Ceturtdiena, 25. aprīlis Līksma, Bārbala
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Vecums klāt, garas stundas, maza alga. Autobusu šoferu darbaspēka krīze padziļinās

Šoferu trūkuma dēļ iespēja nesagaidīt reisa autobusu un palikt stāvam pieturā neziņā, vai un kad atbrauks nākamais, aizvien pieaug. Kampaņa ”Turpmāk – labāk!”, kas izceļ jauno autobusu kvalitātes un sabiedriskā transporta priekšrocības, šai kontekstā izklausās pēc izsmiekla.

Vecums klāt, garas stundas, maza alga. Autobusu šoferu darbaspēka krīze padziļinās
Šie autobusi vēl gatavi izbraukt no Siena tirgus dažādos reģionālajos maršrutos. Taču papildus akūtajam šoferu trūkumam visiem pārvadātājiem jūtami pieaugušas energoresursu, izejvielu un rezerves daļu cenas. (Foto: Egons Zīverts)
Šie autobusi vēl gatavi izbraukt no Siena tirgus dažādos reģionālajos maršrutos. Taču papildus akūtajam šoferu trūkumam visiem pārvadātājiem jūtami pieaugušas energoresursu, izejvielu un rezerves daļu cenas. (Foto: Egons Zīverts)
03.12.2022 06:00

Linda Kilevica

"Kurzemes Vārds"

Ko gan līdz ērts autobuss, ja nav, kam to stūrēt? Kvalificētu autobusu vadītāju trūkums ir samilzusi problēma, ar ko saskaras nozare Latvijā un visā Eiropā.

Rīcības ātrums

Sašutums par nenotikušiem reisiem ik dienas lasāms sociālajās vietnēs. Te kāds nokavējis darbu, te bērns nav laikus nokļuvis skolā.

Jau rakstījām, ka Autotransporta direkcija nopietni pēta iespējas lauzt līgumu ar ”Liepājas autobusu parku”, kas jau kopš jūlija regulāri pievīlis Ogres un Aizkraukles novada pasažierus, kur uzņēmums konkursa kārtībā ieguva jaunas lotes.

Tāpat arī Dienvidkurzemes novada iedzīvotāji nekad nevar būt droši, vai viņu ciemā piestās autobuss.

AS ”Liepājas autobusu parks” (LAP) mājaslapā lasāms, ka uzņēmums piedāvā darbu autobusu vadītājiem un pirms tam apmācību. ”Piedāvājam: stabilu un regulāru jūsu spējām un prasmēm atbilstošu atalgojumu (bruto no 1100 līdz 1500 EUR/mēn.), visas sociālās garantijas, draudzīgu kolektīvu, summēto darbalaiku,” teikts vakances paziņojumā.

Pierīgā vai starppilsētu maršrutos, Ogrē, Aizkrauklē atalgojumu sola līdz 1400 eiro bruto.

Vasarā LAP veicis darbinieku piesaistes kampaņu un secinājis, ka šoferu darbaspēka tirgus ir ierobežots, pastāsta uzņēmuma valdes locekle Anna Valtere.

”Pasažieru pārvadātāji asi izjūt cilvēkresursu trūkumu,” viņa norāda.

Arī LAP rosina steidzami noslēgt ģenerālvienošanos, ko šobrīd apspriežot nozares pārstāvji un ATD, un Satiksmes ministrija.

”Komunikācija notiek, jautājums ir par rīcības ātrumu. Turklāt LAP ir rosinājis arī pārskatīt nosacījumus autobusa vadītāja kvalifikācijas iegūšanai, piemēram, samazinot vecuma slieksni D kategorijas iegūšanai, kas šobrīd ir no 24 gadu vecuma, ar nosacījumu, ka tiek nodrošinātas papildu apmācības un praktiskās nodarbības,” pauž A. Valtere.

Elektrības cenas sagrauj ieceres

Jaunu tramvaja vadītāju apmācības grupu šogad sāka komplektēt SIA ”Liepājas tramvajs”. Taču kvalificēta darbaspēka trūkumu uzņēmumā izjūtot mazāk nekā nozarē kopumā, stāsta tramvaju uzņēmuma pārstāvis Andrejs Rjabcevs, jo kadru mainība esot neliela.

”Šobrīd mums ir 38 tramvaja vadītāji, taču, tā kā vairākas darbinieces ir dekrētā vai bērnu kopšanas atvaļinājumā, citi savukārt ilgstoši slimo, citi jebkurā brīdī var izlemt doties pensijā, mums būtu iespēja nodarbināt vēl papildu vadītājus,” viņš atzīmē.

Kāpēc atkal jāmāca tramvaja vadītāji, ja iepriekšējā grupa izmācījās tikai pirms diviem gadiem? A. Rjabcevs skaidro, ka tramvaja vadīšanas teorētiskā apmācība notiek Rīgā, savukārt praktiskās braukšanas nodarbības var nodrošināt Liepājā.

”Grupas pamatā tiek komplektētas tikai pēc īpaša pasūtījuma, ja ir pieprasījums no Liepājas, Rīgas vai Daugavpils pasažieru pārvadājumu uzņēmumiem. Tieši tādēļ, ja zinām, ka tiek gatavota kārtējā grupa, uzrunājam arī liepājniekus,” viņš saka.

No iepriekšējās apmācību grupas kvalifikāciju ieguva deviņi jaunie tramvaja vadītāji. Viens no viņiem šobrīd vairs nestrādā Latvijā, viena vadītāja pēc gada izlēma atgriezties iepriekšējā darbavietā, taču pārējie turpinot strādāt ”Liepājas tramvajā”.

Darbiniekiem tiek nodrošināta veselības apdrošināšanas polise, ir piemaksas atbilstoši rezultatīvajiem rādītājiem. ”Tāpat veidojam elastīgu pieeju darba plānošanai, organizējot darbu rīta un vakara maiņās, kā arī nodrošinām transportu nokļūšanai uz darbu un no darba rīta un vakara maiņās. Ļoti daudzi novērtē arī to, ka ir iespēja ikdienā braukt ar jauniem, mūsdienīgiem zemās grīdas tramvajiem,” uzsver A. Rjabcevs.

Tomēr kā pašvaldības kapitālsabiedrībai uzņēmumam esot jārēķinās ar tām iespējām, kas ir.

Atalgojums esot sāpīga tēma, un ir darbinieki, kas pāriet uz labāk apmaksātiem darbiem.

”Piemēram, elektrības izmaksas ir seškāršojušās pret iepriekšējo gadu, un tas ir piebremzējis dažādas ieceres. Ar oktobri pašvaldība ir samazinājusi tramvaja kursēšanas intensitāti atsevišķās stundās, līdz ar to arī mūsu ieņēmumi būs mazāki, bet izdevumi pieaug,” pauž uzņēmuma pārstāvis.

Mazāk reisu, mazāk vajag šoferu

Septembrī Satiksmes ministrijas (SM) rīkotajā diskusijā-domnīcā ”Par darbaspēka piesaisti pasažieru pārvadājumiem ar autobusiem” iezīmētas tēmas jaunu autobusu vadītāju piesaistei – potenciālās programmas autobusu vadītāju apmācībai bezdarbnieku vidū, tehniskajās skolās, pārkvalifikācijai no citām nozarēm un specialitātēm, autobusu vadītāju atalgojuma līmenim, informē SM Sabiedriskā transporta pakalpojumu departamenta direktore Annija Novikova.

”Satiksmes ministrija jau ir izdarījusi visu šobrīd iespējamo no normatīvo aktu viedokļa. Pārējais darbs autobusu vadītāju piesaistei ir jāveic asociācijām un pārvadātājiem sadarbībā ar izglītības iestādēm,” viņa norāda.

Autopārvadājumu likums nosaka, ka personām no 20 gada vecuma izsniedz D vai DE kategorijas transportlīdzekļu vadītāja apliecību, bet no 21 gada vecuma – D1 vai D1E kategorijas apliecību ar ierakstu ”95. kods”, kas dod tiesības veikt pasažieru pārvadājumus Latvijas teritorijā.

”Viens no jautājumiem ir vadītāju atalgojums, attiecīgi ATD šo jautājumu risināja, iekļaujot autobusu vadītāja minimālo stundas tarifa likmi iepirkuma nolikumā, kurā paredzēts stundas likmju pakāpenisks palielinājums laika posmā līdz 2030. gadam. Tāpat iepirkumu nolikumos ņemts vērā Latvijas sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrības paustais, ka

transportlīdzekļu vadītājiem dažkārt netiek precīzi uzskaitīts darba un atpūtas laiks,” pauž A. Novikova.

Tā kā vietās, kur autobusu maršruti dublē dzelzceļu, tiek samazināts autobusu reisu skaits, samazinās arī kopējais to izpildei nepieciešamo autobusu šoferu skaits.

Fiziskais spēks nav galvenais

Jāmaina mūsu galvās esošais uzskats, ka par šoferiem ir jāstrādā vīriešiem, domā biedrības ”Sievietes transportā” valdes priekšsēdētāja Vaira Gromule. ”Transportlīdzekļi mainās, un fiziskais spēks vairs nav noteicošais, lai tos vadītu,” viņa akcentē.

Iemesls šoferu trūkumam Eiropā esot arī pāragri paustās vīzijas par pāreju uz autonomiem transportlīdzekļiem, līdz ar ko šofera profesijai neesot nākotnes.

Eiropā veiktās aptaujas rādot, ka pārvadājumu nozarē sievietes un jauniešus varētu piesaistīt, vienkāršojot pieeju profesijai, apmācībām, jo prasības autobusa šoferim jau kļuvušas lielākas nekā vilciena vadītājam.

”Ar koplietošanas un sabiedriskā transporta attīstību pie mums samazinās to jauniešu skaits, kas iegūst šofera tiesības,” spriež V. Gromule.

Turklāt esot jāceļ transporta nozares darbinieku prestižs.

Uzņēmējiem vajadzētu padomāt par to, ka sievietes ne vienmēr var strādāt pilnu darbadienu, arī par darba apstākļiem un elastīgu režīmu, viņa rosina.

Biedrības vadītāja atzīmē, ka neesot normāla esošā nodokļu politika, kas cilvēku, kurš strādā nepilnu darbalaiku, pataisot bezmaz vai par krāpnieku, kā arī darba devējam šāds darbinieks izmaksā vairāk. ”No tautsaimniecības viedokļa ir izdevīgāk iesaistīt cilvēku darba tirgū uz nepilnu dienu, lai nezaudē iemaņas un piepelna, nevis sēž mājās un saņem pabalstus. Domāju, šis jautājums ar laiku mainīsies,” viņa saka, piebilstot, ka mūsdienās jauni cilvēki bieži nevēlas strādāt garas stundas.

Zaudējumus segs

Latvijas pasažieru pārvadātāju asociācija (LPPA) aicinājusi nekavējoties lemt par papildu līdzekļu piešķiršanu sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai ar autobusiem vismaz 18,5 miljonu eiro apmērā.

Nozares uzņēmumu lielākā daļa nav sagaidījusi no ATD līgumu pārskatīšanu energoresursu cenu kāpumu un inflācijas pieauguma dēļ, kā arī zaudējumu segšanu par šī gada deviņiem mēnešiem.

LPPA pieļauj, ka pārvadātāji līdz gada beigām būs spiesti ievērojami samazināt pakalpojuma pieejamību, jo nebūs iespējams iegādāties degvielu un samaksāt darbiniekiem.

Šos faktorus uzsver arī A. Valtere, turklāt ”šobrīd ir ievērojams spiediens palielināt darba algas”.

LAP pārstāve atzīst – pastāv risks, ka pārvadātājs nebūs spējīgs nodrošināt pakalpojumu nepārtrauktību.

Vai autobusi pārstās kursēt arī naudas vai degvielas trūkuma dēļ kā 90. gados? A. Novikova atzīmē, ka valsts budžetā bāzes finansējums ik gadu tiek paredzēts mazāks nekā pārvadātāju zaudējumi no sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma nodrošināšanas.

2022. gadā kopējais papildu finansējums reģionālās nozīmes pārvadājumiem ir 29 981 697 eiro, t.sk., autobusu pārvadājumiem 18 516 098 eiro un vilcienu pārvadājumiem 11 465 599 eiro. ”Satiksmes ministrija sadarbībā ar Finanšu ministriju ir radusi iespēju vienā piešķīrumā segt visus 2022. gadā radušos pārvadātāju zaudējumus no dažādiem finanšu avotiem,” viņa pastāsta.

Ātrākais risinājums – lielāks atalgojums

Ivo Ošenieks, Latvijas pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents

Kā esam nonākuši līdz šādai izmisīgai situācijai, ka nav, kas sēžas pie autobusu stūres?

– Situācijas ir dažādas. Dažiem pārvadātājiem pašlaik pietiek autobusu vadītāju. Ir uzņēmumi uz robežas – ja kāds saslimst, tad nav, ar ko aizvietot. Kā redzam, atsevišķiem uzņēmumiem ir ļoti kritiska situācija ar darbiniekiem. Un tie ir tie, kas ieguvuši konkursu rezultātā jaunu tirgu.

Tagad redzam, ka daži uzņēmumi, gatavojot savus piedāvājumus, rēķinājušies, ka viņiem nav jāmeklē darbaspēka resursi, jo tie būs no tā pārvadātāja, kurš šo tirgu zaudēs. Izpēte pieteikuma sagatavošanas laikā nav bijusi pietiekama.

Nākamais jautājums – kad jau noslēgts līgums, kas tālāk darīts, lai autobusu vadītājus laikus piesaistītu. Viens no būtiskiem aspektiem šeit ir darba algas. Autobusu vadītāji konkurē arī ar kravas autotransporta šoferiem, jo lielākajai daļai, kam ir D kategorijas autovadītāja apliecība, ir arī C kategorija. Kur ir lielāks atalgojums, turp arī šie vadītāji dodas strādāt.

Lai būtu, kam vadīt autobusus, uzņēmumu vadītājiem ir jāpalielina darba samaksa par normālu darba laiku. Tas ir ātrākais, ko var līdzēt.

Nav jau noslēpums, ka šoferiem pensijas vecumā tiek maksāts mazāks atalgojums, nekā būtu jāmaksā, ja atnāktu jauns cilvēks. Pensionāriem tomēr ir valsts garantētā pensija, un šis jau skaitās papildu, nevis pamatatalgojums. Šādas shēmas nedarbojas jauniem cilvēkiem, kas ienākuši darba tirgū, kuriem ir ģimene.

Nozares vadība tagad spriež par šoferu apmācību sadarbībā ar darba devējiem, bet tas ir ilgtermiņa risinājums. Ko var darīt uzreiz?

– Mūsu asociācija ir ieinteresēta piesaistīt cilvēkus apmācībai, bet arī saredzam to kā ilgtermiņa risinājumu. Kāpēc problēma samilst ar katru gadu? Tāpēc, ka divas trešdaļas autobusu vadītāju ir pirmspensijas vecumā vai jau pensijā.

Mēs prognozējam, ka pēc desmit gadiem nebūs vairs pāris šoferu iztrūkums katru dienu, bet ļoti lielas problēmas. Atrisinājums – nepieciešams liels skaits iedzīvotāju, kuriem būtu D kategorija.

CSDD datu bāzē redzam, ka aktīva D kategorija patlaban ir vairāk nekā 56 tūkstošiem vadītāju. Taču divas trešdaļas ir no 55 gadiem uz augšu. Apmācība, ja to pārnesam uz tehnikumiem, kur šo kategoriju varētu iegūt par valsts finansējumu, nākotnē risinātu šo problēmu.

Īstermiņā paliek tikai darba devēju prestižs, piedāvātais atalgojums un sociālās garantijas. Nereti publiskā telpā izskan viedokļi, ka ”mēs jau maksājam 1600–2000 eiro mēnesī”. Bet par cik darba stundām tas ir? Ne jau par 160–170 stundām.

Kad piesauc lielos atalgojumus, tur ir runa par 200 un pat 300 darba stundām.

ES regulas neļauj vadīt autobusu ilgāk par 160 stundām. Vai kontrolējošās institūcijas spēj to izkontrolēt? Asociācija saskata, ka daļa jauno līgumu ir noslēgti par dempinga cenu. Lai to nodrošinātu, atsevišķi pārvadātāji saredzējuši, ka var ietaupīt uz darba atalgojumu. Daži uzņēmumi tāpēc tagad maksā par to, ko bija sarakstījuši savos piedāvājumos.

Vai līdzētu dažu pārvadātāju rosinātā ģenerālvienošanās ar valsti?

– Neredzam pamatu patlaban noslēgt ģenerālvienošanos. Ja valsts uzskata, ka šādi var līdzēt, tad iespēja bija jāizskata pirms konkursa procedūras. Ja tagad to noslēgtu, ģenerālvienošanās pavērtu ceļu pārskatīt līgumus, kurus var pārskatīt tikai pēc četriem gadiem.

Rodas jautājums par vienlīdzīgu attieksmi pret visiem, kas startējuši konkursā, piedāvājuši iepirkumā adekvātu cenu, bet tika atstāti aiz borta, jo viņu piedāvājums izrādījās dārgāks.

Tā kā reģionālajos pārvadājumos maksātājs ir valsts, asociācija jau sen aicināja valsti iesaistīties konkursos. Tad valstij ir jāgarantē, ja pārvadātājs nosola maksāt kādu atalgojumu vadītājam, lai viņam būtu, no kā maksāt.

Līdz šim Satiksmes ministrija pret to izturējās nievājoši. Kad viss jau ir aizgājis, nu nāk ar priekšlikumiem par ģenerālvienošanos. Es saredzu, ka tā ir dažu uzņēmumu lobēšana.

Uzziņai

Darbaspēka problēmas pasažieru pārvadājumos

  • Reģionālajā maršrutu tīklā pakalpojumus nodrošina 18 pārvadātāji, kas kopā nodarbina 1520 autobusu vadītājus.
  • Ar autobusu vadītāju trūkumu saskaras 11 no tiem.
  • Lielākais šoferu iztrūkums vienam pārvadātājam – 46 cilvēki.
  • Autobusu vadītāju vidējais vecums ir 50–59 gadi, strādā daudzi šoferi pensijas vecumā.

Avots: Satiksmes ministrija

Fakti

Autobusu vadītāju kategoriju ieguvušo skaits

2020. g.2021. g.2022. g.
D422021
D (95. kods)1479680
D1184136121
D1 (95. kods)760559424

Avots: SM domnīca

Es domāju tā: Vai izmantojat sabiedrisko transportu?

Mārīte Līdaka – pensionāre:

– Katru dienu regulāri. Kā autobusu, tā tramvaju, kurš konkrētajā brīdī izdevīgāks. Man nav bijuši nekādi starpgadījumi, un esmu ļoti apmierināta. Izmantoju mēnešbiļeti ar atlaidi, un tas ļoti labi. Novēroju, ka rīta stundās transportā brauc daudz skolēnu, vēlāk pasažieri ir dažāda vecuma. Nav tā, ka brauc tikai pensionāri.

Ludmila Ņikitina – strādājoša pensionāre:

– Izmantoju kā autobusus, tā tramvaju, bet ne pārāk bieži. Ar satiksmi esmu apmierināta. Ikdienā daudz staigāju kājām, jo man viss tuvu. Kad braucu, nopērku talonus un uzskatu, ka cena par braucienu nav dārga. Labi, ka biļešu cena nav paaugstināta.

Rasma Šildere – pensionāre:

– Ļoti maz, jo daudz staigāju kājām vai braucu ar velosipēdu. Piemēram, uz Cimdeniekiem, kur man mazdārziņš. Ar tramvaju braucu reizēs, kad jāsteidzas vai jānes pārāk smagi nesamie. Man tramvajs ļoti izdevīgs, jo pietura netālu. Tas ļoti labi, ka mums gan tramvaji, gan autobusi, lai cilvēkiem ērti dažādos pilsētas rajonos.

Anita Ūdriņa – strādā un studē:

– Praktiski nemaz. Tagad Liepājā studēju un, kad vajag, šurp braucu ar automašīnu. Pa pilsētu staigāju kājām. Redzu, ka Liepājā tramvajiem nav nekādas vainas, uz Ziemassvētkiem tos izgrezno. Autobusiem uzmanību neesmu pievērsusi.

Anna Sahejeva – stjuarte:

 Dzīvoju Zaļajā birzē un bieži braucu ar autobusu. Ja kādu reizi no centra jātiek uz Ezerkrasta rajonu, tad ļoti ērti ar tramvaju. Šodien gan bija nepatīkama situācija, jo autobuss manā pieturā neatbrauca pēc saraksta, nokavēja sešas minūtes. Lai es precīzi laikā būtu savā galamērķī, nācās izsaukt taksometru. Labi, ka tas nenotiek regulāri. Daudz labāk par 6. maršrutu man patīk 9., bet tas kursē pārāk reti. Braucot ar 6., paiet puse dzīves!

Projektu finansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par publikāciju saturu atbild SIA “Kurzemes Vārds”.

Šobrīd aktuāli

Distances līgums

DISTANCES LĪGUMS PAR PAKALPOJUMA ABONEMENTA IEGĀDI INTERNETA VIDĒ 

VISPĀRĪGA INFORMĀCIJA 

Šis ir distances līgums par satura pakalpojuma pirkumu interneta vidē, turpmāk tekstā – Līgums, kas tiek slēgts starp SIA ”Kurzemes Vārds” (reģistrācijas numurs: 42103002455, juridiskā adrese: Pasta iela 3, Liepāja, LV-3401; epasts: [email protected]), turpmāk tekstā – KV, un personu, kas veic pirkumu, turpmāk tekstā PIRCĒJS, interneta vietnē liepajniekiem.lv, turpmāk tekstā – VIETNE, vai interneta vietnē kurzemes-vards.lv, turpmāk tekstā – VIETNE KV, un abi līgumslēdzēji kopā – LĪDZĒJI. PIRCĒJS, veicot pirkumu VIETNĒ/VIETNĒ KV šī Līguma ietvaros, izsaka piekrišanu tā noteikumiem, ir tiesīgs šos Līguma noteikumus izdrukāt un saglabāt.

 Šī Līguma ietvaros:

  1. PIRCĒJS ir fiziska vai juridiska persona, kura pērk VIETNĒ/VIETNĒ KV maksas satura pakalpojumu nolūkam, kas nav saistīts ar saimniecisko darbību, turpmāk tekstā – PIRCĒJS; 
  2. PAKALPOJUMS ir kāds no šajā punktā uzskaitītajiem satura pakalpojumiem, kurš ir nopērkams VIETNĒ/VIETNĒ KV, un kura abonementu PIRCĒJS ir tiesīgs iegādāties:
  1. Liepajniekiem plus – maksas digitālā satura pakalpojums, tajā skaitā raksti, fotogrāfijas, kas tiek īpaši veidots, atlasīts un publicēts VIETNĒ ar norādi ”plus”,
  2. ”Kurzemes Vārds” elektroniskais abonements – maksas digitālā satura pakalpojums VIETNĒ KV, tajā skaitā drukātam laikrakstam ”Kurzemes Vārds” (reģistrēts masu informācijas reģistrā ar nr. 000700763, no 28.11.1991.) vizuālā un satura apjoma ziņā identiska elektroniska kopija, kā arī pieeja viena mēneša iepriekšējo elektronisko kopiju arhīvam,
  3. ”Kurzemes Vārds” drukātais laikraksts – papīra formātā iznākošs reģionālais laikraksts (reģistrēts masu informācijas reģistrā ar nr. 000700763, no 28.11.1991.), kura piegādi PIRCĒJAM Liepājā un Grobiņā (pilsētā) nodrošina SIA ”AC Kurzemes Vārds”, vai citur Latvijā VAS ”Latvijas Pasts” saskaņā ar tā piegādes grafiku.
  4. PAKALPOJUMA TERMIŅŠ UN CENA

PAKALPOJUMA abonements ir fiksēts termiņā, par noteiktu cenu, kuru KV var mainīt bez iepriekšēja brīdinājuma (izmaiņas neattiecas uz jau apmaksāto PAKALPOJUMA termiņu), par to PIRCĒJAM paziņojot ne vēlāk kā 30 dienas pirms jaunās cenas stāšanās spēkā. KV un PIRCĒJS  piekrīt, ka izmaiņas PAKALPOJUMA cenā tiek piemērotas jaunajam periodam, noslēdzoties iepriekš apmaksātajam PAKALPOJUMA abonementa termiņam. PAKALPOJUMA abonementa cenā ietverti ir visi uz to attiecināmie nodokļi, tajā skaitā pievienotās vērtības nodoklis (turpmāk – PVN) saskaņā ar LR normatīvajiem aktiem:

  1. Liepajniekiem plus ir 4 (četru) nedēļu PAKALPOJUMA lietošanas atļauja par cenu – EUR 1.99 (viens euro un 99 centi).
  2. ”Kurzemes Vārds” elektroniskais abonements ir 4 (četru) nedēļu PAKALPOJUMA lietošanas atļauja par cenu – EUR 4.99 (četri euro un 99 centi).
  3. ”Kurzemes Vārds” drukātais laikraksts ir papīra formāta izdevums par cenu – EUR 8.95 (astoņi euro un 95 centi) vienam mēnesim.
  4. PAKALPOJUMA IEGĀDE UN NORĒĶINI 

Šajā Līguma sadaļā tiek aprakstīta PAKALPOJUMA iegādes kārtība un samaksa par PAKALPOJUMA  abonementa iegādi. 

2.1. PAKALPOJUMU Pircējs var iegādāties tikai pēc reģistrēšanās VIETNĒ/VIETNĒ KV. Lai iegādātos PAKALPOJUMA abonementu, Pircējam jāizvēlas tā apmaksas veids, ievadot KV pieprasīto informāciju. Ar šī līguma akceptu PIRCĒJS apliecina, ka ir nepārprotami sapratis, ka PAKALPOJUMA  abonementa iegāde ir maksas pakalpojums, kā arī  ir iepazinies ar šī Līguma saturu. 

2.2. PAKALPOJUMA  abonementu PIRCĒJS  iegādājas, izmantojot norēķinu karti vai ar SMS (maksa tiks iekļauta PIRCĒJA mobilā sakaru pakalpojumu sniedzēja rēķinā), un tas tiek noformēts kā regulārs maksājums, tā termiņam automātiski pagarinoties uz nākamo fiksēto 4 (četru) nedēļu termiņu PAKALPOJUMAM Liepajniekiem plus un Kurzemes Vārds elektroniskais abonements, bet uz nākamo kalendāro mēnesi pagarinoties automātiski PAKAPLOJUMAM Kurzemes Vārds drukātais laikraksts abonementam , un samaksu  par PAKALPOJUMA abonementu automātiski ieskaitot KV bankas kontā, līdz brīdim, kad PIRCĒJS izvēlēsies pārtraukt PAKALPOJUMA abonementa pirkšanu VIETNĒ, reģistrētajā profilā aktivizējot PĀRTRAUKT ABONĒŠANU.

  1. PAKALPOJUMA ABONEMENTA KURZEMES VĀRDS DRUKĀTAIS LAIKRAKSTS PIEGĀDES UZSĀKŠANA.
    1. Ja PIRCĒJS ir veicis PAKALPOJUMA samaksu darba dienā līdz plkst.14.00, tad abonementa piegāde tiek uzsākta ar nākamo darba dienu, ja piegādi nodrošina AC Kurzemes Vārds, vai pēc divām darba dienām, ja piegādi nodrošina Latvijas Pasts;
    2. Ja PIRCĒJS ir veicis samaksu darba dienā pēc plkst 14:00, tad abonementa piegāde tiek uzsākta ar aiznākamo darba dienu, ja piegādi nodrošina AC Kurzemes Vārds, vai pēc trim darba dienām, ja piegādi nodrošina Latvijas Pasts;
  2. ATTEIKUMA TIESĪBAS 

KV Šī Līguma ietvaros ar PAKALPOJUMU Liepajniekiem plus un Kurzemes Vārds elektroniskais abonements sniedz pakalpojumu, kas atbilst digitālā satura priekšapmaksas pakalpojumam tiešsaitē (digitālā satura kā e-publikāciju piegāde, kas netiek piegādāta patstāvīgā datu nesējā), pieejams pēc pieprasījuma un tā piegāde tiek uzsākta ar PAKALPOJUMA  abonementa apmaksas brīdi, kurā automātiski PAKALPOJUMA abonements tiek aktivizēts. PIRCĒJS  piekrīt, ka ar PAKALPOJUMA  aktivizēšanas brīdi tiek uzsākta PAKALPOJUMA lietošana, līdz ar to PIRCĒJS atsakās no 14 dienu atteikuma tiesībām un samaksātās summas atmaksas, pamatojoties uz MK 20.05.2014. noteikumu Nr.255 ”Noteikumi par distances līgumu” 22.13.punkta noteikumiem.

  1. LĪDZĒJU ATBILDĪBA

LĪDZĒJS neatbild par otra LĪDZĒJA saistībām pret trešām pusēm, ja tādas veidojas saistībā ar šī līguma realizāciju. LĪDZĒJIi vienojas, ja kāds no tiem nepilda savus pienākumus saskaņā ar Līgumu Force majeure apstākļu dēļ, tas ir atbrīvojams no atbildības par Līguma neizpildi vispār vai Līguma pienācīgu neizpildi. Ar Force majeure tiek saprasti jebkādi no LĪDZĒJA gribas neatkarīgi apstākļi (ja LĪDZĒJS  ir rīkojies saprātīgi un godīgi), kuru rezultātā nav bijis iespējams izpildīt pienācīgi vai izpildīt vispār saistības un ja šos apstākļus nebija iespējams paredzēt ne vien attiecīgajam LĪDZĒJAM, bet jebkurai citai personai, kas darbojas vai darbotos attiecīgā LĪDZĒJA nozarē, kā arī, ja šos apstākļus nebija iespējams novērst ar saprātīgiem un godīgiem paņēmieniem.

  1. KONFIDENCIALITĀTE 

Visa informācija, kas nav publiski pieejama un ko kāds no LĪDZĒJIEM sniedz viens otram Līguma izpildes laikā vai tā atklājas pildot darba pienākumus, tajā skaitā informācija par finanšu stāvokli, izmantotām tehnoloģijām un datorprogrammām, PAKALPOJUMA un VIETNES attīstības plāniem, tiek atzīta un uzskatīta par konfidenciālu. 

