Autobusi plīst, šoferi slimo, reisi joprojām izkrīt
Septembra sākumā ”Liepājas autobusu parkam” atkal bija daudz atceltu reisu, šoreiz tieši Liepājas apkaimes maršrutos, taču palaikam arī Pierīgā. Pat vairāki reisi pēc kārtas, piemēram, uz Jūrmalciemu, Ziemupi, Vaiņodi, nekursēja gan tehnisku iemeslu dēļ, gan tam par iemeslu bija šoferu masveida slimošana, kas nu jau ieilgusi otro mēnesi.

liepajniekiem.lv
Diemžēl tehniskās problēmas nav iespējams paredzēt, norāda AS ”Liepājas autobusu parks” (LAP) tehniskais direktors Guntis Avots.
”Pirms reisa uzsākšanas vienmēr tiek veikta autobusa tehniskā stāvokļa apsekošana. Gadījumā, ja reisa laikā tiek konstatētas tehniskas nepilnības, pirms pilnīgas reisa atcelšanas tiek meklēti steidzami risinājumi, lai reisu turpinātu – konkrētā autobusa labošana vai cita autobusa nodrošināšana. Savukārt gadījumos, ja vadītājs ir saslimis, pēc resursu pieejamības steidzami tiek piesaistīts cits šoferis,” viņš stāsta.
Tomēr arī pasažieris nevar paredzēt to, ka veltīgi ies uz autobusa pieturu.
Īpaši, ja tikai īsi pirms deviņiem rītā LAP Facebook kontā paziņo, ka kādā maršrutā nekursēs autobuss pulksten 6 un 7.
”Ja reiss nenotiek, pēc iespējas ātrāk informējam pasažierus ar uzņēmuma informācijas kanālu starpniecību – sociālajos medijos, mājaslapā. Tāpat informācija tiek nodota autoostām un Autotransporta direkcijai,” pauž G. Avots.
Tie pasažieri, kuri ir iegādājušies biļetes uz atceltajiem vai nenotikušajiem reisiem, ir tiesīgi nodot biļeti un saņemt atpakaļ pilnu biļetes maksu.
Kā uzņēmums izdara izvēli, kurus reisus atcelt, un vai ir normāli, ka, piemēram, 1. septembrī, uz Jūrmalciemu praktiski nevarēja nokļūt – atcelti četri reisi?
”Gadījumā, kad reiss tomēr ir jāatceļ,
tiek analizēti vairāki faktori vienlaikus – skolēnu plūsma, maršruta noslogotība un intensitāte, kā arī autobusa vadītāju un tehnikas pieejamība,”
skaidro tehniskais direktors.
Cilvēkresursu trūkuma gadījumā pārvadātājiem primāri ir jānodrošina reisi, kas saistīti ar pasažieru nokļūšanu uz darbavietām, izglītības iestādēm, novadu centriem, kā arī reisi, kuros ir liela pasažieru plūsma un nav alternatīvu, uzsver Autotransporta direkcijā (ATD).
Reisu neizpildes kopumā visiem pārvadātājiem visā Latvijā neesot vērtējamas kā kritiskas, bet atsevišķi gadījumi diemžēl ir.
AS ”Liepājas autobusu parks” sadarbībā ar apvienības dalībniekiem šī gada augustā rada risinājumu reisu izpildes nodrošināšanai maršrutu tīkla daļā ”Pierīga”, šobrīd būtiska reģionālā sabiedriskā transporta pakalpojumu nenodrošināšana nav konstatēta, informē ATD pārstāve Sanita Heinsberga.
Savukārt maršrutu tīkla daļā ”Liepāja” notiek reģionālo autobusu maršrutu tīkla analīze, vērtējot pieprasījumu un pasažieru plūsmas, līdz ar to tuvākajā laikā varētu būtiski samazināts atcelto reisu risks.
ATD piektdien vēstīja, ka pārvadātāja trešajā apkalpotajā maršrutu tīkla daļā ”Ogre, Aizkraukle” atcelti reisi pēdējā laikā nav novēroti. Taču pirmdien, 11. septembrī, LAP bija atcēlis četrus reisus Ogres maršrutos.
””Autotransporta direkcija” kritiski attiecas pret katru neizpildīto reisu, kam iemesls nav nepārvarama vara, turklāt līgumsods ir par katru no tiem.
Turpinām arī sekot līdzi pārvadātāju sniegtajai informācijai par viņu rīcībā pieejamiem resursiem, tostarp, reģionālo autobusu vadītājiem,
kuru trūkumu izjūt visi pakalpojumu sniedzēji,” skaidro S. Heinsberga atbildē uz jautājumu, kāda varētu būt LAP neizpildīto reisu ”kritiskā masa”, lai sekotu ATD asāka rīcība.
Kā LAP risina autobusu vadītāju ieilgušo trūkumu un vai uzņēmuma vadībai nerodas šaubas par masveida slimošanu vasarā, jo pandēmijas ”pīķi” jau atstāti pagātnē? ”Pašlaik aizvien aktīvi piesaistām jaunus autobusu vadītājus,” atbild G. Avots.
”Kas attiecas uz autobusu vadītāju darbnespējas lapām, mēs kā darba devējs saņemam informāciju par darba nespējas faktu, bet neesam tiesīgi pieprasīt detalizētu informāciju par slimības lapas izsniegšanas iemesliem.”

Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par sagatavoto saturu atbild portāls liepajniekiem.lv.