Matemātiķi sirsnībā atminas profesoru Menci
Aizvadītajā darba nedēļas izskaņā RTU Liepājas akadēmijā pulcējās ap 200 Latvijas matemātikas skolotāju, lai dalītos pieredzē, mācītos un iedvesmotos. Ievadā tika godināts viens no izcilākajiem Latvijas matemātiķiem – Jānis Mencis, un, kā izrādīsies, viņš bijis skolotājs lielai daļai konferences dalībnieku.
liepajniekiem.lv
Zinātniski praktiskā konference “Matemātika kā vienota saskaņota sistēma” bija veltīta profesora J. Menča 110. jubilejas atcerei.
Dalībnieku paustie sirsnīgie vārdi un siltās atmiņas par godājamo matemātiķi sasniedza viņa meitu, komponisti un profesori Selgu Menci, kas bija klausītāju rindās.
“Ļoti sirsnīgi, ka jūs joprojām savās konferencēs godināt manu tēti, uzsverot viņa nozīmi matemātikas skolas attīstībā,”
viņa sacīja un pateicās par ciemos aicinājumu, tupinājumā daloties ar atmiņām par sev tuvo un īpašo cilvēku.
“Es ļoti labi atceros, kā mēs kopā gājām pārgājienos. Mēs mērījām soļus, pēc soļiem aprēķinājām, cik kilometrus esam nogājuši. Tādēļ varu teikt – ja nu kāds ir aizsācis kompetencēs balstītu izglītību, tad tas noteikti ir mans tētis.”
J. Mencis esot bijis lepns, ka skolotāju institūtā mācoties apguvis gan instrumentu spēli, gan harmonijas mācību, gan diriģēšanu.
“Mana mīlestība pret mūziku aizsākās ģimenē. Mēs daudz dziedājām, tētis spēlēja vijoli. Tā man joprojām kā piemiņa ir saglabāta, lai arī bez stīgām. Tētis dziedāja skolotāju korī un, kad biju pieaugušākā vecumā, uzaicināja arī mani. Tā mēs abi kopā muzicējām skolotāju korī.”
Konferences ievadā vairākus skaņdarbus, tai skaitā arī S. Mences radītus, izpildīja RTU Liepājas akadēmijas koris “Atbalss” diriģentes Olgas Blauzdes vadībā, Ilze Valce tobrīd papildināja dziedātāju rindas.
Emocionāls bija brīdis, kad konferences dalībnieki piecēlās kājās, lai izdziedātu J. Menča mīļāko dziesmu.
Profesore Anita Jansone, atnākot uz Liepājā, bijusi jaunā speciāliste, J. Mencis tolaik aktīvās darba gaitas bija noslēdzis.
“Bet mēs bieži tikāmies, arī tādēļ, ka dzīvojām vienā mājā, tikai katrs savā kāpņutelpā. Kad man prasa, kādai personībai es gribētu līdzināties, tad J. Mencis ir viens no tiem. Domāju, ka ne tikai es, bet ļoti daudzi to vēlētos.
Viņš ir atstājis mantojumā tik daudz, un mums ir liela atbildība, grūtais uzdevums šajā juku laikā noturēt un iznest viņa vērtīgās atziņas, vērtīgās metodikas.
Iedot jums, skolotājiem, bet skolotāji tālāk bērniem. Tās ir tik vērtīgas, tik fundamentālas, ka īpaši nav ar ko salīdzināt.”
Rīgas Valsts 1. ģimnāzijas pedagoģes Dace Andžāne, Maruta Avotiņa un Guna Brenda Einberga bija sagatavojušas prezentāciju, kurā apskatīts, kā projektā “Skola2030” tiek mācīta matemātika pamatskolas un vidusskolas posmā, norādot arī uz nepilnībām, kas būtu jānovērš.
Konferences otrajā dienā astoņās darbnīcās matemātikas skolotāji no dažādām Latvijas skolām dalījās pieredzē par jautājumiem, kas saistīti ar matemātikas mācīšanu skolās.
Piemēram, Zentas Mauriņas Grobiņas vidusskolas matemātikas skolotāja Klinta Kronberga stāstīja par savu pieredzi ar spēļu elementu izmantošanu matemātikas mācību stundās, bet Vaiņodes vidusskolas matemātikas skolotāja Dace Čivžele, runājot par idejām, kā mācīt matemātiku augstākajā līmenī, novērtēja iespēju izmantot interaktīvo tāfeli.
Konferenci rīkoja Latvijas Matemātikas skolotāju apvienība.
Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par sagatavoto saturu atbild portāls liepajniekiem.lv.