Zviedrs Sūlbergs triumfē, Sesks izstājās Vecpilī
Andris Sudmalis
"Kurzemes Vārds"
Eiropas rallija čempionāta otrajā posmā, Liepājas rallijā, otro gadu pēc kārtas ir uzvarējis zviedru 18 gadus vecais talants Olivers Sūlbergs, bet Liepājas ekipāža Mārtiņš Sesks/Renārs Francis priekšpēdējā posmā sabojāja savu automašīnu pēc lēciena pāri Vecpils Stroķacs tramplīnam un izstājās.
Pirms starta
Šīgada Eiropas rallija čempionāta Liepājas posma atklāšana nebija tik pompoza, kā ierasts, tomēr sacensības pilnībā nepalika bez svinīga starta arī Covid-19 laikā. Savukārt vairākiem simtiem liepājnieku bija iespēja vērot dalībnieku parādi pilsētas ielās.
Rallija simbolisko startu ar Latvijas un Liepājas karogiem pie LOC manēžas deva Uldis Sesks un Uldis Hmieļevskis, un jau pēc mirkļa sava “Citroen” dzinēja rēkoņu nodemonstrēja Aleksejs Lukjaņuks, kurš Liepājas rallijā startēja ar pirmo numuru. Pēc tam ar garākiem un īsākiem intervāliem trasē devās arī pārējās no kopumā 43 Eiropas rallija ieskaites automašīnām. Tai skaitā arī liepājnieki Mārtiņš Sesks un Renārs Francis.
Pirms sacensību sākuma Mārtiņš Sesks sacīja: “Domāju, ka visi, kas startē Eiropas un pasaules čempionātos, tam pieiet ļoti nopietni, un šaubos, ka daudzi braucēji šo laiku izmantoja citām lietām – “Rally Liepāja” rezultāti parādīs, kuri ir trenējušies un kuri nav.
Ir sajūta, ka esam labā formā, taču man vēl jāpiestrādā pie niansēm, jo pēc šīs pauzes ik pa laikam sanāk pieļaut nelielas kļūdiņas. Galvenais darbs šeit būs noturēt precizitāti, audzēt pārliecību savos mājas ceļos. Domāju, ka tā būs atslēga labam rezultātam.
Šis ir mans dzimtais rallijs, tādēļ šeit braukt ir pamatīga bauda. Rīkotāju komanda katru gadu parāda, ka ir vieni no labākajiem sacensību organizatoriem Eiropā. Fani vienmēr sniedz papildu enerģiju. Ceru, ka aktīvākie līdzjutēji nebūs aizmirsuši, cik ļoti mēs viņus gaidām trases malā un cik svarīgs ir viņu atbalsts.”
Rallija ekipāžas strauji izbrāzās cauri Jaunliepājai un sasniedza Tramvaja tiltu, kur bija pulcējies skaitliski liels parādes skatītāju pulks. Šādu izvēli var uzskatīt par stratēģiski pareizu, jo autosportisti tiltu šķērsoja divreiz – pirms un pēc līkločiem Vecliepājas ielās. Parādes vērotāju netrūka arī pie koncertzāles “Lielais dzintars”.
Tā kā parāde netika eskortēta, tās dalībnieki iekļāvās kopējā satiksmē, un tas savukārt vairākiem ātruma cienītājiem ļāva vilšus vai nevilšus integrēties rallistu plūsmā. To paveica gan daži baiki, gan arī kāds ilgu mūžu nodzīvojis vieglais auto.
Sūlberga dominance
Rallija pirmais ātrumposms sestdien ap pusdienlaiku startēja Talsos. Nepilnus 25 kilometrus garajā pirmajā dopā uzvarēja Olivers Sūlbergs ar savu “Volkswagen Polo”. Jaunietis savos 18 gados jau var palepoties ar līdzdalību WRC posmos. Iepriekš ar Latvijas licenci startējušais zviedrs pērn uzvarēja Liepājas rallijā un Talsu apkārtnes ceļos pieteicās titula aizstāvēšanai. No viņa 3,1 un 3,5 sekundes atpalika Krievijas pilots Nikolajs Grjazins (“Hyundai”) un WRC braukušais Mads Ostbergs (“Citroen”).
