Papildināts – Krenberga: Mūziķim jāprot panākt vislabāko skanējumu jebkuros apstākļos un akustikā
LETA
Akustika katrā zālē var būt citāda, taču mūziķim jāprot piemēroties jebkuriem apstākļiem, jebkurai akustikai un jāspēj ar savu spēli panākt vislabāko rezultātu jebkuros apstākļos, intervijā “Rietumu Radio” sacīja flautiste Dita Krenberga.
“Vīnes klasiķi – [Jozefs] Haidns, [Volfgangs Amadejs] Mocarts un [Ludvigs van] Bēthovens ir īpaši smalki uz saspēli, klausīšanos, balansu starp orķestri un solistu,” sacīja Krenberga. “Jo sliktāka akustika, jo vairāk tā provocē mūziķus forsēt, bet to nedrīkst darīt. Jātur sevi ciet un jāspēj panākt smalkumu skanējumā, lai tas tiešām būtu atbilstoši šī laika mūzikai,” sacīja Krenberga.
Liepājas simfoniskā orķestra valdes loceklis Uldis Lipskis norāda, ka akustika orķestrī ir smalka zinātne, kas Latvijā gan vēl nav pilnvērtīgi izmantota, taču Liepājas orķestris pēdējo gadu laikā cenšas to apgūt.
“Caur šādiem meistariem kā Lucs Kēlers mēs to pamazām apgūstam no pamatīgākas un senākas vācu tradīcijas,” sacīja Lipskis. “Ja zālē ir vairāk gardīņu, kulišu, skaņa tiek apēsta. Lai panāktu mūzikai lidojumu, mūziķiem nākas spēlēt nedaudz garākas notis. Ir vesela smalku likumu virkne, kuri jāievēro, lai orķestris bez ilgas mēģināšanas koncerta vietā spētu saprast, kā skan, un pašregulētos.”
Diriģenta un orķestra savstarpējā sadarbība ir liela mistērija un lielo diriģentu pētnieki ir nonākuši pie secinājuma, ka tajā ir kāds telepātisks vai pat hipnotisks fenomens, intervijā “Rietumu Radio” sacījaLiepājas Simfoniskā orķestra valdes loceklis Uldis Lipskis.
“Ir bijis tā, ka mēs strādājam ar vienu diriģentu, nākamajā nedēļā atbrauc cits, un es nepazīstu orķestra skanējumu. Orķestris kaut kā intuitīvi skan pilnīgi citādāk,” stāsta Lipskis. “Runa ir par vibrāciju, starojumu, enerģētiku. Tā vienmēr ir liela intriga un liels noslēpums, kā orķestris skanēs kāda diriģenta vadībā.”
Arī flautiste Dita Krenberga norāda, ka orķestru skanējums dažādu diriģentu vadībā atšķiras, un lielie meistari zina un saprot, kā panākt vēlamo skanējumu, ko diriģents savām gara ausīm dzird.
“Tas ir garš un grūts ceļš, bet, kad tas izdodas, arī publika nevar nenovērtēt rezultātu,” sacīja Krenberga.
No 18. līdz 22.martam Liepājas Simfoniskais orķestris koncertcikla “Lielo dzintaru gaidot” laikā devies tūrē pa piecām Kurzemes reģiona pilsētām – Kuldīgu, Saldu, Ventspili, Liepāja un Rundāli. Koncertus vadīs mūziķis un SIA “Lielais dzintars” valdes loceklis Ints Dālderis, kurš klausītājus iepazīstinās arī ar orķestra jaunās mājvietas – Liepājas koncertzāles – projektu.
Koncertos Liepājas Simfoniskais orķestris vācu diriģenta Luca Kēlera vadībā kopā ar solisti un flautas virtuozi Ditu Krenbergu atskaņos Volfganga Amadeja Mocarta skaņdarbus “Hafnera serenāde” un Otro koncertu flautai ar orķestri, kā arī Jozefa Haidna simfoniju re mažorā “Pulkstenis”.