Piektdiena, 3. maijs Uvis, Gints
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Euro NCAP: auto kļūst labāki, testi niknāki

Ikviens jaunais auto tiek pakļauts Euro NCAP drošības testiem. Taču, tā kā auto pasaule attīstās, arī testu metodoloģija attīstās un paplašinās. Tāpēc šobrīd, lai iegūtu augstāko punktu skaitu, mašīnai ir jāsasniedz izcili rezultāti visās četrās kategorijās.

Euro NCAP: auto kļūst labāki, testi niknāki
Ilustratīvs (Foto: Shutterstock)
13.04.2023 10:59

liepājniekiem.lv

Atslēgvārdi

2022. gada drošības testi liecina, ka iegūt kārotās maksimālās piecas zvaigznes ir kļuvis grūtāk nekā jebkad agrāk. Fakts, ka četras zvaigznes ir saņēmuši pat nozares milži, kā “Volkswagen Touran”, “Honda HR-V” un “Ford Puma”, ir apliecinājumu tam, ka augstās latiņas pārvarēšana nepavisam nav viegls uzdevums.

Piecas zvaigznes – tikai labākajiem

Piecas zvaigznes ir pats augstākais vērtējums neatkarīgi no tā, vai runa ir par viesnīcu, restorānu vai jauna auto drošību. Visos gadījumos ir spēkā vienkāršs noteikums – augstākais vērtējums tiek piešķirts tikai tad, ja produktam vai pakalpojumam nav trūkumu.

Auto gadījumā tas nozīmē, ka katram jaunam modelim ir jāatbilst vairākkārt papildinātajam drošības kritēriju sarakstam un tajā norādītās minimālās prasības ir tikai sākuma punkts.

Ir svarīgi piebilst, ka Euro NCAP testu programma laika gaitā ir paplašināta un koriģēta. Daudz jauna tika ieviests 2022. gadā, kad pārbaudāmo lietu sarakstā tika iekļautas nākamās paaudzes palīgsistēmas. Tāpēc

tagad tiek testēta aklās zonas uzraudzība un braukšanas trajektorijas korekcija, joslas saglabāšana, gājēju atpazīšana un avārijas bremzēšana.

Būtiski mainījās arī pasīvās drošības testu metodika. Triecientests ar barjeru 2020. gadā tika mainīts pilnībā: stacionāro barjeru aizstāja ar 50 km/h ātrumā vilktiem ratiņiem, un trieciens barjerā notiek nevis ar 40 procentiem no virsbūves priekšdaļas platuma, bet gan 50%.

Tāpat parādījās tests, kurā novērtē, kā darbojas automātiskā glābšanas dienestu izsaukuma sistēma un cik labi auto konstrukcija pielāgota pasažieru izkļūšanai pēc avārijas.

Lai gan iegūt augstāko vērtējumu kļūst arvien grūtāk, nevar teikt, ka tas nav iespējams. Piemēram, 2022. gadā ļoti labus rezultātus uzrādīja jaunās paaudzes elektroauto.

Piecas zvaigznes ieguva “Tesla Model Y”, “Hyundai Ioniq 6” un “Mercedes-EQ EQE”. Prestižajā kategorijā iekļuva arī citi tirgū nesen debitējuši auto, to skaitā “Smart #1”, “Volvo C40 Recharge” un “Toyota bZ4X”.

Testētāji un ražotāji ir uz viena viļņa

Gada auto konkursa ilggadējais tiesnesis un žurnāla “Profi Latvija” galvenais redaktors Guntars Pulss norāda, ka pēdējo gadu aktīvās drošības sistēmu rezultāti lielākoties ir tik labi tāpēc, ka šajā jautājumā pilnībā sakrīt Euro NCAP un autoražotāju prioritātes.

Liela uzmanība tiek pievērsta aktīvajai avārijas bremzēšanai – valda vienprātība, ka šai tehnoloģijai ir vislielākais potenciāls samazināt negadījumu skaitu uz ceļiem.

”Taču patiesībā svarīgas ir visas aktīvās drošības sistēmas, jo tās novērš pašu negadījumu.

Bet triecientesti ir nepieciešami, jo sadursmes, neskatoties uz progresu, notiek ik dienu. Vienīgais, ko inženieri šeit var darīt, – mazināt avārijas sekas,” saka Guntars.

Euro NCAP drošības vērtējums cilvēkiem ir labs atskaites punkts, savukārt tiem, kas vēlas iedziļināties vairāk, jāskatās uz iegūtajiem procentiem atsevišķās kategorijās. Piemēram, “Tesla Model Y” un “Model S” par efektivitāti palīgsistēmu kategorijā saņēma visaugstāko vērtējumu – 98%.

No šiem elektroauto daudz neatpalika arī “Nissan Ariya” (93%), “Subaru Solterra” (91%) un “Hyundai Ioniq” 6 (90%).

Nedaudz negaidīti, bet vissliktāko rezultātu – tikai 64% – pērn izpelnījās “BMW” elektroauto i4. Tas ir vēl jo pārsteidzošāk, ja ņem vērā, ka cita šī Bavārijas koncerna modeļa – krosovera X1 – efektivitātes rādītājs ir 92%.

Tiek pārskatīta arī pasīvās drošības testu metodika

Euro NCAP rūpīgi seko līdzi izmaiņām auto nozarē un attiecīgi pielāgo savu metodiku.

Pasīvās drošības testi tiek mainīti arī pēc tam, kad tiek atklāti kādi sistēmiski trūkumi. Piemēram, pēc tam, kad vairākos gadījumos virsbūve tika stipri deformēta triecienā pret stabu, testos mašīnas sāka virzīt pret šķērsli ne tikai perpendikulāri, bet arī noteiktā leņķī pret nekustīgu šķērsli.

”Prakse rāda, ka metodika ik pa laikam ir jāpārskata, jo mainās pašas mašīnas.

Pēdējos gados ir parādījušies daudzi elektroauto, kas būvēti uz pilnīgi jaunām platformām. Tā kā tiem ir īsāka priekšpuse, vairs nav tik lielas deformācijas zonas. Vērtējot drošību, tas ir jāņem vērā – stūresrats vai pedāļi nedrīkst izkustēties vairāk kā pieļaujams,” stāsta G. Pulss.

Ražotāji pierāda, ka pasīvās drošības ziņā elektroauto ne ar ko neatpaliek no iekšdedzes mašīnām un dažkārt tās pat pārspēj.

Aplūkojot 2022. gada Euro NCAP rezultātus, elektriskie modeļi saņēma labākos vērtējumus par pieaugušo pasažieru aizsardzību. Tā “Tesla Model Y” un “Hyundai Ioniq 6” ieguva pat 97%, un no tiem praktiski neatpalika arī “Smart #1” (96%) un “Mercedes-EQ EQE” (95%).

Tā kā drošības testi aptver arvien vairāk transportlīdzekļa konstrukcijas aspektu, ir mainījusies arī Euro NCAP piecu zvaigžņu vērtība. Modelis, kas tās saņēmis tagad, neapšaubāmi, ir drošāks par auto, kas piecas zvaigznes ieguvis pirms desmit un pat pieciem gadiem.

”Īsā laikā drošības testos daudz kas ir mainījies. Piemēram, pasažieru simulēšanai tiek izmantoti citi manekeni. Lielāka uzmanība tiek pievērsta vedamo bērnu, kā arī gājēju un velosipēdistu drošībai. Tā kā tagad tiek vērtēti arī asistenti, ir skaidrs, ka testi ir kļuvuši ievērojami plašāki,” piebilst Guntars.

Sardzē kopš 1997. gadā

Euro NCAP testu programma jauniem auto, ko pārdod Eiropas tirgū, parādījās jau 1997. gadā. Pirmos testus veica Apvienotās Karalistes Transporta departamenta speciālisti saskaņā ar nedaudz pielāgotu ASV metodiku.

Vēlāk šo darbu pārņēma neatkarīga organizācija, kas tika izveidota īpaši šim nolūkam. Tās konsekventais darbs, pārbaudot daudz vairāk parametru, nekā to prasa Apvienoto Nāciju Organizācijas tiesību akti, ir izpelnījies atzinību gan no automobiļu ražotājiem, gan pircējiem.

Visus šos gadus drošības vērtējums tiek izteikts zvaigznēs. Rezultātu aprēķina, pamatojoties uz četru kategoriju testiem: pieaugušo pasažieru aizsardzība, pārvadājamo bērnu drošība, neaizsargāto satiksmes dalībnieku aizsardzība (gājēji un velosipēdisti) un drošības sistēmu efektivitāte.

Vislielākā ietekme joprojām ir pieaugušo pasažieru aizsardzībai – tā veido 40% kopējā rezultāta. Visām pārējām kategorijām ir vienāds īpatsvars – 20% galīgā vērtējuma.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz