Trešdiena, 24. aprīlis Nameda, Visvaldis, Ritvaldis
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Kas drošāks – elektriskais vai iekšdedzes auto?

Tā kā elektroauto mūsu ikdienā kļūst aizvien izplatītāki, cilvēkiem, kas apsver to iegādi, rodas dažādi jautājumi. Viens no svarīgākajiem ir par drošību – vai elektromobiļi ir tikpat droši kā iekšdedzes mašīnas?

Kas drošāks – elektriskais vai iekšdedzes auto?
Foto: Shutterstock
29.11.2022 18:47

liepajniekiem.lv

Ekspertu atbilde ir vienkārša – elektroauto ietekmē tie paši fizikas likumi, kas visus citus spēkratus, un to drošības aprīkojums ir tāds pats vai pat labāks nekā iekšdedzes mašīnām.

Iespaidīgi testu rezultāti

Vienkāršs veids, kā pārliecināties par jaunu modeļu drošības līmeni, ir pārskatīt datus, ko publicē neatkarīgi drošības institūti.

Tie liecina, ka elektroauto ne tikai neatpaliek no iekšdedzes mašīnām, bet tās pat pārspēj.

Viens no jaunākajiem piemēriem ir “Cupra Born”. Neatkarīgās drošības organizācijas EuroNCAP testos spāņu elektroauto saņēma piecas zvaigznes jeb maksimālo novērtējumu.

Labus rezultātus triecientestos 2022. gadā uzrādīja arī citi elektriskie braucamie: “Tesla Model Y”, “Volvo C40 Recharge” un “Kia EV6”.

Lietuvas Tehniskās apskates uzņēmumu asociācijas Transeksta komunikācijas vadītājs Renalds Gabarts norāda – elektroauto pasīvās un aktīvās drošības sistēmas nevar atpalikt no iekšdedzes mašīnu risinājumiem, jo drošības testos tiem nav atsevišķas ieskaites.

Sliktāki rādītāji momentāni nāktu gaismā.

Foto: Publicitātes

”Pagaidām daļa elektroauto ir būvēti uz iekšdedzes modeļu platformām, bet tās ilgas uzlabošanas rezultātā ir sasniegušas tādu līmeni, ka EuroNCAP testos parasti iegūst gandrīz maksimālo punktu skaitu.

Vienīgās šaubas kādam varētu rasties par to, vai kinētiskā enerģija frontālās sadursmes gadījumā tiek izkliedēta pietiekami efektīvi, ja elektromobilim priekšā nav dzinēja un transmisijas. Taču es šīm bažām neredzu pamatu – inženieri jebkurā gadījumā veic aprēķinus un, ja nepieciešams, pastiprina konstrukciju, lai tā atbilstu gan ražotāja iekšējiem kritērijiem, gan neatkarīgo vērtētāju prasībām,” saka R. Gabarts.

Elektriskās piedziņas platformām ir priekšrocības

Pēc Transeksta pārstāvja teiktā, elektroauto, kas projektēti uz specializētajām platformām, testus iztur viegli. To apstiprina arī EuroNCAP statistika. Piemēram, “Tesla Model Y”, “Kia EV6” un “Cupra Born” šogad ieguva visaugstāko vērtējumu.

Tā “Cupra” modelis “Born” ir radīts, izmantojot “Volkswagen” grupas modulāro elektroauto platformu (MEB). Tā nodrošina augstu virsbūves stingrību un virkni progresīvu tehnoloģiju.

Pateicoties MEB platformas priekšrocībām, kompakto ģimenes auto segmenta pārstāvis demonstrē augstus drošības rezultātus – tie šādu spēkratu pircējiem ir īpaši svarīgi.

“Cupra Born” pieaugušo aizsardzība saņēma 93 procentus, bet bērnu – 89 procentus.

Šādi rādītāji sportiskajam hečbekam ļāva pārspēt “Tesla Model Y”, kam pieaugušo aizsardzības vērtējums bija 87 procenti.

Elektroauto svars, kas iekšdedzes auto masu var pārsniegt par vairākiem simtiem kilogramu, drošības ziņā problēmas nerada. ”Drīzāk jau otrādi – tā kā akumulators ir iebūvēts grīdā, smaguma centrs ir zemāks, attiecīgi mašīna ir stabilāka.

Piemēram, aļņu testu elektroauto izpilda labāk nekā iekšdedzes mašīnas. Šī elektroauto īpatnība samazina arī iespēju apgāzties vai velties avārijas gadījumā,”

skaidro Renalds Gabarts.

Turklāt elektriskajos modeļos uzstādīto aktīvās drošības sistēmu saraksts parasti ir pat garāks. Tas tāpēc, ka šīs mašīnas ir dārgākas, un klienti sagaida labāko iespējamo aprīkojumu.

Cits svarīgs aspekts ir nepārtraukta elektroauto pilnveidošana, kas attiecas gan uz mehānisko daļu, gan uz programmatūru. Arī tas atspoguļojas drošības testu rezultātos.

Tā 2020. gadā EuroNCAP testētais “Volkswagen ID.3” pieaugušo drošībā ieguva par 6% mazāk (87%), bet gājēju aizsardzībā par 2% mazāk (71%) nekā 2022. gadā testētais jaunākais “Cupra Born”, kas būvēts, izmantojot to pašu platformu.

Nekas tur nedegs!

Renalds noraida interneta forumos izplatīto mītu, ka elektroauto biežāk aizdegas un ka avārijas gadījumā tas ir gandrīz neizbēgami.

”Patiesībā aizdegšanās riska ziņā elektriskais transports ir mazāk bīstams. Augstsprieguma ķēdes ir veidotas tā, ka negadījumā nostrādā attiecīgi sensori un elektrības padeve momentā tiek pārtraukta,” skaidro Tehniskās apskates uzņēmumu asociācijas Transeksta pārstāvis.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz