liepajniekiem.lv
Tomēr ceļu satiksmes eksperti atgādina – vadīt sastāvu nav gluži tas pats, kas braukt ar jebkādu automašīnu.
Māk ar mašīnu, mācēs ar traktoru
Zemnieku saeimas virzītie un Saeimas apstiprinātie grozījumi bija nepieciešami, lai veicinātu darbaroku pieejamību laukos, jo cilvēku ar traktora vadīšanas tiesībām trūkst.
“Dienā, kad pieņēma grozījumus likumā, teicu lielu, lielu paldies valstij,” pauž Kazdangas “Kazbāra” īpašnieks Ernests Medenis.
Vēl pirms “Kazbāra” atvēršanas ģimene uzsākusi bioloģisko zemkopību 20 ha īpašumā ap mājām.
Pēc traktora iegādes Ernests pats savā teritorijā to izmantojis darbos, bet viņam vienkārši nebijis laika iet kārtot tiesības. “Tad esmu Latvijā, tad neesmu, tad ir citas lietas. Iegūt TR1 traktortehnikas vadīšanas tiesības stāvēja uz sirdsapziņas kādus divus gadus.
Ja braucu pa savu teritoriju, tad ir viss kārtībā, bet, ja izbrauktu kaut kur tālāk, tad pārkāptu likumu,”
viņš atzīst.
TR1 kategorija ir līdz 7,5 tonnām un E. Medenim ir “vidusmēra traktors – trīsarpus tonnas, varu uzlikt vēl trīsarpus un braukt svilpodams. Tas pats ir Īrijā – ja cilvēkam ir autovadītāja tiesības, automātiski nāk līdzi traktors, jo tas ir pašsaprotami”.
Dienā, kad likums atļāva izbraukt ar traktoru uz ceļa, Ernests svinīgi braucis no mājām uz “Kazbāru”. Tieši viesojusies cilvēku grupa, kas piedalījusies izaicinājumu spēlē. “Ne tikai nosvinēju pats, bet arī grupai, kurai vajadzēja savā čeklistē vēl vienu ķeksi, devu iespēju pabraukāties ar traktoru,” viņš pastāsta.
Cilvēkam ar autovadītāja tiesībām, kurš nav gājis traktora vadīšanas kursos, neesot sarežģīti apgūt TR1 līmeni.
“Ja cilvēks māk braukt ar mašīnu, viņš māk braukt ar traktoru.
Kloķu ir mazliet vairāk, bet ideja tā pati, kā pārslēgt ātrumus velosipēdam, – mazie ātrumi un lielie ātrumi. Mans astoņgadīgais dēls to iemācījās pāris stundās, un viņš savā vecumā jau ir ar traktoru izvilcis mani no slapja lauka, kur ar džipu biju iestrēdzis pusdivpadsmitos vakarā. Vēl ir kloķis uz priekšu/atpakaļ, bet viss pārējais – sajūgs, bremze, gāze, pagriezieni – saglabājas tieši tāds pats,” klāsta Ernests.
Viņš apsver iespēju braukt uz darbu “Kazbārā” ar traktoru, jo tas nepatērē vairāk degvielas kā džips, turklāt tāds piegājiens piederas stilam.
Papīrītis par 500 eiro
Lauksaimnieks un Saeimas deputāts, Zemkopības ministrijas parlamentārais sekretārs Edgars Putra domā, ka šosezon vēl ne, bet uz priekšdienām tas varētu būt atvieglojums lauksaimniekiem tieši sezonas laikā.
“Varbūt ir kāds radagabals, kurš ikdienā strādā ar smago tehniku un brīvdienā varētu nākt palīgā lauksaimniekam, bet viņam nav atbilstošas kategorijas. Lai gan pamatlietas –
tā pati graudu vešana ar traktora piekabi no lauka uz klēti ir līdzīga vešanai ar automašīnu, tie paši gabarīti, tikai lēnāk,”
viņš skaidro.
Darbaspēka problēmas risināšana esot viens no aspektiem. Otrs – kā izskatāmies šai ziņā uz citu valstu fona, jo kaimiņiem lietuviešiem un arī citur šāda norma spēkā jau ilgāku laiku.
“Jautāju autoskolām un Valsts tehniskās uzraudzības aģentūrai un atbildīgajam departamentam – ko iemāca autoskola? Neiemāca ne tehnikas uzbūvi, ne ekspluatāciju, traktorists neko neiegūst no tā visa. Ja ej arodskolā, tad apgūsti.
Bet vienkārši samaksāt tos 500–600 eiro, lai būtu papīrītis kabatā un miličonkulis nevarētu piesieties, tas, man liekas, nav labi.
Un ja vēl kaimiņos regulējums ir daudz vienkāršāks, bet mēs gribam panākt viņus izaugsmē, tad šis ir pirmais mazais solītis,” saka E. Putra.
Ražas novākšanas laikā uz koplietošanas ceļiem izbrauc traktori, kombaini un cita tehnika. E. Putra aicina atcerēties, ka tie ir ne tikai lēni, brauc ap 25–30 km/h, bet arī apmēram 25 metrus gari.
“Jāvēro manevri, ko viņi veic, tehnika ir lēna un tūļīga. Visvairāk mani tracina, ja es ieslēdzu kombainam kreiso pagriezienu, bet, jau griežoties nost, man vēl iet garām vieglās mašīnas. Tā ir augstākā necieņas izrādīšana,” uzskata graudu audzētājs.
Protams, arī lauksaimniekiem svarīgi, lai strādātu visas gaismas un diennakts tumšajā laikā būtu nepieciešamais apgaismojums.
Braucot ar traktoru pa ceļu un redzot, ka aizmugurē jau daudzi sastājušies, pieklājīgi ir piestāt autobusu pieturā, lai kolonna neveidojas. “Jābūt savstarpējai cieņai. Kombaini uz koplietošanas ceļiem ir vienu mēnesi gadā. Jāvēro, ko tehnika priekšā dara. Ja nav ieslēgts kreisais pagrieziens, tad pārredzamā vietā var iet garām,” norāda E. Putra.
Iemaņas ir jāapgūst
Jauninājums neesot viennozīmīgs, vērtē CSDD Liepājas nodaļas vadītājs Gvido Ķirsons.
Viņš paslavē situācijas izpratni, ka cilvēkam ar nelielu saimniecību, kuram vajag traktoriņu, lai appļautu teritoriju, nav vajadzīgs iet atsevišķos kursos. Tomēr medaļai esot arī otra puse.
“Ja salīdzina ar automašīnu vadīšanas apliecībām, tad, lai iegūtu BE kategoriju – lai varētu vilkt piekabi, kuras pilna masa ir lielāka par 750 kilogramiem –, ir jāiet autoskolā un jāapgūst tehniskie jautājumi un praktiskā vadība. Lai šādu piekabīti vilktu satiksmē, ir jākārto valsts eksāmens,” viņš atgādina.
Traktora vadīšanas apliecībā netiek nodalīts, vai tiesību ieguvējs drīkst braukt tikai ar solo traktoru vai vilkt piekabi, kādu agregātu vai siena rulli. Taču traktors jau nav domāts, lai vienkārši pārvietotos no mājas uz darbu.
“Ar pliku B kategoriju es pārsēžos uz traktora, pielieku aizmugurē divasu piekabi, kurā iekrauju vairākas tonnas smagu kravu, un piedalos ceļu satiksmē. Ar B kategoriju jau var vilkt mazo piekabīti līdz 750 kilogramiem bez papildu eksaminācijas, bet tas jau kaut kas pavisam cits!” uzsver CSDD pārstāvis.
“Ar C kategoriju, kas ļauj vadīt mazu kravas mašīnu, var ņemt vislielāko traktoru ar vislielāko piekabi, pat divas, un braukt. Kā tu to darīsi, ja nekad neesi saskāries?
Mācīsies reālā satiksmē? Tas nebūs īstais un pareizais risinājums no satiksmes drošības viedokļa.”
Ja nolemj izmantot šīs izmaiņas likumā, tad cilvēkam, kurš nekad nav vadījis sastāvu, būtu vispirms jāveic praktiska pašmācība zinoša cilvēka vadībā, uzskata G. Ķirsons.
“Ļoti nopietni jāpieiet pie šī jautājuma un jātiek pie praktiskām iemaņām. Tā nebūtu pareizi, ka man ir tiesības, saimnieks parāda, kur stāv traktors un piekabe, un liek braukt uz lauku, paņemt kravu un vest uz kalti. Jābūt īpašai uzmanībai un iemaņām,” viņš saka.
Arī pēc šīm izmaiņām Valsts policija, veicot satiksmes kontroli, tieši tāpat kā iepriekš, kontrolē arī traktortehnikas vadītājus, atzīmē likumsargu pārstāve Madara Šeršņova. “Pārbaudes laikā vadītājam ir jābūt atbilstošas kategorijas vadītāja tiesībām, par ko ir atbildīgs pats transportlīdzekļa vadītājs,” viņa uzsver.
Uzziņai
Traktortehnikas vadīšana ar autovadītāja tiesībām
Ar B, BE, C1, C1E, D1, D1E, C, CE, D un DE kategorijas apliecību atļauts vadīt TR1 kategorijas traktortehniku (līdz 7,5 t).
Ar C1, C1E, D1, D1E, C, CE, D un DE kategorijas apliecību var vadīt TR2 kategorijas traktortehniku (virs 7,5 t).
Līdzi ir jābūt automašīnas vadīšanas tiesībām vai personu apliecinošiem dokumentiem.
Pieredze citās valstīs:
Lietuvā ar B kategorijas mehāniskā transportlīdzekļa vadīšanas tiesībām atļauts vadīt traktorus, kuru dzinēju jauda nepārsniedz 60 kW. Ar mehāniskā transportlīdzekļa vadīšanas tiesībām C1, C, C1E, CE, D, D1, DE vai D1E varat vadīt mazās un lielās kategorijas traktorus, kā arī kombainus;
Dānijā ar B kategorijas mehāniskā transportlīdzekļa vadīšanas tiesībām atļauts vadīt traktorus, kombainus, ekskavatorus un teleskopiskos iekrāvējus;
Zviedrijā, Somijā, Īrijā un Islandē ar B kategorijas mehāniskā transportlīdzekļa vadīšanas tiesībām atļauts vadīt traktorus.
Avots: Zemnieku saeima

Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par sagatavoto saturu atbild portāls liepajniekiem.lv.