Biļešu cenas rajona autobusos vēl nepaaugstina
Vakar ar ievērojamu balsu pārsvaru Liepājas Rajona padomes ārkārtas sēdē noraidīti divi priekšlikumi par braukšanas tarifa paaugstināšanu rajona maršrutu autobusos. Pašvaldību vadītāji vēlas saņemt vairāk informācijas un labāku tarifu celšanas pamatojumu. Šī informācija Sabiedriskā transporta komisijai jāsagatavo līdz 22.augustam, kad Liepājas Rajona padome atkārtoti lems par šo jautājumu.
Risinājums īr jāmeklē
Sabiedriskā transporta komisijas priekšsēdētāja Arta Brauna ārkārtas sēdē pastāstīja, ka apmēram pirms mēneša akciju sabiedrība “Liepājas Autobusu parks” vērsusies komisijā ar priekšlikumu pašreizējo 2,4 santīmu vietā no pasažiera iekasēt 2,9 santīmus par kilometru plus vēl 15 santīmu par iekāpšanu. Lai gan A.Brauna ieteikusi saglabāt esošo tarifu un pievienot tikai iekāpšanas maksu, komisijas vairākuma atbalstu guvis LAP priekšlikums. Lai tas stātos spēkā, par to jānobals Liepājas Rajona padomes deputātiem.
A.Brauna arī pastāstīja, ka Autotransporta direkcija bija ieteikusi tarifu paaugstināt vēl būtiskāk – no 3,5 līdz 4 santīmiem par kilometru. Tas nozīmētu, ka, piemēram, brauciens līdz Aizputei maršrutā Liepāja – Apriķi – Aizpute pasažierim izmaksātu 2,80 latu. Bet brauciens maršrutā Liepāja – Rucava – Nida izmaksātu 2,50 latu. “Tādējādi mēs panāktu, ka cilvēki vispār nekāptu autobusos iekšā. Viņiem lētāk iznāktu samest naudiņu pa četriem, pieciem un braukt ar vieglo automašīnu,” prognozēja A.Brauna.
Taču risinājums ir nepieciešams. Ja pirms gada Autotrasporta direkcija deklarējusi, ka pasūtītājiem ir jānosaka maršruti, jākompensē zaudējumi pārvadātājiem un nauda tam būšot, tad tagad tiek skaidrots, ka naudas nepietiekot, tāpēc jāceļ tarifs un vēl par 15 procentiem jāsamazina reisu skaits. Piemēram, ja šā gada janvārī pārvadātāju dotācijām Liepājas Rajona padome saņēmusi 67,5 tūkstošus latu, tad jūlijā vairs tikai 38 tūkstošus latu.
Izskan daudz iebildumu
Diskutējot par Sabiedriskā transporta komisijas prieklikumu, Vecpils Pagasta padomes priekšsēdētājs Mārtiņš Bite pauda neizpratni par iekāpšanas maksas ieviešanu. “To ieviesa starppilsētu reisos, lai mazinātu pasažieru vēlmi braukt nelielus attālumus. Bet rajona autobusiem taču ir tieši tāda funkcija. Kāpēc vecam cilvēkam, kurš vēlas braukt, piemēram, no Durbes līdz Lieģiem, papildus jāmaksā 15 santīmu?” viņš retoriski vaicāja.
Dunalkas Pagasta padomes priekšsēdētājs Andrejs Radzevičs norādīja, ka tarifu celšana papildu izdevumus radīs arī pašvaldībām. Jo Pagasta padome apmaksā ceļa izdevumus tiem, kuri brauc mācīties uz Liepāju, kā arī daļai skolu pedagogu, kuri dzīvo Grobiņā. “Mēs uzkrausim nastu ne tikai pasažieriem, bet arī sev,” norādīja A.Radzevičs. Viņš ieteica braukšanas tarifu nepalielināt, taču pret iekāpšanas maksu neiebilda.
Savukārt Sakas Novada domes priekšsēdētājs Uldis Kristapsons pauda, ka vajadzētu domāt par izdevumu samazināšanu, nevis iet vienkāršāko ceļu un palielināt tarifu. Bez tam LAP vajadzētu domāt par mazākas ietilpības autobusu izmantošanu, jo lielie autobusi daudzviet braucot pustukši. Tāpat zināms, ka šoferi bieži vien neizsniedz braukšanas biļetes un Liepājas Rajona padome ir spiesta šos zaudējumus kompensēt.
Dunikas Pagasta padomes priekšsēdētājs Andis Rolis izteica aizdomas, ka, aicinot paceļot tarifu, Autotransporta direkcija cenšas savu atbildību novelt uz citiem. “Tā vēlas ar mūsu rokām nožņaugt pārvadātājus. Nevajag iet tās pavadā,” rosināja A.Rolis.
Balsojumā par Sabiedriskā transporta komisijas piedāvāto tarifu – 2,9 santīmiem par kilometru plus 15 santīmu iekāpšanas maksa – par balsoja trīs Liepājas Rajona padomes deputāti. Par A.Radzeviča ierosinājumu saglabāt esošo 2,4 santīmu tarifu un pievienot iekāpanas maksu 15 santīmu apmērā balsoja tikai divi deputāti. Līdz ar to priekšlikumi pārliecinoši noraidīti. “Man trūkst informācijas, kāpēc tarifs jāpalielina. Es nesaskatu nekādu pamatojumu,” savu nostāju skaidroja Lažas Pagasta padomes priekšsēdētāja Māra Vētra.
Viktors Ulberts,
“Kurzemes Vārds”