Trešdiena, 29. janvāris Valērijs, Aivars

Sportojam tveicē – ūdens, apģērbs, slodze

Sportojam tveicē – ūdens, apģērbs, slodze
Foto: Ilustratīvs
24.06.2019 07:06

"Kurzemes Vārds"

Latvijā jau pāris reizes esam piedzīvojuši karstuma viļņus, kuru laikā Jūrmalas parkā un citviet Liepājā krietni palielinās sportotāju skaits. Daudziem cilvēkiem fiziskās aktivitātes karstā laikā ļoti iet pie sirds, un speciālisti atzīst, ka sportot šādos laika apstākļos var, taču der paturēt prātā vairākus padomus, ko sniedz pazīstamais Liepājas fiziskās sagatavotības treneris Reinis Rozītis.

Ūdens

Jādzer daudz ūdens gan pirms sportiskām aktivitātēm, gan sportošanas laikā, gan pēc sportošanas. Noteikti ir jādzer arī vēsās telpās pirms došanās karstumā, kur organisms izdala daudz vairāk šķidruma. Turklāt organismam jādzer tieši ūdens, nevis kāds cits dzēriens. Ļoti uzmanīgiem ir jābūt, ja patērē enerģijas dzērienus, kafiju vai kolu, kas dehidrē organismu. Toties ūdeni var un vajag dzert tik daudz, cik gribas.

Uzturs

Pastiprināti uzņemot ūdeni, pastiprināti ir jāuzņem minerāli un sāļi. Daudz dzerot šķidrumu, organisms daudz šķidruma arī izvada un līdz ar to izvada arī sāļus. Tos vislabāk ir uzņemt, ēdot svaigus dārzeņus.

Galvassega

Karstuma laikā ir jāsargā galva. Svarīga ir gan galvassegas krāsa, gan materiāls, no kā tā pagatavota. Vēlams, lai cepures krāsa būtu saules atstarojoša, proti, gaiša. Parasti izvēlas baltas krāsas galvassegu, bet tas ir gaumes jautājums.

Apģērbs

Apģērbam ir jābūt elpojošam. Tas nedrīkst būt pārāk biezs, apģērba nedrīkst būt par daudz. Īsāk sakot – ir jāģērbjas adekvāti. Ir jāvērtē vide, kurā tiek sportots. Piemēram, kāpās un pludmalē pie jūras ir divi atšķirīgi klimati. Arī apģērba gadījumā svarīga ir gan krāsa, gan materiāls.

Aizsargkrēms

Lai izvairītos no apdegumiem, ir ieteicams lietot pretiedeguma krēmu. Sportošanas laikā saules starus sākotnēji var nejust, bet, ja sanāks apdegt, vakarā nekāda prieka nebūs, un nākamajā dienā pēc pārdegšanas būs grūti pakustēties.

Plānošana

Jāuzmanās, lai izvairītos no karstuma dūriena. Pat, ja ievēro visus ieteikumus – pareizi apģērbjas, dzer ūdeni utt., bet visu dienu 28 grādu karstumā pavada kāpās, tad var gadīties, ka organisms cieš no karstuma dūriena. Mūsu reģiona iedzīvotāji, salīdzinot ar silto zemju ļaudīm, sliktāk pārcieš lielu karstumu, jo organisms tam nav pielāgojies. Tas ir jāņem vērā, kad plāno fiziskās aktivitātes. Ja gaisa temperatūra ir augsta, tad fiziskām aktivitātēm ir jābūt mierīgākām, slodzei nav jābūt maksimālai. Pirms vairākiem gadiem Liepājas pusmaratons notika vasaras pirmajā karstajā dienā, kurā noģība vairāki skrējēji. Noģība arī lieliski trenētais sacensību uzvarētājs, kurš arī neizturēja šādu tveici. Ar laiku organisms adaptējas augstai temperatūrai un droši var plānot lielāku slodzi. Taču sākotnēji mūsu reģiona sportisti karstumā ātrāk nogurst.

Ilgums

Fiziskās slodzes ilgums ir atkarīgs no katra sportotāja individuālās fiziskās sagatavotības. Karstā laikā ir ieteicams samazināt sportošanas ilgumu. Ja esat radis 15 grādu temperatūrā skriet vienu stundu, tad lielā karstumā, piemēram, 30 grādos, ir ieteicams skriet īsāku distanci.

Diennakts laiks

Ja ir tāda iespēja, sportot nevajadzētu dienas vidū. Fiziskās aktivitātes ir ieteicamas rīta stundās, kamēr vēl nav uznācis karstums, un pēcpusdienā vai vakarā. Karstākajās dienās optimālais sportošanas laiks esot līdz pulksten 11 un pēc pulksten 18. Tādā veidā organisms tiek pasaudzēts no saules un karstuma.

Sadarbībā ar

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Aizmirsu paroli