Mācās dzēst liesmas uz kuģa
"Kurzemes Vārds"
Liepājas ostas teritorijā notika noslēdzošās Jūras spēku un Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta mācības. Vakar mācības paredzēja likvidēt ugunsgrēku uz Latvijas Jūras spēku štāba un apgādes kuģa “Virsaitis”.
Mācības norisinājās četras dienas, un tajās izspēlēja dažādus iespējamos ugunsgrēku scenārijus. Ugunsnelaimi ar dažādām imitācijas iekārtām uz kuģa “Virsaitis” klāja simulēja avārijas stūres postenī, bīstamības pakāpi paaugstināja tas, ka tur atradās arī vairāki viegli uzliesmojoši materiāli. Tūlīt pēc ugunsgrēka izcelšanās situāciju novērtēja un dzēšanu sāka veikt šādiem negadījumiem sagatavotais kuģa personāls, taču uzreiz par nelaimi paziņots arī VUGD darbiniekiem, kuri ar sešām autocisternām un aptuveni 30 glābējiem notikuma vietā bija klāt dažu minūšu laikā.
Tika izspēlēta arī situācija, ka vienam no kuģa personāla bija nepieciešama palīdzība, viņš pats saviem spēkiem nespēja izkļūt no telpām. Krastā ugunsdzēsēji pētīja kuģa uzbūvi, lai novērtētu, kā visātrāk un drošāk nokļūt ugunsgrēka izcelšanās vietā. Apmēram stundas laikā ugunsnelaime bija likvidēta, bet vēl bija jāveic drošības pārbaudes, vai, piemēram, nav izplūdušas indīgas gāzes, vai uguns nevar uzliesmot atkārtoti, kā arī izvēdinātas telpas.
Jūras spēku Mīnu kuģu eskadras komandieris komandkapteinis Gvido Ļaudups “Kurzemes Vārdam” pastāstīja, ka galvenais uzdevums šādās mācībās esot trenēt kuģa personāla sadarbību ar VUGD. “Tā ir notikušā situācijas paskaidrošana, nodošana VUGD darbiniekiem, lai viņi pēc iespējas ātrāk un efektīvāk iesaistītos dzēšanas darbos – viņi atbalsta mūs un mēs viņus,” izteicās G.Ļaudups. “Mūsu ikdienas mācības nesaistās tikai ar militāro jomu, viena no galvenajām lietām ir arī ugunsdrošība. Ugunsgrēks uz kuģa var izcelties strauji un tas ir ļoti bīstami, jo uz kuģa ir daudz uzliesmojošie materiāli. Ugunsgrēks jālokalizē maksimāli ātri,” turpina G.Ļaudups.
VUGD komandiera vietnieks Romāns Andrijausks: “Tā kā VUGD nereti mainās personāla sastāvs, mācībās cenšamies iesaistīt pēc iespējas vairāk cilvēku – kādam tā ir jauna pieredze, bet citam zināšanu atsvaidzināšana. Svarīgākais, protams, ir apdzēst ugunsgrēku, taču tas ir sarežģīti, jo kuģī elektrība atslēgta un ir pamatīgs piedūmojums, redzamība nekāda.”
Uz jautājumu, vai viņš pats savā ilgajā darba pieredzē ir piedalījies šāda tipa dzēšanas darbos, R.Andrijausks atbildēja: “Deviņdesmitos gados ugunsgrēks izcēlās Rīgā, Bolderājā kuģu remonta rūpnīcā, kur tika griezti padomju laika atstātie mantojumi. Toreiz kuģī salējām tik daudz ūdens, ka tas sasvērās un varēja apgāzties. Tie bija ļoti sarežģīti dzēšanas darbi šaurā vietā. Pats gāju iekšā ar elpošanas aparātu un stobru, kopš tās reizes man vairs ne no kā nav bail…”