Svētdiena, 5. maijs Ģederts, Ģirts
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Ričijs Rū izglīto pirmklasniekus par internetu

Vakar Liepājas Ezerkrasta sākumskolā pie 1.d klases audzēkņiem viesojās bērniem iemīļots varonis – lācēns Ričijs Rū. Taču ne tāpēc, lai bezbēdīgi vadītu laiku, dziedot, dejojot, ejot rotaļās, bet izzinātu nopietnu tēmu – drošu interneta lietošanu.

17.11.2022 06:00

liepajniekiem.lv

Uzņēmuma ”Tet” sabiedrisko attiecību speciāliste Krista Gromova pastāstīja, ka sociālās iniciatīvas ”Tet skoliņa” ietvaros norisinājās pedagogu aptauja par bērnu digitālo drošību ar iespēju laimēt izzinoši izklaidējošu pasākumu bērniem (grupai/klasei) savā mācību iestādē, un Liepājas skolas konkrētā klase bija starp sešām veiksminiecēm.

Sociālās iniciatīvas mērķis ir palīdzēt jaunākajiem digitālās dzīves dalībniekiem, t.i., pirmsskolēniem un sākumskolēniem, izzināt drošu, atbildīgu un jēgpilnu interneta lietošanu. Tā kā komunikācija ar bērniem jāveido viņiem saistoša un saprotama, iesaistīts populārais lācēns Ričijs Rū.

”Daļai bērnu šis tēls ir autoritāte,” zina teikt K. Gromova, ”un bijām pārliecināti, ka ar viņu kopā izzinošais ceļš būs viegls un foršs, atmosfēra – brīva un nepiespiesta.”

Mazie liepājnieki iemīļoto varoni sagaidīja ar skaļiem aplausiem – viņš bija patiesi gaidīts. Kopā ar lācēnu stundu garo nodarbību vadīja ”Tet skoliņas” pārstāvji, viņu vidū arī aktieris Mārtiņš Počs. Kas ir internets, ko tur var darīt, vai tas ir drošs – uz šiem un citiem jautājumiem kopīgi tika meklētas atbildes.

”Komunicējot ar bērniem, redzam, ka daudz kas viņiem jau ir zināms,” novērojusi K. Gromova. Portāls pārliecinājās, bez priekšā teikšanas pirmklasnieki zina – internets vajadzīgs, lai strādātu, tajā var pasūtīt lietas, visu ko jaunu uzzināt, sarakstīties, spēlēt spēles.

Tāpat bērni zina, ka internetā nedrīkst kaut ko sūtīt svešiem cilvēkiem, taisīt vatsapa grupas ar nepazīstamiem ļaudīm, traucēt laikā, kad nav paredzēts, darbojas krāpnieki.

”Esam viesojušies gan pie bērndārzniekiem, gan sākumskolēniem – atšķirību var just. Sākumskolu bērni ir izglītotāki, vecāki ar viņiem šīs lietas ir pārrunājuši, viņi zina daudz vairāk.

Taču mēs varam iedot kaut ko jaunu klāt vai arī nostiprināt esošās zināšanas. Kā zināms, vairākas reizes atkārtojot, lietas paliek arvien saprotamākas, precīzākas, nosēžas atmiņā,” uzskata K. Gromova.

Skolēnu klases audzinātāja Solvita Līduma par ciemiņiem klasē priecājās: ”Ļoti vajadzīgi, jo tas ir skats no malas. Tas nav, ka stāsta mamma, tētis, klases audzinātāja, kura ir kā otra mamma, līdz ar to bērni ieklausās daudz vairāk.”

Un ar izvēlēto tēlu ir trāpīts – bērnus stāstījums aizrauj, un viņiem tas šķiet interesants. ”Žēl, ka tikai mums ir šī iespēja, jo no visas skolas mēs esam vienīgie. Domāju, ka mūsu skolā gandrīz katrā klasē tas būtu nepieciešams.”

To, ka jaunākā paaudze ir jāmāca, kā uzvesties digitālajā vidē, apliecina nesen piedzīvotais: bērni vatsapā bija uztaisījuši 30 grupiņas! Sekojušas izglītojošas pārrunas. ”Bērnu drošība un cieņa citam pret citu manā ieskatā ir primāra, lai varētu notikt pilnvērtīgs mācību process.”

”Tas, protams, ir ļoti vērtīgi, bet, cik nu resursi to ļauj, tik īstenojam. Šo ratu esam iegriezuši, esam nodevuši šos instrumentus, kā var strādāt un ar bērniem runāt par drošību digitālajā vidē, un tālāk tas jau ir pašu ziņā.

Taču esam domājuši, ka nākotnē ”Tet skoliņu” varētu attīstīt, jo negribam, ka skoliņa savas durvis ver ciet līdz ar šīs kampaņas aktīvā posma beigām.

Nākotnē plānojam īstenot aktivitātes, kas iedotu kaut ko jaunu, turpinot aktualizēt šo tēmu, jo sabiedrības digitālā pratība ir starp mūsu uzņēmuma prioritātēm,” ieceres nedaudz atklāj K. Gromova.

Līdz tam ”Tet skoliņai” ir sava digitālā mācību platforma – interneta vietnē digitaladrosiba.lv, kurā bērni kopā ar vecākiem vai pedagogiem un mīļo lācēnu Ričiju Rū aizraujošā veidā var izzināt drošu interneta lietošanu.

Šeit apkopoti uzdevumi, darba lapas, idejas ierosmei un citi noderīgi resursi astoņās digitālās drošības tēmās, kas aktuālas bērniem no 4 līdz 7 gadiem. ”Arī aptaujā iegūtie dati liecina, ka bērnu ikdienā arvien agrāk ienāk ierīces. Viņi digitālo vidi iepazīst gan mājās, kur tehnoloģijas mēdz kļūt par digitālajām bērnu auklēm, gan arī bērnudārzos un skolās – kur tās tiek izmantotas attīstošos nolūkos.

Līdz ar to ir svarīgi jau agrā vecumā ar bērniem runāt par to, kā darbojas internets, kāpēc pārmērīga tā lietošana var būt kaitīga un vai drīkst ticēt visam internetā redzamajam,” skaidro K. Gromova.

Projektu finansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par publikāciju saturu atbild portāls liepajniekiem.lv.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz