Piektdiena, 19. aprīlis Vēsma, Fanija
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Jūrmalciema zvejnieks Oskars Kadeģis lašos tagad brauks ar modernu zvejas kuģi “Silje”

Ne reizi vien esam rakstījuši par to, ka Liepājas ostā arvien samazinās zvejas flote, kuģi tiek sagriezti metāllūžņos, jo trūkst jaunu kadru, kā arī mazinājušās iespējas ar zvejniecību stabili pelnīt. Jūrmalciema zvejnieks Oskars Kadeģis gan plinti krūmos negrasās mest, vēl vairāk – pagājušajā nedēļā viņš papildinājis savu floti ar modernu zvejas kuģi ”Silje”, kas sniegs plašākas zvejas iespējas.

Jūrmalciema zvejnieks Oskars Kadeģis lašos tagad brauks ar modernu zvejas kuģi “Silje”
Oskars Kadeģis turpmāk biežāk dosies zvejā aiz piekrastes robežām. Mērķazivs – vērtīgais lasis, kuru viņš plāno ķert 15 jūdzes no krasta. (Foto: Egons Zīverts)
18.08.2021 06:00

Miks Kuncītis

"Kurzemes Vārds"

Atslēgvārdi

O. Kadeģis kopā ar savu 14 gadus veco dēlu Gustavu pēc teju 11 stundu brauciena no Gotlandes ciema Nērshamnas Liepājas ostā pietauvojās pagājušo trešdien. ”Jau rudenī bija doma, ka kaut kas ir jāmaina, jo flote man ir liela (piecas zvejas laivas un kuģi), bet cilvēku, kas regulāri gribētu doties jūrā, ir aizvien mazāk. Turklāt mencu zvejas laikmets līdz ar liegumu ir beidzies. Bija jāpielāgojas apstākļiem, jo divus mēnešus pavasarī aktīvi ķeram grunduļus, bet pārējā laikā zveja nav tik intensīva. Tagad ar jauno kuģi būs jaunas iespējas – rudenī aiz jūras piekrastes robežas brauksim zvejot lašus,” pastāsta O. Kadeģis, kurš turpmāk zvejas vajadzībām izmantos tikai divus kuģus – tikko iegādāto ”Silje”, kā arī ”Gagu”, ko viņš izmanto zvejai ar murdiem.

Zvejas kuģi ”Kurzeme” viņš visdrīzāk pārdošot, jo tas esot vēl pietiekami labā stāvoklī, bet ”Līva” kļūs par eksponātu zvejnieku mājā ”Oskars”, kur O. Kadeģa ģimene jau labu laiku ikvienam piedāvā iegādāties svaigi ķertas un kūpinātas zivis.

Zvejas floti nācies samazināt arī jaudas dēļ, kas katram zvejniekam noteikta līdzīga kā zvejas kvotas. ”Tāpat metāla kuģiem ”Līva” un ”Kurzeme” ik gadu bija nepieciešams veikt remontu un pārkrāsošanu. Tā kā ”Silje” ir būvēta no stiklšķiedras, tad daudzi darbi atkritīs. Vairs nebūs nepieciešami tik lieli finansiāli ieguldījumi,” skaidro jūrmalciemnieks, kurš jauniegādāto kuģi Gotlandē pamanījis jau 2010. gadā, kad turp bija aizbraucis meklēt citu zvejas kuģi.

Tiesa, toreiz viņš neko neesot iegādājies, jo noskatītais zvejas kuģis bijis sliktā stāvoklī. ”Tolaik 1997.gadā būvētā ”Silje” maksāja vairākus simtus tūkstošus eiro, ko nevarēju atļauties, taču tagad cena bija ievērojami nokritusies. Visticamāk, tas saistīts ar to, ka arī šī kuģa saimnieka plānus bija mainījis mencu zvejas liegums. Varbūt tādēļ viņš to bija izlicis pārdošanā. Piedāvājumu atradu internetā, taču, tā kā zināju kuģa īpašnieku, sāku komunicēt pa tiešo.

Savā ziņā var teikt, ka pirku kaķi maisā, apskatot zviedra sūtītās fotogrāfijas un paļaujoties uz viņa godaprātu.

Protams, Gotlandē divas stundas kuģi notestēju. Viss mani apmierināja, un tūlīt pat jau varēju doties 150 kilometrus garajā ceļā uz Liepāju,” stāsta O. Kadeģis, piebilstot, ka vismaz līdz šim ar kuģi viss esot kārtībā, būšot nepieciešami pavisam nelieli papildu ieguldījumi.

Kredītu izsniegusi banka ”Citadele”. ”Lielākā daļa banku šādus kredītus neizsniedz, zvejnieku atbalstīšana nav to dienaskārtībā. Kuģis tik un tā bankā bija jāieķīlā, kamēr kredītu nomaksāšu. Tas ir normāls process,” saka zvejnieks.

Jūrmalciemniekam jau iepriekš bijusi vēlme pievērsties lašu zvejai, taču viņš nevarējis daudzus gadus dabūt licenci. Tagad tas ir izdevies, un rudenī ar daudz stabilāko, modernāko kuģi O. Kadeģis trīs vīru komandā to varēs darīt. ”Droši vien aptuveni mēnesis būs vajadzīgs 11,5 metru garā kuģa piereģistrēšanai, bet pēc tam jau došos jūrā. Zvejošu butes un tad jau lašus aiz piekrastes robežām. ”Silje” pēc gadiem ir vecāks kuģis par ”Līvu”, taču to tehniskais stāvoklis un ērtības nav salīdzināmas. Pirmkārt, ”Silje” ir daudz jaudīgāks. Piemēram, ar iepriekšējo kuģi man bija nepieciešamas trīs stundas, lai nokļūtu līdz lašu zvejas vietai (15 jūdzes no krasta), bet tagad to varēšu izdarīt divreiz ātrāk. Otrkārt, ”Silje” ir labi pielāgota tam, lai jūrā varētu pavadīt vairākas dienas. Iekšā ir viss nepieciešamais – gultas, tualete, neliela virtuve utt. Tāpat kuģim ir moderna tīklu velkamā mašīna, kas krietni atvieglos darbu,” teica O. Kadeģis, piebilstot, ka autopilots bijis arī ”Līvai”, taču tas ne vienmēr strādājis kā nākas. Šim kuģim tādu problēmu neesot.

Būtiska ekstra esot zvejnieku sauktā piestūre, proti, ar kuģi iespējams apgriezties, stāvot uz vietas. ”Tas ir īpaši svarīgi tieši lašu zvejā,” piebilst zvejnieks.

”Šobrīd iegādātais zvejas kuģis ir pusmūžā. Parasti tie ir 50 gadi, kad var teikt, ka tas savu mūžu ir nokalpojis. Bezgalīgi jau ar zvejniecību nenodarbošos – manam mūžam pilnībā pietiks,” saka jūrmalciemnieks.

Tāpat viņš piebilda, ka kuģa krāsas un nosaukums netikšot mainīts. Tāpēc arī ostā ”Silje” sagaidīta ar baltiem un oranžiem baloniem – tādas ir kuģa krāsas. Silje ir populārs sievietes vārds Skandināvijā.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz