Ceturtdiena, 25. aprīlis Līksma, Bārbala
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Papildināts – Autobusu vadītāji protestē pret zemajām algām

Papildināts – Autobusu vadītāji protestē pret zemajām algām
Foto: Zane Bitere/LETA
04.10.2018 16:03

LETA

Atslēgvārdi

Pie Satiksmes ministrijas (SM) ceturtdien apmēram 60 Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un Transporta arodbiedrības (LAKRS) biedru protestē pret autobusu vadītāju zemajām algām, novēroja ziņu aģentūra. Viena no prasībām bija noteikt autobusu vadītājiem garantēto amatalgu (stundas tarifa likmi) septiņu eiro apmērā stundā.

VSIA “Autotransporta direkcijas” valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš piketa sākumā autobusu vadītājiem piedāvāja ceturtdien pārrunāt algu jautājumu, kam piketētāji piekrita.

Protestētāji turēja plakātus ar saukļiem “Par cilvēka cienīgu dzīvi”, “Atbilstošas dotācijas nozarei”, “Valdība – atveriet acis” un citiem. Turklāt daļai piketētāju muguras rotāja vārdi “drošība”, “cilvēcība”, “veselība”, “garantijas”, “atbalsts”, “godīgums”, “atpūta”.

LAKRS vadītājs Juris Kalniņš aģentūrai LETA pastāstīja, ka viņi vēlas panākt atbilstošas dotācijas nozarē, lielākas stundas likmes, kā arī sakārtotu darba samaksas sistēmu no darba devējiem.

“Mēs ar ministru tikāmies jau februārī un darba devējam iesniedzām ģenerālvienošanās projektu. Diemžēl darba devēji ir atbildējuši, ka ģenerālvienošanos nevēlas slēgt, bet saistībā ar iepirkumiem piedāvā dažas minimālās normas ielikt konkursa nolikumos. Tas mūs neapmierina. Mēs savu piedāvājumu esam izvirzījuši, bet neredzam pretī neko,” pauda Kalniņš. Viņš uzsvēra, ka autobusu vadītāji ir gatavi rīkot vēl protestus.

Piketā ieradušies autobusu vadītāji no Liepājas, Bauskas, Gulbenes, Ogres, Valmieras, Rīgas un citām pilsētām.

Aģentūra jau vēstīja, ka protesta mērķis ir pievērst deputātu, valdības, darba devēju, sabiedrības un, it īpaši, SM uzmanību samilzušajām darba apstākļu problēmām transporta nozarē – pasažieru pārvadājumos ar autobusiem.

Protestā arodbiedrība prasa nodrošināt atbilstošas dotācijas transporta nozarē pārvadājumiem ar autobusiem, noteikt autobusu vadītājiem garantēto amatalgu (stundas tarifa likmi) septiņu eiro apmērā stundā. Tāpat LAKRS prasa noslēgt ģenerālvienošanos nozarē, galvenokārt paredzot minimālo garantēto darba algu un samaksu par darbgatavības laikposmu un maksimālo darbgatavības laikposmu.

“Sabiedrībai tiek sniegta informācija, ka šoferi par darbu saņem 1000 un vairāk eiro, tomēr tas nav korekti, jo šajā summā parasti ietilpst arī virsstundu atalgojums,” aģentūrai LETA iepriekš sacīja arodbiedrības priekšsēdētājs Juris Kalniņš. Viņš pauda, ka šādas un līdzīgas problēmas ir gandrīz visos pasažieru autobusu pārvadātāju uzņēmumos.

Kalniņš minēja, ka darba samaksas noteikumi uzņēmumos ir ļoti atšķirīgi un nav motivējoši, bet drīzāk darbojas kā demotivējošs faktors. Savukārt autobusu vadītāju trūkums palielina nepieciešamību strādāt virsstundas par niecīgu virsstundu piemaksu. Autobusu šoferi nav apmierināti ar to, ka daudzi darba devēji nemaksā par darba gatavības jeb gaidīšanas laiku. Tas nozīmē, ka autobusa vadītāji pie darba devēja var pavadīt vairākas stundas, bet šī laika apmaksa ir minimāla vai atsevišķos uzņēmumos netiek apmaksāts vispār.

Lai izpildītu minimālās autobusu vadītāju prasības par stundas likmi septiņi eiro, Autotransporta direkcijai (ATD) vajadzīgi papildu trīs miljoni eiro, žurnālistiem pastāstīja ATD valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

Godiņš pastāstīja, ka katru gadu sabiedriskā transporta pārvadātājiem maksātās dotācijas pieaug. 2014.gadā atlīdzība bija nepilni 17 miljoni eiro, bet 2018.gadā tas ir jau 21 miljons eiro. Arī ikmēneša atlīdzība transportlīdzekļu vadītājiem katru gadu pieaug. Piemēram, 2015.gadā bruto alga bija 648 eiro, bet 2018.gadā tie ir 833 eiro. Arī stundas likme pieaug un pašreiz tā ir 5,85 eiro, norādīja Godiņš.

“Mēs saprotam vēlmi pēc lielākas algas un mēs saprotam, ka autobusu vadītāji vēlas saņemt lielāku algu, nenostrādājot tik daudz stundas, bet tam visam jānotiek soli pa solim. Katru gadu alga tiek palielināta un katru gadu valstij izdevumi pieaug,” pauda ATD valdes priekšsēdētājs.

Viņš informēja, ka ATD ir gatava piedāvāt priekšlikumu, kā risināt šo jautājumu pat tad, ja netiek noslēgta ģenerālvienošanās starp darba ņēmēju un darba devēju.

“Mūsu priekšlikums ir noteikt minimālo stundas likmi, zem kuras pārvadātāju piedāvājumi tiek noraidīti,” pauda Godiņš. Šāda prakse esot ievērota arī iepriekšējos konkursos. “Mēs jau šobrīd bijām noteikuši stundas likmi 5,38 eiro, kas ir ļoti tuvu vidējai, bet nākamgad maijā, sludinot konkursu, stundas likme būs lielāka, visticamāk lielāka nekā šī brīža vidējā. Tā nesasniegs šos septiņus eiro, jo tas prasa būtisku finansējumu – mēs esam aprēķinājuši, ka, izpildot minimālās prasības, esošajam zaudējumu apmēram, lai to kompensētu, vajadzīgi vēl trīs miljoni eiro,” norādīja Godiņš.

Godiņš aicināja protesta pārstāvjus pēc piketa pārrunāt ATD piedāvātos priekšlikumus.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz