Durbē mazie pielāgojušies mācībām ārā
Īsts paraugs pandēmijas laikā tapušajam jēdzienam ”ārtelpa” un vairāku mācību priekšmetu apguvei pielāgots rotaļu laukums – šāds ir pirmais iespaids par Durbes pirmsskolas izglītības iestādes (PII) ”Ābolītis” atjaunoto rotaļu laukumu blakus kultūras namam. Bērnudārza kolektīvs un audzēkņi nu vēl daudz vairāk mācību apguvei paredzētā nodarbību laika var pavadīt, darbojoties ārā labiekārtotā rotaļu stūrītī.
"Kurzemes Vārds"
Izmanto un iekļauj maksimālo
Daudzviet Latvijā, kā arī Liepājā un Dienvidkurzemē bērnudārzi vienmēr meklējuši variantus, kā bērniem mācīties un darboties pēc iespējas vairāk laukā. Taču lielajam vairumam bērnudārzu audzēkņu tomēr sliktākos un mitros laikapstākļos visa diena ir jāpavada grupiņu telpās, jo nav, kur patverties no ilgstoša mērcējoša lietus, sniega un vēja.
Lielākās ieguvējas ir iestādes, kuras par nojumēm bija domājušas jau senāk, nevis pandēmijas laikā, kad bija pastiprināti jādomā par veselībai drošākiem un vienlaikus arī imunitāti stiprinošiem pasākumiem un mācību satura dažādošanu un pielāgošanu.
”Ābolītī” jau sen bija nojume. Tā celta padomju laikos. Te bijis arī rotaļu laukums, kurā spēļu un bērnu izklaidei paredzētās iekārtas – šūpoles un slīdkalniņš – bija novecojušas.
Šoruden vairākus gadus lolotā iecere par laukuma un nojumes atjaunošanu piepildījusies, saka iestādes vadītāja Mudīte Reinharde. ”Mēs vēlējāmies laukumu sakārtot jau pagājušajā gadā, bet visādu apstākļu dēļ darbus pārcēlām uz šo vasaru.
To, ka pirmsskolai ir nepieciešamas un daudz var dot āra nodarbības un apmācības, mēs jau sen esam pārliecinājušies,” viņa uzsver.
Durbes novada pašvaldība atvēlējusi finansējumu ne vien spēļu iekārtām, bet bērnu drošības labad arī rotaļu laukuma mīkstajam segumam. Darbus veicis bērnu rotaļu un sporta laukumu aprīkojuma uzņēmums ”Ksil Baltic” par kopējo summu 10 715,18 eiro.
”Centāmies iekļaut maksimālo, lai āra apmācībās varētu apgūt fiziskās, rokdarbu, dabas zinību un valodu prasmes. Tāpat šī ir iespēja bērniem un audzinātājiem jau no rīta, kad sākas diena, satikties laukā. Bērniem patīk,” saka vadītāja.
”Seguma dizainā ir ieliktas ģeometriskas figūras. Tādas sākumā nebija plānotas. Liekot mīksto segumu, radās defekti. Lai defektus pārvērstu par efektu, izlēmām, ka tur varētu būt figūras. Paši meistari bija pārsteigti par mūsu ideju. Un tās figūras izmanto ļoti daudz,” saka PII metodiķe Anda Ļoļāne. ”Mēs mācāmies atrast vismazākās iespējas, kā tās pielietot lietderīgi.”
Ja šopavasar, kad vienīgā iespēja tikties klātienē, bija tieši āra apmācības, daudzas vispārizglītojošās iestādes meklēja aizvēja variantus mācību stundu norisei ārā, citviet iegādājās vai īrēja teltis un nojumes, tad Durbe bija viena no tām vietām, kur varēja priecāties par savu nojumi.
”Šo laukumiņu un nojumes priekšrocības izmantoja arī pulciņu un interešu izglītības nodarbību norisei. Epidemioloģiskās drošības prasības mums izveidoja vēl ciešāku sadarbību ar kultūras namu, kurā arī notiek pulciņi,” pastāsta M. Reinharde.
Lai nojumi padarītu kā mājīgu istabu, bet vienlaikus būt svaigā gaisā, uzfrišināts tās vizuālais izskats. Tās sānā izveidota noliktava krēsliem un mācībām nepieciešamiem rīkiem. ”Mūsu sapņos nojumē ir paredzēts projektors un ekrāns,” teic metodiķe.
Iesaistās arī vecāki
A. Ļoļāne ir gandarīta arī par vecāku un iestādes padomes iesaisti bērnudārza āra iespēju papildināšanā. ”Viņi ir ļoti aktīvi un idejām bagāti. Laukumiņā šopavasar iestādīja ābeles, izveidoja zīmēšanas tāfeles puķu formā, bet pie paša bērnudārza tapušas visādas radošās spēles un noformējuma elementi,” stāsta iestādes pārstāve.
Viņa nodemonstrē, kā no galda tenisa raketēm un statīvā saliktām dažāda garuma caurulēm sētā tapis oriģināls mūzikas instruments – ar raketēm uzsit pa cauruļu galiem, un rodas ksilofonam līdzīga skaņa.
”Un mums ir arī iekopta pašiem sava dobe, kurā audzē tomātus, zemenes, garšvielas un arī piparmētras. Bērni šogad paši novāca piparmētru ražu, izžāvēja, sasaiņoja un oktobrī sadarbībā ar Durbes Sociālo dienestu dāvināja tēju senioriem,” teic metodiķe. ”Ir svarīgi, ka bērniem pirmsskolā iemāca arī rūpēties un domāt par līdzcilvēkiem,” pauž A. Ļoļāne.