liepajniekiem.lv
Lai arī krāšņus skatlogus Liepājā var atrast, kopējā aina nav pārlieku spoža.
Domas dalās
Liepājas iedzīvotāju domas par skatlogu nozīmi un kvalitāti dalās. Kāda bērnu māmiņa uzslavē elegantos un koptos skatlogus, taču norāda, ka ir arī tādi veikali, kuru palodzes piekrāmētas ar mantām un vairāk atgādina pieliekamo vai noliktavu. Turklāt liepājnieces estētiskie iebildumi saistās ne tikai ar veikalu “seju” noformēšanu, bet ar elementāru tīrīgumu: “Vismaz logi jānomazgā,” saka sieviete.
Mārtiņš domā, ka skatlogi pamatā piesaista gados jaunākos liepājniekus, bet viņš pats dodas uz tiem veikaliem, kas sevi nevis labi pasniedz vizuāli, bet piedāvā viņam zināmas preces.
Šādai pozīcijai nepiekrīt Katerina, kura būtībā apstiprina sava veida stereotipu par to, ka skatlogu noformējums īpaši svarīgs ir tieši daiļā dzimumam pārstāvēm. Iespējams, ka tieši tādēļ par dažiem no gaumīgākajiem un elegantākajiem skatlogiem var uzslavēt tieši sieviešu apģērbu veikalus.
Vēl sieviete novērojusi, ka, atveroties jaunam veikalam, tas izceļas arī ar pamanāmu skatlogu, bet, jo ilgāk veikals pastāv, jo mazāk tas rūpējas par savu vizuālo tēlu.
Lai arī Iveta atzīst, ka viņai skatlogi nešķiet būtiski, sieviete neslēpj vilšanos par košu krāsu, dzīvīguma un krāšņuma trūkumu.
Kas zina – varbūt to var skaidrot ar Liepājas klimatu, kam, tāpat kā ziemeļvalstīm kopumā, nav raksturīgas spilgtas krāsas, tomēr varbūt, ka veikalnieki var palīdzēt dabai, un sasildīt gada drēgnos mēnešus ar mākslīgu spožumu?
Sprāgušas mušas
Liepājas veikalu īpašnieku un darbinieku ierasta prakse ir skatlogu noformēšanai nevis piesaistīt nozares profesionāļus, bet ķerties pie šī darba pašiem.
Tas gan īsti neattiecas uz vairākiem portāla apskatītiem veikaliem, aiz kuru lielajiem logiem slejas preču kalni.
Piemēram, veikalā “Aizputes mēbeles” pašā pilsētas centrā Graudu ielā. Ēkas vienas puses logā redzami krēsli, tikmēr caur otru stiklu vērojamas preču kastes, kuras pasūtījis, bet vēl nav savācis veikala klients.
Līdzīga aina vērojama Zivju ielas veikalā “Vivishop” – skaisti saģērbti manekeni veido kontrastu ar apavu kastēm. Iemesls līdzīgs kā aizputniekiem – tirdzniecības vietā vienkārši nav citu telpu to novietošanai.
Tirgoņu ielas vidū mājo leģendārās “Gaismas modes” ar skatlogu konceptu, kas varētu būt radies pirms gadiem trīsdesmit. Būtībā tur izlikts viss, kas šajā tirdzniecības namā nopērkams – vasaras kleita, Lieldienu rotājumi, bērnu cepurītes, gumijnieki, somas, bērnu gultiņas, lietussargi, matu gumijas, Ziemassvētku eglīšu rotājumu virtene.
Dizainu veidojusi viena no pārdevējām, kura savu veikumu pamato ar skaidrojumu, ka piedāvājumā ir jaciņa bez kapuces, tāpēc netālu izvietoti arī lietussargi, ja nu pircējs tomēr meklē kādu preci, kas pasargātu no nokrišņiem.
Savukārt Lieldienu olas vienkārši nav pagūts novākt, jo vispirms skatlogs jāattīra no nosprāgušām mušām.
Lai arī acīs bieži vien duras ne tik pievilcīgi skatlogu piemēri, ir arī aci piesaistošas veikalu vizītkartes. Par vienu no tādām var saukt “Balzamiko” Peldu ielā.
Veikaliņa saimniece teic, ka skatloga noformējums viņai ir būtisks. Ir vēlme akcentēt jaunās preces, bet galvenokārt sanāk logā likt traukus, lai pasargātu citu sortimentu no izbalēšanas saulē.
“Kristiani” Graudu ielā piedāvā elegantas balles un kāzu kleitas, bet kompozīciju papildina vāze ar lietussargiem. Tiesa, arī šī veikala logā rotājas kastes, bet varbūt reizēm tās var uzskatīt par dizaina elementu, nevis noliktavu telpu trūkuma apliecinājumu?
Katrā ziņā veikala pārdevēja pauž, ka skatlogu dizains ir būtisks. Tajā ir mēģinājums akcentēt košas krāsas un piesaistīt garāmgājēju uzmanību, neskatoties uz to, ka liela daļa cilvēku mūsdienās jau iepērkas internetveikalos.
Telefoni nestrādā
Ja reiz skatlogu noformēšana ir atstāta pašplūsmā, un veikalu vitrīnu estētika ir tikpat raiba kā tauriņu spārni, varbūt savs vārds sakāms pašvaldībai? Ja ne ar noteikumiem un ierobežojumiem, tad ar motivēšanu un iedrošināšanu?
Liepājas domes runaspersona Zita Lazdāne atgādina, ka savulaik pašvaldība rīkojusi konkursus, kas bijuši saistīti ar skatlogu noformēšanu, taču mūsdienās pilsētai ir sava koncepcija par pilsētvides svētku noformējumu, un uzņēmēju lietās ierēdņi nevēlas iejaukties, aicinot pašus veikalniekus uzņemties iniciatīvu.
Un ko saka nozares profesionāļi dizaineri? LMMDV Dizaina nodaļas pasniedzēja Dita Lesiņa ir rīdziniece, kura regulāri viesojoties Liepājā atzīst, ka viņai atmiņā nav palicis neviens skatlogs.
Iespējams, ka trūkst drosmes, lai izveidotu kaut ko stilīgu. Šāda uzņēmību varētu likt sarosīties konkurentiem, un dot grūdienu nosacītai skatlogu sacensībai.
LMMDV izglītības programmas “Grafikas dizains” vadītāja Zane Bluķe uzskata, ka Liepājā slikto skatlogu piemēri nedominē. Situācija ir uzlabojusies isevišķi pēdējos gados, un var teikt, ka tirgotājiem kļuvis svarīgāk tādā veidā demonstrēt konkrētā veikala unikalitāti.
Viņa gan spriež, ka, piemēram, apģērbu veikaliem, tai skaitā, lietoto apģērbu tirgotavām, mazāk svarīgi ir pievilināt pircējus ar glītiem skatlogiem, bet iekrampēties pircējā, kad viņš ienācis veikalā, tādējādi panākot savu preču pārdošanu. Tikmēr kafejnīcas par saviem skatlogiem rūpējas vairāk.
Argumentu par kluso telefonu reklāmu viņa apgāž ar atgādinājumu, ka šādā veidā nesasniegta paliks liela daļa potenciālo klientu, tai skaitā tūristi.
Cīņā par klientu, tātad arī par ienākumiem un uzņēmuma izdzīvošanu vai attīstību ir jāķeras pie detaļām, cenšoties nomedīt garāmgājēja uzmanību tajās dažās sekundēs, kad viņš paraugās uz konkrēto veikalu.
Ja skatlogs ir gaumīgi veidots, tas vilina pircēju iegriezties attiecīgajā tirdzniecības vietā, un šādu iespēju vajadzētu mēģināt izmantot.
Projektu finansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par publikāciju saturu atbild portāls liepajniekiem.lv.