Skandāls varētu aizkavēt piegādi
Pēdējo nedēļu laikā Šveices autobusu iepirkums, ko veic valsts, kļuvis par skandalozu procesu, kura iemesls, iespējams, ir rudenī paredzētās Saeimas vēlēšanas.
Vislielāko neapmierinātību izraisījusi tehniskajās specifikācijās minētā oranžā krāsa, kas daudziem saistās ar Tautas partijas vārdu. Tikmēr pašvaldību vadītāji ir nobažījušies, ka saceltais tracis aizkavēs iepirkuma procedūru un autobusus nevarēs saņemt pat rudenī, kā tika solīts pērn.
Ne jau partijas brauks
“Mani satrauc lielās diskusijas par krāsu un tehnisko specifikāciju niansēm,” neslēpj Durbes Novada domes priekšsēdētājs, Tautas partijas biedrs Andrejs Radzevičs. “Ir sajūta, ka cilvēki strīdas, bet nesaprot, ka ne jau partijas ar šiem autobusiem brauks, bet tiks vesti bērni.”
Valsts reģionālās attīstības aģentūras izsludinātajā 9,7 miljonus latu vērtajā skolēnu autobusu iepirkuma konkursā ir virkne ierobežojošu prasību, kas rada aizdomas, ka tas rakstīts konkrētam pretendentam. Tā plašsaziņas līdzekļos pirms divām nedēļām paziņoja auto piegādātāji un eksperti. Viena autobusa izmaksas sasniedz simt tūkstošus latu, un tas esot izskaidrojams ar augstajām drošības prasībām – ir jābūt bērnu sēdeklīšiem, rokturiem, drošības jostām. Tāpat autobusiem jābūt ļoti izturīgiem Latvijas slikto ceļu dēļ, raksta ziņu aģentūra LETA. Iepazīstoties ar tehnisko specifikāciju, daudzi auto piegādātāji sapratuši, ka piedalīties nevarēs. Viens no tiem ir vietējais uzņēmums “AMO Plant”, kas, pēc reģionālās attīstības un pašvaldību ministra, Tautas partijas biedra Edgara Zalāna teiktā, esot saistīts ar Zaļo un zemnieku savienību.
Uzklausīja visu viedokļus
Liepājas puses novadu priekšnieki, kuru vadītās pašvaldības pretendē uz Šveices autobusiem, apgalvo, ka tehnisko specifikāciju izstrādē aicināti piedalīties arī viņi. Pašvaldību pārstāvji tikušies Rīgā.
“Izrunājām, kam šajos autobusos vajadzētu būt, cik lieliem tiem jābūt. Bērniem ir nepieciešamas drošības jostas, vajadzīgi arī pacēlāji, lai autobusu varētu izmantot invalīdi,” uzskaita Aizputes Novada domes priekšsēdētājs Aivars Šilis, kurš pašvaldību vēlēšanās startēja no Zaļo un zemnieku savienības saraksta.
Plānots iepirkt trīs veidu autobusus: 27 skolēnu pārvadāšanai – ar vismaz 19 pasažieru sēdvietām; 36 skolēnu pārvadāšanai – ar vismaz 30 sēdvietām un 47 skolēnu pārvadāšanai – ar vismaz 40 pasažieru sēdvietām.
“Par specifikāciju niansēm, protams, var debatēt. Bet to var darīt jebkurā gadījumā, kad kāds pērk jaunu automašīnu. Vienam tāda marka patīk, otram – cita. Vienam tāds dzinējs vajadzīgs, citam jaudīgāks. Cik cilvēku, tik viedokļu,” uzskata A. Radzevičs. Viņš uzsver, ka riteņu diametrs, kāds noteikts tehniskajās specifikācijās, ir minimālais, lai bez problēmām varētu braukt pa sliktajiem lauku ceļiem.
Asas diskusijas izraisīja arī tehniskajā specifikācijā noteiktā autobusu krāsa, kuras kods ir RAL 2008. Ievadot šo kodu interneta meklētājā “Google”, parādās, ka tā ir sarkanīgi oranžā krāsa, ar ko daudziem asociējas Tautas partija. Tomēr VRAA direktors Māris Krastiņš, kas arī ir Tautas partijas biedrs, skaidrojis, ka šāda krāsa uz ceļa esot labāk pamanāma.
“Grūti spriest, kāpēc tā, vai tiešām jāsaista kopā ar partijas piederību. Nezinu, ko katrs ar to domājis un kas šo priekšlikumu devis,” savu nostāju šajā jautājumā A. Šilis nepauž. A. Radzevičs savukārt no galvas ļoti labi atcerējās krāsas kodu, taču to, ko tas nozīmē, uzzināja tikai sarunas laikā ar “Kurzemes Vārdu”. “Jā, citās valstīs skolēnu autobusi ir dzelteni. Kāpēc pie mums nevarētu būt tādā pašā krāsā? Varbūt tā asociējas ar dzeltenajiem pilsētas ikarusiem, kādi savulaik brauca pa ielām,” viņš spriež.
Tagad tehniskajās specifikācijās veiktas izmaiņas. Viena no tām – papildināts autobusu krāsojuma saraksts. Tie var būt arī RAL 2003 (pasteļoranžs), RAL 2011 (tumši oranžs) vai RAL 2004 (koši oranžs).
Plašāk par autobusiem, kas paredzēti skolēnu pārvadāšanai, lasiet Ilzes Šķietnieces publikācijā laikraksta “Kurzemes Vārds” 13. februāra numurā.