Vecāku atklāta vēstule: par Dienvidkurzemes novada pašvaldības nolaidību, necieņu un pārkāpumiem
2022. gada 28. februārī 120 vecāki Dienvidkurzemes novada pašvaldībā iesniedza iesniegumu ar lūgumu pamatot ēdināšanas izmaksu segšanas pieprasījumu, pasliktinot bijušā Pāvilostas novada ģimeņu ar bērniem sociālekonomisko stāvokli. Tāpat lūdzām izskatīt iespēju saglabāt brīvpusdienas.
liepajniekiem.lv
Diemžēl pašvaldība nav radusi iespēju nu jau vairāk kā divu mēnešu laikā sniegt atbildi uz iedzīvotāju iesniegumu. Pat pēc vairākkārtīgiem iesniedzēju atgādinājumiem un VARAM norādījumiem dome kavējas ar atbildi.
Pa šiem diviem mēnešiem esam atklājuši un saskārušies arī ar citiem pašvaldības pārkāpumiem:
– Bērnudārzam tika veikts ēdināšanas izmaksu pārrēķins. Tas ir veikts steigā, no iestādes vadītājas tikai dienu pirms komitejas sēdes, kurā jau tiks apstiprināts pārrēķins, tiek pieprasīti dažādi nepieciešamie dati.
– Summā, kas pēc pārrēķina vecākiem ir jāapmaksā, ir iekļautas pozīcijas, kas pēc Izglītības likuma 17. panta trešās daļas 10. punkta un 60. panta pirmās daļas 2. un 3. punkta ir jāsedz iestādes dibinātājam – pašvaldībai. Nepamatoti tiek prasīts segt tādas izmaksas kā darba algas virtuves darbiniekiem, apsardze, saimniecības preces, apkure, elektrība, ēku amortizācija u.c. Šo izmaksu kopums ietver vairāk par 40% no gala summas.
– Pašvaldība Pāvilostas bērnudārza vecākiem liedz iespēju atteikties no atsevišķam ēdienreizēm. Piemēram, bērns nepaliek dārziņā visu dienu, pēc pusdienām dodas mājās un neizmanto iespēju pēcpusdienā ēst launagu. Mūsu vecākiem šādā situācijā ir jāmaksā pilna dienas maksa par visām ēdienreizēm.
Gints Brumbergs (Dienvidkurzemes novada pašvaldības Finanšu un grāmatvedības daļas vadītājs): “Atbildot uz otru jautājumu, vai drīkstat ko sadalīt, tad nevarat dalīt apstiprinātās cenas.”
Esam sašutuši, jo citos novada bērnudārzos aizvien ir iespēja ēdienreizes dalīt un nepieciešamības gadījumā nemaksāt par visām ēdienreizēm.
– Pirmsskolas bērnu vecāki portālā “E-klase” 2022. gada 16. februārī saņēma informāciju: “Plānots, ka sākot ar martu, bērnu ēdināšanas izdevumus sedz vecāki. Pirmais maksājums jāveic aprīlī par martu. Par konkrētiem lēmumiem informēsim, tiklīdz šāda informācija būs pieejama.”
Pašvaldībai pašai vajadzētu zināt, ka konkrētu lēmumu par ēdināšanas maksas aprēķinu martā tā arī bērnu vecākiem nepaziņoja, bet 2022. gada 4. aprīlī izsniedza rēķinus, jau ar aprēķinātu summu. Šāda rīcība no pašvaldības puses neatbilst tiesiskajai kārtībai, kas jāievēro, nosakot līguma maksas esamību un lielumu.
– Tāpat pašvaldība 31. marta sēdē lēma par jaunā pārrēķina piemērošanu bērnu ēdināšanas izmaksām, lemjot, ka izmaksas stājas spēkā ar 1. aprīli. Pašvaldības mājas lapā sēdes ieraksts parādījās tikai 7. aprīlī, bet protokols 8. aprīlī, bet paziņojums par jauno kārtību “E-klasē” parādījās tikai 12. aprīlī, kad bija pieejams oficiāls sēdes lēmums.
Tātad pašvaldība ar atpakaļejošu datumu pieņem lēmumus, nebrīdinot vecākus un nenosakot pārejas periodu, kurā vecākiem dod iespējas pārplānot privāto dzīvi, ģimenes budžetu un ļautu saprātīgā termiņā pieņemt lēmumu – ievietot vai neievietot bērnu pirmsskolas iestādē.
– Andrejs Radzevičs, Dienvidkurzemes novada domes Izglītības un sporta komitejas vadītājs portālam liepajniekiem.lv iepriekš pauda: “Pirmsskolas iestādēs, kur pašvaldība pati ēdina, šajā mācību gadā nekādas izmaiņas noteikti nebūs. Finanšu nodaļas vadībai uzdots – ja objektīvi rodas izmaiņas, tad tās jāaprēķina laikus un vismaz mēnesi iepriekš jāinformē vecāki.”
Šis A. Radzeviča citāts apliecina to, ka pašvaldība uz iedzīvotāju vēstulēm, kurās vecāki vēlas noskaidrot jautājumus par ēdināšanas izmaksām, atļaujas neatbildēt, bet publiskajā telpā sniedz informāciju, kas neatbilst patiesībai par pašvaldības saziņu ar vecākiem un pieņemtajiem lēmumiem.
– Katrai pašvaldības iestādei ir apstiprināts gada budžets. Pāvilostas bērnudārza budžetā visa gada garumā ir ierēķinātas izmaksas ne tikai par 2. punktā minētajām izmaksām, bet arī par pārtikas produktu iegādi.
Tātad pašvaldībai, apstiprinot šo budžetu, saskaņā ar Likums par budžetu un finanšu vadību pašvaldībai ir pienākums izlietot budžetu atbilstoši paredzētajiem mērķiem, tomēr pašvaldība pamanās pieprasīt no bērnu vecākiem samaksu par pašas pašvaldības jau finansētajām budžeta pozīcijām.
Ar šo vēršam uzmanību un vēlamies norādīt, ka Dienvidkurzemes novada pašvaldība ar savu darbību vai drīzāk nolaidību un nepieņemamo attieksmi demonstrē, ka nav sociāli atbildīga institūcija.
Ar savu darbību vēlamies rādīt citiem priekšzīmi, ka nedrīkst samierināties un pakļauties varas teiktajam un lemtajam, it īpaši, ja šī vara ir atbildīga savu vēlētāju priekšā.