Sākas Karostas tilta atdzimšana
0
Šomēnes sāksies priekšdarbi vasarā tankkuģa sadragātā Karostas tilta rekonstrukcijai, sola Liepājas SEZ pārvaldē. Iespējams, jau pirmdien uzņēmums “Rīgas tilti” sāks darbus tilta nesagrautajā pusē, sagatavos būvlaukumu un ievedīs tehniku, lai tuvākajā laikā veiktu tilta nesadragātās (dienvidu) daļas rekonstrukciju. Paralēli tam ar “Rīgas tiltiem” un projektētājuzņēmumu “Ceļu projekts” turpināsies sarunas arī par sadragātās tilta daļas konstrukciju demontāžu un rekonstrukciju.
11.janvārī plānota Liepājas SEZ pārstāvju, rekonstrukcijas darbu veicēju un projektētāju otrā tikšanās, kurā spriedīs par sadragātās tilta daļas konstrukcijas demontāžas izmaksām.
Kā jau ziņots, pagājušā gada jūlijā Gruzijā reģistrētais tankkuģis “Anna” ietriecās tiltā, sadragājot tā ziemeļu daļu. Izmeklēšanā konstatēts, ka tankkuģa avārijas iemesls bijis stūres iekārtas bojājums, kā arī kuģa kapteiņa un ostas loča pasivitāte.
Tilta sagraušana bija liels trieciens liepājniekiem. Pirmkārt, Karostas kanāla izgriežamais tilts nodrošināja satiksmi pa taisnāko ceļu no pilsētas centra uz Karostas un Tosmares mikrorajoniem, saīsinot braucienu vismaz par sešiem kilometriem. Kopš tilts nedarbojas, Karostas un Tosmares mikrorajona iedzīvotājiem ir apgrūtināta iespēja tik līdz pilsētas centram, bērniem doties uz skolu, pieaugušajiem – uz darbu.
Otrkārt, nelaime tiltu piemeklēja īsi pirms tam, kad bija plānota tā rekonstrukcija. Tiltu, kuru pērn 12.jūlijā sadragāja kuģis, 17.jūlijā bija paredzēts sākt rekonstruēt. Tilta renovācija bija paredzēta kā viena no Kohēzijas fonda atbalstītā vērienīgā Liepājas ostas pievedceļu projekta sastāvdaļām. Projektu veido trīs sadaļas – auto pievedceļa būvniecība, dzelzceļa atzara izbūve un O.Kalpaka izgriežamā tilta rekonstrukcija. Projekta īstenošanai kopumā paredzēti apmēram 14 miljoni eiro (aptuveni 9,8 miljoni latu), no kuriem 74 procentus iecerēts finansēt no Eiropas Savienības Kohēzijas fonda.
Šobrīd nav zināms, cik daudz papildu līdzekļu vajadzēs sagrautā tilta atjaunošanai. Lai sagādātu nepieciešamo papildu finansējumu Karostas tilta rekonstrukcijai, tiek gatavoti dokumenti, lai valdība varētu pieņemt lēmumu par 1,16 miljonu latu lielu aizdevumu no Satiksmes ministrijas fondiem – līdz brīdim, kad par nodarītajiem zaudējumiem naudu samaksās apdrošinātāji.
Bet tilts, kā sola SEZ pārvaldnieks Guntars Krieviņš, tiks atjaunots vēsturiskajā izskatā, jo neapšaubāmi tas ir viens no vērtīgākajiem Liepājas vēsturiskajiem mantojumiem.
Karostas tilts tika nodots ekspluatācijā 1906.gadā. Pirmā pasaules kara laikā tiltu daļēji nopostīja, to atjaunoja 1932.gadā. No 1941.līdz 1945.gadam tilts postīts atkal – vācu un padomju aviācijas uzlidojumos. Tilta metāla konstrukcijas ir saliektas, savērptas vai sacaurumotas, un kara sekas tā korpusā redzamas vēl šodien.