Par konfidenciālu netiek uzskatīta šāda informācija, ja pirms tās iegūšanas, tāda jau bija otra LĪDZĒJA rīcībā, vai tā bija publiski vispārzināma, un, ja šādas informācijas  saņemšanas brīdī, uz to nebija attiecināts konfidencialitātes nosacījums; 

  1. AUTORTIESĪBAS

Šī Līguma ietvaros KV piešķir PIRCĒJAM  vispārējo licenci PAKALPOJUMAM. PIRCĒJAM aizliegts izmantot PAKALPOJUMA laikā pieejamo digitālo saturu darbībām, kuras neparedz šis līgums, t.sk., kopēt, pavairot, publicēt vai kā savādāk to izmantot  bez KV rakstveida piekrišanas un pretēji Autortiesību likuma tiesību normu prasībām. KV garantē, ka ar visām digitālā satura platformas liepajniekiem plus un Kurzemes Vārds elektroniskais abonements veidošanā iesaistītām personām ir noslēgts līgums, saskaņā ar kuru autortiesības uz PAKALPOJUMĀ pieejamo digitālo saturu un tā platformas risinājumiem pieder KV un tam nav zināma neviena trešā persona, kura varētu šīs KV tiesības apstrīdēt, kā arī likt šķēršļus PAKALPOJUMA izmantošanai un/vai izplatīšanai.

  1. DATU APSTRĀDE

LĪDZĒJI piekrīt, ka katrs LĪDZĒJS kā datu apstrādes pārzinis un personas datu operators šā Līguma darbības laikā manuāli un/vai elektroniski apstrādā (ieskaitot datu vākšanu, reģistrēšanu, ievadīšanu, glabāšanu, pārveidošanu, izmantošanu, nodošanu, pārraidīšanu, bloķēšanu vai dzēšanu) no otra LĪDZĒJA saņemtus datus, tikai ciktāl tas ir nepieciešams un izriet no noslēgtā Līguma. Datu apstrādes mērķis un nolūks: līguma slēgšana, rēķinu sagatavošana un nosūtīšana, maksājumu pārvaldīšana, savstarpējā saziņa un sadarbības nodrošināšana, efektīvu KV pārvaldības procesu nodrošināšana, biznesa plānošana un analīze, pretenziju un/vai pieteikumu izskatīšana un apstrāde, jaunumu izsūtīšana ciktāl tas ir nepieciešams un izriet no noslēgtā Līguma. KV ievēro PIRCĒJA norādījumus, lieto nepieciešamos tehniskos līdzekļus un veic organizatoriskos pasākumus, lai aizsargātu fizisko personu datus un novērstu to nelikumīgu apstrādi. Personas dati tiks glabāti elektroniskā formā visā Līguma darbības laikā, kā arī piemērojamajos normatīvajos aktos noteiktajā noilguma termiņā, kura ietvaros var tikt iesniegtas sūdzības, celtas prasības un ierosināti līdzīgi procesi. LĪDZĒJS var nodot otra LĪDZĒJA personas datus piesaistītajiem apstrādātājiem, kuri šī līguma ietvaros sniedz grāmatvedības, juridiskos, IT vai cita līdzīga veida pakalpojumus. Noslēdzot Līgumu, PIRCĒJS piekrīt datu apstrādei, atjaunošanai un uzglabāšanai, identifikācijai, informācijas nosūtīšanai par PAKALPOJUMA izmaiņām un piedāvājumiem utml. PIRCĒJS, kurš šī Līguma ietvaros ir patērētājs, ir tiesīgs pieprasīt KV bez maksas izsniegt tā rīcībā esošo informāciju par PIRCĒJA personas datiem, ir tiesīgs pieprasīt to labošanu vai dzēšanu, kā arī nepieciešamības gadījumā ir tiesīgs atsaukt savu iepriekš izsniegto piekrišanu personas datu apstrādei. Šajā sadaļā noteiktie pienākumi ir spēkā neierobežotu laiku un paliek spēkā arī tad, ja kāds no LĪDZĒJIEM vienpusēji atkāpjas no Līguma, vai ja Līgums izbeidzas citādi.

  1. CITI NOTEIKUMI

Šis Līgums stājās spēkā, PIRCĒJAM veicot PAKALPOJUMA abonementa pirkumu VIETNĒ, piekrītot tā noteikumiem un samaksājot abonementa maksu. Līgums tiek noslēgts uz nenoteiktu laiku un ir spēkā līdz uzņemto saistību izpildei. Tāpat PIRCĒJS ir tiesīgs atteikties no PAKALPOJUMA abonementa, veicot atbilstošas izmaiņas VIETNĒ. Atteikums šajā gadījumā attiecas uz turpmāko abonēšanas periodu, par kuru PIRCĒJS nav veicis samaksu un/vai neplāno to darīt. Jebkuru strīdu starp LĪDZĒJIEM, kas izriet no šī Līguma, LĪDZĒJI apņemas risināt pārrunu ceļā. Ja nav izdevies atrisināt strīdu bez tiesas starpniecības, strīds tiek izskatīts Latvijas Republikas tiesā.

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz