Otrdiena, 24. novembris Velta, Velda
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Vispatiesākais portrets un liecība par laiku

Vispatiesākais portrets un liecība par laiku
20.02.2007 20:25

0

Atslēgvārdi

Visos laikos Liepājas teātrī bijušas būtiskas divas lietas – mūzika un izrādes bērniem. Pasaka par ņipro skroderīti tapa jau profesionālā teātra pašā sākumā. Izrādes lielākiem un mazākiem bērniem iestudējuši visi režisori, klasiķi un avangardisti, Mūrnieks un Kroders, Klētnieks un Rijnieks. Bet teātris ir gaistošākā no mākslām. Dekorācijas tiek demontētas un izmantotas citos uzvedumos, tērpi, tāpat kā aktieri, spēlē nākamajā lugā. Pēc pabalējušām afišām vai programmiņām visai maz var spriest par to, kas valdīja uz skatuves un zālē. Laimīga tā izrāde, par kuru palikušas atmiņas. Jo tās izrādes palaikam liecinājušas par režisoriem pat vairāk nekā viņu lieluzvedumi.

Sarkangalvīte uz divriteņa

Zaļa dzīve bērniem bija Nikolaja Mūrnieka laikā – pie teātra darbojās leļļu ansamblis, kas ik sezonu iestudēja vismaz pāris uzvedumu mazajiem. Bet arī paša Mūrnieka kontā ir iestudējums jaunajiem skatītājiem – V.Kaverina romāna “Divi kapteiņi” (1947) dramatizējums, tāds Žila Verna padomju variants. Šajā izrādē droši vien režisora romantiskais pasaules skatījums varēja izpausties spilgtāk nekā pieaugušajiem domātās izrādēs, kas drīkstēja paust tikai striktu sociālistiskā reālisma garu.

Tomēr, ja izsludinātu konkursu par visu laiku labāko izrādi bērniem, skatītāji laikam gan kronētu Briknera “Sarkangalvīti un vilku” (1979) Oļģerta Krodera režijā. Anitas Kvālas Sarkangalvīte braukāja ar divriteni un sportiskā rūdījuma dēļ spēja tikt galā ar veseliem trim Vilkiem – Juri Skursteni vēlāk nomainīja Māris Pūris, bet lomu paguva nospēlēt arī Ivars Lūsis. Izrādes mūžs ilga turpat 15 gadu, un kolēģi atļāvās mēļot, ka Anita Kvāla ar Sarkangalvītes lomu svinēs arī savas pirmās apaļās jubilejas. Tagad atliek tikai brīnīties, ko tik režisors neatļāvās darīt. Nojauca “ceturto sienu” tā, ka put: aktieri iesaistīja uzvedumā bērnus, sajauca cēlienu un starpbrīžu kārtību, un visi kopā pa teātri meklēja Vilku. Bet galvenais – mainīja pašu pasakas morāli, liekot bērniem šaubīties par absolūti labo un pilnīgi slikto, iežēloties par Vilku un piedot viņam. Un te jau ir Kroders tīrā veidā! Turklāt pēc mēneša pirmizrāde bija romantiskajam “Ernanī”.

Antona omlete un Nezinīša lidojums

Man pašai līdz sirds dziļumiem patika Valda Lūriņa iestudētais Kestnera – “Punktiņa un Antons” (1985), teatrāls un asprātīgs katrā skatuves mirklī. Četri nopietni vīri frakās solīdi sekoja darbībai un tēloja visu, ko tik ievajadzējās, skolotājus un bārddziņus, miesniekus un taksometrus, bet Jānis Bīne ar leļļinieka pieredzi vēl vadīja arī Punktiņas takšeli Pifku. Tomēr skaistākais brīdis izrādē bija kulinārijas paraugstunda, ko Jāņa Makovska Antons pasniedza Maritas Lūriņas Punktiņai. Antons cepa olu kulteni: solīdie vīri skatuves malās turēju baltus katliņus, “čaumalas”, starp kurām puikas rokās vijās, locījās un piņķerējās visparastākās dzeltenās matu lentes, bet iespaids par sparīgu olu putošanu bija pilnīgs! Tik brīvs un par saviem spēkiem pārliecināts Valdis Lūriņš būs vēl tikai “Šveika” iestudējumā.

Uz tā paša līksmā viļņa atradās arī Nosova “Nezinīša un viņa draugu piedzīvojumi” (1986), ko iestudēja Nauris Klētnieks. Ērikam Vilsonam Nezinītis ar milzīgo cepuri un vēl milzīgāko izbrīnu par pasaules kārtību un nekārtību uz ilgiem gadiem kļuva par zīmogu. Aldis Kļaviņš Ziedu pilsētai bija radījis burvīgu dekorāciju ar milzīgu puķu – margrietiņu, magoņu, zilo zvaniņu – gleznojumu, kas, knēveļu kompānijai paceļoties ar gaisa balonu, slīga lejup, radot gluži fantastisku lidojuma ainu.

Jaunā nopietnība jeb Teātris kā dzīvesmācība

Deviņdesmitajos gados izrādes bērniem kļuva visai nopietnas. Juris Stobovs iestudēja Lindgrēnas “Ronju – laupītāja meitu” (1990), rādot skarbu klinšu un mežu pasauli, kurā nebūt ne viegli savas karojošās dzimtas mēģināja samierināt Dinas Lācaras Ronja un Māra Pūra Birka. Leldes Stumbres “Divi forši suņi” (1994) Leona Leščinska iestudējumā bija stāsts par draudzību, nodevību un atbildību pret tiem, ko pieradinām. Līdzās IV studijas audzēkņiem, kas spēlēja suņu baru, gracioza un nenotverama slīdēja Veras Šneideres kaķene Ribiņa. Ēriks Vilsons uzveda Laura Gundara “Ansīti un Grietiņu” (1995), nenieka neslēpjot no Grimmu pasakas skarbuma un pat sadisma.

Liepājas teātris runāja ar saviem vēl tikai topošajiem skatītājiem tik nopietni, kā neviens cits Latvijā. Līdzīgā intonācijā tolaik strādāja bērnu teātri Skandināvijā, uzskatot par savu pienākumu neslēpt no bērniem, ka dzīve, arī mazos gados, nebūt nav tikai rožu lauks, bet grūtības ir iespējams pārvarēt, bēdas – izsāpēt. Šajā laikā Liepājas režisoriem un aktieriem vairākkārt bija iespēja viesoties Dānijas bērnu teātra festivālos, un kādu ierosmi sniedza tur redzētais. Varbūt arī pārmaiņu laiks bija gana skarbs un atstāja savu nospiedumu.

Katrā gadījumā tieši 90.gados meklējamas saknes Jura Rijnieka izrādēm tīņiem, vēl vienai savdabīgai Liepājas teātra firmas zīmei. Nekur citur šī spurainā un nepakļāvīgā auditorija nav bijusi tik klusa un uzmanīga, kā “Disko cūku”, “Trauslā ledus” un “Akmeņu” izrādēs.

To, ka dzīve ir sarežģīta un zaudējumi var būt neatgriezeniski, stāstīja arī Ivars Lūsis, iestudējot “Kaķīša dzirnavas” (2003). Jo Edgara Pujāta Kaķītis Miltu melderis gan varēja neticēt ļaunuma uzvarai, bet gaišā dzirnavu pasaule bija un palika saplosīta.

Tikko iestudētā “Sniegbaltītes skola” savā ziņā ir atgriešanās 80.gadu bezrūpībā. Georgija Laundau taisnprātīgo ludziņu Ivars Lūsis iestudējis sirsnīgi un priecīgi, aktieri spēlē tieši tik vienkārši, cik vienkāršas ir “Sniegbaltītes” mūžīgās patiesības – esi labs, un citi būs pret tevi labi, mācies, un tev veiksies. Vai tas būtu apliecinājums, ka Latvijā sākas jauni laiki?

Pirmās atsauksmes par “Sniegbaltītes skolu” liecina, ka šī izrāde var kļūt tikpat populāra kā savulaik “Sarkangalvīte un vilks”.

Edīte Tišheizere,

Skatītāju iemīļotākās bērnu izrādes Liepājas teātrī

Līga Ratniece-Kadeģe

Ļoti priecājos, ka Liepājas teātrī nu ir “Sniegbaltītes skola”, jo man ar to saistās jaukas bērnības atmiņas. Man šī raidluga bija pieejama plates formātā, ko reizēm pat vairākas reizes dienā klausījos. Vēl tagad varu no galvas skaitīt tās fragmentus un dziedāt dziesmiņu par meža zvēriem, kas dodas uz skolu katrs savā gaitā, un vēl vilcēns, kas izdemolē skolu tikai tādēļ, ka tajā nemācās, taču kā izmainās, kad tiek pieņemts skolā.

Apsveicami, ka Liepājas teātris neaizmirst bērnus un katru sezonu rada arī izrādi bērniem. No pēdējā laika lugām man patika “Kristāla kurpīte”, nedaudz netradicionāla un spilgta pieeja tradicionālām lietām. Šī izrāde ievērojami atšķīrās no tās “Pelnrušķītes”, ko skatījos savā bērnībā Liepājas teātrī. Vēl man noteikti palikusi atmiņā “Sarkangalvīte un vilks” ar Juri Skursteni vilka lomā, kas skrēja cauri skatītāju zālei un brauca ar divriteni. Un atceros arī “Pauku un Šmauku” ar jauko dziesmiņu: “Uz augšu pacelt ķepiņas, uz leju nolaist ļipiņas!”

Atis Egliņš-Eglītis

Ja man jārunā par Liepājas teātra bērnu izrādēm, kas visspilgtāk palikušas atmiņā, tad tā noteikti ir “Ronja – laupītāja meita” ar Dinas Lācaras atveidoto Ronju, foršām dekorācijām, piedzīvojumiem pilnu stāstu, laupītājiem un ķērcošajām harpijām, no kurām man pat bija nedaudz bail. Protams, Ērika Vilsona Nezinītis arī ir viens no maniem bērnības varoņiem. Atbilžu meklēšana uz dažādiem jautājumiem nevienu bērnu neatstāja vienaldzīgu, un vēl man palikuši atmiņā “Pifa piedzīvojumi”. Tolaik biju šīs grāmatas fans un tas gaišais un pozitīvais stāsta starojums lieliski iegūlies atmiņā. Esmu pārliecināts, ka šādas jaukas bērnu izrādes, kas mazajos skatītājos veido pirmo priekšstatu par teātri, ļauj iepazīt sākotnēji svešu vidi un pamazām vien saslimdina ar teātra mīlestību. Bērniem ir vajadzīgs tāds mazs sapnis, tādēļ ļoti svarīgas ir arī jaukas dekorācijas, tērpi un patīkama mūzika.

Dace Grīnberga

Pusaudzes gados pati piedalījos izrādē “Princis un ubaga zēns” ar Imanta Kalniņa mūziku, un šī ir viena no izrādēm, kas palikusi daudzu tā laika bērnu atmiņās. Spēlēju arī “Trīs musketieros”. Man pašai gan vairāk par bērnu teātra izrādēm prātā palikušas muzikālās izrādes. Tā kā mana ģimene dzīvoja teātra mājā, tad uzaugu ar leļļu teātra izrādēm piecdesmito gadu beigās. Prātā palikušas “Makss un Morics” un “Sniega karaliene”. Bet tikpat spilgti atceros izrādi “Uguns un nakts” uz lielās skatuves ar Astrīdu Gulbi Spīdolas lomā un Zigrīdas Rūtiņas Laimdotu. Kā meitene biju iemīlējusies galveno operas un operešu lomu atveidotājos Gulgī, Čatkovskī un Spīgulī. Daudzas no izrādēm noskatījos vairākas reizes pēc kārtas un dziedāju līdzi. Domāju, ka skatuves noformējums, tērpi un aktieri bija tas, kas piesaistīja manu uzmanību, un tieši to pašu izrādēs meklē arī šodienas bērni – skaistas dekorācijas, jauki tērpi un iespaidi.

Šobrīd aktuāli

Distances līgums

DISTANCES LĪGUMS PAR PAKALPOJUMA ABONEMENTA IEGĀDI INTERNETA VIDĒ 

VISPĀRĪGA INFORMĀCIJA 

Šis ir distances līgums par digitālā satura pakalpojuma liepajniekiem plus abonementa pirkumu interneta vidē, turpmāk tekstā – Līgums, kas tiek slēgts starp SIA ”Kurzemes Vārds” (reģistrācijas numurs: 42103002455, juridiskā adrese: Pasta iela 3, Liepāja, LV-3401; epasts: info@liepajniekiem.lv), turpmāk tekstā – KV, un personu, kas veic pirkumu, turpmāk tekstā PIRCĒJS, interneta vietnē liepajniekiem.lv, turpmāk tekstā – VIETNE, un abi līgumslēdzēji kopā – LĪDZĒJI.  PIRCĒJS, veicot pirkumu VIETNĒ šī Līguma ietvaros, izsaka piekrišanu tā noteikumiem, ir tiesīgs šos Līguma noteikumus izdrukāt un saglabāt.

 Šī Līguma ietvaros:

  1. a) PIRCĒJS ir fiziska vai juridiska persona, kura pērk VIETNES maksas satura pakalpojumu nolūkam, kas nav saistīts ar saimniecisko darbību, turpmāk tekstā – PIRCĒJS; 
  2. b) Liepajniekiem plus ir maksasdigitālā satura pakalpojums, tajā skaitā raksti, fotogrāfijas, kas tiek īpaši veidots, atlasīts un publicēts VIETNĒ ar norādi ”plus” , un kura abonementu PIRCĒJS  ir tiesīgs iegādāties, turpmāk tekstā – PAKALPOJUMS,
  3. PAKALPOJUMA TERMIŅŠ UN CENA

 PAKALPOJUMA abonements ir fiksēta termiņa – 4 (četru) nedēļu PAKALPOJUMA lietošanas atļauja par  cenu  – EUR 1.99 (viens euro un 99 centi). PAKALPOJUMA abonementa maksā ietverts pievienotās vērtības nodoklis (PVN) 21% apmērā. PAKALPOJUMA abonementa cenu KV var mainīt bez iepriekšēja brīdinājuma (izmaiņas neattiecas uz jau apmaksāto PAKALPOJUMA termiņu), par to PIRCĒJAM paziņojot ne vēlāk kā 30 dienas pirms jaunās cenas stāšanās spēkā . KV un PIRCĒJS  piekrīt, ka izmaiņas PAKALPOJUMA cenā tiek piemērotas jaunajam periodam, noslēdzoties iepriekš apmaksātajam PAKALPOJUMA abonementa termiņam. 

  1. PAKALPOJUMA IEGĀDE UN NORĒĶINI 

Šajā Līguma sadaļā tiek aprakstīta PAKALPOJUMA iegādes kārtība un samaksa par PAKALPOJUMA  abonementa iegādi. 

2.1. PAKALPOJUMU Pircējs var iegādāties tikai pēc reģistrēšanās VIETNĒ. Lai iegādātos PAKALPOJUMA abonementu, Pircējam jāizvēlas tā apmaksas veids, ievadot KV pieprasīto informāciju. Ar šī līguma akceptu PIRCĒJS apliecina, ka ir nepārprotami sapratis, ka PAKALPOJUMA  abonementa iegāde ir maksas pakalpojums, kā arī  ir iepazinies ar šī Līguma saturu. 

2.2. PAKALPOJUMA  abonementu PIRCĒJS  iegādājas, izmantojot norēķinu karti vai ar SMS (maksa tiks iekļauta PIRCĒJA mobilā sakaru pakalpojumu sniedzēja rēķinā), un tas tiek noformēts kā regulārs maksājums, tā termiņam automātiski pagarinoties uz nākamo fiksēto 4 (četru) nedēļu termiņu, un samaksu  par PAKALPOJUMA abonementu automātiski ieskaitot KV bankas kontā, līdz brīdim, kad PIRCĒJS izvēlēsies pārtraukt PAKALPOJUMA abonementa pirkšanu VIETNĒ, reģistrētajā profilā aktivizējot PĀRTRAUKT ABONĒŠANU.

  1. ATTEIKUMA TIESĪBAS 

Šī Līguma ietvaros KV sniedz pakalpojumu, kas atbilst digitālā satura priekšapmaksas pakalpojumam tiešsaitē (digitālā satura kā e-publikāciju piegāde, kas netiek piegādāta patstāvīgā datu nesējā), pieejams pēc pieprasījuma un tā piegāde tiek uzsākta ar PAKALPOJUMA  abonementa apmaksas brīdi, kurā automātiski PAKALPOJUMA abonements tiek aktivizēts. PIRCĒJS  piekrīt, ka ar PAKALPOJUMA  aktivizēšanas brīdi tiek uzsākta PAKALPOJUMA lietošana, līdz ar to PIRCĒJS atsakās no 14 dienu atteikuma tiesībām un samaksātās summas atmaksas, pamatojoties uz MK 20.05.2014. noteikumu Nr.255 ”Noteikumi par distances līgumu” 22.13.punkta noteikumiem.

  1. LĪDZĒJU ATBILDĪBA

LĪDZĒJS neatbild par otra LĪDZĒJA saistībām pret trešām pusēm, ja tādas veidojas saistībā ar šī līguma realizāciju. LĪDZĒJIi vienojas, ja kāds no tiem nepilda savus pienākumus saskaņā ar Līgumu Force majeure apstākļu dēļ, tas ir atbrīvojams no atbildības par Līguma neizpildi vispār vai Līguma pienācīgu neizpildi. Ar Force majeure tiek saprasti jebkādi no LĪDZĒJA gribas neatkarīgi apstākļi (ja LĪDZĒJS  ir rīkojies saprātīgi un godīgi), kuru rezultātā nav bijis iespējams izpildīt pienācīgi vai izpildīt vispār saistības un ja šos apstākļus nebija iespējams paredzēt ne vien attiecīgajam LĪDZĒJAM, bet jebkurai citai personai, kas darbojas vai darbotos attiecīgā LĪDZĒJA nozarē, kā arī, ja šos apstākļus nebija iespējams novērst ar saprātīgiem un godīgiem paņēmieniem.

  1. KONFIDENCIALITĀTE 

Visa informācija, kas nav publiski pieejama un ko kāds no LĪDZĒJIEM sniedz viens otram Līguma izpildes laikā vai tā atklājas pildot darba pienākumus, tajā skaitā informācija par finanšu stāvokli, izmantotām tehnoloģijām un datorprogrammām, PAKALPOJUMA un VIETNES attīstības plāniem, tiek atzīta un uzskatīta par konfidenciālu. 

Par konfidenciālu netiek uzskatīta šāda informācija, ja pirms tās iegūšanas, tāda jau bija otra LĪDZĒJA rīcībā, vai tā bija publiski vispārzināma, un, ja šādas informācijas  saņemšanas brīdī, uz to nebija attiecināts konfidencialitātes nosacījums; 

  1. AUTORTIESĪBAS

 Šī Līguma ietvaros KV piešķir PIRCĒJAM  vispārējo licenci PAKALPOJUMAM. PIRCĒJAM aizliegts izmantot PAKALPOJUMA laikā pieejamo digitālo saturu darbībām, kuras neparedz šis līgums, t.sk., kopēt, pavairot, publicēt vai kā savādāk to izmantot  bez KV rakstveida piekrišanas un pretēji Autortiesību likuma tiesību normu prasībām. KV garantē, ka ar visām digitālā satura platformas liepajniekiem plus veidošanā iesaistītām personām ir noslēgts līgums, saskaņā ar kuru autortiesības uz PAKALPOJUMĀ pieejamo digitālo saturu un tā platformas risinājumiem pieder KV un tam nav zināma neviena trešā persona, kura varētu šīs KV tiesības apstrīdēt, kā arī likt šķēršļus PAKALPOJUMA izmantošanai un/vai izplatīšanai.

  1. DATU APSTRĀDE

 LĪDZĒJI piekrīt, ka katrs LĪDZĒJS kā datu apstrādes pārzinis un personas datu operators šā Līguma darbības laikā manuāli un/vai elektroniski apstrādā (ieskaitot datu vākšanu, reģistrēšanu, ievadīšanu, glabāšanu, pārveidošanu, izmantošanu, nodošanu, pārraidīšanu, bloķēšanu vai dzēšanu) no otra LĪDZĒJA saņemtus datus, tikai ciktāl tas ir nepieciešams un izriet no noslēgtā Līguma. Datu apstrādes mērķis un nolūks: līguma slēgšana, rēķinu sagatavošana un nosūtīšana, maksājumu pārvaldīšana, savstarpējā saziņa un sadarbības nodrošināšana, efektīvu KV pārvaldības procesu nodrošināšana, biznesa plānošana un analīze, pretenziju un/vai pieteikumu izskatīšana un apstrāde, jaunumu izsūtīšana ciktāl tas ir nepieciešams un izriet no noslēgtā Līguma. KV ievēro PIRCĒJA norādījumus, lieto nepieciešamos tehniskos līdzekļus un veic organizatoriskos pasākumus, lai aizsargātu fizisko personu datus un novērstu to nelikumīgu apstrādi. Personas dati tiks glabāti elektroniskā formā visā Līguma darbības laikā, kā arī piemērojamajos normatīvajos aktos noteiktajā noilguma termiņā, kura ietvaros var tikt iesniegtas sūdzības, celtas prasības un ierosināti līdzīgi procesi. LĪDZĒJS var nodot otra LĪDZĒJA personas datus piesaistītajiem apstrādātājiem, kuri šī līguma ietvaros sniedz grāmatvedības, juridiskos, IT vai cita līdzīga veida pakalpojumus. Noslēdzot Līgumu, PIRCĒJS piekrīt datu apstrādei, atjaunošanai un uzglabāšanai, identifikācijai, informācijas nosūtīšanai par PAKALPOJUMA izmaiņām un piedāvājumiem utml. PIRCĒJS, kurš šī Līguma ietvaros ir patērētājs, ir tiesīgs pieprasīt KV bez maksas izsniegt tā rīcībā esošo informāciju par PIRCĒJA personas datiem, ir tiesīgs pieprasīt to labošanu vai dzēšanu, kā arī nepieciešamības gadījumā ir tiesīgs atsaukt savu iepriekš izsniegto piekrišanu personas datu apstrādei. Šajā sadaļā noteiktie pienākumi ir spēkā neierobežotu laiku un paliek spēkā arī tad, ja kāds no LĪDZĒJIEM vienpusēji atkāpjas no Līguma, vai ja Līgums izbeidzas citādi.

  1. CITI NOTEIKUMI

 Šis Līgums stājās spēkā, PIRCĒJAM veicot PAKALPOJUMA abonementa pirkumu VIETNĒ, piekrītot tā noteikumiem un samaksājot abonementa maksu. Līgums tiek noslēgts uz nenoteiktu laiku un ir spēkā līdz uzņemto saistību izpildei. Tāpat PIRCĒJS ir tiesīgs atteikties no PAKALPOJUMA abonementa, veicot atbilstošas izmaiņas VIETNĒ. Atteikums šajā gadījumā attiecas uz turpmāko abonēšanas periodu, par kuru PIRCĒJS nav veicis samaksu un/vai neplāno to darīt. Jebkuru strīdu starp LĪDZĒJIEM, kas izriet no šī Līguma, LĪDZĒJI apņemas risināt pārrunu ceļā. Ja nav izdevies atrisināt strīdu bez tiesas starpniecības, strīds tiek izskatīts Latvijas Republikas tiesā.

Seko mums

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz