Ceturtdiena, 28. marts Ginta, Gunda, Gunta
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Turpmāk topošo jūrnieku apmācībai izmantos slēgta tipa glābšanas laivu

Liepājas Jūrniecības koledžā (LJK) veikti infrastruktūras un materiālās bāzes uzlabojumi – turpmāk laivu bāzē Ezermalas ielā topošo jūrnieku apmācībai, kā arī jau esošo jomas speciālistu kvalifikācijas uzturēšanai tiks izmantota slēgta tipa glābšanas laiva. Tās iegādei un uzstādīšanai izlietoti ap 40 000 eiro.

Turpmāk topošo jūrnieku apmācībai izmantos slēgta tipa glābšanas laivu
Glābšanas laiva drīz tiks nolaista ūdenī, lai to varētu iepazīt 4. kursa kuģu vadītāju programmas audzēkņi. (Foto: Egons Zīverts)
09.06.2021 06:00

Gita Girņus

"Kurzemes Vārds"

Liepājas Jūrniecības koledžas direktors Vladimirs Dreimanis, iepazīstinot ar jaunās glābšanas laivas aprīkojumu un tehniskajām iespējām, uzsvēra, ka jūrnieka darbā drošība ir ļoti svarīga: “Ar jūru nedrīkst jokot, ir jāapzinās dabas spēks. Ir jāciena daba un jāciena sava dzīvība, tāpēc jūrniekam jāprot pareizi rīkoties arī ekstremālās situācijās. Mūsu studenti šīs zināšanas turpmāk pilnvērtīgi varēs apgūt praktiskās mācībās jaunajā glābšanas laivā.”

LJK direktora vietnieks administratīvajos jautājumos Jānis Džeriņš pastāstīja, ka darbs pie glābšanas laivas iegādes sākts jau 2020.gada sākumā. “Iepriekšējā laiva, kas tika izmantota mācībām, bija fiziski un morāli novecojusi, bet Liepājas Jūrniecības koledža kā mācību iestāde ir ieinteresēta mūsdienīgas infrastruktūras attīstībā,” sacīja J. Džeriņš.

Apzinot iespējamos piegādātājus, jaunā glābšanas laiva uz Liepāju tika piegādāta no tiešā ražotāja Ķīnā. Tāpat tika pasūtīts laivas pacelšanas/nolaišanas mehānisms. “Finansējums atvēlēts no LJK līdzekļiem, no ieņēmumiem par maksas pakalpojumiem, jūrniekiem organizējot kvalifikācijas kursus Mūžizglītības nodaļā. Ar 2000 eiro ziedojumu jaunās laivas iegādi atbalstīja arī SIA “LSC”,” precizēja J. Džeriņš.

Viņš piebilda, ka šobrīd ir noslēdzies pēdējais posms, ir saņemtas visas nepieciešamās atļaujas un sertifikāti, lai veiktu apmācību procesu. Laivas iekārtu darbību apguvuši instruktori un LJK pedagogi Valērijs Laucis, Nikolajs Dmitrijevs un Zigurds Purklāvs. Laivu bāzes infrastruktūru pakāpeniski pilnveidos.

Par jaunā glābšanas līdzekļa uzbūvi un darbības specifiku sīkāk informēja LJK pedagogs, instruktors V. Laucis. Viņš pastāstīja, ka plaši izmantojamā, slēgtā glābšanas laiva paredzēta 20 personām. Tā ir 5 metrus gara, aprīkota ar dzinēju, projektēta un būvēta atbilstoši jaunākajiem SOLAS (Starptautiskās konvencijas par cilvēku dzīvības aizsardzību uz jūras) noteikumiem un prasībām.

Laiva tiek pacelta un nolaista ūdenī ar iekārtu, kas aprīkota ar jaunākajām laivu atbrīvošanas sistēmām, paredzot drošu un efektīvu apkalpes evakuāciju no kuģiem un ārzonas platformām. Konstrukcija atbilst visaugstākajām kvalitātes prasībām, un tai ir pietiekama izturība pret iespējamo slodzi laivas nolaišanas laikā, vilkšanas laikā vai darbojoties jūrā.

Apdraudējuma situācijā kuģa apkalpei galvenais ir droši evakuēties un sagaidīt palīdzību. Uz jaunās mācību laivas LJK studenti un audzēkņi precīzi apgūst, kā evakuēties, kā nolaist glābšanas laivu ūdenī, kā iekāpt tajā un lietot to darbībā. “Ikvienam kuģa apkalpes loceklim šis process jāpārzina pilnībā, kā mēdz teikt, – arī pamostoties nakts vidū!” piebilda V. Laucis.

Viņš arī atklāja, ka glābšanas laivai ir speciāls aprīkojums ugunsdrošībai. Ja ir situācija, ka, piemēram, uz tankkuģa uzliesmojuši naftas produkti, visapkārt laivai pa īpašām sprauslām tiek izsmidzinātas ūdens strūklas, kas slāpē liesmas.

Laivā ir arī saspiesta gaisa baloni, un, kad aizver visas lūkas, veidojas tā sauktais pārspiediens, kas ir augstāks par atmosfēras spiedienu. Rezultātā glābšanas laivā nenonāk elpošanai kaitīgās gāzes. Protams, laiva ir aprīkota ar dzeramo ūdeni un pārtikas rezervēm konkrētajam pasažieru skaitam.

“Šādas laivas pamatfunkcija ir uzņemt evakuētos līdz brīdim, kad ierodas glābēji. Visiem jūrniecības koledžas audzēkņiem un studentiem jāpabeidz šādas laivas vadīšanas kursi, jāprot nolaist to ūdenī vai pacelt un uzturēt atbilstoši noteikumiem. Laivai ir salīdzinoši sekla iegrime, tāpēc tās vadīšana ir sarežģīta. Vieni no pirmajiem, kas šovasar apgūs šīs prasmes, ir 4. kursa kuģu vadītāju programmas audzēkņi, šī gada LJK absolventi,” pastāstīja V. Laucis.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz