Otrdiena, 30. aprīlis Liāna, Lilija, Alta
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Kā “A-ha” iedvesmoja Norvēģijas elektrisko automašīnu revolūciju

Norvēģija ir tālu priekšā daudzām citām valstīm elektrisko automobiļu jomā, un lielā mērā šīs līderpozīcijas nodrošinājusi sadarbība starp vides aktīvistiem un popgrupu “A-ha”.

Kā “A-ha” iedvesmoja Norvēģijas elektrisko automašīnu revolūciju
Foto: BBC
02.11.2022 12:23

liepajniekiem.lv

Vēl pagājušā gadsimta astoņdesmitajos gados Ziemeļvalstu vides kustības centās ieviest elektrisko transportlīdzekļu (EV) tehnoloģiju, taču šī iniciatīva palika nepamanīta.

Pēc tam viņi savervēja valsts slavenāko popgrupu, lai palīdzētu attīstīt šo jautājumu.

“A-ha” savulaik bija viena no populārākajām grupām pasaulē. Slavu apvienībai nodrošināja starptautiskie hiti kā “Take on Me” un “The Sun Always Shines on TV”.

Viņi pat sarakstīja 1987. gada Džeimsa Bonda filmas “The Living Daylights” muzikālo pavadījumu.

Kampaņas dalībnieki un grupa kopā devās uz Bernes pilsētu Šveicē, lai apmeklētu “Tour de Sol” izstādi 1989. gadā.

Šeit viņi ieraudzīja “Fiat Panda”, kam benzīna dzinēja vietā bija ierīkots elektriskais dzinējs.

Viņi aizveda līdzīgu automašīnu uz Norvēģiju un izmantoja pirmo mūsdienu elektrisko automašīnu uz valsts ceļiem, lai uzsāktu pilsoniskās nepaklausības kampaņu, demonstrējot alternatīvu gaisu piesārņojošajiem fosilā kurināmā transportlīdzekļiem.

Viņi regulāri tika pie naudas sodiem, nemaksājot ceļa nodevu tās iekasēšanas vietās, nelegāli novietojot automašīnu stāvvietās un atsakoties maksāt transportlīdzekļu nodokļus, apgalvojot, ka šim jaunajam ilgtspējīgam transporta veidam vajadzētu būt brīvam no šīm maksām, lai padarītu to pievilcīgāku.

Grupas “A-ha” solists Mortens Harkets izdevumam “BBC Disclosure” saka: “Nebija tā, ka ka es iejutos nemiernieka lomā. Tas bija vienkārši nepieciešams. Mums tā bija jārīkojas, un tas deva rezultātu.”

“Fiat Panda” aizmugurējie sēdekļi tika noņemti, lai radītu pietiekami daudz vietas akumulatoru komplektam, kas nepieciešams auto darbināšanai.

Taču braucamais ar pilnu uzlādi veica tikai 45 kilometrus, bet tā uzlāde prasīja 48 stundas.

Šī transportlīdzekļa ideju radīja profesors Haralds N. Rostviks no Stavangeras universitātes, kurš teica, ka tajā laikā cilvēki par viņu smējās.

Viņš teica: “Bija grūti kādam paskaidrot par ko ir runa, jo tolaik nebija tāda vārda kā “ilgtspējība”.

“Ideja bija samulsināt valdību, un tikai gadu pēc tam, kad mēs pirmo reizi izbraucām ar šo automašīnu, valdība sāka īstenot pasaulē labākās iniciatīvas, ko mēs prasījām.”

Izmaiņas ietvēra atļauju EV braukt pa autobusu joslām, bezmaksas autostāvvietas, bezmaksas prāmju satiksmi un nulles nodokli.

Vides organizācijas “Bellona Foundation” dibinātājs Frederiks Hauge saka: “Pirms mēs importējām šo automašīnu, valdība tikai koncentrējās uz satiksmes problēmām. Savukārt mēs iezīmējām tēmas, kas ļāva domāt par problēmu risinājumu.

Pagāja gads, lai ar šo mazo “Fiat Panda” nobruģētu ceļu Norvēģijas likumdošanai.”

Faktiski kampaņa turpinājās apmēram septiņus gadus, līdz tika pieņemtas visi nepieciešamās inciatīvas.

Valdība automašīnu vairākkārt konfiscēja, bet kampaņas atbalstītāji to atpirka atpakaļ vismaz duci reižu.

Viņi uzskatīja, ka ir būtiski, lai Norvēģija ieņemtu vadošo lomu dioksīda izmešu samazināšanas ziņā.

Jāņem vērā, ka kopš 1970. gadu vidus Norvēģija ir kļuvusi par vienu no lielākajām naftas ieguvējām pasaulē.

Valsts izveidojusi labklājības fondu aptuveni 1,16 triljonu eiro vērtībā, kas izveidots no ieņēmumiem no tās naftas atradnēm, lai darbotos kā “pensiju fonds”, kad šis dabas resurss būs izsmelts.

“A-ha” dalībnieks Magne Furuholmens pauž: “Mūsu rokas ir melnas no naftas, kas mūs padarījusi bagātus. Es domāju, ka šī iemesla dēļ mums ir zināma atbildība rādīt priekšzīmi dabai draudzīgāku transporlīdzekļu jomā.

Šī mazā automašīna pavēra ceļu uz bezmaksas stāvvietām elektriskajām automašīnām, uzlādes stacijām un ceļa nodevas nemaksāšanu.”

Profesors Rostviks norāda, ka Norvēģija tagad ir cita valsts.

Valstī ar 5,4 miljoniem iedzīvotāju tagad ir vairāk nekā pusmiljons elektrisko transportlīdzekļu.

Skotijā, kur dzīvot aptuveni tikpat daudz iedzīvotāju, ir tikai aptuveni 50 000 elektroautomašīnu.

2022. gada pirmajā pusē elektroautomobiļi veidoja 78% no jaunu automašīnu pārdošanas apjoma Norvēģijā.

Valsts plāno līdz 2025. gadam aizliegt jaunu benzīna un dīzeļa automašīnu pārdošanu, par pieciem gadiem apsteidzot Lielbritāniju.

Un norvēģi optimistiski raugās nākotnē. Profesors Rostviks sacīja: “Tagad, 33 gadus vēlāk, mēs esam pieauguši, mums visiem ir bērni, un mēs esam atbildīgi pret savām ģimenēm, savu nāciju un globālo sabiedrību.”

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz