāpju, braucot ar 40 km/h, kur pārējie brauc ar 50. Ar šādu rīcību tiek radītas neērtības un stresa situācijas citiem,” viņš atzīst.

G. Ķirsons pieļauj, ka vēl esot instruktori, kuri iet vieglāko ceļu – iemāca nepārkāpt noteikumus. ”Citas prasmes prasa vairāk laika gan instruktoram, gan vēlēšanos, laiku un arī materiālās izmaksas pretendentam. Ja pieturas pie B kategorijai noteiktā minumuma – 20 braukšanas stundām, ir jābūt jau ļoti zinošam vadītājam, lai šajā laikā kļūtu par pilnvērtīgu satiksmes dalībnieku. Ja cilvēks nekad nav sēdējis pie stūres, ar to ir par maz. Arī skatoties eksāmenu videoierakstus, redzu, ka Liepājā ir atsevišķi gadījumi, kad pretendenta sagatavotības līmenis vēl neatbilst, tam ir jābūt augstākam,” viņš skaidro.

Uzziņai

CSDD eksāmena cenu izmaiņas

Teorētiskais eksāmens mehānisko transportlīdzekļu un kuģošanas līdzekļu vadītājiem – no 12,63 uz 11,40 eiro.

Teorētiskais eksāmens mopēdu vadītājiem – no 5,01 uz 9,06 eiro.

Vadīšanas eksāmens A un B kategorijas transportlīdzekļiem – no 24,50 uz 29,85 eiro, atkārtotais eksāmens – no 19,68 uz 22,87 eiro.

C un D kategorijai vadīšanas eksāmens maksās 36,84 eiro un atkārtotais eksāmens – 29,85 eiro.

Avots: Ministru kabinets

Projektu finansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par publikāciju saturu atbild portāls liepajniekiem.lv.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz