Pirmdiena, 17. maijs Umberts, Herberts, Dailis
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Uzticamas un aktuālas ziņas šajā laikā ir ļoti svarīgas!

Piesakies paziņojumiem un esi informēts par būtiskākajiem notikumiem Liepājā!

Pieteikties

Liepājas SEZ: Nav pamata neļaut Krievijas kuģim “Yury Topchev” atrasties Liepājas ostā

Krievijas kuģis “Yury Topchev” Liepājas ostā pašlaik atrodas legāli un tā ienākšanai ostā ir saņēmtas vajadzīgās atļaujas no Latvijas Krasta apsardzes, Robežsardzes un Valsts Ieņēmuma dienesta, skaidroja Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) pārvaldes pārstāvji.

12.04.2021 16:52

LETA/ "Kurzemes Vārds"

Liepājas SEZ pārstāvji pēc svētdien, 11.aprīlī, pārraidītā TV3 raidījuma “Nekā personīga” sižeta, kurā vēstīts, ka Liepājas ostā ir iebraucis Krievijas gāzesvada “Nord Stream 2” būvniecības darbu kuģis, kura īpašnieks iekļauts ASV sankciju sarakstos, atkārtoti sazinājušies ar atbildīgajām institūcijām un pārliecinājušies, ka iestāžu veiktajā ekspertīzē sākotnēji nav bijušas neprecizitātes, atkārtoti saņemot apliecinājumu, ka kuģis ostā atrodas likumīgi.

“Mēs no savas puses visu pieejamo informāciju pārbaudījām. Mūsu uzņēmums sniedza pakalpojumu nelielai Krievijas firmai, ar kuru mums noslēgts līgums. Šī firma nav kuģa īpašniece, tā nav arī nekādos sankciju sarakstos,” pauda kuģu būvētavas īpašnieces SIA “LZK” pārstāvis Mihails Novickis.

SEZ pārvaldē norādīja, ka Latvijas valstī ir noteikta kārtība kā kuģis var ienākt ostā, kādi nosacījumi tam jāizpilda, kāda informācija jāsniedz un kuri valsts dienesti pārbauda kuģa, kravas un apkalpes atbilstību valsts un starptautiskajiem normatīvajiem dokumentiem, kas regulē kuģošanas drošību Baltijas jūrā. Tie ir dokumenti, atbilstoši kuriem strādā Liepājas osta un nodrošina kuģu un kravu kustību.

Liepājas SEZ pārvaldes Drošības, aizsardzības un vides daļas vadītājs Kaspars Poņemeckis atzīmēja, ka par katru kuģi, kas vēlas ienākt Liepājas ostā tiek saņemta Aizsardzības deklarācija, kurā, atbilstoši Starptautiskajai kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmai (SKLOIS), ir iekļauta visa prasītā informācija par kuģi tai skaitā pēdējām desmit ostām, kurās tas piestājis.

“Lai kuģis varētu ienākt Liepājas ostā, tam jāsaņem atļauja no Latvijas Krasta apsardzes, Robežsardzes un Valsts Ieņēmuma dienesta. Tikai tādā gadījumā, ja šādas atļaujas ir, Liepājas ostas Kuģus Kustības dienests ļauj kuģim ienākt ostā. Tā tas noticis arī šajā gadījumā.

SKLOIS deklarācijā visi valsts dienesti snieguši atļauju kuģim ienākt ostā,” sacīja Poņemeckis.

Poņemeckis arī uzsvēra, ka informāciju par aizdomīgiem kuģiem, kravām vai ko tamlīdzīgu sniedz valsts atbildīgie dienesti, tostarp Latvijas Krasta Apsardze un Latvijas Jūras administrācija un tādos gadījumos arī tiek veiktas nepieciešamās darbības. Visbiežāk tas esot saistīts ar bīstamām kravām, neprecīziem pavaddokumentiem.

“Yury Topchev” kuģubūvētavā Tosmarē (tās tagadējais nosaukums ir “Liepājas ziemeļu kuģubūvētava”) veikts neliels ārkārtas remonts. SEZ pārvaldes pārstāvji pauda prieku, ka “tagad visi zina, ka Liepājā ir kuģu būves un remonta rūpnīca, kurai ir divi doki, kuros var remontēt kuģus līdz pat 190 m garumam”.

SEZ pārvaldē norādīja, ka Liepājas ostas Kapteiņdienests pieteikumu no kuģu aģenta “Alvina Ship Agency” saņēma 2.aprīlī. Vizītes mērķis – remonts dokā “KB Tosmare”. Velkonis “Yury Topchev” noenkurojās Liepājas ostas ārējā reida enkurvietā tajā pašā dienā. Laika apstākļu dēļ, ostā kuģi ieveda 6.aprīlī un tajā pašā dienā ieveda “KB Tosmare” pirmajā dokā.

Kuģa “Yury Topchev” aģentēšanas pakalpojumus sniegusi SIA “Alvina Ship Agency”. Tās valdes loceklis Vladimirs Bogatirjovs pauda neizpratni par sacelto jezgu.

“Kāds Latvijai sakars ar ASV sankcijām? Latvijai ir saistošas Eiropas Savienības un ANO noteiktās sankcijas, kā arī Latvijas likumdošana,” viņš pauda, piebilstot arī, ka dokumentos kā kuģa “Yury Topchev” īpašniece norādīta cita kompānija, nevis raidījumā minētā, proti, “Mor Trans Servis”.

Saskaņā ar “Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likumu” NATO dalībvalstu sankcijas var tikt piemērotas likumā noteiktajos gadījumos, kad NATO dalībvalstu (t.sk., ASV) sankcijas būtiski ietekmē Latvijas finanšu un kapitāla tirgus intereses, teikts Ārlietu ministrijas informācijā.

ASV Ārvalstu aktīvu kontroles biroja (OFAC) sankciju ievērošana ir gan finanšu iestāžu, gan uzņēmēju, gan publisko personu interesēs, izsludinot iepirkumu konkursus. ASV OFAC sankciju neievērošanas gadījumā var tikt liegta pieeja maksājumiem ASV valūtā, apturēti darījumi un pārskaitījumi, tādējādi liedzot veikt nepieciešamos maksājumus, kā rezultātā var rasties kā uzņēmuma, tā bankas un valsts reputācijas krīze u.c. negatīvas sekas.

Kā liecina iesniegtā deklarācija velkoņa īpašnieks vai operators ir “Mortranservice”LLC. Tā dzinēja jauda ir 20 000 kilovati, un tas kuģo zem Krievijas karoga.

Satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) pieprasījis Liepājas speciālajai ekonomiskajai zonai (SEZ) paskaidrojumu par ASV sankcijām pakļautā Krievijas kuģa “Yury Topchev” atrašanos Liepājas ostā, sociālajā tīklā “Twitter” raksta ministrs.

Tāpat Linkaits pieprasījis Liepājas SEZ paskaidrojumu par risku vadības sistēmu.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz