Pirmais izlaidums gaisa kuģa mehāniķiem
Septembra beigās studijas Liepājas Valsts tehnikumā noslēdza Latvijā pirmie gaisa kuģa mehāniķa programmas studenti. ”Bija domāts tāds skaists izlaidums lidostā, ar sarkaniem paklājiem, ”airBaltic” vadību, bet pandēmija visu izjauca,” mazliet skumīgi atklāj absolventu kursa audzinātāja Ilze Kupše, taču tas tomēr nespējis sabojāt svētku prieku. Lielākā daļa absolventu jau ir uzsākuši darba gaitas.
Ligita Kupčus-Apēna
"Kurzemes Vārds"
Atgādinām, ka ”airBaltic Training” un PIKC ”Liepājas Valsts tehnikums” sadarbības rezultātā pērnā gada septembrī studijas uzsāka pirmā gaisa kuģa mehāniķu mācību grupa.
Pusotra gada laikā studenti apguva teorētiskās zināšanas, kā arī praktiskās iemaņas, kas tika slīpētas, gūstot pieredzi gan autorizētajā ”Diamond Aircraft” apkopes centrā Liepājas lidostā, gan ”airBaltic” tehniskajā angārā Rīgas lidostā.
20. septembrī deviņi studenti veiksmīgi nokārtojuši kvalifikācijas eksāmenus, tādējādi kļūstot par pirmajiem šīs programmas absolventiem. Lielākā daļa jau ir uzsākusi darba gaitas ”airBaltic” un ”airBaltic Training”.
Gaisa kuģa mehāniķa darba pienākumos ietilpst gaisa kuģa sagatavošana tehniskajai apkopei, tehnisko apkopju plānošana, kā arī gaisa kuģu remonta darbu veikšana.
”Jāsaka, ka audzēkņi, kas atnāca uz šo grupu, bija ar ārkārtīgi lielu vēlmi mācīties un zināja, kur un kāpēc nāk,” atminas I. Kupše.
Sākotnēji mācības uzsākuši 15 audzēkņu, līdz galam izturējuši deviņi. ”Pieci saprata, ka tā tomēr nav viņu vieta, bet viens nevarēja nokārtot eksāmenu, jo bija ”kovidproblēma”. Ļoti daudz ietekmēja arī attālinātā mācību forma. Mācīties lidmašīnas uzbūvi attālināti ir diezgan sarežģīti un grūti, bet izdevās un sekmīgi.”
Šobrīd četru gadu mācības uzsākuši pamatskolas absolventi, viņu vidū arī viena meitene. Mazās intereses dēļ nav izdevies nokomplektēt gaisa kuģa mehāniķu grupu pēc vidusskolas, un seši puiši, kas ļoti to vēlējās, tagad gaida nākamo uzņemšanu.
Lai nokomplektētu kursu, valsts noteiktais minimums ir 15 audzēkņi, atgādina I. Kupše.
PIKC ”Liepājas Valsts tehnikums” direktors Agris Ruperts teic, ka apzināmies, nozarei ir vajadzīgi speciālisti jau tagad, tāpēc ar tehnikumu aicināti sazināties interesenti, kuri pusotra gada laikā vēlas apgūt gaisa kuģa mehāniķa profesiju un ir ar vismaz vidējo izglītību. ”Ja būs liela interese par profesijas apgūšanu, tad rīkosim arī ziemas uzņemšanu,” norāda A. sRuperts.
I. Kupše papildina, ka ”gaisa kuģu mehāniķi būs vajadzīgi vēl un vēl”, joma ir interesanta, un tajā iespēju ir daudz. ”Programmu var izvēlēties cilvēki, kas ir ļoti precīzi un ļoti labi zina angļu valodu. Jo daļa mācības notiek angļu valodā, arī terminālā, uzņēmumā saziņas valoda ir angļu. Vēl viena lieta – ir jābūt mīlestībai uz šo jomu, jo daudz ir jāmācās, jāapgūst pašam. Ja nebūs vēlēšanās un patika, tad diezin vai arī rezultāti,” zina teikt PIKC ”Liepājas Valsts tehnikums” direktora vietniece izglītības organizēšanas un attīstības jomā.
Vēl pierādījies, ka ļoti labi šajā jomā pārkvalificējas automehāniķi. ”Vismaz puse no maniem puišiem, kas šogad pabeidza, bija automehāniķi. Viņiem bija stipri vienkāršāk apgūt jaunās zināšanas.
Jo, kā vīri teica, mazā lidmašīna ir kā braucošs automobilis. Līdz ar to tiem puišiem, kam bija saistība ar autolietām, noteikti bija vieglāk mācīties. Bet bija arī izņēmumi.”
”Mūsu skatījumā šis ir veiksmīgi izdevies projekts, un, ņemot vērā izcilos rezultātus, domāju, ka šī būs ilgtermiņa sadarbība, kuras rezultātā Latvijas jauniešiem ir iespēja iegūt augsta līmeņa apmācību, ļoti labi apmaksātā un pieprasītā profesijā,” savukārt teic ”airBaltic Training” izpilddirektors Kristaps Lapsa. ”Kā vienu no apmācību kvalitātes radītājiem vēlos uzsvērt, ka lielākā daļa absolventu jau bija noslēguši darba līgumus pirms praktisko apmācību beigām.”
Specialitātē gaisa kuģa mehāniķis divas trešdaļas pedagogu ir ”airBaltic” darbinieki. Sadarbība ar šo uzņēmumu izveidojusies ļoti laba, vērtē I. Kupše.
Iepriekš Liepājas Valsts tehnikums ”Kurzemes Vārdam” norādījis, ka jaunā mācību programma varētu būt izglītības iestādes eksportprece, jo nevienā no tuvākajā apkārtnē esošajām valstīm tādu nepiedāvā.