liepajniekiem.lv
Bedres uzlādē akumulatoru
Izmēģinājuma braucienos devies ar dažādu citu marku automašīnām, tajā skaitā ar ”AUDI”, ”Porsche”, ”Chervrolet”, ”Mercedes”.
”Izmēģināju un salīdzināju ar atsauksmēm vietnē Youtube. Sanācis tā, ka savā klasē šī ”BMW” automašīna ir arī pati ekonomiskākā, pateicoties tam, ka tā ir vieglais hibrīds. Šī ir koncerna ”BMW” patentēta tehnoloģija. Automobilis bremzējot uzlādē otru akumulatoru.
Kaut ko līdzīgu ”AUDI” dara ar A8 modeļiem – braucot pa bedrēm, amortizatoru kustība lādē akumulatoru. Līdz ar to amortizatori ir regulējami, pati mašīna tos regulē ļoti strauji. Tie var kļūt ļoti mīksti sekundes desmitdaļā un tikpat ātri tikt sacietināti. Tādējādi ne tikai lādē akumulatoru no amortizatoru iekšējas kustības, bet arī mašīnas videokamera filmē ceļu sev priekšā un visu šo informāciju nodod ”BMW” serveriem.
Nākamo reizi, kad mašīna brauc pa šo ceļu vai tai vietā ir braucis kāds tāds pats gudrinieks ”BMW”, sistēma jau zina, kurā vietā ir bedres un laikus samīkstina amortizatoru tam ritenim, kuram trāpīsies šī bedre,” tehnoloģiju izskaidro mašīnas saimnieks.
Tieši tāpat, braucot autopilotā, mašīna jau zinot, kurā līkumā ārējā mala jāsacietina, lai nesasvērtos. Zinot, kur būs jāpiebremzē, priekšējie amortizatori tiek sacietināti, lai mašīna nesasveras uz priekšu. Tāpat, strauji gāzējot, priekša neceļas gaisā.
”Principā braukšana ir tāda, kā citi saka, – kā ar gludekli. Auto nesveras ne uz sāniem, ne uz priekšu, bedru vietas atpazīst laikus.
Signāls uz amortizatoriem nonāk sekundes desmitdaļās, un tā šī mašīna krietni mazāk jūt bedres, izciļņus. Uz gulošajiem policistiem jāpiebremzē daudz mazāk,” atklāj R. Jonaitis.
Pats brauc, pats apstājas
Vēl viena ”BMW” patentētā tehnoloģija ir elektromotors. ”Tas izņem turbobedres. Automobilim ir vairākas turbīnas, un, strauji uzsākot braukt, visiem pārējiem dīzeļautomobiļiem, kurus esmu mēģinājis, nospiežot gāzes pedāli, kādu brītiņu auto domā. Ar īpašu ilgumu izcēlās ”AUDI” un ”VW” automašīnas. Šī iemesla dēļ ”Porsche” vairs neražo dīzeļus. Tā tie ir pieregulēti pēc ”dīzeļgeitas”, bet viņi nav izdomājuši, kā to atrisināt. ”BMW” ir izdomājis un patentējis šo tehnoloģiju.
Brīdī, kad ieslēdzas nākamā turbīna, citām automašīnām var just raustīšanos. Šeit visas bedres slāpē elektromotors. Tas dod papildu jaudu, strauji uzsākot braukt vai paātrinoties,” pastāsta Raimonds.
Elektromotoram pietiekot ar uzlādi, kas notiek braukšanas laikā, ārējā uzlāde nav paredzēta. Līdz ar to arī ir zemākais degvielas patēriņš visā klasē – pie divarpus tonnām svara tikai aptuveni 7 litri. Apbrīnojami, ka tai pašā laikā tas nodrošina 345 zirgspēkus.
”Braukšanas komforts ir maksimāli pārdomāts. Autopilots iekļauj visu, kas Eiropas Savienībā ir atļauts. Automobilis pilnībā pats parkojas visos virzienos, tur joslu, ieslēdzot pagriezienu, pats arī apdzen. Uztur ieregulēto ātrumu, atpazīst luksoforā sarkano gaismu,redzvisas priekšā un apkārt braucošās automašīnas, īpaši velosipēdistus. Auto pats reaģē uz visām situācijām. Sienā nevar iebraukt, tas laikus brīdina ar sarkanām gaismiņām un skaņas signāliem, bet, ja vadītājs neko nedara, tad pats nobremzē.
Automobilis arī pats uzsāk virzību pie krustojumiem, kad iedegas zaļā gaisma. Tiesa, pie mums Eiropā nav atļauts patstāvīgi uzsākt virzību, pārslēdzoties zaļajai gaismai. Sistēma kontrolē acis. Ja vadītājs skatās uz ceļu, tiek iedarbināts dzinējs, bet auto gaida, kad pieskarsies gāzes pedālim, tad tikai pats dara. Bez vadītāja darbībām ASV to paveic ”Teslas”,” pauž R. Jonaitis.
Viņš esot izmēģinājis ”Tesla R”, kas esot gudrākā no teslām. Nepaticis, ka iekšējā apdare ir ļoti nabadzīga, rodoties sajūta, ka sēdi parastā, lētā automašīnā.
”Milzīgs pluss ”Teslai” ir gudrāks autopilots. Pašām jaudīgākajām ir ļoti straujš ieskrējiens, bet – cik to var izmantot? Tīri apšaubāmi. Viņi raksta, ka ir 2,9 sekundes, bet šī straujā uzrāviena nodrošināšanai gandrīz pusstundu iepriekš automašīna jāiesilda. Līdz ar to parastais ieskrējiens jau pietuvojas ”BMW” cipariem. Manējais līdz simtam ieskrienas piecās sekundēs. Tas ir vairāk nekā pietiekami divarpus tonnu smagai automašīnai.”
Uz apdzīšanu – sāniski
”BMW” ir septiņas vietas. Raimondam bijuši vairāki ”Mercedes” automobiļi, taču ”BMW” koncepcija tuvāka. Automašīna esot parocīgāka, sportiskāka.
Tai grozās arī aizmugurējās ass riteņi, tāpēc var apgriezties ļoti mazā rādiusā, lai gan automašīnas garums pārsniedz piecus metrus. ”Vadība un izgriešanās ir tāda, it kā brauktu ar mazogolfiņu. ”BMW” automobiļiem tas bija ļoti liels mīnuss, arī manam iepriekšējam X6, ka apgriešanās rādiuss bija ļoti liels, vismaz salīdzinot ar mersedesu. Tas ir labots, jo pakaļējie riteņi apgriežoties griežas pretējā virzienā. Uz apdzīšanu automobilis iet sāniski, savukārt līkumos aizmugurējās ass riteņi griežas uz otru pusi, lai neuzbrauktu uz apmales. Elektriskajai stūrei pietiek ar vienu nepilnu apgriezienu, lai sagrieztu pilnu stūres ratu,” viņš norāda.
R. Jonaiša automobilim ir maksimālā komplektācija, 7. sērijā ražotāji ieliek visu labāko. ”Ir ādas apdare, visi sēdekļi apsildāmi, tai skaitā arī trešajā rindā. Ir trīs televizori. Katrs pasažieris var regulēt sev klimatu. Ļoti daudz vietas kājām, īpaši otrajai rindai.
”BMW” ražo visērtākos sēdekļus. Tos nav pārspējis neviens. Ja nu vienīgi ”Maybach”. Savulaik man bija ”Bentley”, arī viņi neražo tik ērtus sēdekļus. Šajā ”BMW” sēdeklis regulējas 22 pozīcijās.
Tas ir mīksts, jebkuru detaļu var pieregulēt. Elektriskie sānu atbalsti, dažādos virzienos lokāms pagalvis, visas iedomājamās funkcijas, kas varētu būt krēslam, tur ir paredzētas,” viņš priecājas.
Automobilim ir divas panorāmas lūkas, elektriski izbīdāms āķis, bezroku bagāžas pārsega atvēršana. Auto prot par 7 centimetriem pacelties vai nosēsties pēc vajadzības. Pilns balss asistents, auto distances vadība no telefona, distances auto uzsildīšana, neiedarbinot dzinēju. Tas aprīkots ar automātiskām lāzera gaismām, kas izgaismo ceļu līdz 600 m. Salonā – ledusskapis, glāžu turētāji ar dzesēšanas un uzsildīšanas funkciju.
Līdzīgi kā braucot ar elektromobili, nejūt pārnesumu pārslēgšanos. ”Lai ekonomētu degvielu, ”BMW” tieši šim modelim uztaisījis opciju, ka, noņemot kāju no gāzes pedāļa, dzinējs izslēdzas. Auto ripo brīvgaitā, pilnīgā klusumā un ar tādu lielu svaru var ļoti tālu aizripot, ietaupot degvielu.
Elektromobilim šai ziņā ir liels mīnuss, man nepatīk, ka, noņemot kāju no akseleratora, ieslēdzas rekuperācija, to izslēgt nevar, un mašīna raustās, neripo brīvi.
Daudz patīkamāk ir, ja mašīna ripo līgani,” atzīst Raimonds.
Patīkamu klusumu salonā nodrošina dubultie stikli, ļoti labs pakojums. ”Ārējos trokšņus nedzird, tikai spogulī var ieraudzīt zilās vai sarkanās gaismiņas. Dzird vien tad, kad piebrauc blakus. Ja to tā var nosaukt, tad tas ir mīnuss, ka laikus nevar neatliekamo palīdzību palaist garām,” viņš saka.
Mīļākajā krāsā
Tehnoloģiju ziņā ”BMW” vienmēr esot bijis priekšā citām luksusa automašīnām. Tāpēc no Eiropas mašīnām šīs esot visinteresantākās tiem, kam patīk tehnoloģijas.
Automobilis jau pa gabalu atpazīst savu atslēgu un, saimniekam pietuvojoties, atslēdz durvis. Promejot arī nekas nav jādara – izkāp un dodies, pēc mirkļa durvis ir ciet. Ja lūka palikusi vaļā un sāk pilināt, sensori uztver lietu un lūka aizveras. Vadītājam attālinoties, auto pats drošības dēļ aizver logus. ”Automašīna ir iemācīta domāt,” saka R. Jonaitis.
Pandēmija smagi skāra autobūvi, un jau aptuveni divus gadus nevar uzreiz iegādāties jaunu automobili ar pilnu komplektāciju. Raimondam teikts, ka pasūtīt varēs varbūt pēc pusgada, bet pats auto varētu būt pieejams pēc gada. ”Komplektējošo detaļu trūkuma dēļ bieži vien nevar automobilī ielikt sēdekļu apsildi vai masāžas funkciju. Biju apbēdināts, ka tik daudz laika iztērēts, lai saprastu, kura ir labākā automašīna, bet pasūtīt to nevar. Izdevās atrast Vācijā pie ”BMW” dīlera demo automašīnu, kas bija rezervēta, bet cilvēks nebija varējis par to samaksāt.
Mašīna bija nostāvējusi, simtprocentīgi nokomplektēta Vācijas tirgum, kas arī ir forši, turklāt vienā no manām mīļākajām krāsām. Tā ir jauna, tikai divus gadus ”BMW” to krāso.
Veiksmīgi iznāca šo automašīnu nopirkt,” priecājas saimnieks.
Garantijas remonta nav bijis, tāpēc Raimonds nevarot pateikt, vai mūsu bedrainie ceļi nekaitē Vācijas tirgum ražotajai tehnoloģiju pārpilnajai mašīnai. ”Labi ir, vairāk uzlādē,” viņš smejas, ”bedres ir pozitīvs moments.”
Parasti ar automašīnu viņš braucot trīs līdz piecus gadus. ”Autozinātnē pēc šāda perioda ievieš jaunas tehnoloģijas. Necenšos vairs pirkt tik tikko izlaistas automašīnas, ir slikta pieredze. Tad ik pēc mēneša var braukt uz garantijas servisu, lien ārā visas ”bērnu slimības”, speciāli jādodas uz Rīgu. Cenšos pirkt automašīnu, kuru ražo jau gadu, lai nepilnības būtu novērstas,” stāsta R. Jonaitis.
Slikta pieredze viņam esot arī ar automašīnas pasūtīšanu Latvijā – tad ir vairāk to kaišu, nekā ja pasūta Vācijā. ”Varbūt tagad esam vairāk integrējušies Eiropas tirgū un vairs tā nav, bet atmiņas ir saglabājušās,” viņš atzīmē.
Raimonda Jonaiša ”BMW” X7 40d
- ”Individual” sērija.
- 2020. g. izl.
- Dīzelis/vieglais hibrīds.
- 345 ZS.
- Vidējais patēriņš – 7,5 l/100 km.
- Astoņu pakāpju automātiskā pārnesumu kārba.
- Krāsa – Manhetena.
Projektu finansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par publikāciju saturu atbild portāls liepajniekiem.lv.