Paciente sūdzas, ka ārsts prasa maksu par receptes attālinātu izrakstīšanu
"Kurzemes Vārds"
“Kurzemes Vārdā” vērsās sieviete, apgalvojot, ka ģimenes ārsts Anatolijs Lucenko prasījis pacienta iemaksu par attālinātu receptes izrakstīšanu. Veselības ministrijā norāda – ja recepte ir izrakstīta bez ārsta apmeklējuma, pacienta iemaksu iekasēt nevar. Pats dakteris šādu faktu noliedz.
Kundze dakterim telefoniski palūgusi pagarināt iepriekš lietoto zāļu recepti. Viņa ikdienā lietojot konkrētus medikamentus, ko ārsts izrakstījis pēc apsekošanas, bet, tā kā ir otrās grupas invalīde, ne vienmēr jūtas pietiekami enerģiska, lai pati aizbrauktu pēc receptes.
Dakterim šāds risinājums esot pieņemams, un viņš telefoniski piekritis e-veselības sistēmā izrakstīt zāļu recepti, taču prasījis kaut kad drīzumā ierasties pašai vai palūgt kādu tuvinieku atnākt un samaksāt par pakalpojumu.
Sazinoties ar dakteri Lucenko, par kuru ir šī sūdzība, viņš atbild: “Nezinu, kas tās par muļķībām. Neesmu par to informēts. Arī māsiņas bez manas atļaujas receptes neizraksta.”
A. Lucenko apgalvo, ka nekad neizrakstot receptes attālināti un principā esot arī kategoriski pret attālinātām vizītēm. “Gribu redzēt savu pacientu un personīgi pārbaudīt, vai viss ir kārtībā, vai pulss nav paātrināts, vai asinsspiediens nav paaugstināts utt. Esmu nostrādājis ilgus gadus endokrinoloģijā, tāpēc zinu, cik smagas var būt sekas, ja regulāri netiek veiktas pārbaudes.
Pacienti nav tik izglītoti, viņi neapzinās, kādas sekas var būt attālinātai recepšu izrakstīšanai, tāpēc es nekad tam nepiekrītu,” skaidro mediķis.
Liepājas ģimenes ārste Daiga Birzniece uz “Kurzemes Vārda” jautājumu, kāda ir viņas prakse ar attālinātām vizītēm un recepšu izrakstīšanu telefoniski, atbild: “Dažreiz gadās izrakstīt receptes attālināti. Ja pacientam nav nekādu sūdzību, ja nesen veikta medicīniskā pārbaude, ļauju šad tad neatnākt vizītē. Bet tas ir tikai tādā gadījumā, ja ir jāpagarina jau esošā recepte. Jaunu zāļu izrakstīšanai šis gadījums neder, tad aicinu pierakstīties uz apskati. Šis, protams, nav maksas pakalpojums.
Prasīt pacientam vēlāk ierasties un samaksāt par attālināto pakalpojumu vizītes cenu ir neētiski.”
Arī daktere Anita Liepa diezgan skeptiski raugās uz attālinātām vizītēm, jo pacientu novērošanas procesā nekas būtisks nav mainījies: “Kā pārbaudīju savus pacientus agrāk, tā turpinu to darīt arī tagad. E-veselības sistēma tikai atvieglo slimības lapu un recepšu izrakstīšanu, nevis ārstēšanas gaitu. Protams, ir situācijas, kad vienkārši jāpagarina recepte, kad tiek sadalīts receptes izpirkšanas laiks, lai zāles nav jāpērk uzreiz vairākiem mēnešiem. Tādā gadījumā mēs pagarinām recepti e-aptiekas sadaļā un pacientam nav jānāk vizītē. Par ko tad es naudu ņemšu, ja cilvēks nav bijis nedz pie manis, nedz pie māsiņas? Tas nu gan būtu nekorekti.”
Izmaiņas saistībā ar pacientu iemaksām gan esot – kādreiz vizīte pie māsiņas bija bezmaksas, bet tagad par šādu vizīti jāveic pacienta iemaksa, vēl paskaidro daktere.