Liepājas muzejā skatāma izstāde ar franču izcelsmes domātāja un mākslinieka Bernāra Sordē darbiem
Liepājas muzeja lielajā izstāžu zālē aplūkojamie franču izcelsmes domātāja un mākslinieka Bernāra Sordē darbi ir radīti 2015. gadā. Taču to vēstījums ļoti sasaucas ar pašreizējiem satraucošajiem notikumiem, jo eksponēto gleznu centrā ir cilvēks – bēgļi no Sīrijas, kas meklējuši patvērumu Eiropā.
Ligita Kupčus-Apēna
"Kurzemes Vārds"
”Ieraugot šos darbus, mums radās sajūta, ka mākslinieks savā ziņā ir paredzējis nākotni,” atzīst muzeja ārējo sakaru koordinatore Linda Rozentāle-Roze. Mākslinieka darbu sērija ”Veltījums migrantiem” šodienas kontekstā ieguvusi jaunu aktualitāti un rosina domāt un līdzpārdzīvot par notiekošo Ukrainā.
”Mākslinieks strādājis ar ļoti lieliem formātiem, un pārsvarā ir darbu sērijas – diptihi, triptihi,” ar to, kas redzams zālē, iepazīstina muzeja pārstāve.
”Darbi runā ļoti skaļi un savu vēstījumu pauž skaidri un nepārprotami,” viņa atzīmē.
Izstādes darbu sērijas ”Veltījums migrantiem” tapušas migrācijas viļņa iespaidā, kad patvērumu Eiropā devās meklēt bēgļi no Sīrijas konflikta zonas. Bieži vien šo cilvēku ceļš uz Eiropu aprāvās Vidusjūrā.
Kopumā B. Sordē personālizstādē ”Skats šodienā” apskatāmas 26 lielformāta gleznas un divi pašportreti. Pirms gada mākslinieks devies Aizsaulē, taču viņa darbus dziļā piemiņā glabā dzīvesbiedre – Latvijas vēstniece Somijā Kristīne Našeniece.
”Ar viņas atbalstu šo izstādi esam realizējuši,” atklāj L. Rozentāle-Roze, pastāstot, ka muzejs atlasījis tos mākslas darbus, kas visvairāk uzrunājuši. Redzot tos dzīvē, pārņēmušas pavisam citas izjūtas, daudz spēcīgākas, nekā tie vienkārši skatīti fotogrāfijās.
Ar dažādiem izteiksmes līdzekļiem māksliniekam savos darbos izdodas gan parādīt emocijas, gan arī rosināt uz pārdomām, emocijām. ”Darbi ir izpildīti jauktā tehnikā, izmantoti dažādi materiāli – gan gleznieciskas izpausmes, gan arī dažādi lietišķie materiāli. Darbi ir ļoti ekspresīvi, koši, bez drūmas tonalitātes, lai gan izvēlētā tēma ir smaga.”
L. Rozentāle-Roze norāda – B. Sordē bijis daudzšķautņaina personība, un tas redzams arī viņa darbos. ”Patiesībā savā tiešajā profesionālajā darbībā viņš ir bijis augsta līmeņa ierēdnis,” pastāsta muzeja pārstāve, taču domājis un radījis divās paralēlās – filozofijas un mākslas – pasaulēs. Viņš uzskatījis, ka ”bez mākslas jaunu pasauli izdomāt nav iespējams”.
Izstādi papildina Valdas Podkalnes un Anatolija Pjatkina veidotais B. Sordē videoportrets ”En face”, kas tapis 2004. gadā. Tas ir dokumentāls stāsts par pašu mākslinieku. ”Tajā varam viņu redzēt gan ikdienas gaitās, gan radošajā procesā,” iepazīstina L. Rozentāle-Roze, līdz ar to tiek radīta mākslinieka klātesamības sajūta, lai gan viņa vairs nav starp mums. ”Viņš turpina dzīvot gan caur saviem darbiem, gan arī ar šī videoprojekta starpniecību,” norāda muzeja pārstāve.
”Protams, galvenais ir dzīvot ar pozitīvām emocijām, bet cilvēkam ir jāiziet cauri visai emociju gammai. Ja mēs nejutīsim kādu līdzpārdzīvojumu, emociju vai sāpi, mēs daudz ko dzīvē nespēsim novērtēt,” uzskata L. Rozentāle-Roze,
skaidrojot, kāpēc patlaban muzejā aplūkojama tieši šāda izstāde. ”Es domāju, ka tā rosina novērtēt, kur mēs esam, kādos apstākļos mēs dzīvojam, pārvērtēt vērtības, kas ir svarīgas mums kā cilvēkiem, pasaulei. Iespējams, ka tieši radošā prizma ir tā, caur kuru paskatīties uz lietām un aizdomāties.”
B. Sordē personālizstāde ”Skats šodienā” Liepājas muzejā aplūkojama līdz 29. maijam.
B. Sordē ir uzaudzis franču pretošanās kustības dalībnieku ģimenē. Vēlāk ieguvis inženiera, kibernētiķa un ekonomista izglītību. Latvijā nonācis 1998. gadā, uzsākot darbu Eiropas Komisijas delegācijā Rīgā un pēdējos savas profesionālās dzīves gadus veltījis Latvijai – Latvijas iestāšanās procesam Eiropas Savienībā un Latvijas valstiskuma stiprināšanai.