Vai baltais spieķis jānomaina pret dzelteno? Liepājas Universitāte veic pētījumu par baltā spieķa krāsas atbilstību vai maiņu
Liepājas Neredzīgo biedrība vienojusies ar Liepājas Universitāti (LiepU) par informatīva pētījuma veikšanu, kurā tiks izvērtēts jautājums par baltā spieķa krāsas atbilstību vai maiņu, informē LiepU pārstāve Simona Laiveniece.
LETA
Patlaban neredzīgo cilvēku pārvietošanās palīglīdzeklis – spieķis ir baltā krāsā, bet pētījuma vērts ir jautājums, vai spieķis dzeltenā krāsā būtu labāk pamanāms nekā šī brīža baltais, šķērsojot ielas braucamo daļu.
LiepU pētījumu izstrādā studiju programmas “Dizains” otrā kursa studenti, un darbu koordinē lektore Solvita Spirģe-Sēne, kura stāsta, ka studenti pēta, kā baltā un dzeltenā krāsa ietekmē vizualizāciju, kā tās darbojas, piemēram, miglā vai ziemas laikā. Tas ir saistīts ar krāsu uztveri. “Turklāt domāju, ka iesaistītajiem studentiem būs iespēja šo tēmu attīstīt tālāk bakalaura darbā,” piebilda lektore.
Liepājas Neredzīgo biedrības valdes priekšsēdētājs Māris Ceirulis stāstīja, ka vairāk nekā 20 gadus Liepājas pilsētas ielās 15.oktobrī, Starptautiskajā Baltā spieķa dienā, biedrība organizē ielu akciju ar balto spieķi sadarbībā ar Valsts policiju. “Ļoti bieži no autovadītājiem dzirdam komentāru, ka viņi nav pamanījuši balto spieķi. Krēslainā vai lietus laikā, vai tad, kad spīd spoža saule, balto spieķi nepamana. Autovadītājs ir koncentrējies uz ceļu un tad, kad neredzīgs cilvēks stāv ceļa malā un signalizē ar balto spieķi, tas bieži vien saplūst ar apkārtējo vidi un to neievēro,” pētījuma nepieciešamību raksturoja Ceirulis.
Pieredze rāda, ka dzeltenā krāsa jau tiek izmantota, marķējot, piemēram, pirmo un pēdējo pakāpienu, apgaismes stabus uz ielām ar atstarojošu lenti trīs līmeņos, stiklotās durvis un sienas. Arī ceļu policistiem vestes ir dzeltenas un vietas, kurās nedrīkst novietot auto, apzīmētas ar dzeltenu krāsu.
“Dzeltenā krāsa labi kontrastē ar citām krāsām. Kad senāk Liepājas autobusos pirmajā logā ielikām melnu maršruta numuru uz balta fona, to nevarēja saredzēt, kad fonu nomainījām uz dzeltenu krāsu, iedzīvotāji teica, ka nu ļoti labi var ieraudzīt maršruta numuru,” skaidroja Ceirulis.
Spieķis dzeltenā krāsā varētu palīdzēt nodrošināt abpusēju drošību – gan neredzīgam cilvēkam, šķērsojot braucamo daļu, gan autovadītājiem, neriskējot ar strauju bremzēšanu vai izvairoties no sadursmēm. Tā galvenā doma ir, lai cilvēks tiešām var signālu pamanīt un laikus reaģēt, piebilda biedrības valdes priekšsēdētājs.
Pētījuma rezultātiem jābūt gataviem līdz septembra beigām, un tie tiks prezentēti 15.oktobrī Starptautiskajā Baltā spieķa dienā Liepājas Neredzīgo biedrībai, masu mediju pārstāvjiem, nevalstiskajām organizācijām, Valsts policijas un Ceļu satiksmes un drošības direkcijas pārstāvjiem un citiem interesentiem. Tad arī būs skaidrs, kādā krāsā būtu jābūt neredzīga cilvēka palīglīdzeklim, lai tas vislabāk pildītu savas funkcijas – nodrošinātu drošu pārvietošanos uz ceļa neredzīgiem cilvēkiem un brīdinātu autovadītājus, informēja LiepU pārstāve.
Veiktais pētījums kalpotu kā pamatojums, lai to kā svarīgu dokumentu varētu iesniegt attiecīgā jautājuma izskatīšanai Eiropas Neredzīgo asociācijā un Pasaules Neredzīgo asociācijas kongresā.
Informatīvais pētījums tiek veikts Liepājas pilsētas pašvaldības finansēta nevalstisko organizāciju sociālās iekļaušanas projektā “Palīdzēsim cits citam iedrošinot un praktiski atbalstot”.