Liepājas duets Mārtiņš Sesks/Renārs Francis (“Ford Fiesta”) kopējā ieskaitē ierindojās trešā desmita ievadā, taču pašmāju vadošajai ekipāžai svarīgākā bija cīņa junioru ieskaitē. Jau pirmais ātrumposms ieskicēja latviešu sīvu cīniņu ar igauņa Kena Torna “Ford Fiesta”. Tajā par nepilnām sešām sekundēm ātrāks bija mūsu ziemeļu kaimiņš, bet pēc trim ātrumposmiem Torns bija atrāvies jau 8,5 sekundes. Deficītu mūsējie likvidēja dienas pēdējā ātrumposmā no Strazdes līdz Odrei. Pēc šiem 25,5 kilometriem mūsējie pirmo dienu jau noslēdza ar 0,3 sekunžu pārsvaru.
Pirmās dienas pēdējā ātrumposmā dramatiski notikumi risinājās cīņā par kopvērtējuma līderpozīcijām. Ziemeļkurzemes putekļos savu auto nesavaldīja Sūlbergs, taču viņš pēc saslīdēšanas ne tikai turpināja ceļu, bet arī noturēja līderpozīciju, lai arī dopā piekāpās Lukjaņukam.
Tikmēr vicelīderis Nikolajs Grjazins nobrauca no ceļa un tik smagi traumēja savu mašīnu, ka sestdien nevarēja cīņu turpināt. Krievu sportista neveiksme ļāva uz kopvērtējuma 2. pozīciju pacelties Madam Ostbergam.
Tomēr sestdienas vakarā krieva komanda bija krietni pastrādājusi garāžā, un svētdien Liepājas rallija divkārtējā uzvarētāja hjundajs izskatījās gluži kā jauns. Atsevišķos ātrumposmos par pirmajām pozīcijām sportists gan vairs necīnījās, taču turējās turpat aiz līderu trio.
Liktenīgā Stroķacs
Otrajā dienā Sesks/Francis vadību savā klasē saglabāja līdz 9. ātrumposmam, taču tajā mūsējo duets izstājās. Liktenīgs izrādījās Vecpils ātrumposma slavenais Stroķacs tramplīns. “Diemžēl rallijs ir beidzies – Stroķacs tramplīnā uzgājām vēl ātrāk nekā pirmajā reizē un…” tviterī rakstīja Mārtiņš Sesks.
Viņš skaidroja, ka otrajā reizē šajā tramplīnā Liepājas ekipāžas ātrums bija vēl lielāks, bet lēciens – augstāks. “Pēc tramplīna akmeņi caur visiem sargiem ielidoja radiatorā un pamatīgi sabojāja to. Līdz ar to iztecēja viss tosols, un rallijs ir beidzies,” skaidroja Latvijas vadošais pilots.
Tikmēr cīņā par absolūtās ieskaites lauriem divu skandināvu duelī Sūlbergs pārspēja Ostbergu, bet trešais finišu sasniedza Krievijas pārstāvis Aleksejs Lukjaņuks.
REZULTĀTI |
1. Olivers Sūlbergs Zviedrija “Volkswagen Polo GTI R5” 1:27:23,0 |
2. Mads Ostbergs Norvēģija “Citroen C3 R5” +20,1 |
3. Aleksejs Lukjaņuks Krievija “Citroen C3 R5” +37,2 |
LIEPĀJAS RALLIJA UZVARĒTĀJI |
2020. Olivers Sūlbers Zviedrija |
2019. Olivers Sūlbers Latvija * |
2018. Nikolajs Grjazins Latvija * |
2017. Nikolajs Grjazins Latvija * |
2016. Ralfs Sirmacis Latvija |
2015. Kreigs Brīns Īrija |
2014. Esapeka Lapi Somija |
2013. Jāri Ketomā Somija |
* Brauca ar Latvijas licenci. |