Pirmdiena, 6. maijs Didzis, Gaidis
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Ar mānu kredītu važās

Ar mānu kredītu važās
Foto: Egons Zīverts
16.03.2019 07:15

liepajniekiem.lv

Atslēgvārdi

“Mēs tikai vēlamies jums palīdzēt,” kādam vīrietim ar sabojātu kredītvēsturi vairākkārt atkārtojusi Latvijas Kredītu centra (LKC) darbiniece Olga. LKC sevi piesaka kā pieredzējušu starpniecības pakalpojumu sniegšanas speciālistu kreditēšanas tirgū, kura mērķis ir nodrošināt Latvijas iedzīvotājiem iespēju noformēt visus kredītu veidus vienuviet.

“Kļūstot par mūsu klientu, jūs ieekonomēsiet laiku, spēku un nervus. Pie mums jūs saņemsiet izdevīgu kredītpiedāvājumu ar minimālu dokumentu paketi un saprotamiem nosacījumiem. Mēs strādājam ātri, kvalitatīvi un efektīvi. Mums ir atklātas attiecības ar saviem klientiem, un mūsu mērķis ir ilgtermiņa sadarbība,” rakstīts viņu mājaslapā, taču daudzi, kam nācies ar uzņēmuma darbu iepazīties, ir gluži pretējās domās. 

Kredītņēmējs – galvotājs

Kad Aldim (vārds mainīts) pienācis, viņaprāt, glābiņa e-pasts, par iespējamu kredītu apvienošanu, vīrietis par iespēju bijis priecīgs. Aizpildot anketu par aizņēmuma summu, termiņu, Aldim paziņots – lai šādu summu izsniegtu, nepieciešams galvotājs.

“Sarunāju, ka māsa Amanda nāks par galvotāju. Sākotnēji tika teikts, ka arī līgumu no Rīgas mums atsūtīs ar kurjeru, kuru parakstīsim un nauda tiks ieskaitīta māsas kontā, taču ieraugot līgumu e-pastā, tas neatbilda solītajam,” atminas Aldis.

Viņa vārds nav bijis pieminēts nekur, taču kā kredīta ņēmēja norādīta Amanda. “Jautājām, kādēļ pēkšņi tādas izmaiņas, un kā vispār iespējams pierādīt, ka naudu tiešām esmu ņēmis es, ja mana vārda nekur nav. Konkrētas atbildes uz jautājumu nesaņēmu,” stāsta Aldis. Viņi Olgai paziņojuši, ka ar šādiem nosacījumiem nav gatavi vienoties un darījums jāatceļ. Olga gan skaidrojusi, ka māsai šis kredīts nekur neuzrādīsies, jo aizdevējs ir kāda Zviedru banka, kas Latvijas kredītiestādēm sistēmā neuzrādoties.

“Teicām, ka šāds risinājums mūs neapmierina, taču pēc neilga laika ar mani atkal sazinājās firmas pārstāvji, sakot, ka ir atraduši risinājumu – māsai jābūt kredīta ņēmējai, taču es tikšot norādīts kā maksātājs, kā arī viņi dāvināšot kredīta apdrošināšanu, kas nodrošināšot, ka nemaksāšanas gadījumā summa tiek piedzīta no manis,” skaidro Aldis. Pēc firmas skaidrotā – Amanda paņem kredītu, kurš Latvijas sistēmā neuzrādās, taču pats Aldis ir norādīts kā maksātājs un seku sedzējs. Šis piedāvājums šķitis apmierinošs, tādēļ abi devušies uz Rīgu parakstīt nepieciešamos dokumentus.

Ierodoties gan situācija bijusi pilnīgi cita. Nokopēta tikai Amandas pase, viņai iedots līgums, kurā Alda vārda nav, kā arī bonuss – māsa apdrošināta pret nelaimes gadījumiem. 

“Uzreiz vaicāju Olgai, kādēļ telefona sarunā tika stāstīts viens, taču realitātē ir pilnīgi citādi. Mēs taču atbraucām no Liepājas, lai visu nokārtotu tā, kā bijām vienojušies,” sašutumu neslēpj vīrietis. 

Olga gan skaidrojusi, ka pa telefonu runājusi kolēģe, kas nekādā gadījumā nav piedāvājusi citu risinājumu. “Teicu, ka tik uzticamai un lielai firmai noteikti ir sarunu ierakstītājs, lai pārliecinātos, ko darbiniece teikusi, taču Olga teica, ka viņai šie sarunu ieraksti nav pieejami. Viņa apgalvoja, ka vienošanās notikusi tikai par apdrošināšanas uzdāvināšanu manai māsai. Izrādījās, ka pats kredīts pat netiek apdrošināts un oficiāli es tur pat nebiju vajadzīgs, jo līgums tika slēgts starp Latvijas Kredītu centru un manu māsu. Vaicāju, kādēļ viņiem vajadzēja, lai es ierodos, un kādēļ ņēma manu pasi. Olga atbildēja, ka tādēļ, lai pārliecinātos, kas es esmu, kaut arī es nekur dokumentos neuzrādos. Šķiet diezgan absurdi.” Protams, šobrīd Aldis apzinās, ka izmisuma vadīts nav pienācīgi iepazinies ar kompāniju.

Nenotikusī vienošanās

Jau uzņēmuma mājaslapā ieraugām, ka līdz galam atklātas attiecības ar klientiem tomēr nav. Sadaļā “Atsauksmes” redzams, ka pie viena cilvēka foto vairākās vietās norādīti dažādi vārdi un amati. Viena seja ir gan dizainerei Diānai, gan grāmatvedei Kristīnei. Savukārt vietnē “Sūdzības.lv” pieejami vairāki līdzīgi gadījumi, kuros uzņēmums savu vainu neatzīst.

Sazinoties ar “Latvijas Kredītu centru”, saņemam skaidrojumu, ka par konkrēto gadījumu komentāri netiks sniegti, jo neesam iesūtījuši notariāli apliecinātu pilnvaru, kas mums ļautu pārstāvēt iesaistītās personas. Taču uzņēmums skaidro: “Mēs esam kreditēšanas starpniecības pakalpojumu sniedzēji, un nesniedzam kredītus savā vārdā. Katrs kreditētājs – mūsu sadarbības partneris – patstāvīgi lemj par kredīta izsniegšanas kritērijiem, tostarp par galvinieka nepieciešamību.”

Kredīta pieteikuma izskatīšanas procesā dažkārt rodoties situācijas, kad klientam nav iespējams izsniegt kredītu, bet galviniekam šādas iespējas ir, vai arī galviniekam uzņēmuma partneri piedāvā izdevīgākus kreditēšanas noteikumus.

“Klienti par šo situāciju tiek informēti. Tādos apstākļos dažkārt klienti savā starpā vienojas un izvēlas tiem izdevīgāko risinājumu. Kategoriski noraidām pārmetumus, ka no mūsu puses pretēji klientu gribai galvinieks tiktu pataisīts par kredīta ņēmēju. Šādi pārmetumi ir absurdi, jo bez klientu savstarpējas vienošanās un galvinieka piekrišanas šāds situācijas risinājums nav iespējams. Savu izvēli uzņemties kredītsaistības klients apliecina ar parakstu uz kreditēšanas līguma.”

Kaut arī Amanda stāsta, ka komunikācija starp viņu un “Latvijas Kredītu centru” vispār nav notikusi, uzņēmums apgalvo, ka notikusi savstarpēja vienošanās.

“Es aizpildīju galvinieka pieteikumu. Nevienā brīdī neesmu lūgusi man izsniegt kredītu,” sašutusi ir Alda māsa.

Arī par telefona sarunas laikā runāto pierādījumu tomēr neesot. “Telefona sarunas mēs neierakstām, un sīkāk nevarēsim komentēt konkrētu sarunu saturu. Vienlaicīgi mēs norādām, ka mūsu menedžeri sarunas šādos gadījumos ved pēc noteiktas shēmas. Sarunu laikā netiek solīts kredīts tādām personām, kurām nesen kredīta izsniegšana ir tikusi atteikta. Tāda rīcība būtu neloģiska sakarā ar to, ka klients kredītu nesaņemtu jebkurā gadījumā, un līdz ar to arī ekonomisku labumu pat teorētiski negūst neviena no pusēm. Atvainojamies, ja ir mūsu vainas dēļ šajā sakarā ir radies kāds pārpratums,” skaidro uzņēmuma pārstāvji.

Kaut arī nu pagājis aptuveni mēnesis kopš notikušā, Alda māsa vēl pirms nedēļas saņēmusi e-pastu, ka viņai nepieciešams parakstīt iesniegumu par apdrošināšanas anulēšanu. “Es nekādus dokumentus neesmu parakstījusi ne par aizdevumu, ne apdrošināšanu. Kādēļ, lai tagad liktu savu parakstu par apdrošināšanas anulēšanu, kuru neesmu slēgusi?” prāto Amanda.

“Mārketinga nolūkos mēs saviem klientiem mēdzam piedāvāt bezmaksas kredītmaksājumu apdrošināšanu. Apdrošināšanas līguma likums atļauj slēgt apdrošināšanas līgumus trešo personu labā. Šādā gadījumā viena persona ir apdrošinājuma ņēmējs, bet otra – apdrošinātais. Nodrošinot saviem klientiem šo papildus bezmaksas pakalpojumu, normatīvo aktu prasības mēs nepārkāpjam,” skaidro LKC.

Uzņēmumi jāizvērtē

Latvijā ārpus banku sektora esošus uzņēmumus, kas iedzīvotājiem sniedz finanšu pakalpojumus apvieno Alternatīvo finanšu pakalpojumu asociācija. Viņu biedru sarakstā nav “Latvijas Kredītu centra”. Asociācijas vadītāja Gints Āboltiņs portālam atzīst, ka vienmēr aicina iedzīvotājus būt uzmanīgiem. “Izveidojusies situācija ir ļoti nepatīkama, tieši tāpēc Latvijas Alternatīvo finanšu pakalpojumu asociācija vienmēr ir aicinājusi patērētājus būt ļoti uzmanīgiem. Pirmkārt, vienmēr ir jāizvērtē uzņēmums, ar kuru ir plānots uzsākt sadarbību, vai tas ir saņēmis atbilstošu licenci, otrkārt, cilvēki, kuriem plānots sniegt galvojumu; treškārt, rūpīgi jāizlasa jebkuru līgumus, kurš tiek parakstīts. Tāpat svarīgi ir iepazīties ar pieejamo informāciju par konkrēto aizdevēju vai starpnieku. Šajā gadījumā cietušajam ir jāvēršas tiesībsargājošās institūcijās, kā arī jāziņo Patērētāju tiesību aizsardzības centram par konkrētā uzņēmuma darbību.”

Asociācija gan nevar plašāk komentēt konkrēto gadījumu, jo tas skarot banku darbību, taču domājot par kvalitātes standartiem nebanku kreditēšanas nozarē, asociācija ir izveidojusi atpazīstamības zīmi ”Atbildīgs aizdevējs”.

“Redzot šo atpazīstamības zīmi, ikviens patērētājs var pārliecināties, ka konkrētais uzņēmums ir pievienojies asociācijas izstrādātajam Labās prakses standartam, kas paredz nodrošināt kredītņēmējiem papildu aizsardzību un paredzamus sadarbības noteikumus.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz